آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص نارنج
تغذیه سالم
3.8/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

با خواص نارنج برای سلامت بدن آشنا شوید

ترمه افضلی 04 اردیبهشت 1403 11 دقیقه

بسیاری از افراد وقتی به نارنج فکر می‌کنند، به یاد مزه گاهی ترش، گاهی شیرین و اغلب نامشخص آن می‌افتند و همچنین پوست بسیار تلخ آن که تلخی پوست نارنج بر روی دست می‌ماند و مزه دهان را بد می‌کند! اما کمتر میوه‌ای وجود دارد که به اندازه نارنج برای سرماخوردگی، لاغری و بسیاری از مشکلات و بیماری‌های شایع بدن معجزه‌گر باشد!

بررسی خواص نارنج به یک لیست بلندبالا نیاز دارد که در ادامه تلاش کرده‌ایم تا آن را برای شما فراهم کرده و درباره مهم‌ترین مضرات و فواید آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

درباره نارنج

نارنج میوه‌ای از جنس مرکبات بوده که بومی جنوب شرق آسیا است؛ البته امروزه این میوه در نقاط مختلفی از جهان کشت می‌شود. درخت نارنج، درخت بزرگی است که شکوفه‌هایی خوشبو دارد؛ شکوفه‌هایی که با نام بهارنارنج شناخته می‌شوند. علاوه بر مصرف خوراکی، نارنج استفاده‌های دیگری مانند کاربرد اسانس نارنج در تولید عطر و خواص این میوه در طب سنتی نیز دارد. نارنج در برخی از استان‌های ایران به ویژه مازندران نیز کشت می‌شود. این میوه طبع سرد و خشکی دارد و به عنوان طعم‌دهنده و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس نارنج

خواص نارنج

خواص نارنج بسیار فراوان است. این میوه به دلیل آنکه از طیف وسیعی از ویتامین‌ها، بهره می‌برد، برای تمام ارگان‌های بدن خواص متنوعی دارد؛ تا حدی که احتمالا نتوان همه آن‌ها را در یک مقاله بیان کرد. برای مثال بهره‌مندی این محصول از ترکیبات مناسب پوست و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، باعث شده تا خوردن منظم آن به شادابی پوست کمک کند.

نارنج برای درمان کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های التهابی، چربی خون، فشار خون پایین، دستگاه گوارشی بدن و حتی در مبارزه با سرطان مفید است و می‌توان آن را به عنوان یکی از مرکبات فوق‌العاده برای سلامتی بدن معرفی کرد. این میوه که به نظر می‌رسد از پیوند دو گیاه پوملو و نوعی نارنگی به وجود آمده است، هم‌اکنون در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران کشت می‌شود.

خواص نارنج تازه

به دلیل کشت فراوان این میوه در ایران، خوشبختانه در بسیاری از فصول در سرتاسر نقاط کشور می‌توان آن را خریداری و نوش جان کرد. به شما پیشنهاد می‌دهیم در این مقاله با ما همراه باشید تا مهم‌ترین خواص این خوراکی خوش‌بو و خوش‌مزه را بررسی کنیم.

خواص نارنج تازه

۱. خواص نارنج برای سرماخوردگی

پزشکان درباره خواص نارنج پخته برای سرماخوردگی و همچنین آب نارنج گفته‌های بسیاری دارند و این موضوع اول از هر چیز به سبب وجود مقادیر زیاد ویتامین C در این میوه است. نارنج همانند سایر مرکبات نظیر پرتقال و نارنگی، در زمان ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و بیماری‌های مشابه، می‌تواند اثری معجزه‌آسا بر سلامتی شما بگذارد؛ چراکه ویتامین C یکی از تقویت‌کننده‌های اصلی دستگاه ایمنی بدن است.

بنابراین، در هنگام بیماری‌های ویروسی می‌توانید از نارنج در کنار سایر مرکبات بهره بگیرید و درمان بیماری را تسریع دهید. برخی تحقیقات نشان داده است که از مواد موجود در آب نارنج و پوست نارنج می‌توان برای بهبود علائم سینوزیت نیز استفاده کرد. همچنین خواص ضدالتهابی قدرتمند این میوه، برای کاهش دردها و التهابات آزاردهنده ناشی از بیماری بسیار مفید خواهد بود.

یک موضوع مهم دیگر در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه آن، به هضم غذا مرتبط است. در هنگام بروز این بیماری‌ها معمولاً سیستم گوارشی بدن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و افراد دچار نوعی سوءهاضمه می‌شوند. برای این مواقع نیز اضافه کردن آب نارنج می‌تواند به کمک شما آمده و هضم غذا را ساده‌تر کند. پس اگر چیزی درباره مضرات نارنج برای سرما خوردگی شنیدید، باید بدانید که درست نیست و این میوه برای سرماخوردگی نه تنها مضر نبوده، بلکه فواید بسیاری دارد.

۲. فواید نارنج برای فشار خون

خواص نارنج برای فشار خون کمی عجیب است؛ چراکه در برخی موارد، مصرف غیرمنظم و کم این میوه ممکن است باعث کاهش فشار خون شود؛ اما مصرف زیاد یا منظم آن موجب افزایش فشار خون می‌شود و این موضوع باعث شده تا بسیاری از پزشکان آن را برای افراد دچار فشار خون بالا محدود کنند. تقریبا همه افرادی که دچار فشار خون بالا بوده‌اند و نارنج مصرف کرده‌اند، فشار آن‌ها بالاتر رفته است.فواید نارنج برای فشار خون

بنابراین، اگر فشار خون بالایی دارید، بهتر است تا مصرف این ماده را به حداقل ممکن برسانید. اما می‌توان نارنج را به افرادی که در حالت عادی دچار افت فشار خون هستند، پیشنهاد داد؛ چراکه مصرف منظم آن می‌تواند برای افت فشار خون موثر باشد. نارنج ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد و بدین ترتیب افرادی که دچار تپش قلب هستند، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

۳. خواص نارنج برای لاغری

نارنج به دو شکل می‌تواند به رژیم لاغری کمک کند:‌ ۱. چربی‌سوزی و افزایش سوخت‌ و ساز بدن و ۲. ایجاد سیری کاذب. بسیاری از مواد غذایی که برای لاغری مناسب هستند، تنها یکی از این دو خاصیت را دارند؛ اما نارنج با بهره‌مندی از هر دوی آن‌ها، یکی از میوه‌های معجزه‌گر برای استفاده در رژیم‌های لاغری است. نارنج به هضم غذاهایی که چربی زیادی دارند نیز کمک می‌کند و همین اثر را برای چربی خون دارد. در این زمینه نگاهی به مقاله خواص کندر نیز داشته باشد.

البته نارنج تنها زمانی برای لاغری موثر است که شما از یک پزشک تغذیه برای رژیم لاغری کمک گرفته باشید و همچنین به انجام ورزش منظم بپردازید. در کنار این دو، می‌توان نارنج را نیز به عنوان یک میوه تسریع‌کننده روند لاغری به کار گرفت و آب نارنج برای لاغری موثر است. البته از آنجایی که نارنج با برخی داروهای چربی خون، فشار خون، اضطراب و… تداخل دارد، حتما درباره مصرف منظم آن ابتدا با پزشک مشورت کنید.

۴. خواص نارنج برای کبد

نارنج به دو دلیل برای کبد بسیار مفید است: ۱. بهره‌مندی از مقادیر زیاد ویتامین A که یک آنتی اکسیدان معتدل بوده و برای عملکرد سالم کبد ضروری است؛ ۲. خاصیت چربی‌زدای قدرتمند که برای کبدهای چرب بسیار مفید بوده و به عنوان یک چاشنی غذا، به افراد در خطر ابتلا به کبد چرب، کمک می‌کند. البته اگر کبد شما چرب است، باید به سراغ دارودرمانی جدی بروید و استفاده از نارنج و سایر داروهای گیاهی کمک چندانی به شما نخواهد کرد.خواص نارنج برای کبد

همان‌طور که گفتیم، به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان در نارنج، این میوه می‌تواند از بروز اختلالات کبدی پیشگیری کند. جالب است بدانید که اثر نارنج برای از بین بردن کلسترول بد خون نیز بسیار قدرتمند بوده و در مجموع می‌توان نارنج را یک تصفیه‌کننده فوق‌العاده برای خون به حساب آورد. بدین ترتیب می‌توانید با استفاده مداوم از نارنج، مراقب سلامت خون باشید.

۵. بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش با مصرف نارنج

شما می‌توانید بعد از خوردن غذاهای سنگین، از نارنج برای بهبود هاضمه کمک بگیرید. همچنین بهره‌گیری از آب نارنج و عسل می‌تواند اثری فوق‌العاده برای رفع یبوست داشته باشد. اگر غذای چرب یا پرکلسترول خورده‌اید نیز دسر آب نارنج و عسل برای کاهش چربی خون شما عالی خواهد بود.

۶. خواص نارنج در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقد هستند که طبع نارنج سرد و خشک است؛ بنابراین افراد دارای طبع سرد باید آن را با احتیاط مصرف کنند. البته نارنج‌هایی که ترشی کمتری دارند، میزان سردی آن‌ها نیز کمتر است. توصیه می‌شود که افراد سردمزاج همواره نارنج را با مصلح‌های آن مصرف کنند. مهم‌ترین مصلح‌های نارنج، عسل و شکر است که بدون شک مضرات عسل بسیار کمتر از شکر خواهد بود.

طبیبان سنتی نارنج را برای درمان ناتوانی جنسی پیشنهاد می‌کنند و حتی اعتقاد دارند که این میوه می‌تواند برای اختلال نعوظ آقایان نیز مفید باشد. از سوی دیگر اعتقاد دارند که نارنج برای مبتلایان به افسردگی و همچنین برای بی‌حالی به دلایل روحی روانی موثر بوده و می‌تواند انرژی این دسته از افراد را در طول روز افزایش دهد. نارنج برای پاک‌سازی و ضدعفونی‌ کردن فضای دهان نیز به کار می‌رود و از آن برای خوش‌بو کردن دهان و تمیز کردن دندان‌ها نیز استفاده می‌کنند.

۷. فواید آب نارنج برای پوست صورت

نارنج منبعی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت سلول‌های پوستی کمک می‌کنند. این میوه مانند یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل کرده و در آبرسانی پوست موثر است. اگر به دنبال پوستی سالم و شاداب و جلوگیری از ایجاد چین و چروک هستید، از خواص نارنج غافل نشوید. همچنین خواص ضدالتهابی نارنج و آب نارنج موجب می‌شود تا این میوه برای درمان جوش و آکنه‌های پوست مفید باشد.فواید آب نارنج برای پوست صورت

۸. خواص نارنج برای سرطان

رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های فعالی هستند که تجمع آن‌ها در بدن، منجر به آسیب سلول‌ها و ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود. از سوی دیگر آنتی اکسیدان‌ها، ترکیباتی ضدسرطان هستند که با جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. بنابراین، میوه نارنج برای جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است، چراکه به عنوان منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها شناخته می‌شود.

۹. نارنج میوه مفید برای قلب

یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را می‌توان افزایش کلسترول بد خون (LDL) و انسداد رگ‌های خونی است. مصرف برخی از منابع غذایی به کاهش سطح کلسترول LDL منجر می‌شود که نارنج یکی از آن‌ها است. مصرف نارنج از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرده و به سلامت قلب کمک می‌کند.

۱۰. خواص نارنج برای کلیه

یکی از دیگر خواص نارنج را می‌توان تضمین سلامت کلیه‌ها دانست. ابتدا باید بدانید که مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید، برای فعالیت بهتر اندام‌های بدن موثر است و به همین دلیل متخصصان تغذیه درباره حضور آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی تاکید دارند. پس نارنج به دلیل محتوای فلاونوئید و… یک منبع غذایی مفید برای کلیه‌ها است.

خاصیت روغن نارنج

علاوه بر مصرف میوه نارنج، روغن آن نیز خواص بسیاری دارد. روغن بهار نارنج برای تارهای مو یا پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در تولید محصولات مراقبتی نیز نقش دارد. این روغن به عنوان روشن‌کننده پوست شناخته می‌شود و با جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌ها و شل شدن پوست، سلامت پوست شما را تضمین می‌کند. علاوه بر استعمال خارجی، می‌توان روغن بهار نارنج را داخل دستگاه بخور ریخت و از دیگر خواص آن همچون تسکین‌دهنده ناراحتی‌های عصبی و آرام‌بخش بهره‌مند شد.خاصیت روغن نارنج

خاصیت دمنوش نارنج

با استفاده از شکوفه‌های بهارنارنج می‌توان یک دمنوش گیاهی خوش‌عطر و پرخاصیت تهیه کرد که برای سلامت بدن مفید است. این دمنوش با تقویت سیستم ایمنی، به درمان سریع‌تر بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین دمنوش بهارنارنج برای سلامت سیستم گوارش و درمان مشکلات گوارشی موثر است. از دیگر خواص این دمنوش نیز می‌توان به تسکین سردرد، آرامش اعصاب، تقویت قلب، درخشندگی پوست و مو و درمان اختلال خواب اشاره کرد.

خاصیت نارنج خشک

تمامی خواصی که در میوه تازه نارنج معرفی شد، در نارنج خشک نیز وجود دارد. از نارنج خشک می‌توان در تهیه غذا استفاده کرد یا آن را برای درست کردن دمنوش مورد استفاده قرار داد. نارنج خشک شده علاوه بر عطر و بوی جذاب، به سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، ناراحتی‌های عصبی و نارسایی کلیه کمک می‌کند.

کالری نارنج

حال که با خواص نارنج به صورت تازه، خشک شده، دمنوش و… آشنا شدید؛ اکنون این سوال پیش می‌آید که کالری نارنج چقدر است؟ در هر ۱۰۰ گرم از میوه نارنج، ۲۷ کیلوکالری انرژی وجود دارد. با توجه به این عدد، می‌توان این‌طور نتیجه گرفتن که نارنج از جمله مواد غذایی کم کالری محسوب می‌شود که می‌توان آن را با خیال راحت مصرف کرد.

جدول ارزش غذایی نارنج

در جدول زیر، مواد مغذی موجود در هر ۱۰۰ گرم میوه تازه نارنج معرفی شده است:جدول ارزش غذایی نارنج

مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین‌ها مقدار
پروتئین ۰.۳۰ گرم ویتامین B1 ۰.۰۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۸.۰۰ گرم ویتامین B2 ۰.۰۲ میلی‌گرم
آب ۰.۰۰ گرم ویتامین B3 ۰.۴۰ میلی‌گرم
چربی ۰.۲۰ گرم ویتامین B4 ۰.۰۰ میلی‌گرم
فیبر ۰.۰۰ گرم ویتامین B5 ۰.۱۲ میلی‌گرم
قند ۰.۰۰ گرم ویتامین B6 ۰.۰۲ میلی‌گرم
مس ۰.۰۲ میلی‌گرم ویتامین B9 ۱۳.۰۰ میکروگرم
منیزیم ۱۰.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۱۰.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۳۵.۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۸.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۰.۱۰ میلی‌گرم
سدیم ۱.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
آهن ۰.۱۰ میلی‌گرم ویتامین A ۲.۰۰ میکروگرم
منگنز ۰.۰۲ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات نارنج

پس از شناخت خواص نارنج، باید بدانید که نارنج نیز مانند هر ماده غذایی دیگر، در کنار خواص مختلف، مضراتی نیز به دنبال دارد که در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • مصرف آب نارنج سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کند و در صورتی که همراه با سایر تحریک‌کننده‌های سیستم عصبی نظیر کافئین مصرف شود، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد؛ از جمله این خطرات می‌توان به حمله قلبی، سکته مغزی و غش اشاره کرد.
  • نارنج ممکن است در میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم اختلال ایجاد کند و از همین رو متخصصان پیشنهاد می‌کنند تا به هیچ عنوان این دسته از بیماران بدون مشورت پزشک نارنج نخورند.
  • نارنج یکی از میوه‌های ممنوعه برای مادران باردار است. این میوه و آب آن می‌تواند خطرات جدی برای مادران باردار و جنین آن‌ها به همراه داشته باشد.
  • آب نارنج را همزمان با داروهای ضدآلرژی، ضدقارچ، داروهای کنترل ایدز، فشار خون و چربی خون و همچنین داروهای اعصاب مصرف نکنید.
  • خوردن نارنج یا آب‌نارنج به صورت ناشتا می‌تواند آسیب‌های جدی به معده بزند؛ حتی اگر با عسل ترکیب شده باشد. این نوشیدنی هرچند برای لاغری معجزه می‌کند، اما می‌تواند به بهای سنگینی برای شما تمام شود؛ پس اصطلاحی به نام خواص شگفت انگیز آب نارنج ناشتا اصلا درست نیست!

موارد مصرف نارنج

از نارنج و آب نارنج می‌توان در موارد متعددی استفاده کرد. آب نارنج را می‌توانید به صورت یک نوشیدنی میل کنید که البته اضافه کردن مقداری عسل، طعم آن را بهبود می‌دهد. بیشترین مصرف آب نارنج، استفاده از آن به عنوان چاشنی غذا است و البته برش‌های نارنج را همراه بسیاری از غذاها مانند انواع کباب و کتلت نیز سرو می‌کنند.

علاوه بر این، با استفاده از این میوه می‌توان مربا و مارمالاد نارنج نیز تهیه کرد که طعم جذابی دارد. همچنین برخی افراد از نارنج برای تهیه انواع ترشی نیز استفاده می‌کنند.

نارنج برای کودکان

درباره تاثیر مصرف نارنج برای کودکان باید مطالعات بیشتری انجام شود. با این وجود، توصیه می‌شود که به کودکان کم سن و نوزادان نارنج ندهید. این میوه ممکن است برای کودکان با عوارضی مانند حساسیت و… همراه شود.

مصرف نارنج در سالمندان

نارنج برای سالمندان میوه مفیدی محسوب می‌شود، چراکه از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز، دردهای عضلانی، بیماری‌های قبلی عروقی و… جلوگیری می‌کند. البته دقت داشته باشید که اگر سالمند شما به بیماری‌هایی مانند قند خون مبتلا است، مصرف نارنج برای او ممنوع می‌شود. همچنین در صورت مصرف دارویی خاص، ابتدا درباره تداخل‌های دارویی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.مصرف نارنج در سالمندان

نارنج برای خانم‌های باردار

همان‌طور که گفتیم، نارنج از جمله میوه‌های ممنوعه در دوران بارداری خانم‌ها است که مصرف آن برای سلامت مادر و جنین خطرناک خواهد بود. از جمله عوارض مصرف نارنج در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطر سقط جنین
  • افزایش احتمال زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد در هنگام تولد
  • احتمال تولد نوزاد با مشکلاتی همچون نقص جنینی
  • ایجاد سردرد، سرگیجه و حالت تهوع در دوران بارداری

نارنج برای خانم‌های شیرده

همچون دوره بارداری، مصرف نارنج برای خانم‌های شیرده نیز مضر خواهد بود. رژیم غذایی مادران در دوران شیردهی  اهمیت بسیاری دارد و نارنج و آب نارنج نیز از جمله مواد غذایی است که خوردن آن به مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

اشتباهات در مصرف نارنج

اگر قصد استفاده از نارنج یا عصاره آن را برای تهیه غذا یا دسرهای مختلف دارید، ابتدا باید بدانید که پوست و هسته نارنج تلخ مزه هستند و در صورت استفاده نادرست، طعم غذا یا دسر شما را تغییر می‌دهند. در هنگام گرفتن آب نارنج، پوست آن را فشار ندهید تا عصاره تلخ آن آزاد نشود؛ برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌کنیم تا با پوست‌کن یا چاقو، لایه رویی پوست نارنج را جدا کنید.اشتباهات در مصرف نارنج

برای گرفتن آب نارنج هم دستگاه آبمیوه‌گیری برقی گزینه مناسبی نیست، چراکه هسته‌های نارنج له شده و آب نارنج را تلخ می‌کنند. با یک آبمیوه‌گیری دستی، آب نارنج را بگیرید و سپس آن را صاف کنید تا هسته‌ها جدا شوند.

نارنج، شفا دهنده قدرتمند!

حال که مهم‌ترین نکات درباره خواص نارنج و آب نارنج و همچنین مضرات آن‌ را متوجه شدید، بهتر می‌توانید درباره میزان مصرف استاندارد نارنج تصمیم‌گیری کنید. اگر با دکتر تغذیه مشورت می‌کنید، حتما در این‌باره با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید به بهترین شکل از خواص این میوه استثنایی بهره ببرید. ضمنا برای خرید میوه اسنپ فود در خدمت شماست. برای این کار تنها کافی است تا به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود و سرویس خرید میوه آنلاین مراجعه کنید.

نظر شما درباره مصرف نارنج و خواص و مضرات آن چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود