آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا
انواع نوشیدنی ها
3/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا + عوارض چای سنا

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 5 دقیقه

برگ سنا گیاهی است که عطر بی نظیری دارد و معمولا به شکل بوته‌ای می‌روید. از دیدگاه طب سنتی مزاج این گیاه گرم و خشک است و طعم تلخ و شیرینی دارد. ترکیبات آن نیز به گونه‌ای است که می‌تواند به بهبود و پیشگیری از بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های گوارشی، کمک کند.  به همین منظور، در ادامه طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا به چند روش را به شما ارائه می‌دهیم تا از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید:

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
میزان سختی آسان

دمنوش برگ سنادمنوش برگ سنا

سنا گیاهی با شاخه‌‌های کوتاه است که برگ‌هایی سبز، نوک تیز و باریک دارد و گل‌های زرد از آن می‌روید. همچنین از میوه‌های آن به عنوان دارو استفاده می‌کنند. این گیاه باید تازه باشد. در غیر اینصورت خواص خود را از دست می‌دهد.

مواد لازم برای دمنوش گیاهی برگ سنا

برای درست کردن دمنوش این گیاه مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ‌های خشک گیاه سنا 1 قاشق چای خوری
آب 1 فنجان
عسل به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا

پس از آماده سازی مواد لازم، مراحل زیر را برای تهیه دمنوش برگ سنا انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا برگ سنا را به مقدار کافی تهیه کرده و خوب بشویید.
  • مرحله دوم: آب را در یک قوری مناسب روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش خود برسد.
  • مرحله سوم: برگ سنا را در داخل قوری ریخته و حرارت را کم کنید.
  • مرحله چهارم: ده دقیقه اجازه دهید تا دمنوش برگ سنا دم بکشد.
  • مرحله پنجم: اکنون دمنوش شما آماده است و باید آن را از صافی رد کنید.
  • مرحله ششم: این جوشانده را می‌توانید با انواع شیرین کننده‌های طبیعی چون عسل میل کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

طرز تهیه این دمنوش به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دمنوش‌های گیاهی علاقه دارید، دمنوش مریم گلی را نیز مطالعه کنید. دمنوش مریم گلی برای رفع سردردهای میگرنی و دردهای عصبی بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا و گل محمدیطرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا و گل محمدی

دمنوش گیاهی برگ سنا و گل محمدی نیز در کنار طعم و عطر بی نظیری که دارد، برای بدن بسیار مفید است و می‌تواند به عنوان یک ملین قوی عمل کند. کافیست یک قاشق چایخوری از برگ سنا و گل محمدی را در داخل قوری مخصوص دمنوش با یکدیگر ترکیب کنید. سپس آب جوش را روی آن‌ها ریخته و بین ده تا پانزده دقیقه اجازه دهید تا این دمنوش روی حرارت بسیار کم دم بکشد. در انتهای کار نیز آن را از صافی رد کنید و در داخل فنجان مورد نظر خود میل کنید. این دمنوش به همراه شیرین کننده‌های طبیعی طعم بسیار خوبی خواهد داشت.

طرز تهیه دمنوش برگ سنا و گل ختمی

دمنوش برگ سنا و گل ختمی یکی دیگر از دمنوش‌های بسیار مفید برای درمان بیماری‌های مربوط به معده و گوارش است. گل ختمی طبعی سرد و تر دارد و هنگامی که با سنا ترکیب می‌شود، طبع متعادلی ایجاد می‌کنند. بنابراین این دمنوش برای افراد گرم مزاج انتخاب مناسبی خواهد بود.

برای تهیه این دمنوش مقوی، مقدار مساوی از برگ سنا و گل ختمی را در یک ظرف مناسب با یکدیگر ترکیب کنید و یک لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. سپس درب ظرف را بگذارید تا دمنوش‌تان با بخار آب دم بکشد. ده دقیقه زمان برای اینکار کافی است. اکنون نوشیدنی را از صافی رد کرده و به همراه عسل میل نمایید.

چای سنا چیست؟

چای سنا درواقع همان دمنوش گیاهی برگ سنا است و به همان صورت درست می‌شود. مگر آنکه آن را به همراه چای سیاه معمولی دم کنید تا شکل و طعم بهتری داشته باشد. از این نوشیدنی محبوب برای بهبود برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود:

  • افرادی که مبتلا به اختلالات روده و یبوست هستند، با مصرف مناسب این گیاه می‌توانند این بیماری را درمان‌ کنند.
  • این چای التهابات را تا حدی کاهش می‌دهد و از این جهت برای بهبود جای زخم، عفونت و حتی آکنه‌های پوستی می‌تواند مفید باشد. این اثر سنا را می‌توانید در دمنوش رازیانه نیز ببینید.
  • چای سنا در تقویت گلبول‌های سفید خون نیز موثر است.
  • افرادی که دچار سردردهای میگرنی یا دردهای عصبی شدید هستند، می‌توانند از این چای مصرف کنند.

عوارض‌های جانبی چای سناعوارض‌های جانبی چای سنا

گیاهان دارویی مانند چای سنا، در کنار فواید زیادی که برای بدن دارند، ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشند. به همین علت باید به مقدار نیاز آن‌ها را مصرف کرد. هر فرد می‌تواند در طول روز بین نیم تا یک گرم از این گیاه را مصرف کند. اما استفاده بیش از حد آن عوارضی را به همراه خواهد داشت که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

•        این گیاه به عنوان یک ملین عمل می‌کند. بنابراین مصرف بیش از حد آن، عضلات روده را ضعیف کرده و به دستگاه گوارش‌تان آسیب می‌زند.

•        از عوارض دیگر این چای آسیب‌های جدی است که به کبد وارد می‌شود. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

•        چون چای سنا روده را پاکسازی می‌کند، مصرف بیش از حد آن‌ سطح پتاسیم بدن را کاهش می‌دهد و عوارض جدی را برایتان به دنبال خواهد داشت.

•        چای سنا با برخی از داروها تداخل دارد. به عنوان مثال افرادی که بیماری‌های قلبی دارند و از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک از این چای مصرف کنند.

•        در طول دوران بارداری و شیردهی به هیچ وجه نباید از این چای استفاده کرد. چون به طور مستقیم باعث تخلیه و پاکسازی روده‌ها می‌شود و ممکن است عوارضی چون سقط جنین را به همراه داشته باشد.

•        این چای ممکن است با بدن برخی از افراد سازگاری نداشته باشد و عوارض خفیفی چون اسهال، تکرر ادرار، تهوع و… ایجاد کند.

دمنوش گیاهی برگ سنا یک نوشیدنی مسهل و ملین

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا را برای شما توضیح دادیم و شما را با خواص آن آشنا کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این دمنوش را تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. البته، اگرچه این گیاه در طبیعت می‌روید، اما به آسانی پیدا نمی‌شود. بنابراین بهتر است آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. البته اگر زمان کافی برای خرید حضوری ندارید، می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید. به این شکل، با چند کلیک ساده سفارش خود را در اسنپ فود ثبت می‌کنید و در منزل یا محل کار، منتظر تحویل سفارش می‌مانید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود