نگهداری برنج خیس خورده در یخچال به بهترین شکل

نگهداری برنج خیس خورده
دسته بندی: نکات و ترفندها
4.3/5 - (6 امتیاز)

نگهداری برنج خیس خورده یکی از چالش‌هایی است که تمام خانم‌های خانه‌دار یا آشپزها برای حداقل یک‌بار با آن رو به رو شده‌اند. گاهی اوقات ممکن است شما قصد درست کردن غذایی را داشته باشید اما به صورت ناگهانی برنامه‌ی شما دچار تغییر می‌شود و یا این که برنجی که خیس کرده‌اید، زیاد آمده است! در این مواقع سوالی که احتمالا ذهن شما را درگیر خواهد کرد این است که با برنج خیس خورده چه باید کرد و چطور می‌توان آن را نگهداری کرد که خراب نشود!

بنابراین اگر برای شما نیز این اتفاق رخ داده است و دوست دارید بدانید که چطور می‌توانید برنج خیس خورده را نگهداری کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. چرا که قرار است بهترین راه حل‌ها را ارائه دهیم.

نگهداری برنج خیس خورده و اصولی که باید بدانید!اصول نگهداری برنج خیس خورده

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، ممکن است به این فکر کنید که اصول نگهداری از برنج خیس خورده تنها برای خانم‌های خانه دار مفید است، اما باید گفت که اینطور نیست و به جز این افراد، کسانی که صاحب رستوران یا مغازه‌های غذای خانگی و آماده هستند می‌توانند از این اصول استفاده کنند و برنج خیس خورده را در مدت زمان بیشتری نگهداری کنند.

در نظر داشته باشید که برای انجام این کار با پروسه سختی رو به رو نیستد و یک سری نکات ساده را باید انجام دهید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید برنج خیس شده را از چند روز تا یک هفته نگهداری کنید.

1.نمک زدن به برنج خیس خورده

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌توانید برای نگهداری از برنج خیس خورده انجام دهید، نمک زدن به آن است. از زمان گذشته و قدیم معمولا برای این که بتوانند یک ماده غذایی را در طولانی مدت نگهداری کنند، به آن نمک می‌زدند.

نمک به دلیل داشتن خاصیت گندزدایی از خراب شدن مواد تا مدتی جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر شما برنج را خیس کرده‌اید ولی قصد درست کردن آن را طی چند ساعت آینده ندارید، می‌توانید به آن نمک بزنید.

البته این نکته را همواره به یاد داشته چه قصد دارید که برنج را به مدت 30 دقیقه نگهداری کنید چه بیشتر، در کل نگهداری از برنج خیس شده بدون نمک کاری اشتباه است. به دلیل این که برنج خیس خورده به دلیل داشتن آب راکد خیلی سریع خراب می‌شود. بنابراین هرگز استفاده از نمک در نگهداری برنج خیس خورده را فراموش نکنید!

2.نگهداری از برنج خیس خورده در جای خنکنگهداری برنج خیس خورده در جای خنک

دمای محیط یکی از عوامل دیگر است که در نگهداری از برنج خیس خورده موثر است. معمولا یکی از مهم‌ترین اصول این است که دمای محیطی که قرار است برنج در آن نگهداری شود، خنک باشد. اگر شما ندانسته برنج را در محیطی قرار دهید که دمای آن گرم است و بعد از مدتی به آن سر بزنید متوجه خواهید شد که برنج خراب شده است و حتی در برخی از مواقع نیز بو می‌گیرد.

بنابراین حتما برنج خیس خورده را در یک جای خشک و خنک نگهداری کنید تا احتمال خرابی آن کمتر شود. در نظر داشته باشید که خانم‌های خانه داری که به اشتباه حجم زیادی برنج را خیس کرده اند، می‌توانند از آن در یخچال نگهداری کنند. با انجام این کار می‌توانید حتی تا چهار یا پنج روز بعد نیز از برنج استفاده کنید. اما اگر برنج را در دمای اتاق بگذارید نهایتا بعد از یک روز باید برنج را بپزید، در غیر این صورت برنج خراب خواهد شد و باید آن را دور بریزید!

اما در کل سعی کنید که اگر حجم برنج خیس خورده زیاد است و امکان نگهداری آن در یخچال وجود ندارد، آن را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید. با این روش می توانید برنج را حدود سه روز سالم نگه دارید و مصرف کنید.

3.نگهداری برنج خیس خورده در فریزرنگهداری برنج خیس خورده در فریزر

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که آیا می‌توان برنجی که خیس خورده است را در فریزر نگهداری کرد یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت بله این کار امکان پذیر است.

شما با نگهداری از برنج خیس خورده در فریزر علاوه بر این که می‌توانید آن را سالم نگهداری کنید از بروز مشکلاتی مانند نفوذ و حمله‌ی حشرات، آفات و همچنین گرد و غبار جلوگیری خواهید کرد!

برای انجام این کار باید برنج را در یک ظرف کاملا تمیز ریخته و درب آن را محکم ببندید، سپس آن را درون فریزر قرار دهید.

معمولا برنج سفید پخته شده را می‌توان تا حدود 6 ماه و برنج قهوه‌ای را تا 2 ماه در فریزر نگهداری کرد.

برای این که برنج فریزر شده را مجددا مورد استفاده قرار دهید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که برنج را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا مدتی در دمای اتاق بماند تا یخ آن کاملا باز شود. اما در کل برنجی که به صورت درست و اصولی فریز شده است، از دیدگاه بهداشتی نیازی به گرم کردن مجدد ندارد. اما اگر برحسب ذائقه و علاقمندی خود دوست دارید تا آن را گرم کنید فقط باید اندکی آب به برنج اضافه کرده و بگذارید تا به مدت 2 تا 5 دقیقه در معرض حرارت بماند و سپس نسبت به پخت آن اقدام کنید.

البته به عنوان یک نکته تکمیلی نیز لازم است تا اضافه کنیم که برنج فریز شده‎‌ای که قبلا یکبار آن را از یخچال خارج کرده و حرارت داده‌اید، نباید مجددا گرم کنید. چرا که با انجام این کار فرصت کافی برای رشد را در اختیار باکتری‌ها قرار می دهید و برنج فاسد می‌شود.

4.تعویض آب برنج خیس خوردهتعویض آب برنج خیس خورده

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای نگهداری برنج خیس خورده به کار گیرید، تعویض آب برنج است. شما باید حتما این نکته را به یاد داشته باشید تا بتوانید برنج را سالم نگهداری کنید. اگر شما قصد دارید تا برنج خیس خورده را برای چند روز نگهداری کنید باید حتما به این نکته توجه کنید که آبی که روز اول روی برنج ریخته اید به مرور می‌گندد و باید چندین بار آب برنج را تعویض کنید.

معمولا تعویض آب برنج خیس خورده به دو دلیل انجام می‌شود:

  • دلیل اول: شما با ریختن آب تازه و جدید بر روی برنج و دور ریختن آب قبلی می‌توانید از تشکیل و تجمع باکتری‌های مضر و خراب کننده برنج جلوگیری کنید و تا حدودی از روند رشد و سرعت تکثیر آن‌ها جلوگیری کنید. زیرا به همان دلیلی که قبلا بیان کردیم اگر آب برنج راکد بماند سبب می‌شود تا برنج خراب شده و بو بگیرد. بنابراین هر روز و اگر برایتان امکان دارد روزی دو بار آب برنج را تعویض کنید. همچنین بهتر است تا از آب سرد استفاده شود و حتما مقداری نمک نیز در ظرف برنج بریزید.
  • دلیل دوم: دومین دلیلی که باید آب برنج را تعویض کنید و آب جدید روی آن بریزید به دلیل ساختار دانه‌های برنج است. اگر تا به حال دقت کرده باشید حتما متوجه این موضوع شده اید که زمانی که برنج را خیس می‌کنید، دانه‌های برنج آب را به خود جذب کرده و تغییر سایر و اندازه می‌دهند. بنابراین و با توجه به این موضوع اگر شما قصد نگهدارس برنج برای چند روز را داشته باشید و روی آن آب تازه نریزید، بدون شک بعد از چند روز سطح آب برنج به شدت کاهش پیدا می‌کند و همچنین دانه‌های برنج خشک و شکننده می‌شوند.

مدت نگهداری برنج خیس خورده در یخچال چقدر است؟مدت نگهداری برنج خیس خورده در یخچال

با توجه به نکات و مواردی که گفتیم بدون این که برنج را در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید آن را به مدت 1 تا 3 روز در مکانی خنک و بدون نور خورشید نگهداری کنید. در کل نگهداری از برنج خیس خورده محدود است و نمی‌توان برای طولانی مدت آن را نگهداری کرد، اما در کل برنج را می‌توان به مدت 3 تا 4 هفته در یخچال نگهداری کنید. البته بیشتر از این مدت نیز امکان نگهداری از برنج وجود دارد اما برنج عطر و طعم خود را از دست خواهد داد و ممکن است زمانی که پخته می‌شود کاملا بدون مزه باشد.

برنج خیس شده را برای مدت بیشتری در یخچال نگه دارید…

در این مقاله سعی کردیم اصول و روش‌های نگهداری از برنج خیس خورده را آموزش دهیم. شما با کمک این نکات می‌توانید برنج خیس خورده را در مدت زمان بیشتری نگهداری کرده و سپس مصرف کنید. البته حتما به یاد داشته باشید که برنج خیس شده باید در محیطی مناسب با دمای پایین نگهداری شود و با توجه به این جمله یخچال یا فریزر از بهترین مکان‌ها برای نگهداری از آن هستند. همچنین، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید روش نگهداری چای خشک را نیز یاد بگیرید و فوت و فن‌های خانه داری خود را تکمیل کنید.

نظرات کاربران

حجت بایسته
06.شهریور.1402

روشها کامل و اسولی نیستن

    snappfoodadmin
    08.شهریور.1402

    سلام روش نگهداری برنج خیس خورده با نمک و درون یخچال و نگهداری برنج در محیط خنک علمی و ثابت شده است و
    کاملا روشهای امتحان شده و اصولی هستند

نرگس واحدی
08.شهریور.1402

سلام چطور برنج خیس خورده را بدون اینکه درون یخچال بزارم نگه داری کنم

    snappfoodadmin
    11.شهریور.1402

    سلام اگر حجم برنج خیس خورده زیاد و امکان نگهداری آن در یخچال وجود ندارد،برنج را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.
    با این روش برنج را حدود سه روز سالم نگه داری میشود و قابل مصرف است.

مهتاب
04.مهر.1402

چه جالب نگهداری برنج خیس خورده از قدیم گفتن هر آنچه که نمیخوای کپک بزنه نمک بزنید
یاد ضرب المثل هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک

    شادی
    05.دی.1402

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون فقط اشاره نکردید برای فریز کردن برنج خیس خورده آبش رو خالی کنیم یا نه؟و اینکه لازمه نمک جدا بزنیم یا همون نمکی که به آبش زده بودیم کافیه؟

      snappfoodadmin
      19.دی.1402

      سلام برای نگه داری برنج خیس خورده در فیریزر یخچال به اصلاح فریز کردن برنج خیس خورده که قبلا به آن نمک زده اید کافی آب برنج خالی کنید و
      کیسه درب دار بردارید برنج را درون آن بریزید و در فیریز بگذارید یخ زدگی و نمک داخل برنج از خرابی جلوگیری میکند .معمولا برنج سفید پخته شده
      را می‌توان تا حدود 6 ماه و برنج قهوه‌ای را تا 2 ماه در فریزر نگهداری کرد.

شادی
05.دی.1402

سلام برنج خیس داده شده ای که نمک زدیم در فریز گذاشتیم میتونید چندبار دیگه گرم کنیم

    snappfoodadmin
    19.دی.1402

    سلام خیر اصلا ابدا برنج فریز شده‎‌ای که قبلا یکبار آن را از یخچال خارج کردید و حرارت داده‌اید،را مجددا گرم نکنید
    چون باکتری‌ها فرصت کافی برای رشد پیدا می کنند و برنج فاسد می‌شود.

پروا
21.دی.1402

برنج خیس خورده را در فریزر گذاشتم ،بهنگام پختن داغون شد.

    snappfoodadmin
    30.دی.1402

    سلام اگر میخواهید برنج فریزر شده را مجددا مورد استفاده قرار دهید،برنج را از فریزر خارج کنید و تا مدتی در دمای اتاق بزارید تا یخ
    آن کاملا باز شود فقط باید اندکی آب به برنج اضافه کنید و بگذارید تا به مدت 2 تا 5 دقیقه در معرض حرارت بماند و
    بعد نسبت به پخت آن اقدام کنید.اگر برنج یخ زده را گرم نکنید بهتر است