صفر تا صد طرز تهیه نان مشت محلی

صفر تا صد طرز تهیه نان مشت محلی
به این مقاله امتیاز دهید

طرز تهیه نان مشت با سایر نان‌ها تفاوت دارد. این نان مقوی و شیرین است که هم برای صبحانه وهم برای عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نان محلی که در تمام شهرستان‌های استان فارس خصوصا شهر شیراز آن را آماده می‌کنند. برای صبحانه با چای و برای عصرانه نیز به همراه شیر و چای نوش جان می‌شود. نان مشت شیراز تقریباً با سایر نان‌های تهیه شده در دیگر شهرستان‌های این استان شباهت دارد. تنها تفاوت این نان با سایرین می‌تواند در استفاده از خرما یا شیره خرما باشد که جایگزین خرما می‌شود.

نان مشت

زمان آماده سازی 180 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان مشت شیرین

طرز تهیه نان مشت شیرین

برای تهیه نان مشت استان فارس به موادی مثل شیره خرما، ادویه، جوش شیرین، بگینگ پودر و غیره احتیاج دارید. مواد اولیه تقریبا مانند تمام نان‌ها است و فقط باید در حدود 3 ساعت به خمیر این نان استراحت داد. در ادامه به طرز تهیه این نان اشاره خواهیم کرد.

مواد اولیه برای تهیه نان مشت محلی

ابتدا مواد اولیه را آماده کنید و سپس برای تهیه کردن نان مشت محلی دست به کار شوید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم 1 کیلو
شیره خرما 2 پیمانه
زعفران 1 قاشق چایخوری
پودر هل و پودر زنجبیل به میزان لازم
بینگ پودر و جوش شیرین به میزان لازم

مراحل طرز تهیه نان مشت خوش‌طعم

مراحل طرز تهیه نان مشت خوش‌طعم

این نان با نان مشت جهرمی ها تفاوتی ندارد. فقط در نان مشت جهرم از خرما استفاده می‌شود. البته اگر شیره خرما در دسترس شما نبود می‌توانید از خرما استفاده کنید. در ادامه با طرز تهیه مرحله به مرحله این نان با شما هستیم.

  • مرحله اول: برای تهیه این نان مانند طرز تهیه انواع کیک و شیرینی از آرد گندم استفاده می‌شود. اما بد نیست بدانید که آرد شما باید 2 بار تا 3 بار الک شود.
  • مرحله دوم: بعد از الک کردن آرد، حالا آن را در ظرفی گذاشته و یک کاسه مناسب انتخاب کنید. سپس شیره خرما را در کاسه ریخته و پودر هل و زنجبیل را به آن اضافه کنید. سپس زعفران را به روش بن ماری و با قرار دادن آن بر روی بخار آب کتری، دم کرده و به ترکیب شیره خرما و ادویه جات اضافه کنید.
  • مرحله سوم: وقتی شیره خرما با ادویه جات به خوبی ترکیب شد و عطر زعفران را به خود گرفت، حالا باید آرد الک شده را آهسته آهسته به این ترکیب اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید و اجازه دهید تا آرد با شیره خرما و ادویه جات به خوبی یکدست شود. تا جایی آرد اضافه کنید که احساس کنید خمیر شما دیگر به دستانتان نمی‌چسبد و کاملاً یکدست و منسجم است.
  • مرحله چهارم: حالا خمیر نان شما آماده شده. در این مرحله باید خمیر خود را 2 ساعت الی 3 ساعت استراحت دهید. پس روی ظرف را با یک پارچه نخی یا نایلون فریزری بپوشانید و آن را در دمای اتاق قرار دهید.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، حالا باید خمیر را برای پخت آماده کنید. خمیر شما در این مدت زمان به خوبی جا افتاده و بالا آمده است.
  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه نان مشت، یک تابه مناسب انتخاب کرده و آن را بر روی حرارت قرار دهید. سپس در آن روغن بریزید و اجازه دهید که تابه و روغن به خوبی داغ شوند. بعد از داغ شدن روغن و تابه، حالا به اندازه یک تخم مرغ از خمیر جدا کرده آن را در دست خود صاف کنید.
  • مرحله هفتم: در ادامه آن را مانند یک کتلت درون روغن قرار دهید. وقتی یک طرف خمیر نان شما به خوبی پخته شد و تغییر رنگ داد، حالا سمت دیگر را نیز در روغن قرار داده و سرخ کنید. در نهایت نان‌های سرخ شده در روغن را در ظرف سرو نهایی قرار داده و با شیر یا چای نوش جان کنید.

چند نکته ضروری برای پخت نان مشت استان فارس

طبخ نان مشت مانند طرز تهیه نان فسا یا هر نان دیگری نکات تهیه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اول اینکه اگر به جای شیره خرما از خرما استفاده کردید، بهتر است که تقریباً ۱ ساعت قبل از شروع به آماده سازی مواد اولیه، ابتدا هسته خرما را گرفته و سپس خرما را در آب خیس کنید. حالا بعد از 1 ساعت آن را از صافی عبور داده و مواد حاصله را در تهیه نان مورد استفاده قرار دهید.
  • نکته مهم بعد اینکه برای تزیین نان می‌توانید از پودر هل و پودر قند نیز استفاده کنید.
  • و در نهایت اگر دارچین از ادویه جات مورد علاقه شما است، می‌توانید هم در ترکیب مواد اولیه تهیه نان و هم برای تزیین نهایی، از آن استفاده کنید.

نان مشت جهرمی ها شما را عاشق خود خواهد کرد

طرز تهیه نان مشت سنتی را با هم‌ در این مطلب مرور کردیم. این نان به راحتی آماده می‌شود اما ممکن است بار اول کمی تهیه کردن آن سخت باشد. در هر حال جای هیچ نگرانی نیست، زیرا بعد از یک تا دوبار تهیه کردن این نان در منزل، به راحتی در طبخ آن ماهر خواهید شد.

البته، اگر احساس می‌کنید تهیه این نان شیرین زمان زیادی از شما خواهد گرفت و به فکر تهیه یک شیرینی آماده برای پذیرایی از مهمانان خود هستید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. خرید شیرینی آنلاین اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل از مهمانان خود پذیرایی کنید و نگران تهیه شیرینی برای آن‌ها نباشید.

نظرات کاربران