فواید و خواص پرتقال + رازهای ناگفته از پوست پرتقال

خواص پرتقال
5/5 - (3 امتیاز)

میوه پرتقال که به نارنج شیرین نیز شهرت دارد، در دسته مرکبات قرار گرفته و میوه‌ای زمستانی محسوب می‌شود. درخت‌های پرتقال درختانی همیشه سبز هستند که ممکن است ارتفاعی حدود ۱۰ متر نیز داشته باشند و به انبوهی از برگ‌های سبز و تیره مزین شوند‌. پرتقال گیاهی گلدار و دو لپه‌ای است که ۴۶ کیلو کالری انرژی دارد و از ارزش غذایی بالای آن برای بهبود بسیاری از بیماری‌‌ها استفاده می‌شود. به این منظور، در ادامه به خواص پرتقال و پوست پرتقال به طور کامل اشاره شده است.

ارزش غذایی پرتقال

ارزش غذایی پرتقال

پرتقال، میوه محبوب کودکان است.

پیش از آن که به بررسی فواید پرتغال بپردازیم، خوب است که در ابتدا با ارزش غذایی پرتقال آشنا شوید. همان طور که احتمالا می‌دانید اصلی‌ترین خاصیت پرتغال، ویتامین سی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد، نقش پررنگی دارد.

نوع ماده مغذی در پرتقال مقدار در هر 100 گرم
کالری 73 کیلوکالری
قند 6.20 گرم
پروتئین 1.3 گرم
کربوهیدرات 16.5 گرم
فیبر 2.8 گرم
چربی 0.2 گرم
پتاسیم 232 میلی گرم
کلسیم 60.2 میلی گرم
سدیم 13 میلی گرم
ویتامین C 82.7 میلی گرم

آشنایی با میوه خوش عطر و رنگ پرتقال

آشنایی با میوه خوش عطر و رنگ پرتقال

پرتقال یک میوه قدیمی و محبوب که سرشار از ویتامین‌ها است.

خاصیت پرتقال چیست ؟ شواهد حاکی از آن است که پرتقال‌ها در دوران باستان از پیوند نارنگی و دارابی پرورش و تربیت یافته‌اند. درختان کوچک پرتقال برگ‌هایی سبز و گل‌هایی سفید رنگ دارند و پوستی ضخیم، نارنجی رنگ و ناهموار میوه آن‌ها را احاطه کرده است. میوه‌های پرتقال ممکن است با توجه به نوع (شیرین یا ترش بودن)، زرد یا قرمز رنگ باشند. از پرتقال به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C یاد می‌شود که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

خواص پرتقال برای سلامتی

خواص پرتقال برای سلامتی

پرتقال، منبع ویتامین سی است.

پرتقال چه خاصیتی دارد ؟  اگر این سوال، سوال شما هم هست تا آخر این مطلب همراه ما باشید. پرتقال که از اصلی‌ترین اعضای خانواده مرکبات به شمار می‌آید، به دلیل بهره‌مندی از انواع ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های گوناگون فواید زیادی دارد و می‌توان از این میوه طبیعی برای بهبود و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف استفاده نمود. از ویتامین‌های پرتقال می‌توان به ویتامین  C، B،  E و A اشاره نمود‌. علاوه بر این، عناصر مغذی زیادی مانند آهن، مس، فسفر، کلسیم، سدیم و پتاسیم نیز در این میوه وجود دارد که از فواید درمانی و خواص غذایی آن‌ها برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات جسمانی استفاده می‌شود. در ادامه به تمام خواص این میوه، از جمله خواص پرتقال برای چشم اشاره شده است:

خواص پرتقال برای بیماران مبتلا به دیابت

پرتقال برای چی خوبه ؟ یکی از میوه‌های مفید برای افراد مبتلا به دیابت، میوه پرتقال است. خواص پرتقال ترش، برای کاهش سطح قند خون، اثبات شده و این میوه در شمار میوه‌های مجاز برای دیابتی‌های جای گرفته است. وجود ویتامین C، تیامین و فیبر در میوه پرتقال به کاهش سطح قند خون افراد دیابتی کمک می‌کند و از آنجایی که شاخص گلوکز در این میوه مقدار کمی را نشان می‌دهد (محدوده ۳۱ تا ۵۱)، می‌توان از آن برای انتقال تدریجی گلوکز به خون بهره گرفت.

پرتقال همچنین به کنترل یا کاهش اضافه وزن در افراد نیز کمک می‌کند و با کاهش اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نیز کمتر خواهد شد. بهتر است برای بهبود بیماری دیابت یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری، خوردن روزانه یک عدد پرتقال کوچک را در رژیم غذایی خود جای دهید. توجه داشته باشید که میوه پرتقال فیبر زیادی دارد و بهتر است به جای استفاده از آب پرتقال، میوه پرتقال را به مصرف برسانید.

البته لازم به ذکر است که اگر پرتقال شیرین مصرف می‌کنید، زیاده روی در آن برای افراد مبتلا به دیابت، آن قدرها توصیه نمی‌شود. به ویژه اگر آب پرتقال شیرین میل می‌کنید، بهتر است که در میزان مصرف آن، اعتدال به خرج دهید.خواص پرتقال برای سلامتی غیرقابل انکار است

فایده پرتقال برای سلامتی کبد

میوه پرتقال سرشار کاروتنوئید و ویتامین A است که به بهبود ناراحتی‌های کبدی و بیماری‌های ناشی از آن کمک می‌کنند.‌ خواص آنتی اکسیدانی پرتقال نیز تاثیر بسزایی در رفع بیماری‌ها و اختلالات مربوط به کبد دارد. بنابراین به افراد مبتلا به بیماری کبدی توصیه می‌شود تا خوردن پرتقال را در برنامه غذایی خود قرار دهند. پیشنهاد می‌کنیم که به جز پرتقال‌های مرسوم و معمولی، حتما طعم عالی کامکوات (همان پرتقال‌های مینیاتوری) را نیز تجربه کنید. به علاوه با دنبال کردن طرز تهیه مربای کامکوات،، می‌توانید یک مربای خوشمزه در منزل آماده کنید.

خواص پرتقال برای کم خونی

کمبود آهن در خون، روند کم خونی را تسریع کرده و ابتلا به این نوع بیماری‌ها را شدت و سرعت می‌بخشد. ویتامین C سبب افزایش میزان جذب آهن در خون می‌شود و از آن جایی که مقدار این ویتامین در میوه پرتقال زیاد است، تغذیه پرتقال برای جبران کمبود آهن و کاهش خطر ابتلا به کم خونی در افراد گیاهخوار که تغذیه گیاهی دارند توصیه می‌شود. برای آن دسته از افرادی که دچار کم خونی حاد شده یا به دلیل ابتلا به نارسایی کلیه، عوارض شدیدی را تجربه می‌کنند، نوشیدن آب پرتقال، کمک کننده خواهد بود.

خاصیت پرتقال برای مادران باردار

خاصیت پرتقال برای مادران باردار

کاهش فشار خون تنها با مصرف پرتقال

پرتقال‌ها از جمله منابع سرشار از کلسیم و ویتامین C به شمار می‌آیند که می‌توان از آن‌ها به عنوان بخشی از رژیم تغذیه‌ای مادر و جنین در دوران بارداری استفاده نمود. خواص آنتی اکسیدانی پرتقال به سلامت مادر و بهبود در عملکرد فاکتورهای رشد جنین کمک می‌کند. علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی پرتقال که در دوران بارداری از بروز مشکلات و اختلالات گوناگون جلوگیری می‌کند، خواص ضد التهابی این میوه نیز کمک شایانی به حفظ سلامت مادر و جنین خواهد کرد.

مصرف این میوه از ابتدای دوران بارداری تا پایان این دوره به مادران توصیه می‌شود زیرا خوردن پرتقال و جذب مواد مغذی موجود در آن به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک کرده و مبارزه با عوامل بیماری‌زا را آسان‌تر می‌کند. پرتقال همچنین دارای مقادیر فراوانی از فولات است که مصرف آن در کنار مصرف فولیک اسید در دوران بارداری به جلوگیری از ابتلا به “اسپینا بیفیدا” یا انسداد لوله عصبی در جنین کمک می‌کند. استفاده از منابع اسید فولیک در بارداری به مادران توصیه می‌شود و خوردن پرتقال در این دوره به جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کمک خواهد کرد.

خواص پرتقال برای کودکان

همانطور که پیشتر اشاره شد، پرتقال فواید زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و استفاده از آن توسط کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، باعث ممانعت از بروز بیماری‌های گوناگون می‌شود. برای حفظ سلامت کودکان بهتر است آب پرتقال تازه را به عنوان میان وعده‌ای مغذی در برنامه غذایی آن‌ها جای دهید، تا ضمن افزایش قوای سیستم ایمنی بدن، میزان اسید موجود در این میوه به معده و دستگاه گوارشی کودک آسیب وارد نکند. خوردن روزانه آب پرتقال، جذب آنتی اکسیدان‌ها در بدن کودکان را افزایش داده و سلول‌ها را در برابر اعمال اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و تشعشعات مضر مقاوم می‌نماید.

خواص پرتقال برای مردان

خواص آب پرتقال در تقویت قوای جنسی، کاملا اثبات شده است. وجود ویتامین‌های مختلف و همین طور مواد معدنی در این میوه خوشمزه و پرآب، کمک می‌کند تا سرد مزاجی در آقایانی که از اختلالات جنسی رنج می‌برند، رفع شده و قوای جنسی و انرژی طبیعی آن‌ها افزایش پیدا کند.

فواید پرتقال برای سلامتی چشم

از جمله مهم‌ترین بیماری‌های چشم می‌توان به آب مروارید اشاره کرد که سهم قابل توجهی از دلایل ابتدا به این نوع اختلال به کمبود ویتامین C در بدن مربوط است. عدسی‌های چشم انسان به طور طبیعی دارای ویتامین C به میزان بالا هستند. مطابق تحقیقات انجام شده، افرادی که در طول روز کمتر از ۱۲۵ میلی‌ گرم ویتامین C مصرف می‌کنند در قیاس با افرادی که استفاده از ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند، ۴ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به عارضه آب مروارید قرار می‌گیرند. بنابراین مصرف پرتقال به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C به افرادی که دچار اختلال در بخش قرنیه چشم هستند توصیه می‌شود.

دیگر خاصیت های پرتقال

سایر فواید میوه پرتقال به شرح زیر است:

  • این میوه از گسترش عفونت‌‌های میکروبی در بدن جلوگیری می‌کند و جهت ضد عفونی کردن بخش‌های مختلف بدن گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آید.
  • به طور طبیعی نوشیدن آب، به شادابی و درخشش پوست کمک می‌کند، اما خواص پرتقال برای پوست صورت با نوشیدن آبمیوه آن یا میل کردن خود میوه، بارها بیشتر است. پرتقال حاوی مقادیر زیادی از آب است و مصرف روزانه آن از بروز مشکلات پوستی پیشگیری می‌کند.
  • پرتقال از بهترین‌ منابع مغذی جهت تصفیه خون به شمار می‌آید.
  • مطابق تحقیقات انجام شده، مصرف پرتقال درمانی طبیعی، مناسب و کارساز برای سرطان لوزالمعده به شمار می‌آید و می‌توان از خواص این میوه برای رفع مشکلات گوارشی نظیر یبوست و همچنین تقویت معده و کاهش گازهای آن بهره گرفت
  • برای کاهش تب، جلوگیری از ایجاد کرم روده، جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ، ایجاد اثرات ضد اسپاسمی و نرم کردن سینه می‌توان از پرتقال استفاده کرد.

خواص پوست پرتقال

خواص پوست پرتقال

از خواص پوست پرتقال به درمان و سرکوب افسردگی و اضطرای نیز می‌توان اشاره کرد.

پوست پرتقال نیز دارای خواص مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. سعی کنید در زمان مصرف پرتقال، از خواص پوست پرتقال نیز بهره ببرید.

خواص پوست پرتقال خشک شده برای کاهش کلسترول خون

پوست پرتقال حاوی نابیلیتین است که میزان کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش داده و به این طریق از انسداد عروق و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد.

خاصیت های پوست پرتقال برای افزایش سلامت دهان

استفاده از پوست پرتقال التهاب لثه‌ها را کاهش داده، به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند و باعث تازگی و طراوت محیط دهان خواهد شد. البته همین خاصیت را در خصوص آب پرتقال و خود میوه پرتقال نیز داریم و مصرف آن، باعث خوشبو شدن نفس و همین طور سفیدی دندان‌ها و درخشش آن‌ها می‌شود.

خواص پوست پرتقال برای کاهش فشار خون

خواص پوست پرتقال برای کاهش فشار خون

پوست پرتقال در طبخ غذاها نیز استفاده می‌شود

علاوه بر خواص میوه پرتقال، پوست میوه پرتقال نیز به عنوان درمانی گیاهی و موثر، به کاهش میزان فشار خون در افراد مبتلا به این عارضه کمک می‌کند.

فواید پوست پرتقال برای قلب

ترکیبات نبیلتیتین موجود در پوست پرتقال از خطر بروز نارسایی قلب و حملات قلبی جلوگیری می‌کند.

خواص پوست پرتقال برای پوست

ماسک پوست پرتقال از جمله مواد مراقبتی طبیعی برای جوان سازی، روشن کردن و رفع تیرگی‌ها و لکه‌های پوست به شمار می‌آید. در واقع پوست پرتقال به پاکسازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند. از پوست پرتقال می‌توان همچنین برای اسکراب بدن و لایه برداری پوست نیز استفاده نمود.

در پایان، باید بگوییم که از آن جایی که میل کردن پوست پرتقال با توجه به تلخی و گسی آن، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، شما می‌توانید با دنبال کردن طرز تهیه مربای پوست پرتقال از خواص عالی پوست این میوه بهره مند شوید.

خواص پرتقال تلخ

خواص پرتقال تلخ

پرتقال سرشار از ویتامین و کلسیم است.

خواص پرتقال چیست؟  اگر چه هیچ یک از ما علاقه‌ای به میل کردن پرتقال تلخ نداشته و به دنبال پرتقال‌های شیرین یا حداقل ترش مزه هستیم؛ اما جالب است بدانید که فواید پرتقال تلخ نیز در جای خود، قابل توجه هستند. پرتقال تلخ به کاهش وزن کمک زیادی کرده و همین طور در برابر عفونت‌های قارچی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. دردهای عضلانی، کوفتگی و بیماری‌های پوستی از دیگر مشکلات سلامتی هستند که با مصرف پرتقال تلخ، می‌توان به مراتب بهتر و سریع‌تر بر آن‌ها غلبه کرد.

خواص پرتقال خونی

خواص پرتقال خونی

آب پرتقال خونی نیز طرفداران زیادی دارد.

پرتقال خونی، به عنوان یکی از انواع پرتقال، با داشتن مقادیر زیاد ویتامین سی، همان نقش عالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد. علت سرخی رنگ پالپ‌های این پرتقال و همین طور آبمیوه آن، رنگدانه‌های آنتوسیانین است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش جدی دارد. وجود آنتی اکسیدان بسیار قوی چریسانتمین در پرتقال خونی، ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

خواص پرتقال شمالی

خواص پرتقال شمالی

مصرف پرتقال به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بزرگی می‌کند.

همان طور که در بالا مشاهده کردید، خواص پرتقال برای مصرف بسیار قابل توجه است و در این میان فواید پرتقال شمالی، ممتاز به نظر می‌رسند. پرتقال شمالی به جز داشتن خواصی که در بالا عنوان کردیم، به کلاژن سازی پوست کمک کرده و همین طور سیستم ایمنی بدن را به شکلی عالی ارتقا می‌بخشد.

به پرتقال های پرخاصیت نه نگویید…

در این مقاله به ذکر و توضیح خاصیت های پرتقال برای حفظ سلامت بخش‌های مختلف بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف پرداختیم. مصرف روزانه یا هفتگی میوه پرتقال، آب پرتقال و پوست پرتقال درمانی طبیعی برای بهبود بسیاری از اختلالات به شمار می‌آید و نقش برجسته‌ای در کمک به کاهش میزان اثرات مخرب بیماری‌های گوناگون دارد.

حال، اگر با خواندن این مقاله به مصرف بیشتر پرتقال ترغیب شده‌اید، با خرید آنلاین میوه از اسنپ فود، در سریع‌ترین زمان ممکن پرتقال را در سبد میوه خود قرار داده واز خواص آن بهره ببرید.

سوالات متداول

خواص و فواید پرتقال برای بدن چیست ؟ خواص پرتقال برای سلامتی بدن

از ویتامین‌های پرتقال می‌توان به ویتامین C، B، E و A اشاره نمود‌. عناصر مغذی زیادی مانند
آهن، مس، فسفر، کلسیم، سدیم و پتاسیم نیز در میوه پرتقال وجود دارد که از فواید درمانی و
خواص غذایی آن‌ها برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات جسمانی استفاده می‌شود آب پرتقال
نیز خواص زیادی دارد خواص پرتقال برای بیماران مبتلا به دیابت ، فایده پرتقال برای سلامتی کبد
پرتقال سرشار کاروتنوئید و ویتامین A است که به بهبود ناراحتی‌های کبدی و بیماری‌های ناشی از آن کمک می‌کنند.
خواص پرتقال برای کم خونی یتامین C سبب افزایش میزان جذب آهن در خون می‌شود و
از آن جایی که مقدار این ویتامین در میوه پرتقال زیاد است، مصرف این نوع میوه
برای جبران کمبود آهن و کاهش خطر ابتلا به کم خونی در افراد گیاهخوار که
تغذیه گیاهی دارند توصیه می‌شود خاصیت پرتقال برای مادران باردار
خواص پرتقال برای کودکان خواص پرتقال برای مردان، فواید پرتقال برای سلامتی چشم

پوست پرتقال نیز دارای خواص مختلفی است خواص پوست پرتقال خشک شده برای کاهش کلسترول خون
پوست پرتقال حاوی نابیلیتین است که میزان کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش داده و به این طریق
از انسداد عروق و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد. خاصیت های پوست پرتقال برای
افزایش سلامت دهان ،خواص پوست پرتقال برای کاهش فشار خون،
فواید پوست پرتقال برای قلب ،خواص پوست پرتقال برای پوست ،

پرتقال خونی، به عنوان یکی از انواع پرتقال، با داشتن مقادیر زیاد ویتامین سی، همان نقش عالی
در مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد.علت سرخی رنگ پالپ‌های این پرتقال و همین طور آبمیوه آن،
رنگدانه‌های آنتوسیانین است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش جدی دارد.
وجود آنتی اکسیدان بسیار قوی چریسانتمین در پرتقال خونی، ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

ماسک پوست پرتقال از جمله مواد مراقبتی طبیعی برای جوان سازی، روشن کردن و رفع تیرگی‌ها و
لکه‌های پوست به شمار می‌آید.پوست پرتقال به پاکسازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند.
از پوست پرتقال می‌توان برای اسکراب بدن و لایه برداری پوست نیز استفاده نمود

پرتقال تلخ به کاهش وزن کمک زیادی کرده و همین طور در برابر عفونت‌های قارچی،
سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.دردهای عضلانی، کوفتگی و بیماری‌های پوستی
از دیگر مشکلات سلامتی هستند که با مصرف پرتقال تلخ، می‌توان به مراتب بهتر و سریع‌تر بر آن‌ها غلبه کرد.

نظرات کاربران

دیانا کرمی
14.تیر.1402

پرتقال تلخ اصلا نمیدونستم که داریم همیشه فکر میکردم پرتقال تلخ باشه خراب شده

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام فواید پرتقال تلخ نیز قابل توجه است . پرتقال تلخ به کاهش وزن کمک زیادی کرده و در برابر عفونت‌های قارچی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
    دردهای عضلانی، کوفتگی و بیماری‌های پوستی از دیگر مشکلات سلامتی هستند که با مصرف پرتقال تلخ، می‌توان به مراتب بهتر و سریع‌تر بر آن‌ها غلبه کرد.

جعفر پازکی
14.تیر.1402

واقعا پرتقال برای پوست خوبه جدی میگید ماسک پرتقال عجبا یبار امتحان کنم ببینم پوستم با پرتقال چطوری میشه

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام بله میوه پرتقال و پوست پرتقال برای پوست خوب و مفید است از پرتقال و پوست آن ماسک صورت درست میکنند ماسک پوست پرتقال از جمله مواد مراقبتی طبیعی
    برای جوان سازی، روشن کردن و رفع تیرگی‌ها و لکه‌های پوست به شمار می‌آید. در واقع پوست پرتقال به پاکسازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند.
    از پوست پرتقال می‌توان همچنین برای اسکراب بدن و لایه برداری پوست نیز استفاده نمود از خواص پوست پرتقال برای پوست بهره بگیرید

safiyeh
14.تیر.1402

از این به بعد پوست پرتقال بیرون نمیریزم چقدر این پوست پرتقال خوبه

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام خاصیت های پوست پرتقال برای افزایش سلامت دهان و خواص پوست پرتقال برای کاهش فشار خون و خواص پوست پرتقال خشک شده برای کاهش کلسترول
    خون پوست پرتقال حاوی نابیلیتین است که میزان کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش داده و به این طریق از انسداد عروق و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد.
    فواید پوست پرتقال برای قلب . پوست پرتقال دور نریزد و از خواص پوست پرتقال برای سلامتی بدن استفاده کنید

omid
17.تیر.1402

خواص پرتقال خونی برای بدن خیلی خوب بود اصلا رنگ قرمز قشنگه

    snappfoodadmin
    18.تیر.1402

    سلام پرتقال و آب پرتقال ساده و پرتقال خونی برای سلامتی بدن خاصیت دارند پرتقال خونی، به عنوان یکی از انواع پرتقال،
    با داشتن مقادیر زیاد ویتامین سی، همان نقش عالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد. علت سرخی رنگ پالپ‌های این پرتقال و همین طور آبمیوه پرتقال ،
    رنگدانه‌های آنتوسیانین است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش جدی دارد. وجود آنتی اکسیدان بسیار قوی چریسانتمین در پرتقال خونی،
    ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.