آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه گوش فیل
انواع کیک و شیرینی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گوش فیل و طعمی که تکرار نمی‌شود!

مینا اسماعیل بیگی 25 اردیبهشت 1403 8 دقیقه

آیا می‌دانید شیرینی گوش فیل نام خود را از شباهتی که به گوش‌های فیل دارد، گرفته است؟ در طرز تهیه گوش فیل ، ابتدا شکر، آب، گلاب و در نهایت آبلیمو را داخل یک قابلمه مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. پس از به جوش آمدن شربت، زعفران و سپس چند دانه هل اضافه کنید. در نهایت وقتی شکر حل شد، شربت را از روی شعله بردارید. برای تهیه خمیر شیرینی، زرده تخم مرغ، کره، شیر و ۱ قاشق شربت بار را مخلوط کنید. بیکینگ پودر و آرد را به مواد افزوده و ورز دهید. خمیر را ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید و سپس با وردنه باز کنید. در انتها خمیر را قالب بزنید، در روغن سرخ کرده و سپس داخل شربت بار بیندازید.

روش کار، شباهت زیادی با طرز تهیه گوش فیل بازاری دارد و مطمئن باشید که در صورت رعایت همه نکات کلیدی، حاصل کار شما چیزی کم از گوش فیل‌های بازاری نخواهد داشت. پس برای آشنایی با طرز تهیه گوش فیل خانگی با اسنپ فود همراه باشید.

گوش فیل

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۳۰ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم در حدود ۴۰۰ کیلوکالری

طرز تهیه گوش فیل خوشمزه

در طرز تهیه انواع کیک و شیرینی ، گوشفیل از جمله شیرینی‌هایی است که همه آن را دوست دارند و از طعم گوش فیل استقبال می‌کنند. برای درست کردن گوش فیل به مواد اولیه پیچیده‌ای نیاز ندارید و اگر کمی حوصله کنید، در نهایت یک شیرینی خوشمزه خواهید داشت.طرز تهیه گوش فیل خوشمزه

مواد لازم برای تهیه گوش فیل

در این بخش، مواد لازم گوش فیل را معرفی می‌کنیم که مناسب تهیه این شیرینی برای ۴ نفر است. برای آماده کردن شربت بار در طرز تهیه گوشفیل به این مواد اولیه نیاز دارید:

مواد لازم برای شربت بار مقدار مورد نیاز
شکر ۲ پیمانه
آب دو سوم لیوان
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
زعفران نصف قاشق چایخوری
آبلیمو خانگی ۱ قاشق چایخوری
گلوکز مایع ۱ قاشق غذاخوری
هل ۵ عدد

برای تهیه خمیر شیرینی گوشفیل مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم برای خمیر گوش فیل مقدار مورد نیاز
آرد یک و نیم پیمانه
شیر یا ماست پرچرب نصف پیمانه
زرده تخم مرغ ۲ عدد
شربت بار ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

دستور پخت گوش فیل خانگی

برای طرز تهیه گوش فیل ساده ، ابتدا باید شربت بار را به ترتیب مراحل زیر آماده کنید:دستور پخت شیرینی گوش فیل خانگی

  • مرحله اول: شکر، آب و گلاب را در قابلمه‌ای کوچک ریخته، کمی هم بزنید و در نهایت، آبلیمو را اضافه کنید. حالا قابلمه را روی شعله زیاد بگذارید و بدون هم زدن شربت، صبر کنید تا محتویات قابلمه به جوش آید.
  • مرحله دوم: پس از به جوش آمدن شربت بار، حرارت گاز را کم کرده و زعفران و گلوکز مایع را داخل قابلمه بریزید. در ادامه، یک برس آشپزی را به مقداری آبلیمو آغشته کرده و با آن، شکرهای چسبیده به دیواره‌های قابلمه را تمیز کنید.
  • مرحله سوم: در آخر، چند دانه هل به شربت بیفزایید و پس از اطمینان از اینکه تمام ذرات شکر کاملا حل شده‌اند، شعله را خاموش کنید. قابلمه را از روی شعله بردارید تا شربت کاملا سرد و آماده استفاده در مراحل بعد شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه، به سراغ طرز تهیه خمیر گوش فیل بروید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری از شربت بار را برداشته و مابقی را کنار بگذارید. حالا زرده‌های تخم مرغ را با شیر، کره و شربت بار مخلوط کنید.مراحل طرز تهیه گوش فیل خانگی

نکته: در طرز تهیه گوش فیل با ماست ، در همین مرحله باید به جای شیر، از ماست پرچرب استفاده کنید.

  • مرحله پنجم: بیکینگ پودر و ۱ پیمانه آرد را با هم مخلوط کرده و آن‌ها را به مواد قبلی خمیر، اضافه کنید. اگر بافت خمیر شل بود، مقدار دیگری آرد بیفزایید و آن را ورز دهید. آرد را تا جایی به خمیر گوش فیلی اضافه کنید که خمیر دیگر به دست نچسبد.

نکته مهم: از ورز دادن بیش از حد خمیر شیرینی گوش فیل خانگی خودداری کنید، زیرا این کار باعث می‌شود تا خمیر به روغن بیفتد و شیرینی گوش فیل، کیفیت لازم را نداشته باشد.

  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه گوش فیل نازک و خوشمزه، خمیر را داخل یک نایلون بپیچید و آن را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس، روی سطح کار را آرد‌پاشی کنید و خمیر آماده شده را با وردنه به قطر ۲ میلی‌متر باز کنید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرزتهیه گوش فیل به کمک یک کاتر یا قالب‌هایی با لبه تیز، خمیر را به شکل‌های دلخواه برش بزنید و در روغن داغ سرخ کنید.

نکته: دقت کنید که هر چقدر زمان سرخ کردن طولانی‌تر شود، گوش فیل‌های تیره‌تری خواهید داشت.

  • مرحله هشتم: بلافاصله بعد از سرخ شدن گوش فیل‌ها، آن‌ها را از روغن خارج کنید و داخل شربت بار بیندازید. سپس، شیرینی‌ها را به یک آبکش منتقل کنید تا شربت اضافی آن‌ها خارج شود.

طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه

اگر می‌خواهید در تهیه گوش فیل از خمیر مایه استفاده کنید، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا ۱ قاشق غذاخوری خمیر مایه را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: این ترکیب را به خمیر گوش فیل اضافه کنید و مانند روش قبل، ۲ ساعت به خمیر استراحت دهید تا آماده پخت شود.
  • مرحله سوم: در نهایت، مشابه بخش‌های قبل، شیرینی را قالب زده و در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه گوش فیل افغانی

نحوه تهیه گوش فیل افغانی کمی متفاوت از دستورهای بالا است:طرز تهیه گوش فیل افغانی

  • مرحله اول: ابتدا ۳ لیوان آرد و ۵ قاشق غذاخوری روغن را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: به ترتیب، شیر، تخم مرغ، نمک و شکر را اضافه کرده و توجه داشته باشید که به ازای ۷ تا ۸ قاشق غذاخوری شیر، به ۲ عدد تخم مرغ، ۲ قاشق چایخوری شکر و ۱ قاشق چایخوری نمک نیاز دارید.
  • مرحله سوم: در نهایت، مقدار کمی وانیل اضافه کرده و همه مواد را به خوبی ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. حالا خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله چهارم: در ادامه، از خمیر چانه گرفته، به شکل دلخواه فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید. در حین سرخ کردن شیرینی‌ها نیز حرارت را کمتر کنید.
  • مرحله پنجم: پس از گرفتن روغن اضافی گوش فیل‌ها با پارچه یا آبکش، روی آن‌ها مقداری پودر شکر و پودر هل بپاشید.

به همین سادگی، گوش فیل افغانی خوشمزه شما آماده سرو است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه گوش فیل به روش اصفهانی

طرز تهیه گوش فیل به روش اصفهانی تفاوت چندانی با روش گفته شده در این مقاله ندارد، اما شاید برای شما جالب باشید که بدانید اصفهانی‌ها این شیرینی سنتی را همراه با دوغ نعنایی و به عنوان یک میان‌وعده، سرو می‌کنند. حتما می‌پرسید، چطور می‌شود که طعم شور دوغ را با شیرینی گوش فیل ترکیب کرد و لذت برد؟! برای همه کسانی که این ترکیب طبی را امتحان نکرده‌اند، این سوال پیش می‌آید، اما احتمالا پس از امتحان این میان‌وعده سنتی، شما نیز از طرفداران پر و پا قرص آن می‌شوید.طرز تهیه گوش فیل به روش اصفهانی

جالب است بدانید که حکیم ابوعلی سینا و شیخ بهایی، ترکیب این دو ماده غذایی را برای تنظیم فشار خون مفید می‌دانستند و معتقد بودند که گوش فیل و دوغ نعنایی در کنار هم می‌توانند شبیه یک سرم قندی و نمکی عمل کنند. پس اگر به اصفهان سفر کردید، حتما این میان‌وعده لذیذ و مفید را امتحان کنید.

چند نکته مهم و کاربردی در تهیه گوش فیل

توجه به این نکات در طرز تهیه گوشفیل خانگی آسان ، حاصل کار شما را خوش‌طعم‌تر خواهد کرد:نکات مهم در تهیه گوش فیل

  • بهتر است رنگ گوش فیل‌ها زرد یا طلایی باشد؛ در نتیجه از سرخ کردن زیاد آن‌ها خودداری کنید تا باعث سوختن روغن نشود.
  • در طول سرخ کردن گوش فیل‌ها از حرارت ملایم استفاده کنید تا شیرینی‌ها به صورت یکنواخت مغزپخت شوند.
  • در طرز تهیه گوش فیلی ، این شیرینی باید در نهایت، بافتی ترد و وزنی سبک داشته باشد.
  • شربت گوش‌فیل باید نه خیلی رقیق باشد و نه خیلی غلیظ! شربت رقیق، بافت گوش فیل را بیش از حد خمیری و نرم می‌کند و شربت غلیظ هم کاملا به خورد شیرینی نمی‌رود.
  • استفاده از گلوکز مایع در ترکیب شربت بار، اختیاری است، اما وجود این ماده باعث چسبندگی بهتر شربت بار خواهد شد.

روش نگهداری گوش فیل

گوش فیل شیرینی تازه و البته خوشمزه‌ای است که باید آن را داخل یخچال نگهداری کنید. پس از پختن گوش فیل و قرار دادن آن در شربت بار، گوش فیل‌ها را روی یک توری بگذارید تا شربت اضافی آن‌ها جدا شود و سپس شیرینی‌ها را در ظرفی درب‌دار بچینید. گوش فیل به مدت یک هفته داخل یخچال سالم می‌ماند.

جلوگیری از خراب شدن گوش فیل

گوشفیلی همچون برخی از دیگر شیرینی‌ها مانند طرز تهیه شیرینی کره ای ماندگاری زیادی نداشته و باید در مدت یک هفته آن را مصرف کرد. برای جلوگیری از خراب شدن گوش فیل، دقت کنید که شیرینی بیرون از یخچال باقی نمانده و درب ظرف نگهداری آن کاملا بسته باشد تا در اثر تماس با هوای آزاد خشک نشود.جلوگیری از خراب شدن گوش فیل

جایگزین ها در طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل بدون شربت یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌ها در طرز تهیه شیرینی گوش فیل است. اگر گوش فیل‌هایی با مقدار شیرینی کمتر را می‌پسندید؛ می‌توانید در تهیه آن‌ها، شربت بار را حذف کرده و به جای آن، از پودر قند استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که در طرز تهیه گوش فیل با پودر قند ، قطر خمیر گوش فیل را کمی نازک‌تر کنید.

علت پف نکردن گوش فیل چیست؟

ممکن است در طرز تهیه گوش فیل این مشکل برای شما نیز پیش بیاید که گوش فیل‌ها پس از پخت، به اندازه کافی پف نکنند، اما علت آن چیست؟ این مشکل به دو دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

  • روغن گوش فیل حتما باید داغ باشد، زیرا در غیر این صورت، گوش فیل‌ها به اندازه کافی پف نمی‌کنند.
  • سفت بودن بیش از حد خمیر نیز عامل دیگر پف نکردن شیرینی محسوب می‌شود که علت آن اضافه کردن بیش از حد آرد است. در هنگام تهیه خمیر فقط تا اندازه‌ای آرد اضافه کنید که دیگر به دست نچسبد.

گوش فیل، شیرینی موردعلاقه همه سنین…

در این مطلب طرز تهیه شیرینی گوش فیل به روش‌های مختلف را آموزش دادیم. اکنون می‌توانید این شیرینی را در منزل تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر به خاطر مشغله‌های روزانه، وقت کافی برای تهیه انواع کیک و شیرینی همچون دستور گوش فیل را ندارید، اصلا نگران نباشید و سری به سایت اسنپ فود بزنید. سفارش آنلاین شیرینی به شما این امکان را می‌دهد که تنها با چند کلیک ساده، شیرینی‌های دلخواه خود را انتخاب کنید و به صورت اینترنتی سفارش دهید.

سوالات متداول

برای درست کردن گوش فیل به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

برای تهیه شربت بار به شکر، گلاب، آب، زعفران، آبلیمو، هل و گلوکز مایع نیاز دارید. خمیر گوش فیل نیز با استفاده از آرد، شیر یا ماست، زرده تخم مرغ، شربت بار، کره و بیکینگ پودر تهیه می‌شود.

طرز تهیه گوشفیل با ماست چگونه است؟

برای طرز تهیه شیرینی گوش فیل با ماست در هنگام پخت خمیر گوش فیل، باید به جای ماست از شیر استفاده کنید. در واقع باید ماست را با زرده تخم مرغ، کره و شربت بار مخلوط کرده، سپس بیکینگ پودر و آرد را بیفزایید و خمیر را ورز دهید.

آیا گوش فیل را می‌توان بدون شربت بار تهیه کرد؟

بله، برای درست کردن گوش فیل می‌توانید شربت بار را حذف کرده و به جای آن، از پودر قند استفاده کنید. با این کار، میزان شیرینی و قند گوش فیل کاهش می‌یابد.

چرا گوش فیل خمیری شکل می‌شود؟

در طرز تهیه گوش فیل باید بافت نهایی، ترد و تازه باشد؛ اما اگر حالت گوش فیل شما خمیری شد، علت آن رقیق و آبکی بودن بیش از حد شربت است. شربت باید کمی رقیق‌تر از عسل باشد و زمانی که آن را بین دو انگشت قرار می‌دهید، کمی کش بیاید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود