بهترین صبحانه‌های سالم ایرانی کدامند؟

صبحانه مهم ترین وعدۀ غذایی ما در طی یک روز به حساب می‌آید. خوردن صبحانه فواید بسیار زیادی دارد و مهم ترین آن داشتن انرژی برای شروع یک روز پر تلاش است. اگر وعدۀ صبحانه را جدی نگیرید ممکن است در طی روز با مشکلاتی مانند افت فشار یا ضعف جسمانی رو به رو شوید. به همین دلیل است که خوردن یک صبحانۀ کامل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. افرادی که در مقاطع تحصیلی متفاوتی هستند برای درک بهتر درس و یادگیری بهتر مفاهیم آموزشی به صبحانه‌ ای کامل نیاز دارند.

در غیر این صورت ممکن است از بازدهی مناسبی در کلاس برخوردار نباشند. مثال دیگر افرادی هستند که کارمند یا در محیط کاری خود مدیر هستند. فشار کاری بر روی این افراد باعث ایجاد ضعف در آن‌ها می‌شود. این افراد اگر در وعدۀ صبحانۀ خود به درستی تغذیه نشوند ممکن است از کارایی لازم در محیط کار برخوردار نباشند. عدۀ دیگری که صبحانه برای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ورزشکاران هستند. این دسته افراد به دلیل داشتن تحرک بالا و نیاز به کالری سوزی زیاد در طی روز نیاز به وعده‌های کاملی از غذا و پروتئین دارند.

یکی از این وعده‌های بسیار مهم برای این افراد صبحانه به شمار می‌رود. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی چند منوی صبحانۀ ایرانی و سالم بپردازیم تا شما بتوانید با این دستور‌های غذایی و صبحانه‌ها روز خودتان را بهتر از گذشته آغاز کنید. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 املت سریع و پروتئین مناسب

بدون شک یکی از خوشمزه ترین و سریع ترین صبحانه‌های ایرانی را می‌توان املت در نظر گرفت. این صبحانۀ بسیار سالم و سریع می‌تواند تمامی نیاز شما را کاملاً تا وعدۀ بعدی بر طرف کند. برای درست کردن این صبحانۀ ایرانی به مواد و دستور پختی نیاز داریم که در ادامه برای شما بازگو می‌کنیم.

 املت سریع و پروتئین مناسب

مواد لازم برای درست کردن یک املت سریع و خوشمزه

  • گوجه یک عدد متوسط
  • پیاز یک عدد کوچک
  • تخم مرغ دو الی سه عدد
  • روغن یا کره
  • ادویه به میزان کافی

طرز تهیه املت ایرانی

در اولین قدم برای درست کردن یک املت لذیذ برای صبحانه باید ابتدا گوجۀ شسته شده را رنده کرده و آن را با پیاز نگینی سرخ کنید. بعد از کمی تفت دادن تخم مرغ‌ها را داخل آن شکسته و بعد کمی هم می‌زنید تا کاملاً مواد داخل تابه با هم مخلوط شوند. قبل از سفت شدن تخم مرغ باید ادویه که شامل نمک و فلفل است را به آن اضافه کنید. املت شما در کمتر از ۵ دقیقه آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

تست نوتلا یا کرۀ بادام زمینی یکی از سالم ترین صبحانه‌ها برای بچه‌ها

یکی از محبوب ترین صبحانه‌هایی که می‌توان برای بچه‌ها در وعدۀ صبح آماده کرد نان تست همراه با کرۀ بادام زمینی یا نوتلا است. این توست‌های طعم دار خانگی می‌توانند تمامی نیاز‌های فرزندان شما را تا وعدۀ بعدی غذا تأمین کنند. این صبحانه به صورت کلی یک صبحانۀ کاملاً ایرانی نیست اما در ۱۰ سال اخیر به یکی از پر طرفدارترین صبحانه‌های مدرن ایرانی تبدیل شده است.

تست نوتلا یا کرۀ بادام زمینی یکی از سالم ترین صبحانه‌ها برای بچه‌ها

مواد لازم برای درست کردن تست نوتلا و بادام زمینی

  • نان توست به تعداد نفر‌ها
  • کره بادام زمینی یا نوتلا
  • موز و توت فرنگی

طرز تهیه این صبحانه

برای این کار ابتدا باید نان‌های تست را کاملاً به وسیلۀ دستگاه تست ترد کرده و بعد از حدود ۳ دقیقه روی آن‌ها مقداری از کرۀ بادام زمینی یا نوتلا قرار بدهیم. این میزان باید به مقداری باشد که تنها نان تست را مزه‌دار کند. بعد تکه‌هایی از موز حلقه شده و توت فرنگی را روی نان توست قرار می‌دهیم و کمی صبر می‌کنیم تا کاملاً خنک شود. صبحانۀ شما آماده است.

مواد لازم برای درست کردن تست نوتلا و بادام زمینی

کوکو سبزی یک انتخاب عالی برای صبحانه

یکی از سالم ترین و ایرانی ترین صبحانه‌هایی که می‌توان با آن یک روز خوب را شروع کرد کوکو سبزی است. این غذای محبوب می‌تواند به عنوان یک صبحانۀ کامل در وعدۀ صبح در نظر گرفته شود. اگر از خوردن این کوکوی پر‌طرفدار لذت می‌برید بهتر است این کوکو را به صورت سرد همراه خیار شور و کمی سبزی‌ خوردن برای وعدۀ صبحانه در نظر بگیرید. اگر در خانه پنیر ورقه ای هم داشته باشید می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای چاشنی این ساندویچ سرد باشد.

کوکو سبزی یک انتخاب عالی برای صبحانه

نون، پنیر و چای شیرین

قدیمی ترین و مشهور ترین صبحانه ای که هر ایرانی تا به حال خورده نون، پنیر و چای شیرین است. این صبحانۀ کلاسیک و سنتی ایرانی دارای مخلفات بسیار زیادی است و هر خانواده ای بنا بر شرایط اقتصادی خود از این چاشنی‌ها و مخلفات در وعدۀ صبحانۀ خود استفاده می‌کند.

اصل این صبحانه همان سه عنصر اصلی یعنی نون، پنیر و چای شیرین است. اما بسیاری دیگر از مخلفات هم هستند که در کنار این سه عنصر اصلی در سفرۀ صبحانه قرار می‌گیرند، مانند:

  • انواع مربا‌های متنوع که تعداد و شمار آن در این مقاله نمی‌گنجد.
  • مدل‌های متفاوتی از کره
  • شکلات‌هایی مانند نوتلا یا شکلات صبحانه
  • خامه یا سرشیر
  • گردو
  • شیره خرما
  • عسل
  • سبزی
نون، پنیر و چای شیرین

و بسیاری از چاشنی‌های دیگر. باید در نظر داشته باشید که این صبحانه به صورت کلی با نان سنگک سرو می‌شود اما ممکن است هر فردی با نان متفاوتی تمایل به خوردن این صبحانه داشته باشد.

حلیم یک صبحانۀ پر طرفدار ایرانی

حلیم یک صبحانۀ بسیار مقوی و مفید است که در کشور ما طرفداران بسیار زیادی دارد. این صبحانۀ کامل و مقوی با داشتن گندم دارای بسیاری از مواد معدنی و دیگر مواد لازم برای بدن است. حلیم را می‌توان به عنوان یک صبحانۀ کامل و مقوی در نظر گرفت.

حلیم یک صبحانۀ پر طرفدار ایرانی

خواص حلیم

این مادۀ غذایی سرشار از روی، منیزیم، آهن، نیاسین و دیگر مواد معدنی است. حلیم در کنار قدرت سیر کنندگی و ارزش بالای غذایی خود از فیبر زیادی هم برخوردار است. این غذا در وعدۀ صبحانه می‌تواند التیام بخش بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند مشکلات دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه باشد. گندم استفاده شده در حلیم خاصیت ضد انگلی دارد. این ماده غذایی در جلوگیری از بسیاری از حساسیت‌ها بسیار مفید است. از دیگر خواص حلیم التیام بخشی به التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی است.

خواص حلیم

عدسی یک صبحانۀ کامل و ایرانی

عدسی در واقع یک آش سنتی ایرانی است که در وعدۀ صبحانه سرو می‌شود. این صبحانه کامل و بسیار خوشمزه در تمامی استان‌های کشور ما ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. عدسی با داشتن تمامی مواد لازم برای انرژی بخشی به یک شخص می‌تواند برای صبحانه یک وعدۀ کاملاً مناسب باشد. عدسی به دلیل داشتن سیب زمینی، آرد، عدس، کره و بسیاری دیگر از مواد غنی خوراکی می‌تواند شما را تا وعدۀ غذایی بعد کاملاً از هر گونه خوراکی دیگر بی‌نیاز کند. عدسی دارای پروتئین زیاد و هم چنین موادی مانند پتاسیم، فیبر، انواع ویتامین‌ها مانند B9 و اسید فولیک است. تمامی موارد گفته شده در عدسی باعث تمرکز حواس فرد و انرژی گرفتن شخص بعد از خوردن این غذا می‌شود. عدسی در کشور ما به عنوان یک صبحانۀ کامل تلقی شده و بسیاری از رستوران‌ها و حلیم‌ فروشی‌ها عدسی را به عنوان یک وعدۀ صبحانه در منوی خود دارند.

عدسی یک صبحانۀ کامل و ایرانی

 بخش پایانی

در کشور ما ایران بسیاری از آش‌ها به صورت وعدۀ صبحانه سرو می‌شوند. دسته ای دیگر از صبحانه‌ها هم هستند که در ایران طرفداران بسیار زیادی دارند اما مخصوص کشور ما نیستند مانند سالاد الویه یا خوراک لوبیا که غذاهایی ایتالیایی و فرانسوی هستند. اما امروزه به دلیل گستردگی منو‌های غذایی در تمامی وعده‌ها دیگر در بیشتر مناطق کشور ایران خانواده‌ها از دیگر شکل‌های صبحانه مانند الویه و نان‌های تست هم استقبال می‌کنند. این نشان دهندۀ تلفیق فرهنگ غذایی ما با دیگر کشور‌ها است.

اگر به وعده غذایی صبحانه علاقه مند هستید:

صبحانه انگلیسی، ساده و خوشمزه

بوفه صبحانه، تجربه ای دلپذیر

بهترین صبحانه‌ها برای زمانی که وقت ندارید

صبحانه سالم برای دانش آموزان، دغدغه‌ی مهرماهی پدرومادرها