آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آجیل مخلوط چیست
اجیل نوروز
4/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

آجیل مخلوط چیست و انواع آن کدام است؟

زهرا دهقان 24 خرداد 1401 5 دقیقه

اگر شما هم یکی از طرفداران آجیل باشید، شاید برایتان این سوال پیش آمده که آجیل مخلوط چیست و شامل چه مغز‌هایی می‌شود؟ آجیل مخلوط در واقع مخلوطی از مغز‌ها و میوه‌های خشک است که به عنوان یک میان وعده مناسب به شمار می‌رود. ایرانیان از این ترکیب در مناسبت‌های مختلف نظیر شب یلدا و عید نوروز استفاده می‌کنند. کاربرد این مخلوط در ایران به دو هزار سال می رسد اما در اغلب کشورها عمری به اندازه ی یک سده دارد. شما می‌توانید از طریق اسنپ فود به راحتی سفارش آنلاین آجیل از آجیل فروشی های معروف ایران انجام دهید و هر نوع آجیلی که دوست دارید را در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

لیست انواع آجیل و خشکبار

در ادامه این مطلب لیستی از انواع آجیل و خشکبار را به شما ارائه می‌دهیم که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست:

  • انواع حبوبات بو داده شده (بادام زمینی، عدس بو داده، سویا و…)
  • میوه‌های خشک (کشمش، مویز، زردآلو خشک و…)
  • آجیل (بادام، گردو، فندق، پسته، بادام هندی و…)
  • مغز تخمه‌ها (تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی و…)

انواع آجیل مخلوط چیست؟

انواع آجیل های موجود در بازار به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که برخی از متداول ترین آن‌ها شامل آجیل شور، آجیل شیرین، آجیل مشکل گشا، آجیل چهار مغز، آجیل هفت مغز می‌شود که در ادامه هر یک از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

آجیل شور

همانطور که از نام این آجیل پیداست به صورت بو داده و نمکی به بازار عرضه می‌شود و استفاده از آن در ایام نوروز و دید و بازدید‌های عید بسیار رایج است. این آجیل شامل مغز‌‌هایی چون تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام هندی، مغز فندق، پسته، بادام و نخودچی می‌باشد. استفاده از آجیل شور در ایام تعطیلات و دید و بازدید‌های عید می‌تواند لذت میهمانی‌ها را دو چندان کند.

آجیل شور

آجیل شیرین

از دیگر انواع آجیل‌های موجود و پرطرفدار در بازار، آجیل شیرین است که طرفداران کمتری در مقایسه با آجیل شور دارد. ترکیب آجیل شیرین شامل بادام هندی، فندق، پسته، بادام، توت خشک، برگه زردآلو، کشمش و گردو می‌باشد. به یاد داشته باشید که پس از مصرف آجیل شیرین حتما از مسواک استفاده کنید؛ چرا که این نوع آجیل معمولا به دندان می‌چسبد و حس ناخوشایندی را برای شما ایجاد می‌کند. در واقع این آجیل خواص فراوانی دارد و هر خشکبار آن می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. همچنین نمی‌توان از خواص توت خشک و خواص برگه زردآلو در این آجیل گذشت.

آجیل شیرین

آجیل مشکل گشا

یکی از پرطرفدار‌ترین انواع آجیل، آجیل مشکل گشاست که از آن معمولا در مراسم‌ و جشن‌های مذهبی و غیر مذهبی استفاده می‌شود. زردتشتیان باستان در جشن‌های مختلف خود از این آجیل به عنوان هدیه استفاده می‌کردند و این سنت از نسل‌های گذشته به ما رسیده است. در واقع بسیاری از افراد معتقدند آجیل مشکل گشا می‌تواند مشکل آن‌ها را برطرف کرده و حاجات و آرزو‌های آنان را برآورده سازد.

در پاسخ به سوال ترکیب این آجیل مخلوط چیست، باید بگوییم انتخاب اجزای آجیل مشکل گشا بسته به بودجه افراد انجام می‌شود؛ ولی در کل افراد برای ترکیب این آجیل از پسته، فندق، نخودچی، کشمش، بادام، توت خشک و نقل استفاده می‌کنند. برخی افراد در ترکیب این آجیل از گردو، شکلات، خرما و بادام زمینی نیز استفاده می‌کنند.

آجیل چهار مغز

همانطور که از نام این آجیل پیداست، آجیل چهار مغز از ترکیب چهار مغز شامل پسته، بادام هندی، فندق و بادام درختی تشکیل شده است. از این آجیل در مناسبت‌های مختلف سال نظیر شب یلدا، عید نوروز و سایر جشن‌ها و اعیاد استفاده می‌شود. آجیل چهار مغز به صورت خام و بو داده به بازار عرضه می‌شود و افراد متناسب با ذائقه خود یکی از این مدل آجیل‌ها را انتخاب می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که مصرف این آجیل را در برنامه غذایی خود قرار دهید؛ چرا که خواص بسیاری برای سلامتی شما در بر دارد.

آجیل هفت مغز و خواص هفت مغز برای کودکان

آجیل هفت مغز، مجموعه‌ای از مغزهای تازه و تفت داده و نمک سود شده مانند پسته، مغز بادام درختی، مغز بادام هندی، مغز بادام زمینی، مغز گردو، مغز فندق، کشمش پیکامی و چیپس یا تکه‌های خشک شده میوه است. آجیل هفت مغز یک آجیل بسیار کامل است که می‌تواند جای خود را به خوبی در رژیم غذایی روزانه شما باز کند. خواص هفت مغز برای کودکان بسیار زیاد است و شما می‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده سالم در مدرسه و خانه برای آن‌ها استفاده کنید. یک مشت از این آجیل می‌تواند در تامین نیاز بدن به اسیدهای چرب گیاهی مفید، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به صورت روزانه کمک کند.

معرفی بهترین آجیل فروشی در تهران

فواید و مزایای استفاده از آجیل مخلوط چیست؟

از آنجا که آجیل مخلوط از ترکیب چندین مغز مفید تشکیل می‌شود، می‌تواند خواص و فواید بیشماری برای بدن داشته باشد. مواد مغذی آجیل شامل مواد مختلفی همچون انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، کالری، امگا ۳، فسفر، منیزیم، کلسیم، سدیم و شمار دیگری از مواد لازم برای بدن می‌باشد. در پاسخ دقیق‌تر به سوال خواص آجیل مخلوط چیست، می‌توانیم خواص زیر را به اطلاع شما برسانیم:

  • جلوگیری از ایجاد پلاک در داخل عروق
  • عادی سازی حرکات روده به کمک فیبر
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به کنترل قند خون و سیر نگه داشتن
  • تقویت کننده سالم قلب
  • تنظیم میزان فشار خون
  • کمک به بهبود سوخت و ساز بدن
  • بهبود وضعیت پوست و مو‌ها
  • جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان

خواص آجیل در لاغری

در گذشته این باور وجود داشت که مصرف آجیل به صورت منظم افراد را چاق می‌کند؛ در حالی که این تصور اشتباه است. بر اساس مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که انجام‌شده، محققان دریافتند که افرادی که بیشتر آجیل مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که اصلاً آجیل نمی‌خورند، کمتر دچار اضافه ‌وزن می‌شوند و به‌طور کلی 5 درصد کمتر از دیگران در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

کارشناسان تغذیه معتقدند آجیل‌ها سرشار از دو ترکیب فیبر و پروتئین هستند که این دو ماده غذایی، کلید اصلی برای لاغری و کنترل وزن محسوب می‌شوند.

مزایای مصرف روزانه آجیل مخلوط چیست؟

با توجه به خواصی که برای آجیل برشمردیم، شاید شما نیز بخواهید مصرف آجیل را در برنامه روزانه خود قرار دهید. مصرف روزانه آجیل، نیاز شما به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد غذایی را تامین خواهد کرد و شما را برای طولانی مدت سیر نگه خواهد داشت.

پژوهشگران باور دارند با توجه به اینکه مغزی جات آجیل کالری و چربی ‌دارند، باعث می‌شوند فوراً سراغ میان وعده‌ها نروید. خوردن میان وعده‌های کمتر و اجتناب از خوردن هله‌هوله، می‌تواند موجب دریافت کالری کمتر در طول روز شده و به‌مرورزمان از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. کارشناسان تغذیه عقیده دارند مقدار بهینه آجیل که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد حدود 20 گرم در روز است که تقریبا معادل یک مشت آجیل می‌شود.

کاربرد آجیل مخلوط چیست؟

همانطور که گفتیم مردم ایران از دیرباز از انواع آجیل مخلوط در مراسم‌های مختلف خود نظیر عید نوروز، شب یلدا و… استفاده می‌کرده‌اند. اما این آجیل پرخاصیت خواص دیگری نیز دارد. برای مثال شما می‌توانید از انواع آجیل در تهیه سالادها، ساندویچ‌ها و اسموتی‌ها  و معجون‌ها استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید مصرف فست فود‌ها که عمدتا برای بدن مضر هستند را با مغز‌های برشته جایگزین کنید و و مطمئن باشید هم خوشمزه‌تر و مطبوع‌تر است و هم مغذی و سیرکننده تر. سعی کنید کودکان را از سنین کم به مصرف آجیل و مغز‌های مغذی عادت دهید و به جای تنقلات ناسالم، از آجیل برای میان وعده‌ آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کامل به این سوال که آجیل مخلوط چیست، پاسخ دهیم و انواع آن را برای شما برشمرده و توضیح دهیم. با توجه به خواص بی‌نظیر آجیل مخلوط توصیه می‌کنیم حتما مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. همچنین اگر به طعم های تند و تیز علاقه دارید، آجیل هندی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر تا به حال آجیل هندی را امتحان نکرده‌اید و از محتویات آن مطلع نیستید، به مقاله آجیل هندی چیست مراجعه کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در پایان نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود