آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی اگردک
آموزش آشپزی
3.9/5 - (8 امتیاز)
5

طرز تهیه شیرینی اگردک و سفر به استان اصفهان و شهر نجف آباد!

زهرا دهقان 29 فروردین 1403 7 دقیقه

امروز قرار است سری به توابع اصفهان بزنیم و طرز تهیه شیرینی اگردک نجف آباد را به شما آموزش دهیم. طرز تهیه شیرینی اگردک ساده است و از آن جهت که در روغن سرخ می‌شود، نیازی به فر ندارد. بنابراین هر کسی با هر میزان از امکانات آشپزی، می‌تواند این شیرینی خوشمزه را تهیه کند.

در طرز تهیه شیرینی اگردک ، باید ابتدا آرد، بیکینگ پودر و زردچوبه را ترکیب کنید. خمیر مایه را با مقداری شکر و آب گرم آماده کرده و به ترکیب آرد بیفزایید. در ظرفی دیگر شیر را حرارت دهید و سپس تخم مرغ، کره، شکر و زعفران را اضافه کنید. مخلوط شیر را داخل آرد بریزید، خمیر را ورز داده و در محیط استراحت دهید. در انتها خمیر را چانه بگیرید، با وردنه پهن کرده و در روغن سرخ کنید.

در ادامه این مطلب از اسنپ فود به آموزش پخت اگردک پرداخته‌ایم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شیرینی اگردک
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۹۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری اگردک در هر ۱۰۰ گرم ۲۴۳ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی اگردک خوشمزه

به دلیل مواد اولیه در دسترس، طبخ راحت و البته طعم خوشمزه، شیرینی اگردک به یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی نجف آباد تبدیل شده است که البته در برخی دیگر از مناطق کشور هم به اشکال مختلف تهیه می‌شود.شیرینی اگردک

در فهرست شیرینی‌ها و غذاهای محلی نجف آباد، شیرینی اگردک یکی از بهترین‌ها است. این شیرینی به دلیل داشتن مواد اولیه در دسترس و معمولی، موردپسند همه قرار خواهد گرفت و سوغات نجف آباد است. البته با سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود، می‌توانید این شیرینی را خیلی زود سفارش داده و در آدرس خود تحویل بگیرید.

مواد لازم در طرز تهیه اگردک اصفهان

مواد اولیه لازم برای دنبال کردن طرز تهیه شیرینی اگردک نجف اباد، به شرح زیر هستند. اگر به شیرینی و غذای سنتی نجف آباد علاقه دارید و به دنبال چشیدن طعم اگردک هستید، پیش از انجام هر کاری، ابتدا این مواد اولیه را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۵ پیمانه
شیر ۲ پیمانه
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
کره ۲۰۰ گرم
زردچوبه به مقدار لازم
نمک نوک قاشق چایخوری
زعفران دم کرده (اختیاری) به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
کنجد (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت اگردک نجف آبادی

طرز تهیه شیرینی اگردک همدان، بسته به ذائقه افراد، ممکن است متفاوت باشد. برای مثال گاهی اوقات در طرز تهیه ی اگردک تنها از زردچوبه استفاده می‌شود؛ این در حالی است که عده‌ای دیگر، از زعفران به جای زردچوبه استفاده می‌کنند. از طرفی معمولا این شیرینی با روغن محلی ترکیب خوشمزه‌تری خواهد داشت. برخی افراد هم برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی، مقداری زیره، کنجد یا سیاه دانه را به ترکیب خمیر آن اضافه می‌کنند.طرز تهیه نان اگردک نجف آبادی

به هر حال بسته به منطقه موردنظر روش‌های درست کردن اگردک با هم متفاوت است؛ اما چیزی که بین همه دستورها مشترک به حساب می‌آید، مزه بی‌نظیر اگردک است که در عین سادگی، یک میان وعده خوشمزه و خوراکی پرطرفدار محسوب می‌شود. طرز تهیه اگردک ساده به شرح زیر است:

  • مرحله اول: اولین کاری که برای طرز تهیه اگردک با شیر یا هر نوع شیرینی و کیک دیگر باید انجام دهید، الک کردن آرد است. این کار باعث سبک شدن کیک و شیرینی و طبخ هر چه بهتر آن خواهد شد. در ادامه نمک، بیکینگ پودر و زردچوبه را با آرد ترکیب کنید.
  • مرحله دوم: در این مرحله ابتدا از سالم بودن مایه خمیر مطمئن شوید. برای این کار نصف قاشق چایخوری شکر را در یک لیوان آب گرم حل کرده و سپس یک قاشق غذاخوری مایه خمیر را اضافه کنید. حالا روی لیوان را بپوشانید و کمی صبر کنید. در صورت سالم بودن مخمر، مایه خمیر روی آب کف می‌کند که در ادامه باید آن را با آرد ترکیب کنید.
  • مرحله سوم: در ظرفی دیگر شیر را کمی گرم کنید؛ اما توجه داشته باشید که زیاد داغ نشود. سپس تخم مرغ، کره، شکر و در صورت تمایل زعفران را به شیر اضافه کنید و با یک همزن برقی هم بزنید تا شکر در تخم مرغ و شیر حل شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از روش درست کردن اگردک، باید مخلوط شیر و تخم مرغ را کم کم به آرد اضافه کنید و پس از هر بار، مواد را به خوبی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: خمیر باید به شکلی شود که نه آن قدرها سفت باشد و نه به دست بچسبد. در صورت سفت شدن خمیر می‌توانید کمی آب یا شیر ولرم را به آن اضافه کنید. از سوی دیگر اگر مایه شیرینی شل است و به دست می‌چسبد، با اضافه کردن آرد به آن قوام دهید. در ادامه طرز تهیه خمیر اگردک باید خمیر را حسابی ورز دهید.مراحل دستور پخت اگردک نجف آبادی
  • مرحله ششم: پس از ورز دادن و ترکیب شدن خمیر، روی ظرف را با یک حوله یا پارچه ضخیم بپوشانید و آن را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در محیط استراحت دهید تا خمیر پف کند. در هوای نامناسب ممکن است مایه خمیر دیرتر عمل کند، پس شاید لازم باشد تا کمی بیشتر صبر کنید.
  • مرحله هفتم: نشانه خمیر آماده این است که باید حجم آن حداقل دو برابر شود. در این حالت خمیر در صورت کشیدن رشته رشته شده و حالت پشمک مانندی به خود می‌گیرد. البته با انگشتان دست هم می‌توان آماده بودن خمیر برای طبخ را بررسی کرد؛ برای این کار کافی است تا یک چانه از خمیر بگیرید و با انگشتان روی آن را فشار دهید. اگر جای انگشتان تا مدتی روی خمیر باقی بماند، نشانه خوبی از آماده بودن خمیر است.
  • مرحله هشتم: پس از اینکه خمیر به خوبی ور آمد و پف کرد، باید آن را دوباره ورز دهید تا هوای بین لایه‌‌های خمیر خارج شود.
  • مرحله نهم: به اندازه یک گلوله، از خمیر چانه بگیرید، آن را گلوله کرده و با وردنه پهن کنید. ضخامت خمیر را نه خیلی نازک بگیرید که خمیر موقع برداشتن پاره شود و نه خیلی ضخیم که موقع سرخ کردن، بخش وسط آن خام بماند. البته می‌توانید خمیر اگردک نجف آباد را قالب هم بزنید که برای این کار باید خمیر را کاملا با وردنه پهن کنید و قالب بزنید.
  • مرحله دهم: هم‌زمان با پهن کردن خمیر، شروع به سرخ کردن آن کنید تا باقی خمیر خشک نشود. در غیر این صورت باید تمامی چانه‌ها را بگیرید و روی آن‌ها را بپوشانید، سپس دانه دانه در روغن سرخ کنید. برای تزیین روی نان هم استفاده از کنجد گزینه خوبی است.
  • مرحله یازدهم: در دستورهای محلی طرز تهیه شیرینی اگردک معمولا برای سرخ کردن شیرینی از روغن محلی استفاده می‌شود. البته استفاده از روغن جامد و ترکیب آن با کره هم می‌تواند باعث خوشمزه شدن این شیرینی شود. در انتهای طرزتهیه اگردک نجف آبادی، روغن را داغ کرده و شعله را روی متوسط قرار دهید. در نهایت چانه‌های فرم داده شده را درون روغن داغ بگذارید و با حوصله سرخ کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان اگردک

در طرز تهیه شیرینی اگردک، این شیرینی مخصوص نجف آباد نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا در نهایت یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای داشته باشید:

  • در طرز تهیه اگردک با ماست باید در فهرست مواد اولیه، نیمی از شیر را با ماست شیرین جایگزین کنید.
  • در صورت استفاده از کره دقت کنید که آتش زیاد ممکن است باعث سوختن کره در هنگام پختن اگردک شود.
  • پیش از شروع کار، مواد لازم اگردک همچون شیر، تخم مرغ و کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • برخی افراد مایل هستند تا زردچوبه یا زعفران را اول با تخم مرغ ترکیب کرده و بعد به آرد اضافه کنند که این کار هم امکان‌پذیر است.نکات مهم در طرز تهیه نان اگردک
  • در انتخاب ظرف تهیه خمیر شیرینی، از ابتدا باید به اندازه ظرف توجه کنید تا موقع ورز دادن، فضای کافی برای حرکت دستان شما و جابه‌جا شدن خمیر وجود داشته باشد.
  • پس از یکی دو بار انجام مراحل طرز تهیه شیرینی اگردک به راحتی می‌توانید مطابق با ذائقه خود، برخی مواد مثل گردو را به مایه خمیر اضافه کنید یا میزان شکر آن را به دلخواه کم و زیاد کنید.
  • امکان پخت اگردک در فر نیز وجود دارد؛ برای این کار پس از آماده شدن و شکل دادن به خمیر شیرینی، آن‌ را به مقداری روغن رومال کنید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا آماده شود. البته به خاطر داشته باشید که در دستور پخت اصلی، این شیرینی در روغن سرخ می‌شود.

روش نگهداری اگردک اصفهان

حال که در فهرست شیرینی‌ها و غذای محلی نجف اباد، با طرز پخت اگردک نجف ابادی آشنا شدید، این سوال پیش می‌آید که شیرینی اگردک را چگونه نگهداری کنیم؟ پس از خنک شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را در یک ظرف درب‌دار بچینید و سپس در یخچال بگذارید. این شیرینی به مدت دو هفته در یخچال سالم مانده و قابل مصرف است.

جلوگیری از خراب شدن اگردک خانگی

بافت این شیرینی سنتی نجف آباد در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری از اگردک به خوبی محکم شود. همچنین اگر شیرینی‌ها در محیطی گرم و بیرون از یخچال بمانند، خراب می‌شوند. البته در نگهداری از این شیرینی، تمیز و خشک بودن ظرف نگهداری نیز اهمیت زیادی دارد.

بهترین طعم اگردک را تجربه کنید

در این مطلب طرز تهیه اگردک نجف آبادی را در اختیار شما قرار دادیم که در فهرست شیرینی‌ها و غذاهای سنتی نجف آباد جای دارد. البته این شیرینی محلی با نام‌های دیگری از جمله اگرده، نان اردک یا بورساق در سایر نقاط کشور شناخته می‌شود و یک شیرینی ساده، با طعمی جذاب و تکرارنشدنی است.

اگر می‌خواهید به سادگی و بدون دنبال کردن دستور اگردک، بهترین طعم این شیرینی را بچشید و فرم مجلسی آن را روی میز پذیرایی خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا از سرویس اسنپ فود، سفارش آنلاین شیرینی را انجام دهید و این شیرینی خوشمزه را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه شیرینی اگردک به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد اولیه لازم برای درست کردن شیرینی اگردک شامل آرد، شیر، تخم مرغ، شکر، خمیر مایه، بیکینگ پودر، کره، زردچوبه، نمک و روغن است.

علت سفت شدن اگردک چیست؟

در روش پخت اگردک، اگر میزان آرد استفاده شده، بیش از مقدار لازم باشد، در نهایت شیرینی‌ها پس از پخت سفت می‌شوند؛ پس به غلظت خمیر دقت زیادی داشته باشید.

آیا می‌توان برای سرخ کردن شیرینی اگردک به جای روغن از کره استفاده کرد؟

به طور کلی امکان استفاده از کره وجود دارد، اما دقت داشته باشید که کره در حرارت زیاد به سرعت می‌سوزد و عطر و طعم شیرینی شما را خراب می‌کند.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(5 دیدگاه)

مربم
19 مهر 1402

خیلی شیرینیش کم بود و مقدارش زیاد شد یجورایی مزه روغن میداد خیلی 😢

  • snappfoodadmin
    19 مهر 1402

    سلام در درست کردن شیرینی اگردک میزان شیرین شدن بستگی به ذائقه شما دارد میزان استفاده از روغن باید دقت کنید

مربم
19 مهر 1402

خیلی شیرینیش کم بود و مقدارش زیاد

  • snappfoodadmin
    19 مهر 1402

    چرا باید آرد الک کرد این کار حوصله ادم سر میبره واقعا لازم هستش

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود