آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
لیمو عمانی
دسته‌بندی نشده
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

لیمو عمانی ؛ یک چاشنی بی رقیب در آشپزی ایرانی

مینا اسماعیل بیگی 20 خرداد 1403 7 دقیقه

لیمو عمانی یکی از چاشنی‌های پرطرفدار در آشپزی ایرانی است و بدون آن، کار درست کردن یک قورمه سبزی یا قیمه اصیل ایرانی، لنگ می‌ماند. این چاشنی ترش‌مزه، حاصل خشک کردن گونه‌ای از لیموترش است و رد پای آن در تهیه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم هم به چشم می‌خورد. برای مثال، شربت لیمو عمانی عراقی، یک شربت خنک‌کننده عالی برای روزهای گرم تابستان است. همچنین این میوه خشک در ترکیب با چای سیاه همیشگی هم، طعمی منحصر‌به‌فرد و عالی می‌سازد.

اما آیا می‌دانید لیمو عمانی چطور درست می‌شود؟ چه خواص و مضراتی دارد و چطور باید از آن در غذاها استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات مفید با اسنپ فود همراه شوید.

معرفی لیمو عمانی

لیمو عمانی نوعی لیموترش است که درختی بوته‌ای و پر شاخ و برگ دارد. این گیاه را با نام علمی «Citrus aurantifolia» و نام لاتین «Key lime» می‌شناسند و بومی جنوب شرقی آسیا است. جالب است بدانید که نام اصلی این میوه، «لیمو امانی» بوده و دلیل این نامگذاری آن است که کشور اردن و پایتخت آن شهر امان، معروف‌ترین و سرشناس‌ترین نقطه جهان برای کاشت و پرورش این چاشنی خوش‌طعم است. در لغت‌نامه دهخدا هم از این محصول یاد شده و آن را با عنوان «لیمویی ترش که از عمان آرند.» تعریف کرده‌اند. البته از آن جا که عمان فاقد مرکبات است، شهرت نام این میوه به لیمو عمانی، شهرتی نادرست است که به اشتباه به‌جای «امان» به کار می‌رود.

معرفی لیمو عمانی

لیمو عمانی رسیده زرد‌رنگ است، اما معمولا این میوه‌ها را زمانی که کال و سبز‌رنگ هستند، می‌چینند. البته طعم میوه تازه بسیار ترش است و بنابراین، آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا داخل آن سیاه‌رنگ شده و آماده مصرف شود. رنگ پوسته خارجی هم از زرد قهوه‌ای تا سیاه متغیر است. این میوه در مقایسه با لیموترش ایرانی، کوچک‌تر، پر بذرتر و اسیدی‌تر است و عطر قوی‌تری هم دارد. بهترین نوع لیمو عمانی ایرانی در بندرعباس، جهرم، شیراز و میناب کشت می‌شود و طبق منابع، هر چقدر لیمو عمانی درشت‌تر و سیاه‌تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است. علاوه بر این، خواص درمانی جالب توجهی هم دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

طرز تهیه لیمو عمانی

این چاشنی خوشمزه به روش زیر آماده می‌شود:

  • لیمو‌عمانی‌های تازه را شسته و کاملا خشک می‌کنند.
  • سپس، آن‌ها را درون یک سینی چیده و مقابل نور خورشید قرار می‌دهند.
  • لازم است که 2 تا 3 ساعت اول، لیموها مدام زیر و رو شوند تا تمام قسمت‌های میوه، خشک شود.
  • در ادامه، سینی حاوی لیمو به مدت 3 الی 4 روز مقابل نور خورشید باقی می‌ماند تا لیموها کاملا خشک و آماده مصرف شوند.

طرز تهیه لیمو عمانی

نکته: با استفاده از دستگاه خشک‌کن هم می‌توان لیمو عمانی تهیه کرد و اگر دمای دستگاه را روی 125 درجه فارنهایت قرار دهید، حدود 10 ساعت بعد، لیموهای شما به طور کامل خشک شده‌اند. البته باید بدانید که خشک شدن این میوه در مقابل نور آفتاب، ارزش غذایی آن را چند برابر خواهد کرد.

شرایط نگهداری لیمو عمانی

لازم است بدانید که عطر و بوی قوی این چاشنی به‌ دلیل وجود ترکیبات فراری است که در مجاورت هوا یا رطوبت، خاصیت خود را به‌ تدریج از دست می‌دهند. بنابراین، لیموعمانی را در ظروفی درب‌دار و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که این چاشنی خوش‌طعم نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد.

لیمو عمانی در چه غذاهایی استفاده می شود ؟

لیمو عمانی یک چاشنی فوق‌العاده با طعمی ترش و ته‌مزه‌ای تلخ است که برای طعم‌دهی به بسیاری از غذاها به صورت درسته یا گرد کوبیده استفاده می‌شود.این چاشنی، پای ثابت خورش‌های معروفی مانند قورمه سبزی و قیمه است. البته در بعضی مناطق برای طعم دادن به آبگوشت هم از آن استفاده می‌شود. همچنین افزودن لیمو عمانی به چای‌های سنتی مثل چای گل گاوزبان هم مرسوم است و خواص درمانی این نوشیدنی‌ها را افزایش می‌دهد.

لیمو عمانی در چه غذاهایی استفاده می شود ؟

نحوه مصرف لیمو عمانی

برای استفاده از لیمو عمانی در غذاها، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • ابتدا لیموها را برای مدت نسبتا کوتاهی در آب ولرم بخیسانید. بهتر است لیموها را حین خیساندن، سوراخ نکنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که لیمو عمانی، طعم و مزه اصلی خود را به آب بدهد.
  • در ادامه، لیموها را از آب خارج کرده و با چنگال، چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. سپس آن‌ها را داخل غذا بیندازید تا عطر و مزه خود را به غذا بدهند.

چند نکته مهم برای اضافه کردن لیمو عمانی به غذاها

دانستن نکات زیر به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از عطر و طعم این چاشنی بی‌نظیر در غذاها بهره‌مند شوید:

  • بهترین زمان اضافه کردن لیموعمانی به غذا، حدود 20 دقیقه پایانی طبخ است.
  • خیساندن لیمو عمانی، طعم ترش آن‌ها را کاهش می‌دهد و بهتر است در این روش، از لیموهای بیشتری استفاده کنید.
  • یک روش دیگر برای افزودن لیمو عمانی به غذا، نصف کردن لیموها است. در این روش، لیمو را از وسط نصف کرده و پس از خارج کردن تخمه‌ها، آن را داخل غذا بریزید.

چند نکته مهم برای اضافه کردن لیمو عمانی به غذاها

  • استفاده از پودر لیموعمانی هم در غذاها متداول است و می‌توان از آن به‌عنوان یک چاشنی ترش‌مزه در انواع خورش‌ها و خوراک‌ها استفاده کرد. این محصول در کشورهای عرب‌زبانی مانند عراق، کویت و بحرین طرفداران زیادی دارد. برای مثال، در طرز تهیه کبسا یا بهارات که یک خوراک پرادویه مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس است، از این چاشنی خوش‌طعم استفاده می‌شود.
  • دقت داشته باشید که استفاده از پودر لیموعمانی، رنگ غذا را کمی تیره‌تر خواهد کرد.
  • یکی از فواید استفاده از لیمو عمانی در غذاها، کاهش مصرف نمک است و به این ترتیب می‌توانید میزان نمک مصرفی خود را کنترل کنید.
  • از خوردن لیمو عمانی داخل غذا خودداری کنید، زیرا این لیموها، مرکز تجمع روغن و چربی‌های داخل غذا هستند.

ویژگی های لیمو عمانی مرغوب

در هنگام خرید این چاشنی، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • هر چقدر لیموها کهنه‌تر و جا‌افتاده‌تر باشند، بهتر است و عطر و طعم بهتری خواهند داشت.
  • ظاهر لیموها را بررسی کنید و دقت داشته باشید که روی لیموها اثری از کپک‌زدگی وجود نداشته باشد.
  • لیموهای درشت‌تر و سالم‌تر را انتخاب کنید و دقت داشته باشید که هنگام خرید لیمو عمانی فله‌ای، لیموها بدون خرده و خاکه باشند.
  • رنگ لیموعمانی‌ای که جلوی آفتاب خشک شده باشد، بین قهوه‌ای روشن تا سیاه است و بافت داخلی نرم و خوش‌طعمی دارد.

ویژگی های لیمو عمانی مرغوب

خواص لیمو عمانی

استفاده از لیمو عمانی در غذاها، مزایای زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه، به چند مورد مهم‌تر اشاره می‌کنیم:

  • لیمو عمانی حاوی پتاسیم است و این ماده معدنی، با کاهش فشار خون و کلسترول خون، سلامت قلب را تضمین می‌کند. همچنین، تأثیر آن به‌عنوان یک گشاد‌کننده طبیعی عروق، باعث پمپاژ بهتر خون در رگ‌ها و تقویت عضلات قلب می‌شود.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که این چاشنی خوش‌طعم، خواص ضد سرطانی دارد و با جلوگیری از تغییر DNA و متوقف ساختن تقسیم سلول‌های سرطانی، به این امر کمک می‌کند.
  • لیمو عمانی سرشار از ویتامین C است؛ بنابراین، مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث افزایش کارایی بدن در مقابله با مشکلاتی مانند التهاب و سرماخوردگی می‌شود.
  • خواص ضد‌باکتری این ماده غذایی، تأثیری عالی در سم‌زدایی از بدن دارد.
  • لیموعمانی اشتها‌آور است و مصرف آن معده را تقویت می‌کند. همچنین، این چاشنی خوشمزه، خاصیت ضد نفخ دارد.
  • این چاشنی فوق‌العاده، یک پاک‌کننده طبیعی دستگاه گوارش است و مشکلاتی مانند یبوست را برطرف می‌کند.

خواص لیمو عمانی

  • با مصرف لیموعمانی، حجم قابل توجهی از مواد معدنی مفید مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم را دریافت می‌کنید. همچنین این ماده غذایی، مواد مفید دیگری مانند ویتامین‌های گروه B، اسید آمینه و اسید فولیک را هم در خود جای داده است.
  • این چاشنی خوش‌طعم، منبعی عالی از ویتامین D است؛ بنابراین مصرف آن باعث تقویت عضلات، استخوان‌ها و دندان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  • لیموعمانی یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی و استرس محافظت می‌کند.
  • مصرف منظم این چاشنی به تعادل هورمون‌ها و بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کند. همچنین به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و بدن را در حالت بهتری نگه می‌دارد.
  • استفاده از این چاشنی ترش‌مزه، روده‌ها را پاکسازی کرده و به تسهیل فرایند هضم غذاها کمک می‌کند.
  • لیموعمانی با افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی، التهاب معده و روده را کاهش می‌دهد و در نتیجه، جلوی بروز اختلالات گوارشی مانند اسهال را می‌گیرد.
  • این چاشنی خوش‌طعم، یک تصفیه‌کننده طبیعی خون است. همچنین به‌عنوان یک خنک‌کننده و با داشتن طبیعت سرد و خشک، گرمی غذاها را تعدیل می‌کند.

مضرات لیمو عمانی

همان‌طور که گفتیم، لیمو عمانی حالتی شبیه اسفنج دارد و چربی‌های داخل غذا را به خود جذب می‌کند. لذا به عطر و مزه ترشی که به غذاها می‌دهد اکتفا کرده و از خوردن خود لیموها، پرهیز کنید. همچنین نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • زیاده‌روی در مصرف این چاشنی برای اعصاب مضر است.
  • استفاده از لیموعمانی در حالت ناشتا مناسب نیست. این کار، به روده‌ها ضرر می‌رساند و عوارضی مانند دل‌پیچه را به‌دنبال خواهد داشت.
  • لازم است که بانوان باردار از زیاده‌روی در مصرف این چاشنی بپرهیزند.

مضرات لیمو عمانی

آیا قصد خرید لیمو عمانی باکیفیت را دارید؟

سعی کنید حتما لیمو عمانی را از مراکز معتبر خریداری کنید. دقت داشته باشید که گاهی در تهیه لیموعمانی‌هایی که به صورت سنتی خشک می‌شوند، موارد بهداشتی رعایت نمی‌شوند و در این صورت، این چاشنی به جای تمام فواید گفته شده، محل تجمع میکروب‌ها خواهد بود. در این بین، یکی از بهترین روش‌های تهیه یک بسته لیموعمانی مرغوب و باکیفیت، خرید کردن از سایت معتبر اسنپ فود است. با خرید از عطاری آنلاین اسنپ فود، امکان مقایسه فروشگاه‌ها، برندها، و قیمت‌ها را خواهید داشت و می‌توانید لیمو عمانی باکیفیتی خریداری کنید. در پایان، امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود