آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش رزماری
انواع نوشیدنی ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

دمنوش رزماری و هر آنچه باید درباره آن بدانید

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 5 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

رزماری یک گیاه بومی است که عطر و بوی بی نظیری دارد. طعم گس این گیاه باعث شده تا به عنوان یک طعم دهنده در بسیاری از غذاها استفاده شود. البته باید بدانید که این تنها کاربرد رزماری نیست. بلکه این گیاه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و مصرف روزانه آن می‌تواند برای بدن مفید باشد. به همین منظور، در این مطلب ما به شما کمک می‌کنیم تا با طرز تهیه چند نوع دمنوش رزماری آشنا شوید و از خواص معجزه آسای آن‌ها استفاده کنید:

دمنوش رزماری
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش رزماریطرز تهیه دمنوش رزماری

رزماری گیاهی چهار فصل است که یک ساقه چوبی با برگ‌های سبز سوزنی شکل دارد و از تمام قسمت‌های آن در تهیه دمنوش می‌توان استفاده کرد. در تهیه این جوشانده بهتر است برگ‌های رزماری تازه باشد. اما اگر در دسترس نبود، از نوع خشک این گیاه نیز می‌توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه دمنوش رزماری

مواد زیر ترکیبات لازم برای درست کردن این گیاه است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ رزماری و سرشاخه‌های گلدار آن 1 قاشق چایخوری
آب 1.5 فنجان
عسل به میزان لازم
ریشه خشک جیسنسینگ 1 قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه دمنوش رزماری

پس از آماده سازی مواد بالا باید به سراغ روش درست کردن آن بروید:

  • مرحله اول: ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. رزماری‌ها را نیز کاملا تمیز کرده و بشویید.
  • مرحله دوم: اکنون آب داغ را از روی حرارت برداشته و رزماری‌ها را در داخل آن بریزید. درب ظرف یا لیوان را بگذارید و بین 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید تا رزماری دم بکشد.
  • مرحله سوم: اکنون دمنوش رزماری آماده است. کافیست آن را از صافی رد کنید و در داخل فنجان مورد نظر خود بریزید. حتی می‌توانید به آن عسل یا شکر نیز اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.
  • مرحله چهارم: این دمنوش را می‌توانید هفته‌ای سه بار میل کنید.

طرز تهیه دمنوش رزماری و گل محمدیطرز تهیه دمنوش رزماری و گل محمدی

دمنوش رزماری و گل محمدی نیز یک نوشیدنی سالم و سرشار از ترکیبات مفید برای بدن است. ترکیب این دو گیاه که طبعی گرم، خشک و متعادل دارند، می‌توانند به بهبود دستگاه گوارش، تنگی نفس و حتی تقویت مو کمک کنند. برای تهیه این دمنوش به مقداری آب، گل محمدی و گیاه رزماری احتیاج است. ابتدا آب را در داخل کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش خود برسد. سپس گل محمدی و رزماری را در داخل یک فنجان بریزید. بهتر است از هر کدام یک قاشق جایخوری داشته باشید. اکنون آب داغ را روی این دو گیاه ریخته و درب لیوان را بگذارید. ده دقیقه زمان لازم است تا دمنوش شما آماده شود. در انتهای کار نیز آن را از صافی رد کنید تا نوشیدنی یکدستی داشته باشید. برای طعم بهتر این دمنوش می‌توانید از شیرین‌ کننده‌های طبیعی چون عسل استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش رزماری و چای سبز

برای تهیه این دمنوش مقوی، ابتدا یک قاشق چایخوری از هر دو گیاه رزماری و چای سبز را در یک فنجان مناسب بریزید. سپس آبی که جوش آمده و داغ است را به آن‌ها اضافه کنید. روی لیوان یک درب گذاشته و بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید که دمنوش آماده شود. این نوشیدنی را همراه با عسل یا شکر می‌توان میل کرد. همچنین اگر آن را به صورت روزانه مصرف کنید، به کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش رزماری و رازیانه

ترکیب رازیانه و رزماری می‌تواند تا حدودی مشکلات هورمونی زنانه را برطرف کند. کافیست دمنوش این دو گیاه را به روش زیر تهیه کنید:

مقدار مساوی از هر دو گیاه را در داخل یک لیوان بریزید. یک قاشق چایخوری می‌تواند برای یک لیوان از این دمنوش مقدار مناسبی باشد. اکنون آب جوش را روی آن‌ها ریخته و یک ربع اجازه دهید تا آماده شود. بهتر است در طول این مدت درب لیوان بسته باشد تا دمنوش بهتر دم بکشد. در انتها آن را از صافی رد کنید و به همراه عسل یا خرما میل کنید. این مدل دمنوش رزماری نیز به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

خواص دمنوش رزماریخواص دمنوش رزماری

دمنوش رزماری همانند دمنوش سنا یک گیاه دارویی است که با ترکیبات خود می‌تواند در بهبود و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. بنابراین توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای سه بار از دمنوش این گیاه خوش طعم و عطر مصرف کنید تا به مرور زمان تاثیر آن را روی بدن خود ببینید. از خواص گیاه رزماری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

دمنوش رزماری برای مو

رزماری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود، به تقویت و استحکام فولیکول‌های مو کمک می‌کند و حتی باعث رشد مجدد آن خواهد شد. کافیست این دمنوش را تهیه کنید و آن را به قسمت‌های کم پشت سر خود اسپری کرده و ماساژ دهید. این کار گردش خون را در سر را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا مواد مغذی با سرعت بیشتری به فولیکول‌های مو انتقال یابند.

دمنوش رزماری برای لاغری

اگر اضافه وزن دارید، پیشنهاد می‌شود دمنوش رزماری را در برنامه غذایی خود جای دهید. زیرا این نوشیدنی سوخت و ساز بدن را بسیار بالا می‌برد و با کاهش چربی‌های اضافه، به لاغری شما کمک می‌کند. می‌توانید روزی سه مرتبه تا ۴۰۰ میلی‌گرم از این گیاه را مصرف کنید تا نتیجه آن را روی بدن خود ببینید.

دمنوش رزماری برای سرماخوردگی

رزماری مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و مصرف مناسب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. بنابراین اگر بدن ضعیفی دارید و مدام سرما می‌خورید، بهتر است از دمنوش این گیاه استفاده کنید. این نوشیدنی ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن، از عفونت‌های شدید نیز جلوگیری می‌کند.

دمنوش رزماری برای دستگاه گوارش

ترکیبات موجود در رزماری به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. به همین علت افرادی که با مشکلات گوارشی چون نفخ، یبوست، ورم‌های شکمی و… مواجهند، می‌توانند روزی ۲ تا ۳ وعده دمنوش این گیاه را بعد از غذا میل کنند.

دمنوش رزماری یک نوشیدنی مفید

رزماری که با نام اکلیل کوهی نیز شناخته می‌شود، خواص درمانی زیادی دارد و از این جهت در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه دمنوش آن که در این مطلب طرز تهیه مدل‌های مختلف آن را یاد گرفتید. البته اگر تمایلی به تهیه دمنوش رزماری خانگی ندارید، می‌توانید از مدل‌های تی بگ آن استفاده کنید. اگر هم تمایل دارید که خودتان این دمنوش را تهیه کنید، باید برگ آن را از عطاری‌ها خریداری کنید. عطاری آنلاین اسنپ فود در این زمینه بهترین است و به شما کمک می‌کند که رزماری باکیفیتی را درب منزل یا محل کارتان تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود