خواص گریپ فروت و معجزه‌ای برای سلامت بدن

خواص گریپ فروت
4/5 - (2 امتیاز)

بعید است که به دنبال رژیم‌های لاغری باشید و درباره گریپ فروت چیزی ندانید. البته خواص گریپ فروت به لاغری ختم نمی‌شود و این میوه ترش و شیرین آبدار، با ذخیره‌ای غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های ضروری بدن و املاح معدنی مفید، یکی از میوه های پاییزی و زمستانی فوق‌العاده است که مصرف متعادل آن، سلامتی شما را تضمین می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با خواص گریپ فروت، نحوه نگهداری و همچنین عوارض احتمالی آن، این مطلب از مجله اسنپ فود، اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درباره گریپ فروت

احتمالا دیدن گریپ فروت شما را بیش از هر چیز، به یاد یک پرتقال نسبتا بزرگ بیندازد و حتی عده‌ای این میوه را حاصل پیوند پرتقال و دارابی می‌دانند. با این حال، گریپ فروت، عطر بسیار متفاوتی از پرتقال دارد و این عطر، آنقدر فوق‌العاده است که در آروماتراپی یا رایحه درمانی هم از آن استفاده می‌شود. پوست این میوه به رنگ زرد و گوشت آن به طور معمول، قرمز یا صورتی رنگ است و مزه‌ای ترش و شیرین دارد.

این میوه در چین، هند، ایران و خاورمیانه پرورش داده می‌شود و جالب است بدانید که به دلیل فرم خوشه‌ای میوه روی شاخه‌های درخت، در زبان انگلیسی به آن (grape+fruit) یا «میوه خوشه‌ای» می‌گویند.

انواع گریپ فروت چیست؟

گریپ فروت انواع مختلفی دارد که هر یک از گونه‌های این میوه رنگ و طعم خاص خود را دارند. جالب است بدانید که حتی فصل میوه‌دهی و رسیدن میوه‌های گریپ فروت نیز در انواع مختلف این میوه یکسان نیست. به طور کلی از انواع گریپ فروت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریپ فروت استار روبی
  • گریپ فروت تامسون
  • گریپ فروت دانکن
  • گریپ فروت رد بلاش
  • گریپ فروت مارش

خواص میوه گریپ فروت

گروه مرکبات از جمله میوه‌هایی هستند که آن‌ها را به عنوان منبع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C می‌شناسیم. اما خواص گریپ فروت تنها به ویتامین‌ها محدود نمی‌شود و این میوه سلامت بدن را تامین می‌کند. در ادامه این بخش به طور مفصل درباره خواص گریپ فروت صحبت کرده‌ایم.خواص میوه گریپ فروت

خواص میوه تازه گریپ فروت

گریپ فروت یک میوه بسیار مغذی و کم کالری است که اثرات چشمگیری بر سلامت بدن دارد و در ادامه، ۲۵ مورد از این فواید بی‌نظیر را با هم مرور می‌کنیم.

۱. خواص گریپ فروت در کاهش وزن

آیا می‌دانید که حتی بو کردن گریپ فروت هم احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد؟ این میوه، سرشار از فیبر است و بنابراین، در یک رژیم لاغری، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. همچنین گریپ فروت با تحریک هورمون معده – روده‌ای کوله سیستوکینین، ترشح شیره گوارشی را تنظیم کرده و به صورت یک مهارکننده اشتها عمل می‌کند.

به طور کلی این میوه می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند و جالب است بدانید که اب گریپ فروت و لاغری نیز با هم در ارتباط هستند. تاثیر گریپ فروت بر لاغری موجب می‌شود تا افرادی که رژیم‌های لاغری دارند، این میوه را در برنامه غذایی خود جای دهند. در ضمن بهترین زمان خوردن گریپ فروت برای چربی سوزی پیش از هر وعده غذایی، به ویژه صبح‌ها هنگام برخاستن از خواب و به صورت ناشتا است.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن با گریپ فروت

گریپ فروت حاوی ماده تلخی به نام «نارینگین» است. نارینگین یک آنتی اکسیدان قوی است که در کنار سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه مانند ویتامین C، جلوی نفوذ ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها را می‌گیرد و با کاهش اسیدیته بدن، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۳. فواید گریپ فروت برای کمک به ترمیم سلول‌های سرطانی

گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان ها شناخته می‌شود و به همین دلیل عاملی موثر در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از آسیب‌های سلولی است. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • گریپ فروت منبعی غنی از ویتامین C است که به نحو موثری، مقاومت سلول‌ها را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها، بالا می‌برد.
  • آنتی اکسیدان لیکوپن، نقش قابل توجهی در جلوگیری از سرطان پروستات دارد و می‌تواند سرعت رشد تومورهای سرطانی را کمتر کند و از سوی دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد.
  • فیبر موجود در گریپ فروت، در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است.
  • کاروتنوئیدها و بتاکاروتن موجود در گریپ فروت، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها، مانند سرطان مری را کاهش می‌دهد.

۴. خواص گریپ فروت در درمان فشار خون

مصرف یک گریپ فروت کوچک می‌تواند تا ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برطرف کند. این ماده معدنی، یک ترکیب اساسی و موثر برای کاهش فشار خون است که در کنار خاصیت ضد التهابی فلاونوئیدهای موجود در گریپ فروت، سطح فشار خون را نرمال کرده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

نکته مهم: در صورت مصرف داروهای فشار خون، درباره میزان خوردن گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید.

۵. درمان مالاریا با گریپ فروت

نام بیماری مالاریا با داروی کینین گره خورده است، اما کینین ماده‌ای نیست که به راحتی در منابع غذایی یافت شود. خبر خوب این است که گریپ فروت، حاوی آلکالوئید کینین است و مصرف آن، علاوه بر درمان مالاریا می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، لوپوس و گرفتگی عضلات پا هم موثر باشد.

۶. خواص گریپ فروت در کاهش تب

گریپ فروت، یک تب‌بر طبیعی و بسیار قوی است که حس سوزش بدن ناشی از تب را هم تسکین می‌دهد. به علاوه، ترکیب آب این میوه، بدن را به خوبی هیدراته می‌کند و جلوی عطش را می‌گیرد.گریپ فروت برای کاهش تب

۷. افزایش سطح انرژی بدن با گریپ فروت

پس از یک روز سخت کاری، کمتر چیزی مثل یک لیوان آب گریپ فروت، شما را سر حال می‌آورد. توصیه می‌کنیم تا پیش از مصرف این آب میوه، کمی آن را بو کنید؛ خواهید دید که حتی عطر این میوه هم خستگی شما را به نحو قابل توجهی کاهش می‌دهد. این عطر عالی، حاصل ترکیبی معطر و بسیار کمیاب به نام Nootkatone است که از طریق فعال کردن AMPK، سوخت‌وساز بدن و سطح انرژی آن را بهبود می‌بخشد و حتی می‌تواند باعث کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت شود.

۸. منبع غنی ویتامین E در نارَنگور

گریپ فروت منبع ویتامین E شناخته می‌شود که این ویتامین، ضد پیری پوست است؛ موخوره‌های مو را برطرف می‌کند، دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد و در بهبود بینایی و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر، بسیار مفید است.

۹. خاصیت میوه گریپ فروت برای کمک به هضم غذا

گریپ فروت، میوه‌ای بسیار سبک است و می‌تواند به سرعت، گرمای آزاردهنده و تحریک‌کننده معده و علائم سوءهاضمه را کاهش دهد. گریپ فروت، با تنظیم شیره گوارشی، حرکات روده را منظم کرده و در تنظیم سیستم دفع ادرار هم به شیوه موثری عمل می‌کند.

۱۰. بهبود کیفیت خواب با گریپ فروت

اگر می‌خواهید خواب آرام و راحتی داشته باشید، روی خواص گریپ فروت حساب کنید و پیش از خواب، یک لیوان از آب این میوه را بنوشید. این عصاره طبیعی، حاوی اسید آمینه تریپتوفان است و خواب آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۱۱. خواص گریپ فروت برای کبد

کبد عضوی مهم و حیاتی در بدن است که عملکرد ضعیف آن می‌تواند بسیاری از مشکلات جسمی، مانند سردردهای مزمن، گرفتگی عضلات، افسردگی و… را به دنبال داشته باشد. به علاوه، کبد چرب هم بیماری شایعی است که در صورت سبک زندگی نادرست و تغذیه نامناسب، بروز می‌کند. در چنین حالتی، استفاده از میوه‌هایی مانند گریپ فروت، تاثیر فوق‌العاده‌ای در حفظ سلامت عمومی کبد دارد. همچنین سم زدایی بدن با میوه گریپ فروت، با کمک حجم انبوه آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های این میوه اتفاق می‌افتد.گریپ فروت برای کبد

۱۲. تعادل هورمون‌ها با مصرف گریپ فروت

گریپ فروت، به عنوان یک منبع غنی از ویتامین E می‌تواند هورمون‌های بدن را متعادل کند. تعادل هورمون‌ها، بهبود فرایند گوارش و تنظیم سوخت‌وساز بهینه بدن را به دنبال خواهد داشت. همچنین تعادل هورمون‌ها در کاهش وزن و بالا بردن سطح سلامتی بدن نیز موثر است.

۱۳. جلوگیری از دیابت با مصرف گریپ فروت

گریپ فروت، شاخص گلیسمی پایینی دارد؛ یعنی با وجود اینکه بسیاری از مواد مغذی بدن را تامین می‌کند، سطح قند خون را بیش از حد بالا نمی‌برد. همچنین، مصرف منظم گریپ فروت، جلوی مقاومت بدن نسبت به هورمون انسولین را می‌گیرد. این مقاومت، در نهایت سطح انسولین و قند خون را بالا خواهد برد و دیابت نوع ۲ شکل خواهد گرفت، اما مصرف گرپ فروت می‌تواند سطح هورمون انسولین را کنترل کرده و مقاومت بدن نسبت به این هورمون را کاهش دهد.

به علاوه، این میوه، سطح نشاسته در بدن را کم می‌کند و از این طریق هم خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. البته ترکیب نارینگین موجود در گریپ فروت را هم فراموش نکنید؛ این ترکیب در بدن عملکردی مشابه بعضی از داروهای دیابت نوع ۲ دارد و میزان تحمل گلوکز در این افراد را بهبود می‌بخشد.

۱۴. فایده نارَنگور برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها

نارنگور یا همان گریپ فروت، یک منبع عالی از ویتامین C است؛ ویتامینی که به کلاژن‌سازی بیشتر بدن کمک کرده و از این طریق، روند بهبود زخم‌ها و جراحات پوستی را سرعت می‌بخشد. پس گریپ فروت می‌تواند سرعت بهبود زخم‌ را افزایش دهد و بدین طریق نیز برای سلامت بدن موثر باشد.

۱۵. خواص گریپ فروت در سلامت مغز

گریپ فروت سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها است. این ترکیبات می‌توانند خطر بروز سکته‌های مغزی ایسکمیک به ویژه در زنان را کاهش دهند. البته علاوه بر گریپ فروت، خواص پرتقال هم در این مورد، قابل توجه است. همچنین پتاسیم موجود در گریپ فروت هم نقش قابل توجهی در سلامت مغز و اعصاب دارد و می‌تواند با افزایش جریان خون به مغز، باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به بافت مغز شده و عملکردهای شناختی را بهبود ببخشد.

۱۶. درمان یبوست با گریپ فروت

از جمله خواص گریپ فروت می‌توان به درمان یبوست اشاره کرد. پالپ گریپ فروت، یک منبع غنی از فیبر است که با حجیم کردن و نرم کردن مدفوع، دفع آن را آسان‌تر می‌کند. به علاوه، این فیبر، با تحریک ترشح شیره گوارشی، باعث انقباض دستگاه گوارش و بهبود حرکات منظم روده می‌شود و یک درمان عالی و طبیعی برای از بین بردن یبوست است.گریپ فروت برای درمان یبوست

۱۷. خواص گریپ فروت در کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد خون

تری گلیسیرید و کلسترول بد، چربی‌هایی هستند که می‌توانند با ایجاد رسوب در عروق خونی، آن‌ها را مسدود کرده و زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناکی مانند انواع سکته‌های قلبی و مغزی شوند. خبر خوب این است که مصرف ۱ عدد گریپ فروت در روز می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را تا ۲۷ درصد کاهش دهد که رقم قابل توجهی است. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که از مصرف هم‌زمان گریپ فروت با داروهای چربی خون پرهیز کرده و در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

۱۸. هیدراته کردن بدن با گریپ فروت

اگر بخواهیم انواع میوه جات آبدار را لیست کنیم، گریپ فروت امتیاز بالایی می‌گیرد، زیرا ۹۲ درصد از حجم آن را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، با گنجاندن این میوه در رژیم غذایی خود می‌توانید بسیاری از مشکلات جسمی ناشی از کم آبی مانند سردرد را برطرف کنید و در طول روز کارایی و انرژی بیشتری داشته باشید.

۱۹. درمان نفخ با گریپ فروت

اگر دچار نفخ هستید، بعد از هر وعده غذایی، ۱۰ تا ۲۰ قطره آب گریپ فروت میل کنید تا این حالت برطرف شود. خاصیت پروبیوتیکی این آب میوه در کنار فلاونوئیدهای موجود در آن می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ را درمان کند.

۲۰. خواص گریپ فروت برای ریه

اگر مبتلا به آسم هستید، برای بهبود عملکرد ریه‌های خود، روی ظرفیت غنی ویتامین C موجود در گریپ فروت حساب کنید. به علاوه، این میوه، آنتی اکسیدان‌های قدرتمند دیگری هم دارد که به خوبی ریه‌ها و سیستم تنفسی را عفونت‌زدایی می‌کنند و حتی می‌توانند با بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان ریه هم مقابله کنند. جالب است بدانید که مصرف گریپ فروت برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هم بسیار مفید است و می‌تواند به ریه‌ها در مقابله با این بیماری کمک کند.

۲۱. خواص گریپ فروت برای سلامت چشم‌ها

مصرف نصف یک گریپ فروت صورتی یا قرمز، ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C و ۳۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می‌کند. به علاوه، این میوه، حاوی بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشم مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) را کاهش دهد.خواص گریپ فروت برای چشم ها

۲۲. سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها با مصرف گریپ فروت

مصرف میوه گریپ فروت، سطح کلسیم بدن را افزایش می‌دهد، بنابراین برای مقاوم شدن استخوان‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان، روی این میوه مفید پاییزی حساب کنید.

۲۳. فواید گریپ فروت برای پوست

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدانی به نام رتینول است که نقش موثری در برطرف کردن چین و چروک‌های پوست دارد و حتی پوست آسیب دیده را ترمیم می‌کند. همچنین، ترکیبی به نام اسپرمیدین هم در این میوه وجود دارد که مطالعات حیوانی، تاثیر آن روی کاهش روند پیری پوست را تأیید می‌کنند. علاوه بر این‌ها، گریپ فروت یک قابض طبیعی است و به خوبی چربی‌های زائد پوست را برطرف کرده و منافذ آن را سفت می‌کند. خواص ضدعفونی‌کننده این میوه هم می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و جلوی شیوع آکنه را بگیرد.

  • برای استفاده از فواید گریپ فروت برای پوست، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا با استفاده از آن، تونر طبیعی یا ماسک صورت تهیه کنید.
  • برای تهیه تونر، مقداری آب گریپ فروت تازه را همراه با نعناع یا اسطوخودوس داخل یک بطری کوچک ریخته و روی صورت خود، اسپری کنید.
  • برای تهیه ماسک خانگی، آب نصف گریپ فروت را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان بلغور جو دوسر ترکیب کرده و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید.

۲۴. فواید گریپ فروت در ممانعت از تجمع چربی در بدن

جالب است بدانید که گریپ فروت، توانایی بدن در جذب مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی را افزایش می‌دهد، در حالی که جلوی جذب چربی‌های مضر را می‌گیرد. به علاوه، فیبر موجود در این میوه هم از انباشت چربی جلوگیری کرده و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد. بنابراین، گریپ فروت، انتخابی مناسب برای رژیم‌های غذایی صحیح و اصولی است.

۲۵. خواص گریپ فروت برای مو

اگر دچار ریزش مو، شوره سر و موخوره هستید، حتما گریپ فروت را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این میوه، یک منبع عالی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن است که این مشکلات را درمان می‌کند. به علاوه، نقش موثری در تقویت ریشه‌های مو و افزایش رشد آن‌ها دارد.

خاصیت روغن گریپ فروت

علاوه بر گریپ فروت تازه، روغن این میوه نیز برای سلامت بدن بسیار موثر است که از پوست این میوه استخراج می‌شود. روغن این میوه همچون سدی در برابر بیماری‌های مختلف شناخته می‌شود. روغن گریپ فروت منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها است که از استرس اکسیداتیو در اثر تجمع رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص روغن این میوه می‌توان به پاکسازی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش احتباس مایعات، کمک به لاغری، مهار هوس به شیرینی‌جات و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی اشاره کرد.خاصیت روغن گریپ فروت

خاصیت دمنوش گریپ فروت

دمنوش گریپ فروت به عنوان یک انتخاب عالی برای کاهش وزن شناخته می‌شود. با توجه به اینکه ممکن است مصرف همیشگی گریپ فروت خام چندان آسان نباشد، می‌توان از دمنوش این میوه نیز استفاده کرد. البته دیگر خواص این میوه نیز در دمنوش آن وجود دارد و برای سلامت بدن و دوری از بیماری‌ها موثر خواهد بود. دمنوش گریپ فروت از بخش‌ها و بافت خشک شده این میوه تشکیل شده و مانند دیگر انواع دمنوش با آب جوش دم می‌شود.

خاصیت میوه خشک گریپ فروت

برای تنوع در مصرف گریپ فروت می‌توان به جای میوه تازه، از گریپ فروت خشک شده نیز استفاده کرد. این میوه را به صورت حلقه‌های نازک خشک می‌کنند که حتی می‌توان این کار را در منزل نیز انجام داد. تمامی خواصی که در گریپ فروت تازه وجود دارد، در میوه خشک آن نیز دیده می‌شود؛ پس می‌توانید برای بهره‌مندی از این خواص، گریپ فروت خشک شده بخورید.خاصیت میوه خشک گریپ فروت

کالری گریپ فروت

کالری گریپ فروت یکی از سوالات مهمی است که درباره این میوه مطرح می‌شود. در هر ۲۰۰ گرم از میوه تازه گریپ فروت تنها ۶۴ واحد کالری وجود دارد و به همین دلیل گریپ فروت را می‌توان یک میوه کم‌کالری دانست. ترکیبات این میوه مانند فیبر، در کنار کالری کم، گریپ فروت را به یک میوه لاغری تبدیل کرده است. اگر قصد دارید تا مواد مغذی مختلف همچون ویتامین‌ها و مواد معدنی را بدون دریافت کالری زیاد برای بدن خود تامین کنید، گریپ فروت بخورید!

جدول ارزش غذایی گریپ فروت

پس از آشنایی با خواص گریپ فروت، در این بخش به معرفی ارزش غذایی این میوه می‌پردازیم. در هر 200 گرم از گریپ فروت، این مقدار مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر ۲۰۰ گرم
پروتئین ۱۳ گرم
فیبر ۲.۲ گرم
کربوهیدرات ۱۶.۲ گرم که ۱۴ گرم آن قند است.
آهن ۲.۲ میلی‌گرم
ویتامین C ۶۸.۸ میلی‌گرم
ویتامین A ۹۲ میکروگرم
فولات ۲۰ میلی‌گرم
بتاکاروتن ۱۰۰ میکروگرم
کولین ۱۵.۴ میلی‌گرم
لیکوپین ۲.۲۷ میکروگرم
لوتئین و زیگزانتین ۱۲ میکروگرم
پتاسیم ۲۷۸ میلی‌گرم
منیزیم ۱۶ میلی‌گرم
کلسیم ۲۴ میلی‌گرم
فسفر ۱۶ میلی‌گرم

مضرات و عوارض گریپ فروت

با وجود خواص گریپ فروت، ممکن است مصرف این میوه در برخی از افراد، مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی، در مصرف گریپ فروت احتیاط کنید، زیرا این میوه سرشار از پتاسیم است و یک کلیه ضعیف نمی‌تواند حجم بالای پتاسیم را از بدن دفع کند.
  • مراقب تداخلات دارویی گریپ فروت باشید. این میوه می‌تواند با برخی از داروهای روان پزشکی، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و استاتین‌ها ناسازگار باشد و مشکلاتی جدی ایجاد کند.
  • مصرف گریپ فروت می‌تواند بیماری‌هایی مانند ریفلاکس معده را تشدید کند.مضرات گریپ فروت
  • ممکن است مصرف گریپ فروت، در برخی از افراد، واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد.
  • در صورت ابتلا به مشکلات عضله قلب، از زیاده‌روی در مصرف آب گریپ فروت پرهیز کنید، زیرا این آبمیوه می‌تواند اختلالات ریتم قلب را بیشتر کند.
  • زیاده‌روی در مصرف گریپ فروت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش دهد، زیرا این میوه، با کاهش فرایند تجزیه استروژن، سطح این ماده را در بدن بالا می‌برد.
  • گریپ فروت می‌تواند سطح اگزالات کلسیم را در بدن افزایش دهد و زمینه‌ساز ایجاد سنگ کلیه باشد. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف آن به افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه، توصیه نمی‌شود.

گریپ فروت را کی بخوریم؟

بهترین زمان مصرف گریپ فروت، نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی است. در این زمان می‌توان از حداکثر مواد مغذی و خواص گریپ فروت بهره‌مند شد. همچنین اگر قصد دارید تا گریپ فروت را به عنوان یک میوه لاغری مصرف کنید، میوه تازه یا آب گریپ فروت را قبل از وعده‌های غذایی میل کنید. با این کار اشتهای شما به غذا خوردن و مصرف مواد غذایی پرکالری کاهش می‌یابد.

موارد مصرف گریپ فروت

بهترین روش مصرف گریپ فروت، خوردن این میوه به صورت خام است. نحوه خوردن گریپ فروت بدین صورت است که می‌توان آن را مثل پرتقال یا نارنگی، پوست بگیرید یا آن را با یک چاقوی تیز از وسط برش بزنید و یک قاشق کوچک در کنار آن قرار داده و سرو کنید.

استفاده از گریپ فروت در انواع سالادهای رژیمی هم متداول است. همچنین می‌توانید از آب این میوه یا پالپ آن، به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌بخش صبحگاهی یا یک میان وعده سبک استفاده کنید و از خواص گریپ فروت بهره‌مند شوید.

گریپ فروت در کودکان

استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی کودکان به رشد و تقویت بدن آن‌ها کمک کرده و یک میوه مفید برای کودکان محسوب می‌شود. البته طعم گریپ فروت ترش و برخی اوقات تا حدودی تلخ است و شاید به دلیل همین طعم خاص، بچه‌ها علاقه‌ای به خوردن آن نشان ندهند. برای رفع این مشکل می‌توانید آب گریپ فروت را با مرکبات دیگر مانند آب پرتقال ترکیب کرده و به کودک خود بدهید.گریپ فروت در کودکان

گریپ فروت در سالمندان

خواص گریپ فروت همچون سلامت مغز، کاهش فشار خون، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، تقویت چشم‌ها، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی و… موجب می‌شود تا گریپ فروت به یک میوه بسیار مفید برای سالمندان تبدیل شود. مصرف متعادل این میوه در سنین بالاتر، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نباید از آن غافل شد.

گریپ فروت و خانم‌های باردار

خانم‌های باردار می‌توانند گریپ فروت را به عنوان منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی در حد اعتدال مصرف کنند. این میوه نیاز بدن مادر به بسیاری از مواد مغذی را تامین کرده و برای سلامت جنین نیز مفید است. درباره مصرف آب گریپ فروت در دوران بارداری این نکته را مدنظر قرار دهید که خانم‌های باردار تنها باید آب گریپ فروت تازه و طبیعی را میل کنند که در شرایط بهداشتی درست شده باشد.

میوه گریپ فروت برای خانم‌های شیرده

رژیم غذایی در دوران شیردهی خانم‌ها اهمیت بسیاری زیادی دارد. وجود ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین C و A، مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم، فیبر، فروکتوز و… موجب می‌شود تا گریپ فروت به یک میوه بسیار مفید برای خانم‌ها در دوران شیردهی تبدیل شود.

راهنمای خرید گریپ فروت تازه و باکیفیت

پس از معرفی ارزش غذایی و خواص گریپ فروت تازه، به سراغ راهنمای خرید این میوه می‌رویم. برای خرید گریپ فروت‌های خوب و باکیفیت، به این نکات توجه کنید:راهنمای خرید گریپ فروت تازه و باکیفیت

  • گریپ فروت پس از چیده شدن از درخت، رسیده‌تر نمی‌شود. بنابراین، از خرید گریپ فروت‌های کال و نارس خودداری کنید.
  • گریپ فروتی را انتخاب کنید که سنگین و آبدار باشد.
  • از خرید گریپ فروت‌هایی با پوست زبر و پفی خودداری کنید.
  • به شکل ظاهری میوه توجه کنید و گریپ فروت‌های نوک تیز را نخرید. یک گریپ فروت باکیفیت، پوستی صاف و شکلی گرد دارد.
  • گریپ فروتی را انتخاب کنید که با فشردن، کمی نرم باشد.
  • یک گریپ فروت تازه و باکیفیت، عطری دلپذیر و ملایم دارد. البته یک گریپ فروت سرد، عطر چندانی ندارد.

نحوه نگهداری از گریپ فروت

گریپ فروت تا ۱ هفته در دمای اتاق سالم می‌ماند و سپس باید میوه را به جامیوه‌ای یخچال منتقل کنید تا به اندازه ۶ تا ۸ هفته، ماندگاری داشته باشد. فراموش نکنید که این میوه را دور از تابش مستقیم نور خورشید بگذارید. قرار دادن گریپ فروت در دمای اتاق، طعم آن را کمی شیرین‌تر می‌کند و قرار گرفتن این میوه در معرض گرما، ممکن است باعث آبدارتر شدن آن شود.نحوه نگهداری گریپ فروت

شما می‌توانید آب گریپ فروت را هم در ظروف درب‌دار شیشه‌ای یا پلاستیکی به مدت ۲ تا ۳ روز نگهداری کنید، اما به یاد داشته باشید که مصرف آبمیوه به صورت تازه، همیشه اولویت دارد.

اشتباهات در مصرف گریپ فروت

گریپ فروت را می‌توان همیشه و در همه جا مصرف کرد، اما این میوه در رژیم غذایی کتوژنیک جایی ندارد. استفاده از گریپ فروت در رژیم کتوژنیک ممنوع است و توصیه می‌شود تا در این رژیم، گریپ فروت را به طور کامل کنار گذاشت. در این رژیم غذایی، اگر قصد مصرف این میوه را داشتید، تنها مقدار بسیار کمی گریپ فروت بخورید.

گریپ فروت، میوه‌ای شبیه پرتقال و با خواص متفاوت…

در پایان باید بگوییم که اگر به دنبال جایگزین گریپ فروت در رژیم غذایی هستید، باید این نکته را بدانید که هیچ چیز به اندازه گریپ فروت سالم، پرخاصیت و مقوی نخواهد بود. خواص گریپ فروت را با هم خواندیم و حالا موقع خرید گریپ فروت‌های مرغوب و تازه است. برای این منظور، سایت اسنپ فود در خدمت شماست تا نیازهای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورده سازد. کافی است تا سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید و سفارش‌های خود را همراه با آدرس، ثبت کنید. پیک‌های اسنپ فود، زودتر از آنچه که فکرش را بکنید، درب منزل شما حاضر خواهند بود تا سفارش میوه را تحویل دهند.

نظرات کاربران