غذای محبوب‌تان چقدر آب می‌خورد؟

به این مقاله امتیاز دهید

خشک‌سالی گسترده‌ای که در بسیاری از مناطق جهان و همچنین ایران در حال وقوع است، هر روز مردم بیشتری را به فکر وامی‌دارد تا در مورد باز گذاشتن شیر آب هنگام مسواک زدن و دوش گرفتن‌های طولانی مدت تجدید نظر کنند. اما نکته‌ای که بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که مقدار زیادی از مصرف آب جهان صرف پرورش و تولید محصولات غذایی، پوشاک و تامین انرژی می‌شود. طبق آمار شبکه جهانی ردپای آب (WFN) در حدود 92 درصد آب جهان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
در چنین شرایطی بهتر است بدانیم چه مقدار آب برای تولید هر کدام از غذاهایی که می‌خوریم نیاز است تا بتوانیم مواد غذایی با مصرف آب پایین‌تر را هرچه بیشتر در رژیم غذایی خودمان جایگزین مواد غذایی با مصرف آب بالاتر کنیم.

  • چای و قهوه:

چای و قهوه هر دو از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها هستند اما جالب است بدانید به ازای تهیه هر یک لیتر چای دم کشیده از مرحله‌ی کاشت تا مرحله سرو در فنجان تنها 108 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که برای تهیه هر یک لیتر قهوه به طور معمول به مصرف 1056 لیتر آب نیاز است؛ یعنی چیزی نزدیک به ده برابر چای.

  • گوشت قرمز و گوشت مرغ:

در بین غذاهای پروتئینی، برای تولید انواع گوشت‌ به بیشترین میزان مصرف آب نیاز است. تولید هرکیلوگرم گوشت مرغ به چیزی در حدود 4300 لیتر آب نیاز دارد در حالی که برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو در حدود 15000 لیتر آب مصرف می‌شود.

  • برنج و پاستا

برای تولید هر یک کیلوگرم پاستا 493 لیتر آب مصرف شده در حالی که برای تولید یک کیلوگرم برنج به 2520 لیتر آب نیاز است.

  • میوه‌جات

در مورد میوه‌جات برای هر کیلوگرم مرکبات به طور متوسط 560 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که برای هرکیلوگرم سیب، موز، انگور و کیوی در حدود 840 لیتر آب مصرف می‌گردد.
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد میزان مصرف آب برای تولید مواد غذایی گوناگون می‌توانید به گزارش شبکه جهانی ردپای آب مراجعه کنید.

نظرات کاربران