طرز تهیه ماست موسیر

5/5 - (1 امتیاز)

ماست موسیر یکی از انواع چاشنی ها و ترکیبات ماست است که علاوه بر ایران در دنیا نیز آن را می‌شناسند. ماست موسیر در کنار انواع غذاها مانند پلو سرو می شود و از دیرباز روی سفرۀ ایرانی ها قرار داشته است. طبع ماست و لبنیات سرد است. موسیر سبب متعادل شدن طبع ماست شده و برای بدن نیز خواص بسیاری دارد. برای درست کردن ماست موسیر می توانید از موسیر تازه و یا موسیر خشک نیز استفاده کنید. در ادامه قصد داریم طرز تهیۀ ماست موسیر با موسیر تازه و همچنین موسیر خشک را آموزش دهیم.

طرز تهیه ماست موسیر با موسیر تازه

طرز تهیه ماست و موسیر در خانه کار بسیار آسانی است. همچنین اطمینان دارید که در آن از مواد نگه‌دارنده استفاده نشده است. برای درست کردن ماست موسیر می توانید از انواع ماست استفاده کنید. اما بهترین نوع ماست، ماست چکیده است. استفاده از ماست چکیده باعث می شود نتیجه نهایی طعم بهتری داشته باشد.

مواد لازم برای تهیه ماست موسیر

  • ماست چکیده ۵۰۰ گرم
  • موسیر خشک یا تازه ۱۵۰ گرم
  • نمک و فلفل به مقدار کافی
مواد لازم برای تهیه ماست موسیر

موسیرها را در آب خیس کنید

در مرحلۀ اول باید موسیرها را به مدت یک روز در آب خیس کنید. توجه داشته باشید که موسیر هرچقدر بیشتر در آب بماند، طعم و عطر آن بهتر آزاد می شود. پس از ۲۴ ساعت موسیر را از آب خارج کرده و آب کشی کنید.

موسیرها را خرد کنید

در این مرحله باید موسیر را به اندازه دلخواه خرد کنید. همچنین می توانید برای خرد کردن آن، از مخلوط کن نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر تمایل دارید موسیر را به شکل ورقه ای با ماست مخلوط کنید، زمان زیادی احتیاج است تا طعم آن درون ماست پخش شود. پس نهایتاً پس از خرد کردن موسیر آن را با ماست ترکیب کنید.

چاشنی ها را اضافه کنید

در آخر می توانید از پودر کرفس و شوید نیز استفاده کنید و آن را همراه نمک و فلفل درون ترکیب ماست و موسیر بریزید. سپس باید ترکیب آماده شده را درون یخچال قرار دهید تا دمای آن کمی پایین بیاید.

چاشنی ها را اضافه کنید

نکاتی در مورد درست کردن ماست موسیر

برای تهیۀ ماست موسیر بهتر است از موسیر خشک استفاده کنید. زیرا که موسیر تازه بسیار تند است. همچنین لازم به ذکر است که موسیر خشک باعث می شود کمی آب ماست گرفته شود و نتیجۀ نهایی بهتر شود. در حالی که موسیر تازه درون ماست آب می اندازد.

در صورتی که شوید و یا کرفس در دسترس نبود می توانید به عنوان جایگزین از نعنا و پونه نیز استفاده کنید.

طرز تهیه ماست چکیده

برای تهیۀ ماست چکیده و سفت می توانید همان ماستی که تمایل دارید برای درست کردن ماست و موسیر استفاده کنید را درون قابلمه قرار دهید. سپس قابلمه را به حالت بقچه با یک پارچه ببندید. در آخر باید قابلمه را به مدت ۳ الی ۴ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

طرز تهیه ماست چکیده

همچنین برای تهیه ماست خانگی باید به این ترتیب عمل کنید:

باید ماستی که برای درست کردن ماست خانگی انتخاب کردید را به مدت ۲ ساعت بیرون از یخچال نگه دارید تا هم دمای محیط شود. سپس شیر را روی حرارت خیلی کم قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. در این زمان مراقب باشید تا شیر سر نرود. پس از ۲۰ دقیقه شعله را خاموش کنید. در این زمان شیر باید مقداری سرد شود.

می توانید با استفاده از دما سنج دمای آن را اندازه بگیرید. اما دمای شیر باید به میزانی باشد که اگر با دست آن را اندازه می گیرید، دستتان نسوزد اما همچنان گرم باید. در ادامه ماست را با مقداری شیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود. سپس این ترکیب را به همۀ شیر اضافه کنید و مجدداً مخلوط کنید. حال باید این ترکیب را درون قابلمه قرار دهید و با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز ببندید و اجازه دهید در دمای محیط سرد شود. در آخر قابلمه را درون یخچال قرار دهید تا ماست به اصلاح ببندد و سفت شود.

خواص موسیر

موسیر همانند سیر یکی از چاشنی های محبوب ایرانی است. موسیر و سیر دو گیاه کاملاً متفاوت هستند اما خواص آن‌ها شباهت بسیاری به هم دارد. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد و در تهیۀ برخی خوراکی ها همانند ماست موسیر و ترشیجات استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به خواص آن بپردازیم.

خواص موسیر

موسیر سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین C و A نیز می باشد. موسیر همچنین دارای مواد معدنی بسیاری مانند گوگرد، پتاسیم و منگنز است. یکی دیگر از خواص قابل توجه موسیر تأثیر آن بر لاغری است. باید بدانید که موسیر باعث کاهش ذخایر چربی در بدن شده و در نتیجه به لاغری کمک می کند. اگر برنامۀ غذایی خاص، به قصد لاغری دارید می توانید این گیاه را در آن جای دهید.

همچنین ویتامین ها و مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم موجود در موسیر باعث رشد و تقویت استخوان‌ها در کودکان می شود. موسیر فعالیت دستگاه گوارش را نیز بهبود می بخشد. این گیاه همچنین آنزیم ها را تحریک کرده و برای درمان زخم معده نیز مؤثر است. همان‌طور که اشاره شد موسیر سرشار از خواص آنتی اکسیدانی می باشد. به طور مثال در این راستا می توان به کوئرستین، کمپفرول و سایر آنتی‌اکسیدان‌های گوگرددار اشاره کرد.

جالب است بدانید که موسیر از لحاظ مواد معدنی از پیاز غنی تر است و خواص آن نیز قاعدتاً بیشتر خواهد بود. این گیاه با افزایش گلبول های قرمز سبب افزایش گردش خون می شود. همچنین باعث کاهش سطح کلسترول خون نیز خواهد شد. در نتیجه برای کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند بسیار مفید است و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

همان‌طور که خواندید موسیر از خواص بسیاری برخوردار است. طعم تند موسیر را نیز می توان با ترکیب کردن آن با ماست متعادل کرد. درست کردن ماست موسیر در خانه نیز بسیار آسان است. از ماست موسیر در کنار انواع غذاها و همچنین در کنار چیپس می توان استفاده کرد.

اگر به مصرف لبنیات علاقه مند هستید:

مصرف ماست را در اولویت قرار دهید

طرز تهیه انواع دوغ گازدار و بدون گاز + خواص دوغ