آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
عرقیات با طبع سرد
انواع نوشیدنی ها
4/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

انواع عرقیات با طبع سرد به همراه فواید و بهترین زمان مصرف!

مینا اسماعیل بیگی 22 اسفند 1401 6 دقیقه

عرقیات از گیاهان دارویی به دست می‌آيند و به همین دلیل هر کدام از آن‌ها خواص مختلفی برای بدن دارند. استفاده از عرقیات گیاهی در بهبود برخی از بیماری‌ها مفید است. به طور کلی عرقیات مختلف بر اساس طبیعت آن‌ها به دو دسته عرقیات با طبع سرد و عرقیات با طعم گرم تقسیم می‌شوند. در این مطلب به معرفی عرقیات سرد خواهیم پرداخت و زمان مصرف و فواید آن‌ها را بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فواید مهم عرقیات گیاهی با طبع سرد

به طور کلی عرقیات مختلف با طبع سرد خواص یکسانی ندارد و هر کدام از آن‌ها دارای فواید خاص خود هستند. اما می‌توان به برخی فواید عرقیات سرد همچون کاهش قند خون، کاهش غلظت خون، تقویت معده، تصفیه کبد، آرامش اعصاب، تقویت قلب، کاهش وزن و بهبود خواب اشاره کرد. در ادامه پس از معرفی انواع عرقیات، خواص هر کدام از آن‌ها نیز بررسی خواهد شد.

انواع عرقیات با طبع سردانواع عرقیات با طبع سرد

عرقیات با طبع سرد تنوع فراوانی دارند. عرق چنار، عرق کاسنی، عرق شاهتره، عرق خیار، عرق بید، عرق خارشتر و عرق برگ زیتون از جمله عرقیات طبع سرد هستند. در ادامه به معرفی برخی از این عرقیات خواهیم پرداخت.

عرق برگ چنار

مصرف این عرق برای رفع بیماری‌های عصبی و گرفتگی‌های حنجره مفید است. کاهش حرارت و درد قفسه سینه و همچنین افزایش وزن از دیگر خواص عرق برگ چنار محسوب می‌شود. این عرق گیاهی را روزانه به اندازه دو فنجان و به صورت غلیظ مصرف کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

عرق کاسنی

عرق کاسنی ادرارآور بوده و همچنین وظیفه پاکسازی کبد و دفع سموم را به عهده دارد. این عرق التهاب لثه را کاهش داده و در رفع بوی بد دهان موثر است. تسکین اعصاب، درمان جوش و لک صورت، کاهش چربی و کلسترول خون، درمان یبوست، کاهش تب و درمان التهاب مفاصل از دیگر فواید عرق کاسنی است. عرق کاسنی باید روزانه نصف لیوان به صورت غلیظ مصرف شود.

عرق خیار

برای افرادی که طبع گرمی داشته و اغلب احساس گرمای شدید و خفگی دارند، مصرف عرق خیار گرینه مناسبی است. عرق خیار به دفع سنگ‌های کلیه و مثانه کمک می‌کند و در کاهش قند خون نیز مفید است. طریقه مصرف عرق خیار به صورت روزانه نصف لیوان و قبل از خوردن غذاست.

عرق شاهتره

عرق شاهتره یک از شناخته شده‌ترین عرقیات با طبع سرد است، چراکه در درمان ناراحتی‌های پوستی، عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرق شاهتره را باید پس از وعده غذایی به مقدار یک لیوان مصرف نمود. توجه کنید که این عرق گیاهی باید با آب سرد نوشیده شود.

عرق ختمی

مصرف عرق ختمی دوره‌های عادت ماهانه را تنظیم کرده و در بهبود جوش‌های صورت در اثر اختلالات هورمونی موثر است. از این عرق برای درمان ورم کلیه، سوزش رحم و بواسیر نیز استفاده می‌کنند. عرق ختمی را روزانه نصف لیوان بنوشید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

عرق گشنیزعرق گشنیز

عرق گشنیز باکتری‌های مضر و عفونت‌های روده را از بین می‌برد و در درمان نفخ و اسپاسم موثر است. افزایش انرژی بدن و از بین بردن احساس خستگی و بی حالی مداوم نیز از دیگر فواید عرق گشنیز برشمرده می‌شود. عرق گشنیز را باید پس از وعده غذایی و به میزان یک فنجان استفاده کرد. توجه داشته باشید که مصرف زیاد عرق گشنیز مضر خواهد بود.

عرق برگ مورد

عرق مورد در بهبود ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال موثر است. همچنین زمانی که به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، این عرق گیاهی در رفع سرفه و تسریع فرایند بهبود بیماری کمک‌کننده خواهد بود. عرق مورد در تقویت تارهای مو و درمان موخوره موثر است. این عرق گیاهی روزانه دو فنجان مصرف می‌شود.

عرق ریواس

ریواس گیاهی خودرو در مناطق کوهستانی است که به صورت خام با پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرق ریواس برای بهبود مشکلات گوارشی همچون یبوست و معده درد مفید است، همچنین می‌تواند انگل‌های معده را از بین ببرد. عرق ریواس را پس از هر وعده غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید.

عرق برگ زیتون

عرق زیتون برای کاهش فشار خون و تنظیم تعداد ضربان قلب استفاده می‌شود و به همین دلیل مانع از ابتلا به انواع بیماری‌های قلب و عروق خواهد شد. تقویت حافظه، رفع سردرد، کاهش قند خون و تسکین درد دندان به عنوان دیگر فواید عرق برگ زیتون شناخته می‌شوند. روزانه یک فنجان از این عرق را داخل یک لیوان آب سرد ریخته و بنوشید.

عرق خارشتر

عرق خارشتر کلیه‌ها را شست‌وشو داده و تقویت می‌کند و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. از دیگر خواص عرق خارشتر می‌توان به رفع عفونت‌های مجاری ادراری، تقویت کبد، تصفیه خون و کاهش تب اشاره کرد. یک فنجان عرق خارشتر را با یک لیوان آب ترکیب کرده و بعد از غذا مصرف کنید.

عرق نیلوفر

عرق نیلوفر برای درمان خارش و جوش‌های پوستی مفید است و موجب شادابی و طراوت پوست می‌شود. همچنین این عرق گیاهی برای تقویت قلب، اعصاب و درمان سردرد مفید است. برای درمان مشکلات پوستی عرق نیلوفر را باید به صورت ناشتا استفاده کرد.

عرق کیالک (زالزالک یا سرخ ولیک)

این عرق گیاهی تصفیه‌کننده خون بوده، از سخت شدن رگ‌ها جلوگیری کرده، در تنظیم فشار خون مفید است و به طور کلی از ایجاد بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری می‌کند. کاهش اضطراب و استرس، جلوگیری از افزایش وزن، کاهش تب و بهبود تشنج به عنوان فواید دیگر عرق کیالک شناخته می‌شود. مصرف این عرق به صورت روزانه یک فنجان قبل از وعده غذایی انجام می‌شود.

عرق همیشه بهار (رزگل)عرق همیشه بهار (رزگل)

مصرف این عرق گیاهی خون را تصفیه کرده و در کاهش فشار خون مفید است، در نتیجه سلامت قلب را تضمین می‌کند. معمولا عرق همیشه بهار را به صورت 3 فنجان در روز مصرف می‌کنند، اما میزان استفاده از آن برای درمان انواع بیماری‌ها، متفاوت خواهد بود.

عرق بید

اگر سوال شما این است که طبع عرق بید گرم است یا سرد؟ باید بگوییم که عرق بید از جمله عرقیات با طبع سرد است. اصلی‌ترین خاصیت عرق بید کاهش تب خواهد بود. بهبود کیفیت خواب، افزایش اشتها، رفع سردرد و بهبود اعصاب از دیگر فواید این عرق سرد محسوب می‌شود. این عرق را باید روزانه نصف لیوان به صورت غلیظ مصرف کرد. مصرف عرق بید برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع است.

دمنوش با طبع سرد

شاید تصویر کنید که انواع دمنوش‌ها فقط برای روزهای سرد سال مفید هستند، اما اینطور نیست! برخی از انواع دمنوش در روزهای گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و فواید مختلفی دارند. پس از آنکه این دمنوش‌ها را با آب جوش تهیه کردید، باید آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا خنک شوند یا چند تکه یخ داخل آن‌ها بریزید. انواع دمنوش با طبع سرد شامل موارد زیر هستند و شما می‌توانید این دمنوش‌ها در روزهای گرم سال نیز مصرف کنید.

  • دمنوش چای ترش
  • دمنوش گل محمدی
  • دمنوش لیمو
  • دمنوش زرشک
  • دمنوش آلبالو
  • دمنوش عناب

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به آشنایی با دمنوش‌های درمانگر علاقه دارید، مطلب دمنوش مناسب صفراوی ها را نیز مطالعه کنید.

زمان مصرف عرقیات سردزمان مصرف عرقیات سرد

همانطور که مشاهده کردید، زمان مصرف عرقیات سرد با توجه به نوع عرق گیاهی متفاوت خواهد بود. برخی از عرقیات گیاهی سرد مانند عرق نیلوفر را بهتر است به صورت ناشتا استفاده نمود. بعضی از انواع عرقیات سرد پیش از غذا یا پس از آن مصرف می‌شوند. در صورتی که مصرف عرق گیاهی با وعده‌های غذایی در ارتباط نباشد، بهتر است تا در هنگام صبح نوشیده شوند.

مصرف عرقیات با طبع سرد و درمان بسیاری از بیماری ها…

در این مطلب انواع عرقیات سرد به همراه خواص و زمان مصرف آن‌ها معرفی شد. پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع مشکلات خود حتما از این عرقیات و دمنوش‌ها استفاده کرده و با انواع بیماری‌ها خداحافظی کنید. البته، اگر مواد اولیه تهیه دمنوش‌ها یا عرقیات را در خانه ندارید، جای هیچ نگرانی نیست. می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید و محصولات موردنیاز خود را با چند کلیک ساده سفارش دهید.

همچنین، در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها را نیز از دست ندهید و این متن را نیز به طور کامل مطالعه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود