آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ
آموزش آشپزی
4/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ به چند شیوه مختلف

مینا اسماعیل بیگی 12 تیر 1401 9 دقیقه

وقتی غذایی را می‌خوریم که مزه‌اش لذت زیادی برایمان دارد، نشانگر آن است که غذا با عشق فراوان پخته شده است. بعضی از غذاها خودشان آنقدر دوست‌داشتنی و جاافتاده در رسوم ما هستند که وقتی با علاقه هم پخته شوند، از خوشمزگیشان هر چه بگوییم کم است. یکی از این خورشت‌ها، خورشت کرفس است. خورشت  کرفس با مرغ یکی از غذاهای لذیذ و مجلسی ایرانی است که با دستورهای پخت بسیار متنوعی تهیه می‌شود. فرقی نمی‌کند خورشت کرفس با گوشت باشد یا با مرغ! این خورشت، هر طوری که باشد جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ما ایرانیان دارد. از این رو، ما هم در این مقاله به طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ پرداخته و می‌خواهیم شما را فوت و فن‌های اشپزی آن آشنا کنیم.

خورشت کرفس با مرغ

همین ابتدای کار جالب است بدانید که برخی افراد شیوه پخت این خورشت را شبیه به طرز تهیه خورشت قرمه‌ سبزی می‌دانند، با این تفاوت که در آن کرفس ریخته می‌شود. بر خلاف آن اما، ما در این مقاله به سادگی به طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ، گوشت، آلو، لوبیا و رب انار می‌پردازیم که تفاوت آن با خورشت قرمه سبزی آشکار شود. همانطور که با طرز تهیه انواع قیمه + قیمه ساده آشنا هستیم.

خورشت کرفس با مرغ

خورشت کرفس با مرغ

برای تهیه این خورشت دلپذیر که یکی از انواع خورشت با مرغ محسوب می‌شود شیوه‌های متعددی وجود دارد که خانوم‌های ایرانی و سرآشپزهای خوش ذوق رستوران‌ها از آنها استفاده می‌کنند. بطوریکه به جرات می‌توان گفت تمامی این رسپی‌ها با سلیقه و ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار هستند. حال به سراغ آموزش پخت این خورشت خوشمزه می‌رویم. البته، بهتر است قبل از شروع مراحل پخت آن، به مواد لازم برای تهیه این غذا اشاره کنیم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز خرد شده 1 عدد بزرگ
ساقه کرفس 400 گرم
نعنا تازه ساطوری‌شده 2 قاشق غذاخوری
برگ کرفس 250 گرم
جعفری تازه ساطوری‌شده 3 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 2 الی 3 عدد
مرغ (کامل یا خرد شده) 700 تا 800 گرم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

برای تهیه یک خورشت خوش طعم و خوشمزه، همراه کرفس با مرغ مراحل زیر را همراه با ما پیش ببرید:

میتوانید خورشت کرفس را با سالاد سرو کنید.

  • مرحله اول: : در اولین مرحله از طرز تهیه خورش کرفس با مرغ ساده می‌بایست لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کرده و داخل یک کاسه آب سرد قرار دهید تا تلخی ناشی از آن گرفته شود. اگر دوست دارید می‌توانید لیموها را نصف یا خرد کنید، اما یادتان باشد که هسته‌های آنها را خارج کنید.  سپس می‌بایست ساقه‌های کرفس را بطور هم‌اندازه خرد نمایید. اینکار به خوشمزه شدن خورشت کرفس کمک می‌کند
  • مرحله دوم: اکنون به سراغ سبزی‌ها رفته و نعنا، جعفری و برگ‌های کرفس را ساطوری و ریز‌ریز کنید. از آنجاییکه ذوق و سلیقه فراوانی در تهیه این غذا وجود دارد، امکان استفاده از دیگر سبزی‌ها که در خورشت قرمه سبزی استفاده می‌شود نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید از تره، شنبلیله، گشنیز، چغندر، شوید و یا اسفناج نیز بنا به دلخواه خود استفاده کنید. هر کدام از این مواد، سبب ایجاد طعمی دلپذیر در خورشت کرفس با مرغ می‌شوند.
  • مرحله سوم: کمی روغن داخل قابلمه ریخته و سپس مخلوط سبزی‌ را که از قبل ساطوری و خرد کرده‌ایم را درونش تفت می‌دهیم. بدیهی است که اگر هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم، خورشت تیره‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود.
  • مرحله چهارم: اکنون زمان تقت دادن پیازهایی است که به صورت نگینی خرد کرده‌ایم. بدین منظور پیازها را داخل ظرف دیگری با روغن مایع تفت دهید. بعد از اینکه پیازها سبک و نرم شدند و به اصطلاح حالت شیشه ای پیدا کردند، مقداری زردچوبه را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم.
  • مرحله پنجم: تکه‌های مرغ شسته و خشک شده را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید که مرغ کاملا سرخ شود. توجه داشته باشید که زمان بین اضافه کردن زردچوبه تا مرغ نباید زیاد باشد. چرا که در این صورت زردچوبه زمان بیشتری را در ظرف داغ سپری کرده و ممکن است تا پخته شدن مرغ، به سوختگی گراید.
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه ی خورشت کرفس با مرغ رب گوجه را به مواد موجود اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ جذابی بدست دهد.
  • مرحله هفتم: ساقه‌های کرفس را که قبلا خرد کرده‌اید اکنون اضافه کرده و بعد از یکی دو دقیقه، دو لیوان آب جوش به آن اضافه نمایید.
  • مرحله هشتم: وقتی که مرغ به حد پختگی رسید، زمان اضافه کردن لیمو عمانی خیس خورده، مخلوط سبزی‌های تفت داده شده، نمک و فلفل و اندکی دارچین است. اکنون تنها می‌بایست به مواد خورشت فرصت جاافتادن دهیم.
  • مرحله نهم: در انتها خورشت مرغ با کرفس را بچشید و در صورت تمایل می‌توانید کمی آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت کرفس به شیوه های مختلف

اگر تمایل دارید تا با انواع شیوه‌های مختلف برای تهیه این خورشت خوشمزه آشنا شوید، مطالب زیر را حتما مطالعه کنید. در ادامه به شیوه پخت این خورش با رب، با رب انار، لوبیا و آلو اشاره شده است:

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و رب

برای آماده‌سازی این غذا با کرفس و مرغ، ابتدا پیاز را ریز خرد کرده و درون تابه با کمی روغن تفت می‌دهیم تا سبک شوند. سپس سیر را رنده کرده و به تابه اضافه می‌کنیم. در این مرحله تکه‌‌های مرغ را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم‌کرده به تابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا تمام قسمت‌های مرغ سرخ شود. سپس قابلمه‌ای را که برای پخت خورشت با مرغ در نظر گرفته‌ایم را روی حرارت ملایم قرار داده و با روغن مایع، رب گوجه را تفت می‌دهیم. در گام بعدی، مرغ و پیاز سرخ‌شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

اکنون آب گرم را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا مرغ به خوبی بپزد. سپس کرفس‌های خرد شده را با کمی روغن به مدت حدودا 5 دقیقه تفت می‌دهیم. پس از پخت مرغ، کرفس‌های سرخ‌شده را به همراه آبغوره به قابلمه اضافه می‌کنیم. اکنون خورشت مرغ با کرفس می‌بایست با حرارت ملایم جوش بخورد تا جا افتاده و روغن بیندازد.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و لوبیا

شاید این دستور پخت برای شما آشنا نباشد، اما پیشنهاد می‌کنم آن را امتحان کنید. برای طبخ خورش کرفس با مرغ و لوبیا ابتدا سبزی قرمه را با روغن سرخ می‌کنیم. سپس برگ کرفس و ساقه‌هایش را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

پیاز نگینی شده را سرخ کرده و سپس مرغ را اضافه می‌کنیم و تا زمان تغییر رنگ، آن را تفت می‌دهیم. سپس ادویه‌ها و رب گوجه را اضافه کرده و باز هم تفت می‌دهیم. اکنون آب را اضافه می‌کنیم. زمانیکه مرغ  نیم‌پز شد، وقت اضافه کردن سبزی و کرفس سرخ‌شده، لوبیا و لیمو عمانی است. بعد از جا افتادن خورشت کرفس با مرغ، نمک را نیز اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و آلو

برای طرزتهیه خورش کرفس، ابتدا پیاز رنده شده را تفت دهید. بعد از تغییر رنگ پیاز به طلایی، زردچوبه را اضافه کنید. سینه مرغ خرد شده را نیز اضافه کرده و اجازه دهید تا با هم تفت بخورند. سپس رب گوجه را به آنها اضافه نمایید. در ماهیتابه دیگری مقداری کره ریخته و کرفس را با آن تفت دهید.

بعد از اینکه کرفس تفت داده شد، آن را به ظرف مرغ افزوده و اجازه دهید که همگی با هم پخته شوند. اندکی بعد آلوها را اضافه کنید. در آخر نیز 2 لیوان آب به مواد اضافه کرده و اجازه دهید تا با شعله کم بپزد. بعد از اینکه مواد خورشت پخته شد، می‌توانید نعنا خشک و ادویه‌ها را اضافه نمایید. خورشت آلو کرفس شما آماده است.

طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

این خورشت خوشمزه به خورشت قورمه سبزی شباهت زیادی دارد. برای آماده‌سازی ابتدا پیازهای نگینی شده را به همراه مقداری روغن تفت دهید تا پیازها نرم و شفاف شوند. در ادامه زردچوبه را اضافه کرده تا به طور کامل به خورد پیاز برود. گوشت خورشتی را به صورت قورمه‌ای خرد کنید و پس از شستشو به قابلمه اضافه نمایید.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و رب

خورشت کرفس غذای بسیار لذیذی است.

سپس رب گوجه‌فرنگی و به دنبال آن کرفس خرد شده را تفت دهید. اکنون دو تا سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و ساقه‌های کرفس با حرارت بسیار ملایم بپزند. در حین پختن گوشت و ساقه‌های کرفس، برگ‌های کرفس را به همراه نعناع و جعفری به صورت ساطوری خرد کرده و کمی تفت دهید. در اواخر کار پخت گوشت، سبزیجات تفت داده شده را به قابلمه خورشت اضافه نمایید.

پس از پخت کامل گوشت، نمک و فلفل سیاه را به همراه آب لیمو‌ترش اضافه نمایید. نکته مهم در مورد سرو خورشت کرفس با گوشت این است که این خورشت از دسته خورشت‌هایی محسوب می‌شود که وقتی کم آب باشد، بیشتر به دل می‌نشیند.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و رب انار

‌‌‌برای طبخ خورش کرفس با مرغ و رب انار، ابتدا پیازها را رنده کرده و با کمی روغن تفت می‌‌دهیم. وقی پیاز نرم شد، زردچوبه و سینه مرغ درسته را اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا مرغ تغییر رنگ بدهد، سپس رب انار و کمی رب گوجه را اضافه می‌کنیم. تا وقتیکه مرغ و رب انار به خوبی تفت می‌خورند، در ظرف دیگری کرفس را به همراه روغن یا کره اندکی سرخ می‌کنیم. سپس کرفس‌های سبک شده را به مواد قبلی اضافه می‌کنیم. در نهایت 2 لیوان آب، مقداری نعنا خشک و نمک را در قابلمه می‌ریزیم تا با حرارت ملایم با هم بپزند و آب اضافی غذا کشیده شود. طرز تهیه خورش کرفس با رب انار یکی از ساده‌ترین رسپی‌های موجود است.

نکات حرفه ای طبخ انواع خورشت کرفس با مرغ و گوشت

خورشت کرفس با مرغ

ایرانیان از دیرباز به کرفس علاقه مند بودند

  • برای داشتن یک خورشت کرفس مجلسی با مرغ قبل از اینکه بخواهید ساقه کرفس را خرد کنید، در قسمت ابتدای ساقه کرفس برشی ایجاد کرده تا قسمت‌های نخ‌مانند و زمخت ساقه مشخص شوند. سپس آنها را از ساقه جدا کرده تا کرفسی نرم و یکدست داشته باشید.
  • ساقه‌های کرفس را نباید بیش از حد تفت دهید، زیرا خشک و سفت می‌شوند.
  • اگر در طرز تهیه  خورشت کرفس مرغ از لیموی عمانی استفاده می‌کنید، سعی کنید آنها را خرد نکنید. چرا که لیموی عمانی درسته و سوراخ شده، روغن اضافی غذا را به خود می‌گیرد و از این طریق به حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کند.
  • معمولا سبزی‌های موجود در خورشت کرفس با آلو را برای جاافتاده‌تر شدن، تا مرز تیره‌شدن سرخ می‌کنند. دقت کنید که با این کار، مواد مغذی و خواص سبزی تا حدود زیادی به هدر می‌رود. برای رفع این مشکل، سهم بیشتری از سبزی که حتما شامل تمام برگ‌های کرفس باشد را تا آنجا که مایل هستید، به روال همیشه سرخ کنید. اما مقدار کمی از سبزی را که شامل جعفری و نعنا است را به صورت کمتر تفت داده شده نگه دارید و در انتها اضافه کنید. با این کار دست کم مقداری از ویتامین‌ها را حفظ می‌کنید.
  • اگر در این خورشت از گوشت استفاده می‌کنید، بدانید که قطعات گوشت خورشتی باید بطور متوسط خرد شوند. اگر بیش از حد کوچک یا خیلی درشت باشند، ظاهر خورشت را خراب می‌کنند.
  • توجه داشته باشید که تفت دادن گوشت و مرغ باعث خوشمزه‌تر‌ شدن خورشت می‌شود، اما افراط در این کار باعث می‌شود گوشت سفت و دیرپز شود.

خورشت کرفس ر با برنج ایرانی میل کنید.

  • ادویه‌های موجود در غذا مانند زردچوبه و فلفل را بیش از حد سرخ نکنید، زیرا باعث تلخی و رنگ تیره‌تر غذا می‌شوند.
  • برای طعم بهتر و لعاب بیشتر خورشت مرغ با کرفس می‌توانید از عصاره‌های مرغ یا ادویه‌های آماده موجود در سوپرمارکت‌ها استفاده نمایید.
  • اگر کرفس‌های خرد شده را به جای روغن با کره تفت دهید، عطر و طعم دلپذیرتری به خورشت کرفس شما می‌دهد.
  • توجه داشته باشید که مقدار آب خورشت کرفس با مرغ و آلو به خودتان بستگی دارد و سلیقه‌ای است. برای مثال اگر دوست دارید خورشت آبدار باشد، بهتر است آن را زودتر از روی حرارت کنار گذاشته و سرو کنید. اما اگر می‌خواهید خورشت غلیظ باشد، باید کمی بیشتر زمان بدهید تا آب اضافی خورشت تبخیر شده و به غلظت مناسب برسد.چنانچه به طعم ترش خورشت کرفس علاقه دارید می‌توانید از غوره یا آبلیمو استفاده کنید.
  • در پخت این خورشت عجله نکنید، حرارت ملایم باعث می‌شود غذا جاافتاده شده و روغن بیندازد.

حالا وقت سفارش آنلاین خورشت کرفس است…

همانطور که دیدید در این مطلب با طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و مواد دیگر، که از سلیقه و ذوق افراد نشات می‌گیرد آشنا شدیم. همچنین دانستیم که مواد اولیه این مجموعه خورشت تقریبا یکسان بوده و تنها در یکی دو مورد با هم اختلاف داشتند. جالب اینجاست که هر کدام از این خورشت‌های کرفس، طعمی لذیذ، عطری منحصر‌به‌فرد و ظاهری خوشایند را به همراه دارند.

احتمالا شما هم مثل من با خواندن این مطلب خوشمزه، دلتان هوس خوردن این خورشت را کرده، اما وقت کافی یا سبزی تازه برای تهیه خورشت کرفس با مرغ را ندارید. جای نگرانی نیست! خوشبختانه امروزه با اسنپ‌فود و سفارش انلاین غذا این مشکل هموار شده است. پس اگر شما هم مثل من گشنه‌‌تان شده، هم‌ اکنون می‌توانید بدون معطلی و زحمت مضاعف، در کسری از ثانیه، این خورشت مجلسی و دوست‌داشتنی را سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود