آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
ماکیاتو چیست؟
انواع نوشیدنی ها
4/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

ماکیاتو چیست؟ نوشیدنی جذاب از خانواده قهوه…

زهرا دهقان 26 شهریور 1400 9 دقیقه

ماکیاتو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یکی از نوشیدنی‌های بسیار جذاب در خانواده قهوه، ماکیاتو است. این نوشیدنی بر پایه اسپرسو تهیه شده و ترکیبی از شیر و قهوه است که اتفاقا طعم خوبی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی و طرز تهیه ماکیاتو بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا شما نیز بتوانید در منزل، ماکیاتو درجه یک آماده کرده و همراه با اعضای خانواده از طعم آن لذت ببرید.

ماکیاتو
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی  5 تا 10 دقیقه
زمان پخت غذا 10 دقیقه
میزان سختی متوسط

ماکیاتو چیست؟کافه ماکیاتو

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ ماکیاتو از جمله نوشیدنی‌های بر پایهٔ اسپرسو است و همچون اغلب اصطلاحات مرتبط با اسپرسو، ریشهٔ ایتالیایی دارد. ماکیاتو در زبان ایتالیایی به معنی لکه بوده و علت انتخاب این اسم، ترکیب شیر و قهوه است که باعث می‌شود نوشیدنی یک لکه از رنگ دیگر داشته باشد. انواع رایج ماکیاتو شامل کافه ماکیاتو (اسپرسو ماکیاتو)، لاته ماکیاتو و کارامل ماکیاتو هستند که در ادامه به تفکیک، مراحل تهیه هر یک را مرور خواهیم کرد.

کافه ماکیاتو

کافه ماکیاتو یا همان اسپرسو ماکیاتو، به معنی اسپرسو به همراه لکهٔ شیر است. به دلیل اضافه کردن مقداری شیر یا فوم شیر به این کافه، طعمی ملایم‌تر از اسپرسو به خود می‌گیرد. البته مقدار شیر در این نوشیدنی به اندازهٔ کاپوچینو نیست و همچنان طعم قهوه غالب است. این نوشیدنی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند تلخی اسپرسوی آن‌ها، تنها به مقدار بسیار کمی تلطیف شود.

لاته ماکیاتو

لاته ماکیاتو به معنی شیر به همراه لکهٔ قهوه است. بنابراین ترکیب این نوشیدنی مشابه کافه ماکیاتو و متشکل از اسپرسو، شیر و کف شیر است، اما تناسبات آن فرق دارد. در لاته ماکیاتو میزان شیر بیشتر و تقریباً دو برابر حجم اسپرسو است. شیر و فوم شیر حدود سه چهارم حجم لیوان را پر می‌کنند. بنابراین لاته ماکیاتو طعمی بسیار ملایم‌تر از اسپرسو ماکیاتو دارد.

تفاوت لاته ماکیاتو با لاته و کاپوچینوتفاوت لاته ماکیاتو با لاته و کاپوچینو

اکنون که می‌دانیم ماکیاتو چیست و دقیقاً چه تعریفی دارد، بهتر می‌توانیم به تفاوت‌های آن با لاته و کاپوچینو بپردازیم. از آن جایی که لاته ماکیاتو با کاپوچینو و لاته آرت در ترکیبات خود شباهت زیادی دارد، ممکن است با این نوشیدنی‌ها اشتباه گرفته شود؛ اما موضوع مهم و وجه تمایز این نوشیدنی‌ها در تفاوت میزان شیر و لایه بندی آن‌ها است که باعث می‌شود طعم متفاوتی نیز به خود بگیرد.

  • در نوشیدنی‌های لاته آرت و کاپوچینو، اسپرسو در پایین‌ترین لایه قرار گرفته و سپس شیر و کف شیر به آن اضافه می‌شود. مقدار شیر در لاته بیشتر از کاپوچینو بوده و کاپوچینو اندکی تلخ‌تر است.
  • لاته ماکیاتو با هر دوی این نوشیدنی‌ها از نظر لایه بندی تفاوت دارد و در آن لایهٔ اسپرسو بین شیر و فوم شیر قرار می‌گیرد. شباهت لاته ماکیاتو و لاته آرت، بیشتر بودن مقدار شیر نسبت به قهوه است که باعث می‌شود طعم ملایم‌تری نسبت به کاپوچینو داشته باشند.

کارامل ماکیاتو

کارامل ماکیاتو، شباهت زیادی به لاته ماکیاتو دارد با این تفاوت که تا حدی از میزان شیر کم شده و به جای آن یک لایه سیروپ کارامل به نوشیدنی اضافه می‌شود. به این ترکیب می‌توان سیروپ وانیل نیز اضافه کرد که طعم بسیار جذابی به خود می‌گیرد و رایحه وانیل در آن فوق العاده خواهد بود. در نهایت، بالاترین لایه، کف شیر است و با کارامل تزئین می‌شود.

طرز تهیه ماکیاتو در خانه

برای درست کردن انواع ماکیاتو لازم است اسپرسو و فوم شیر تهیه کنید. همین طور ممکن است بخواهید اسپرسو را با موکاپات آماده کرده یا ترجیح بدهید که از دستگاه اسپرسوساز خانگی، استفاده کنید. لازم به توضیح است که رنگ اسپرسو تهیه شده در موکاپات، با رنگ اسپرسو عصاره گیری شده در دستگاه اسپرسوساز، تا حدودی متفاوت خواهد بود. همچنین اسپرسوی تهیه شده با موکوپات کرم ندارد.

برای تهیه فوم شیر هم می‌توانید از دستگاه اسپرسوساز استفاده کنید یا به سراغ فرنچ پرس بروید. همین طور در صورتی که به این دو وسیله دسترسی ندارید، امکان تهیه فوم شیر با همزن دستی یا برقی و حتی مخلوط کن نیز وجود دارد.

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو با موکوپات و فرنچ پرسطرز تهیه اسپرسو ماکیاتو با موکوپات و فرنچ پرس

کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو، یکی از انواع ماکیاتو محسوب می‌شود که در آن طعم قهوه غالب است. کافه ماکیاتو همچون یک شات اسپرسو در فنجان کوچک سرو شده و تنها چند قاشق به آن شیر و کف شیر اضافه می‌شود. به صورت دلخواه می‌توانید با اسپرسو دوبل یا دوپیو، حجم بیشتری نوشیدنی داشته باشید.

تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

برای تهیه فوم شیر با فرنچ پرس نیز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: مقداری شیر را گرم کنید تا به دمای حدود ۷۰ الی ۸۰ درجه برسد. اگر دماسنج در اختیار ندارید، به طور حدودی می‌توانید دمای شیر را تخمین بزنید. زمانی که شیر گرم شده است اما نجوشیده و کاملاً داغ نیست، به دمای مناسبی رسیده است.
  • مرحله دوم: حالا شیر گرم را داخل ظرف فرنچ پرس بریزید. ظرف را حداکثر تا نیمه پر کنید تا فضای کافی برای تشکیل فوم وجود داشته باشد.
  • مرحله سوم: سپس به آرامی دسته مخصوص فرنچ پرس را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا کم کم فوم شیر تشکیل شود.

تهیه اسپرسو با موکوپات

برای تهیه اسپرسو با موکاپات نیز مراحل ساده زیر را در پیش دارید. پیش از هر چیزی لازم به ذکر است که برای اینکه بتوانید با موکوپات اسپرسو دوبل (دوپیو) درست کنید، باید ظرفیت موکوپات دو کاپ یا بیشتر باشد. با ظرفیت موکوپات یک کاپ، می‌توانید یک شات اسپرسو درست کنید.

  • مرحله اول: دستگاه موکوپات را باز کرده و در مخزن آن آب بریزید. حداکثر سطح آب باید تا زیر سوپاپ آن باشد.
  • مرحله دوم: در سبد قهوه به ازای هر شات اسپرسو، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید. به طور دقیق‌تر برای یک شات اسپرسو به ۷ تا ۹ گرم و برای اسپرسو دوبل به ۱۴ تا ۱۸ گرم پودر قهوه نیز دارید. قهوه را وسط سبد جمع کرده و با پشت قاشق صاف کنید.
  • مرحله سوم: موکوپات را بسته و روی شعله ملایم قرار دهید. پس از چند دقیقه قهوه شروع به بالا آمدن می‌کند. حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا قهوه شما آماده شود. زمانی که مشاهده کردید قهوه به مخزن بالایی رسیده است، می‌توانید موکاپات را از روی حرارت بردارید.

ترکیب قهوه و فوم شیر برای تهیه اسپرسو ماکیاتوترکیب قهوه و فوم شیر برای تهیه اسپرسو ماکیاتو

برای تهیه اسپرسو ماکیاتو می‌توانید شیر و قهوه را به دو روش با هم ترکیب کنید:

  • مرحله اول: قهوه را داخل فنجان ریخته و سپس شیر فوم دار را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: مدتی به شیر استراحت دهید تا فوم آن از شیر جدا شود. با قاشق فوم شیر را جمع کرده و به فنجان حاوی قهوه اضافه کنید تا فنجان پر شود. روی فوم را با چند دانه قهوه یا پودر قهوه تزئین کنید.

طرز تهیه لاته ماکیاتو با دستگاه اسپرسوساز خانگی

حالا می‌دانیم که ماکیاتو چیست و لاته ماکیاتو چه تفاوتی با آن دارد، پس به سراغ درست کردن لاته ماکیاتو می‌رویم. برای درست کردن لاته ماکیاتو، به شیر فوم گرفته شده و یک شات اسپرسو نیاز دارید. در لاته ماکیاتو حجم شیر بیشتر بوده و نسبت اسپرسو کمتر است. به همین دلیل این نوشیدنی طعم ملایم‌تری دارد. لاته ماکیاتو از سه لایه شامل شیر، اسپرسو و فوم شیر تشکیل می‌شود. به همین دلیل آن را داخل لیوان‌های شیشه‌ای بلند و باریک سرو می‌کنند تا جذابیت بصری محتویات داخل لیوان به چشم آید.

فومگیری شیر با اسپرسوساز برقی

برای فوم گیری شیر با اسپرسوساز برقی، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: حدود ۲۵۰ گرم شیر را داخل یک ظرف مناسب ریخته و سیستم بخار دستگاه را فعال کنید.
  • مرحله دوم: مقداری صبر کنید تا بخار دستگاه یکنواخت و قدرتمند شود. زمانی که شما بخش کف ساز دستگاه را فعال می‌کنید، در ابتدا مقداری آب از نازل بخار خارج می‌شود. این قطرات آب می‌توانند شیر را رقیق کرده و کیفیت فوم را کاهش دهند. به همین دلیل بهتر است مقداری صبر کنید.
  • مرحله سوم: نازل بخار را داخل ظرف حاوی شیر قرار دهید طوری که داخل شیر قرار گرفته و حرکت گردابی تشکیل شود. این مرحله را بسیار سریع انجام دهید تا شیر به اطراف پراکنده نشود.
  • مرحله چهارم: به مرور که کف شیر تشکیل می‌شود، ظرف را پایین‌تر بیاورید تا بتوانید فوم بیشتری بگیرید.
  • مرحله پنجم: تا زمان رسیدن شیر به دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه به بخار دادن شیر ادامه دهید. برای کنترل کردن این دما، می‌توانید دست خود را زیر ظرف شیر قرار دهید. اگر شیر گرم شده است، اما گرمای آن به حدی نیست که نتوانید دست‌تان را زیر ظرف نگه دارید، یعنی دمای شیر مناسب است. به هیچ وجه اجازه ندهید شیر به نقطه جوش برسد.
  • مرحله ششم: به محض خاموش کردن دستگاه، خروجی نازل را پاک کنید تا قطرات شیر روی آن خشک نشوند.
  • مرحله هفتم: ظرف حاوی شیر فوم دار را چند بار به روی زمین کوبیده و محتویات آن را به صورت دورانی بچرخانید تا حباب‌های ریز آن از بین بروند.

عصاره گیری اسپرسو با اسپرسوساز برقیعصاره گیری اسپرسو با اسپرسوساز برقی

برای عصاره گیری اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز برقی، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: مخزن آب دستگاه را پر کرده و دستگاه را روشن کنید.
  • مرحله دوم: یک الی یک و نیم پیمانه قهوه را داخل پرتا فیلتر (سبد قهوه) ریخته و به آرامی آن را با تمپر بکوبید تا کاملاً فشرده شود.
  • مرحله سوم: پرتا فیلتر را در محل خود نصب کرده و سپس فنجان خود را زیر شیر خروجی قهوه قرار دهید. دکمه قهوه را فشار دهید تا عصاره گیری صورت بگیرد.

ترکیب اسپرسو با فوم شیر برای تهیه لاته ماکیاتو

در نهایت برای ترکیب اسپرسو با فوم شیر برای تهیه لاته ماکیاتو، مطابق زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: شیر و فوم شیر را به آرامی داخل لیوان بریزید. در مدت عصاره گیری قهوه، فوم شیر به اصطلاح دو فازه شده است. یعنی بخش فومی آن از شیر جدا شده است. به همین علت شیر در بخش پایین و فوم در بالای لیوان قرار می‌گیرد. این کار را تا حدی ادامه دهید که فوم تقریباً با لبه لیوان هم سطح شود.
  • مرحله دوم: اکنون قهوه اسپرسوی خود را به لیوان اضافه کنید. برای ریختن اسپرسو داخل لیوان، باید آن را به دقت درست از یک نقطه در وسط کف شیر داخل لیوان بریزید. اگر انجام این کار برایتان دشوار است، می‌توانید از لیوان کاغذی استفاده کرده و لبهٔ لیوان کاغذی را تا کنید. بدین ترتیب می‌توانید با دقت بیشتری اسپرسو را به کف شیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که این باعث خواهد شد تا فرم ظاهری نوشیدنی نیز حفظ شود.
  • مرحله سوم: لایهٔ اسپرسو روی لایهٔ شیری و زیر لایهٔ فومی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب لاته ماکیاتو شما آماده است. بهتر است لکه قهوه‌ای رنگی را که در اثر عبور اسپرسو روی فوم شیر تشکیل شده است با مقداری کف شیر بپوشانید تا سطح آن کاملاً یکنواخت باشد. همین طور پیشنهاد می‌کنیم که روی کف شیر مقداری پودر کاکائو بریزید تا هم طعم جذابی به خود بگیرد و هم به لحاظ تزئین ظاهری، تامین شود.

طرز تهیه لاته ماکیاتو به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که ماچالاته چیست را نیز مطالعه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه کارامل ماکیاتو در خانهطرز تهیه کارامل ماکیاتو در خانه

همان طور که در ابتدا گفته شد، کارامل ماکیاتو شباهت زیادی به لاته ماکیاتو داشته و تنها لایهٔ کاراملی به این نوشیدنی اضافه می‌شود. برای درست کردن کارامل ماکیاتو در خانه، یک شات اسپرسو و فوم شیر را به یکی از روش‌هایی که پیش از این آموزش داده شده تهیه کنید. مقدار شیر باید حدود ۱۸۰ میلی لیتر (اندکی کمتر از مقدار شیر در لاته ماکیاتو باشد).

  • مرحله اول: ابتدا یک لیوان مناسب برای سرو کارامل ماکیاتو انتخاب کرده و در آن به اندازه، 30 میلی لیتر سیروپ کارامل بریزید. همین طور شما امکان جایگزین کردن سیروپ کارامل با سیروپ وانیل را مطابق میل خود دارید. در این صورت کارامل را برای تزیین نهایی، مورد استفاده قرار دهید.
  • مرحله دوم: سپس باقی فضای لیوان را با شیر و کف شیر پر کنید. کمی صبر کنید تا فوم از شیر جدا شده و کاملاً در لایهٔ بالایی قرار گیرد.
  • مرحله سوم: اسپرسو را با دقت زیاد درست از نقطهٔ میانی کف شیر به داخل لیوان بریزید تا لایهٔ میان شیر و کف شیر را پر کند.
  • مرحله چهارم: در نهایت روی کف شیر را با شربت کارامل به صورت دلخواه تزئين کنید.

طرز تهیه آیس کارامل ماکیاتو

اگر بخواهید که آیس کارامل ماکیاتو آماده کنید، کافی است که مطابق با همین مراحلی که در بالا توضیح داده شد، پیش از اضافه کردن قهوه، چند تکه یخ در لیوان ریخته، سپس قهوه را اضافه کنید. به این ترتیب شما نوشیدنی خنکی با طعم کارامل ماکیتو خواهید داشت.

یک فنجان ماکیاتو و یک دنیا انرژی…

در بالا به سوال ماکیاتو چیست پاسخ دادیم و مراحل تهیه کافه ماکیتو، کارامل ماکیاتو و … را در منزل توضیح دادیم. اما شما برای این که مجبور نباشید زمان و انرژی صرف این کار کنید، می‌توانید در زمان مورد نظر خود به راحتی از طریق سفارش کافه آنلاین ، ماکیاتو دلخواه خود را از بهترین کافی شاپ‌ها از اسنپ فود خریداری کرده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود