طرز تهیه اکبر جوجه به سه روش متفاوت

3/5 - (4 امتیاز)

اگر اهل سفر باشید رستوران اکبر جوجه را در اکثر شهرها به خصوص شهرهای شمالی ایرانی دیده اید. اگر هم رستوران مخصوص اکبر جوجه نباشد، در منوی بقیه رستوران‌ها غذایی با نام اکبر جوجه همیشه وجود دارد. داستان این اکبر جوجه چیست؟ چرا آن‌قدر پرطرفدار است و طرز تهیه آن چطور است؟ جواب این سؤالات را در این مطلب اسنپ فود می‌گیرید.

داستان اکبر جوجه چیست؟

علی اکبر کلبادی، 60 سال پیش به همراه همسرش صنمبر عظیمی قهوه خانه ای بنا کرد که در آن انواع صبحانه‌های محلی را با قیمت مناسب و کیفیت خوب برای مشتریان سرو می‌کرد. به دلیل منصف بودن این زوج، مشتریان آن‌ها روز به روز زیادتر شدند و آوازه قهوه خانه مش اکبر به گوش همه رسید. بعضی از مشتری‌ها تقاضای خوردن ناهار در این قهوه خانه داشتند. پس مش اکبر و زنش هم شروع به پخت غذاهایی محلی از قبیل چلو جوجه و چلو تخم مرغ کردند.

از آنجایی که قهوه خانه در مسیر جاده مشهد قرار داشت؛ کیفیت، کمیت عالی و قیمت منصفانه غذاهای مش اکبر دلیلی بود که رانندگان کامیون و اتوبوس ناهار را در این قهوه خانه میل کنند.

داستان اکبر جوجه چیست؟

کیفیت چلو جوجه‌ها هم که به دلیل عشق اکبر آقا به مشتریان و استفاده از رب انار مخصوص محلی غلیظ دست‌پخت همسرش و استفاده از جوجه رسمی و کره محلی زبانزد خاص و عام بود. بعدها این چلو جوجه لقب اکبر جوجه گرفت. اکبر جوجه در واقع آن چیزی است امروز مش اکبر را معروف کرده و از جوجه سرخ شده با کره گوسفندی درست شده است که با چلو و رب انار و پیاز سرو می‌شود.

طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار

اصلی ترین نوع اکبر جوجه، چلو جوجه سرخ شده ای است که با رب انار ملس سرو می‌شود. در واقع رب انار به نوعی چاشنی یا سس آن است.

طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه با رب انار

  • جوجه مرغ یک ماهه یا مرغ کوچک یک عدد
  • زعفران دم کرده یک چهارم فنجان
  • کره ۱۰۰ گرم
  • پیاز یک عدد
  • سیر چهار حبه
  • آب‌لیمو نصف لیوان
  • رب انار نصف لیوان
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن مایع یک لیوان
طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار

دستور پخت اکبر جوجه با رب انار

  1. جوجه یا مرغ را با پوست خوب بشویید. داخل شکم آن را خالی کنید و همه قسمت‌های مرغ یا جوجه را کاملاً تمیز کنید. اگر از مرغ استفاده می‌کنید آن را به دو قسمت تقسیم کنید.
  2. جوجه را داخل یک ظرف بگذارید، پیازها را حلقه ای خرد کنید و به ظرف اضافه کنید. سیر را هم خرد کنید داخل کاسه بریزید.
  3. آب‌لیمو و زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل را هم به مرغ‌ها اضافه کنید و با دست روی مرغ‌ها کاملاً بمالید. سعی کنید همه مواد را به خوبی به بخش‌های مختلف مرغ مالیده شود. سپس در ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت حداقل 12 ساعت در یخچال بگذارید تا جوجه طعم دار شود.
  4. بعد از طعم دار شدن جوجه، آن را از یخچال بیرون بیاورید و تا کمی از سرما بیافتد.
  5. یک قابلمه مناسب روی شعله متوسط قرار دهید و داخل آن روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد دو تکه مرغ یا جوجه را داخل قابلمه بگذارید. جوجه‌ها را روی روغن بچینید. جوجه‌ها شروع به آب انداختن می‌کنند و می‌پزند. اجازه دهید آب جوجه‌ها کاملاً بخار شود.
  6. سپس در روغن فراوان دو طرف جوجه‌ها را سرخ کنید تا طلایی شوند. بهتر است میزان روغن در حدی باشد که جوجه یا مرغ در آن شناور باشد.
  7. کره را به قابلمه اضافه کنید و حدود پنج دقیقه فرصت دهید تا جوجه در کره تفت بخورد. در آخر نمک و فلفل اضافه کنید.
  8. اکبر جوجه آماده است. آن را در ظرف سرو بگذارید و همراه برنج زعفرانی یا برنج کته و رب انار ترش یا ملس سرو کنید.
دستور پخت اکبر جوجه با رب انار

 طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

  1. در این روش هم مرغ یا جوجه را تمیز شسته و در کمی نمک و شیر به مدت یک شبانه‌روز در یخچال بگذارید.
  2. سپس همراه مقداری شیر، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه در قابلمه اضافه کنید و بگذارید بپزد. البته مرغ نباید له شود.
  3. مرغ پخته را از شیر خارج کنید و در آبکش بگذارید تا شیر اضافه آن گرفته شود. البته نگذارید مرغ خشک شود.
  4. سپس مرغ را در تابه با مقدار کافی کره سرخ کنید تا همه طرف آن طلایی شود.
  5. اکبر جوجه خوش عطر طعم تان را هنگام سرو با رب انار و برنج کته سرو کنید.
 طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر یا دوغ محلی (جوجه کره ای)

اکبر جوجه طرز تهیه دیگری هم دارد که در مازندران به این نوع اکبر جوجه جوجه کره ای می‌گویند و با شیر یا دوغ محلی درست می‌شود.

  1. برای این کار ابتدا مرغ یا جوجه را کاملاً بشویید و محتویات شکم آن‌ها را خوب خالی کنید. سپس به مدت یک شب در شیر یا دوغ محلی و پیاز بخوابانید تا طعم دار شود.
  2. بعد از طعم دار شدن جوجه یا مرغ، آن‌ها را در شیر یا کره بپزید. بعد از اینکه پخت، آبکش کنید و در کره محلی خیلی فراوان سرخ کنید.
نکات تکمیلی در طرز تهیه اکبر جوجه

نکات تکمیلی در طرز تهیه اکبر جوجه

  • خوشمزگی اکبر جوجه به خاطر طعم کره محلی آن است؛ اما شاید در دسترستان نباشد. می‌توانید از روغن به جای آن استفاده کنید و مسلماً روغن سرخ کردنی نسبت به روغن‌های جامد یا روغن نباتی پخت و پز سالم‌تر هستند. چون برای سرخ کردن جوجه‌ها نیاز است تا حرارت روغن خیلی بالا رود و روغن سرخ کردنی در حرارت بالا نمی‌سوزد.
  • اگر می‌خواهید روغن کمتری استفاده کنید در مرحله سرخ شدن اولیه جوجه ها، از ترکیب آب و روغن استفاده کنید. در این حالت از پخت مرغ‌ها هم مطمئن‌تر خواهید شد.
  • برای طعم دار کردن جوجه‌ها آن‌ها را در پیاز و سیر می‌خوابانید. پس حتماً قبل از سرخ کردن تکه‌های سیر و پیاز را کاملاً از جوجه‌ها جدا کنید. چون این تکه‌ها سریع سرخ می‌شوند و حتی ممکن است بسوزند و هم طعم نامناسبی دارند و هم ظاهر اکبر جوجه را هم جالب نمی‌کنند.
  • اکبر جوجه سس مخصوصی ندارد و برای سرو آن از رب انار استفاده می‌شود ولی گاهی نوعی سس از ترکیب رب انار، سیر، گردو چرخ شده، آب‌لیموی تازه و روغن زیتون درست کرده و همراه اکبر جوجه سرو می‌کنند.