آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع چیز کیک تنوری
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

انواع چیز کیک تنوری روسی، نیویورکی و شکلاتی

زهرا دهقان 17 بهمن 1400 9 دقیقه

چیز کیک یا همان کیک پنیری از جمله محبوب‌ترین شیرینی‌‌‌ها در سراسر جهان به شمار می ‌رود. شما می‌توانید انواع چیز کیک را در بسیاری از منوهای کافی‌شاپ‌ها و شیرینی‌فروشی‌های سراسر دنیا پیدا کنید. این کیک‌های پنیری از دو لایه بسیار خوشمزه درست می‌شوند و طرز تهیه چیز کیک در فر یا بدون آن، بسیار آسان است و توصیه می‌کنیم که حتما شما نیز در منزل امتحان کنید.

لایه پایینی آن متشکل از بیسکویت خرد شده و لایه بالایی آن از فیلینگ پنیری تهیه می‌‌شود. از معروف‌ترین انواع چیز کیک تنوری می‌توان به چیز کیک نیویورکی، روسی و شکلاتی اشاره کرد. در ادامه با تاریخچه‌، طرز تهیه و تزیین این شیرینی اشتها برانگیز آشنا می‌شوید.

طرز تهیه انواع چیز کیک تنوری 

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت 1 ساعت
میزان سختی متوسط

تاریخچه انواع چیز کیک تنوری

پیش از هر چیزی لازم است بگوییم که به طور کلی چیز کیک اصالتا یونانی است، چرا که کیک پنیری در جزیره‌ یونانی ساموس در شرق دریای اژه ابداع شد. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما از زمان پیدایش چیز کیک تاکنون بیش از 2000 سال می‌گذرد. جالب است بدانید که یونانیان باستان در گذشته با مخلوط کردن آرد گندم، عسل و پنیر این شیرینی سحرآمیز را در قالب‌هایی به شکل کیک می ‌پختند. محبوبیت چیز کیک از دیرباز به قدری بالا بود که رومیان پس از غلبه بر یونان دستور تهیه آن را به عنوان غنیمت جنگی با خود به روم آوردند.

اگر به دنبال دستور پخت چیز کیک ساده هستید؛ پیش از هر چیز بد نیست بدانید که رومیان در ابتدا چیزکیک را lilbum می ‌نامیدند. آن‌ها با اضافه کردن تخم مرغ و تغییر دستور پخت چیز کیک، آن‌ را به خوراکی جهانی تبدیل کردند. چیز کیکی که رومیان در قدیم سرو می‌‌کردند، بیشتر شبیه به یک نان پنیری کوچک بود و هیچ شباهتی به تصوری که امروزه از انواع چیز کیک تنوری در ذهن خود دارید، نداشت. آن‌‌ها چیز کیک را بر روی برگ بو قرار داده و با استفاده از آجر داغ آن را می‌‌پوشاندند تا با حرارت کم شروع به پختن کند.

چیز کیک، مارکوپولوی خوراکی ها

پس از گسترش امپراطوری روم، دستور تهیه چیز کیک به انگلستان و اروپای شرقی منتقل شد. هر کدام از کشورهای اروپایی با توجه به ذائقه غذایی و فرهنگ مردمان خود تغییراتی در نحوه پخت این شیرینی ایجاد کردند. به عنوان مثال امروز برای تهیه چیز کیک در ایتالیا از پنیر ریکوتا استفاده می‌شود. در حالی که ژاپنی‌‌ها از ترکیب نشاسته ذرت و سفیده تخم مرغ برای تهیه فیلینگ چیز کیک استفاده می ‌کنند.

یکی از دلایلی که امروز چیز کیک نام شهرها و کشورهای مختلف جهان را در کنار خود یدک می ‌کشد، دست به دست شدن دستور پخت آن در دهه‌‌های مختلف است.

پیدایش چیز کیک نیویورکی کلاسیک

هنگامی‌که صحبت از چیز کیک در میان باشد، نام چیز کیک نیویورکی همواره در صدر انواع کیک‌های پنیری می‌درخشد. ماجرای چیز کیک نیویورکی از یک مهمانی ساده شروع شد. آرنولد روبن (Arnold Reuben) سر آشپز آلمانی مقیم آمریکا بود که پس از خوردن اولین تکه از چیز کیک در یک مهمانی شیفته طعم بی ‌نظیر آن شد. او تصمیم گرفت با انجام تغییراتی در دستور تهیه چیز کیک، نسخه نیویورکی آن را به نام خود ثبت کند.

چیز کیکی که روبن تهیه کرد، به قدری محبوب گشت که در اوایل قرن 20 در منوی تمامی رستوران ‌های شهر نیویورک دیده می‌‌شد. امروزه نیز در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران، چیز کیک نیویورکی کلاسیک از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

چیز کیک نیویورکی

در دستورهای پخت مختلفی که از چیز کیک وجود دارد، مایع خمیری به سبک‌‌های مختلفی تهیه می‌‌شود؛ فیلینگ با آرد گندم و نشاسته، پنیر خامه ‌ای، ماسکارپونه یا خامه سنگین، هیچ تفاوتی ندارد. چیز کیک به هر سبکی که تهیه شود، با روح و روانتان بازی خواهد کرد.

اگر به دنبال یک عصرانه خوشمزه برای صرف در کنار چای یا قهوه هستید، می‌‌توانید چیز کیک مورد علاقه خود را از کافی شاپ‌‌ها و شیرینی‌فروشی‌‌های اسنپ فود تهیه کرده و یا آن را در منزل تهیه کنید.

همانطور که اشاره کردیم، انواع و اقسام دستور تهیه‌ برای تهیه چیز کیک وجود دارد. در این مقاله با طرز تهیه معروف‌ترین‌ چیز کیک‌‌های تنوری نظیر چیز کیک تنوری روسی، شکلاتی و نیویورکی کلاسیک آشنا می‌‌شوید.

چیز کیک تنوری روسی

چیز کیک تنوری روسی

در نظر داشته باشید چیز کیک در فرهنگ غذایی کشور روسیه نیز از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار است. برای تهیه چیز کیک روسی معمولا از پنیر لبنه یا ماسکارپونه استفاده می‌‌شود. دستور تهیه این شیرینی خوشمزه را در ادامه خواهید خواند.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک روسی

برای درست کردن این کیک پنیری به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پنیر لبنه یا ماسکارپونه 125 گرم
تخم مرغ کامل 1 عدد
آرد 75 گرم
شکر 87 گرم
کره 100 گرم
بکینگ پودر نصف قاشق غذاخوری
وانیل 1 قاشق غذاخوری
نشاسته 10 گرم
پودر کاکائو برای تزیین چیز کیک به مقدار کافی

طرز تهیه چیز کیک روسی

مراحل زیر را در طرز تهیه چیز کیک با فر دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه خمیر چیز کیک روسی آرد، بکینگ پودر، پودر کاکائو و شکر را در یک ظرف بزرگ با یکدیگر مخلوط کرده و هم بزنید. کره را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و به همراه تخم مرغ و وانیل به مخلوط اضافه کنید. خمیر به دست آمده را به قدری هم بزنید تا کاملا یک دست و غلیظ شود. سپس خمیر را در ظرف پلاستیکی مخصوص قرار دهید و به مدت 30-45 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله دوم: پس از آن با دقت و مهارت، برای آماده کردن فیلینگ این چیز کیک روسی، باید مقدار مناسبی کره را روی حرارت ملایم ذوب کرده و پس از آن اجازه دهید تا برای مدت 10 دقیقه در هوای آزاد قرار بگیرد. پس از کاهش دمای کره آن را با شکر، وانیل و نشاسته مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آورید.
  • مرحله سوم: کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و آن را با کمی کره چرب نمایید. فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شده و برای پخت کیک پنیری خوشمزه آماده گردد. پودر شکلات را روی ورقه کاغذی روغنی خود غبارپاشی کنید. حدود 3/2 خمیر را بر روی سینی فر خود پهن کرده و سپس فیلینگ را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: باقی مانده خمیر چیز کیک را به تکه‌‌های مساوی تقسیم کرده و آن را به صورت منظم بر روی چیز کیک قرار دهید.
  • مرحله پنجم: چیز کیک را برای مدت 1 ساعت در دمای 180 درجه سانتی گراد بپزید. در صورتی که سطح بالایی چیز کیک به سرعت قهوه‌ای رنگ شد، روی آن را با یک ورقه آلومینیومی بپوشانید.
  • مرحله ششم: پس از اتمام پخت، به چیز کیک استراحت دهید تا خنک شود. سپس آن را با مواد خوراکی مورد علاقه خود تزیین کرده و نوش جان نمایید.

چیز کیک شکلاتی تنوری

چیز کیک تنوری شکلاتی

یکی از ساده ‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین انواع چیز کیک تنوری‌، چیز کیک شکلاتی است. بسیاری از افراد معتقدند که هیچ چیز جای سادگی را نمی‌گیرد. اگر شما نیز از دستور غذاهای کلاسیک و ساده لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتما چیز کیک شکلاتی را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه چیز شکلاتی

برای طرز تهيه چيز كيك با فر با طعم شکلاتی و خوشمزه، مواد اولیه زیر را آماده سازید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای 680 گرم
کوکی یا بیسکویت شکلاتی 270 گرم
شکر قنادی 28 گرم
شیر 340 میلی لیتر
تخم مرغ 4 عدد
آرد 2 قاشق غذاخوری
وانیل 1 قاشق غذاخوری
نشاسته 10 گرم
پودر کاکائو برای تزیین چیز کیک به مقدار کافی

طرز تهیه چیز کیک شکلاتی

برای آنکه بتوانید انواع چیز کیک شکلاتی را درست کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: برای تهیه خمیر چیز کیک شکلاتی، بیسکویت شکلاتی را به تکه‌های ریز خرد کرده و با شکر مخلوط کنید. کره آب شده را به مخلوط اضافه نمایید و آن را به هم بزنید تا یکنواخت شود. خمیر را کف یک ظرف به صورت کامل پخش کرده و آن را به مدت 15 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی گراد بپزید. سپس خمیر را در هوای آزاد قرار دهید تا خنک شود.
  • مرحله دوم: برای تهیه فیلینگ چیز کیک شکلاتی تنوری، شیر را با باقی مانده بیسکویت شکلاتی ترکیب کنید و آن را در ظرف مخصوص درون مایکروویو بگذارید. پس از حل شدن تکه‌‌های بیسکویت در شیر به فیلینگ مقداری پودر اسپرسو اضافه کرده و مایع به دست آمده را در هوای آزاد قرار دهید تا خنک شود.
  • مرحله سوم: ظرفی دیگر آورده و خامه و شکر را درون آن با یکدیگر مخلوط کنید. سپس تخم مرغ‌‌ها را تک به تک به آن اضافه کرده و هم بزنید. این کار را باید به قدری انجام دهید که مایعی کرمی و یکدست حاصل شود. در نهایت کمی وانیل و آرد را نیز به فیلینگ خود اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: فیلینگ چیز کیک شکلاتی را بر روی خمیر چیز کیک بریزید. چیز کیک را به مدت 45-50 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد درون فر بپزید.
  • مرحله پنجم: با استفاده از بیسکویت خرد شده و پودر اسپرسو، چیز کیک خود را تزیین کرده و پس از سرد شدن آن را سرو کنید.

چیز کیک نیویورکی کلاسیک

چیز کیک تنوری نیویورکی

نوبتی هم که باشد، نوبت به طرز تهیه چیز کیک محبوب نیویورکی می‌‌رسد. این چیز کیک با یک لایه پودر بیسکویت آغاز شده و سپس فیلینگ خامه‌ای متشکل از پنیر فیلادلفیا و خامه ترش آن را تبدیل به یک شیرینی رویایی می‌‌کند. با دستور تهیه مخصوصی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، به راحتی طعم و عطر نیویورک را به خانه خود خواهید آورد.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک نیویورکی کلاسیک

مواد اولیه برای درست کردن کیک پنیری نیویورکی کلاسیک به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره 85 گرم
بیسکویت دایجستیو 140 گرم
شکر قهوه‌‌ای 1 قاشق غذاخوری
پنیر فیلادلفیا (یا پنیر خامه‌ای) 900 گرم
آرد 3 قاشق غذاخوری
وانیل 1 و نیم قاشق غذاخوری
پوست لیمو به مقدار لازم
تخم مرغ 3 تخم مرغ کامل به همراه یک عدد زرده
خامه ترش 284 گرم
آبلیمو به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه کیک پنیری نیویورکی کلاسیک

برای درست کردن این کیک پنیری، به شیوه زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه خمیر چیز کیک نیویورکی کلاسیک، کره را در حرارت ملایم به همراه بیسکویت خرد شده و شکر قهوه‌ای ترکیب کرده و تفت دهید. کاغذ روغنی را بر روی سینی مخصوص فر گذاشته و خمیر چیز کیک را به صورت یکنواخت بر روی آن پهن نمایید. خمیر را در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه درون فر بپزید.
  • مرحله دوم: برای تهیه فیلینگ این کیک پنیری خوشمزه، پنیر فیلادلفیا را با همزن هم زده و تخم مرغ‌ها، آرد، نمک و شکر را به آرامی به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را تا هنگام یک دست شدن به صورت پیوسته خوب با هم ترکیب نمایید.
  • مرحله سوم: در ظرفی جداگانه وانیل و پوست لیمو را به همراه خامه ترش با یکدیگر مخلوط کرده و به فیلینگ خود اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: مواد فیلینگ را به صورت منظم بر روی خمیر چیز کیک آماده شده بریزید و چیز کیک را به مدت 45-50 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد درون فر بپزید.
  • مرحله پنجم: پس از سرد شدن چیز کیک را با استفاده از شکلات، میوه و یا خامه تزیین کرده و نوش جان کنید.

ارزش غذایی چیز کیک

چیز کیک‌ها علاوه بر طعم بسیاری خوبی که دارند، حاوی مواد مغذی هستند و می‌توانند ویتامین‌هایی را به بدن ما برسانند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در 100 گرم از کیک‌های پنیری، 153.00 میکروگرم ویتامین A، 0.50 میکروگرم ویتامین D، 0.56 میلی گرم ویتامین E، 4.40 میکروگرم ویتامین K و 0.40 میلی گرم ویتامین ویتامین C وجود دارد. همچنین این خوراکی خوشمزه حاوی مقادیری از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، پانتوتنیک اسید، فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 است.

البته در کنار این مواد مغذی، در هر 100 گرم از کیک‌های پنیری، 321 کیلوکالری انرژی، 25.50 کربوهیدرات، 5.50 پروتئین، 22.50 چربی، 55.00 میلی‌گرم کلسترول، 21.80 گرم قند، 45.60 آب و 0.40 گرم فیبر وجود دارد.

تزئین چیز کیک تنوری

تزیین کیک تنوری

چیز کیک ‌ها به دلیل تنوع بالا و گستردگی بالایی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شکوفایی خلاقیت افراد خانه‌‌دار و حتی آشپزهای حرفه‌ای به شمار می‌‌روند. کیک‌های پنیری را می‌‌توان با استفاده از انواع میوه‌ها، کمپوت‌‌ها و شکلات تزیین نمود.

یکی از ایده‌های جذابی که می‌توانید در تزیین چیز کیک تنوری از آن بهره‌‌مند شوید، استفاده از ژله‌های میوه‌ای است. رنگ و طعم ژله را می‌‌توانید با توجه به ظاهر چیز کیک و سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. از دیگر راه‌‌های تزیین چیز کیک می‌توان به استفاده از میوه‌های خوشمزه فصل اشاره کرد. میوه‌های دلخواه خود را به قطعات کوچک برش زده و بر روی لایه بالایی چیز کیک به صورت منظم بچینید. استفاده ار بیسکویت خردشده، پودر اسپرسو و خامه بر روی انواع چیز کیک یخچالی نیز ایده‌ای جذاب برای به رخ کشیدن توانایی‌ها و خلاقیت‌ خود به مهمانانتان خواهد بود.

واسه تهیه چیز کیک تا نیویورک و روسیه نرو…

همان‌طور که گفته شد، شما می‌توانید انواع چیز کیک را به راحتی درست کنید. این خوراکی خوشمزه، یکی از محبوب‌ترین شیرین‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود. با کمی خلاقیت می‌توانید انواع چیز کیک کافی شاپی را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اما در صورتی که وقت کافی برای این کار را ندارید، با استفاده از سرویس سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود، به سرعت انواع چیز کیک ساده و خوشمزه، میوه‌ای و شکلاتی را درب محل مورد نظر خود دریافت نمایید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود