آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
زیره پلو
آموزش آشپزی
1.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

زیره پلو با گوشت، مرغ و کشمش به روش کرمانی

مینا اسماعیل بیگی 10 اسفند 1401 7 دقیقه

زیره پلو یکی از غذاهای سنتی کرمانی است که آن را هم به صورت گیاهی و هم با گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می‌کنند. البته این پلو با مخلفاتی مانند کشمش نیز تهیه می‌شود که ما در این مطلب تمام این طرز تهیه‌ها را برای شما تدارک دیده‌ایم. زیره یک سوغاتی و یک ادویه معروف شهر کرمان است که خاصیت‌ها و فواید بی‌شماری دارد. پلو زیره مقوی است و آن را با مخلوطی از زیره سیاه و سبز تهیه می‌کنند. همچنین پلو زیره با روش خاص پخت خود، یکی از غذاهای سنتی مازندران نیز به حساب می‌آید، اما ما قصد داریم تا این پلوی خوشمزه و متفاوت را با طرز تهیه اصیل کرمانی به شما آموزش دهیم.

پلو زیره کرمانی
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 50 دقیقه
میزان سختی کم
100 گرم پلو زیره 333 کالری

زیره پلو خوشمزهزیره پلو خوشمزه

زیره در طب سنتی ایران طبع گرمی دارد و در کنار طبیعت سرد برنج، می‌تواند غذای شما را به لحاظ طبع متعادل کند. به عنوان یک غذای محلی کرمانی پلو زیره را بیشتر در فصل پاییز و زمستان تهیه می‌کنند. ضمن اینکه زیره برای کاهش وزن، رفع سوء هاضمه و برطرف کردن نفخ شکم بسیار نافع است. همچنین شما می‌توانید پلو زیره را با گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی، مرغ و یا گوشت‌های ریز تکه شده یا قورمه شده نیز تهیه کنید. ضمن اینکه در میان طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی ، پلو زیره به صورت بدون گوشت و صرفاً به شکل گیاهی نیز تهیه می‌شود.

مواد اولیه برای زیره پلو سنتی کرمان

برای تهیه پلو زیره سنتی کرمان که یکی از مهم‌ترین غذاهای محلی کرمان است، به مواد اولیه زیادی احتیاج دارید:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج 2 پیمانه
زیره سیاه آسیاب نشده 3 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
کره یا روغن به میزان لازم
زعفران در صورت تمایل

طرز تهیه زیره پلوی خوشمزه کرمانی

در پلو زیره به روش کرمانی همانند آبگوشت زیره ، همانطور که از نامشان نیز مشخص است، از ادویه زیره استفاده شده است. زیره برای درمان دیابت هم موثر بوده و کاربردی است. در ادامه با طرز تهیه پلو زیره کرمانی با ما باشید.

  • مرحله اول: در قدم اول از طرز تهیه پلو به روش سنتی و کرمانی ابتدا باید زیره‌ها را به مدت زمان حداقل ۳۰ دقیقه در آب ولرم خیس کنید. بعد از 30 دقیقه زیره‌ها را آبکش کرده و آن‌ها را بر روی یک دستمال نخی قرار دهید. آب زیره‌ها باید گرفته شده و بهتر است که کاملا خشک شوند.
  • مرحله دوم: باید برنج خود را تقریباً ۳ ساعت الی ۴ ساعت قبل از شروع طبخ غذا، درمخلوط آب و نمک خیس کرده باشید. حالا آب و نمک را دور ریخته و برنج را آماده کنید.
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده و آن را بر روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید. سپس در آن آب و نمک ریخته و اجازه دهید تا آب به جوش آید.
  • مرحله چهارم: بعد از به جوش آمدن آب برنج را در قابلمه بریزید و اجازه دهید برنج در آب جوشد و نرم شود. زمانی که هنوز برنج شما کاملاً نرم نشده و مغز آن هنوز دندانگیر است، برنج را آبکش کنید.
  • مرحله پنجم: درگام بعد از طرز تهیه این غذای محلی کرمانی شما باید یک قابلمه دیگر انتخاب کرده و کف آن را با روغن چرب کنید. برای ته دیگ این پلو می‌توانید سیب زمینی، برگ کاهو یا حتی نان استفاده کنید.
  • مرحله ششم: سپس برنج را در قابلمه ریخته وبه لای‌به‌لای برنج خود، دانه‌های زیره اضافه کنید. این روند را تا تمام شدن برنج و زیره‌ها ادامه دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه برنج شما خوش رنگ‌تر شود حتماً از زعفرانی که دم کرده‌اید در لابه‌لای سطح برنج در کنار زیره‌ها استفاده کنید.
  • مرحله هفتم: بعد از اتمام برنج و زیره و انتقال کامل آن‌ها به قابلمه، حالا درب آن را ببندید و حرارت را همچنان ملایم و متوسط نگهدارید. تقریباً بعد از ۴۰ دقیقه الی ۵۰ دقیقه برنج شما دم خواهد کشید.
  • مرحله هشتم: حالا پیش از بخار کردن برنج، یک قابلمه کوچک انتخاب کنید و در آن چند قاشق روغن و نصف لیوان آب بریزید. آن را بر روی حرارت قرار دهید و بعد از داغ شدن، این ترکیب را بر روی سطح برنج بعد از بخار کردن بریزید.
  • مرحله نهم: حالا درب قابلمه را با دم کنی محکم کرده و همچنان با حرارت ملایم اجازه بدهید تا برنج شما کاملاً دم بکشد. بعد از اینکه برنج دم کشید، آن را به ظرف سرو نهایی منتقل کرده و روی آن کمی زعفران دم کرده و کره بریزید و به همراه کشمش، گردو، گوشت قرمز و یا مرغ نوش جان کنید.

نکات طلایی برای طرز تهیه پلوی زیرهنکات طلایی برای طرز تهیه پلوی زیره

در این قسمت برای تهیه یک پلو با زیره لذیذ، خوش‌طعم و معطر چند نکته را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه در میان غذاهای سنتی کرمانی استفاده از زیره رایج است. ما به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از ترکیب زیره سبز و سیاه برای این پلو خود استفاده کنید.
  • نکته دوم اینکه شما می‌توانید زیره را به شکل خشک و بدون خیس کردن هم لابلای پلوی خود بریزید.
  • اگر از زیر دندان آمدن دانه‌های درشت زیره لذت نمی‌برید، می‌توانید از پودر زیره هم استفاده کنید.

طرز تهیه زیره پلو با مرغ

در این طرز تهیه شما علاوه بر برنج به مرغ، پیاز، چوب دارچین یا برگ بو و ادویه جاتی مانند زعفران، نمک و فلفل سیاه نیز احتیاج دارید. مرغ را با آب، پیا‌ز، ادویه برگ بو یا چوب دارچین، زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در قابلمه قرار دهید. اجازه دهید مرغ پخته شود و سپس آن را قطعه قطعه یا ریش ریش کنید. برنج را نیز آماده کنید و نهایتا در زمان انتقال برنج و مرغ به قابلمه برای پخت نهایی، یک لایه برنج و پودر یا دانه زیره اضافه کنید و سپس بر روی هر لایه چند تکه مرغ بگذارید. این کار را تا انتها ادامه دهید و در نهایت کار خود را با مخلوط آب و روغن داغ که بر روی برنج می‌ریزید خاتمه دهید. برنج شما بعد از نهایتاً ۴۰ دقیقه الی ۵۰ دقیقه دم کشیده و پلو زیره با مرغ شما آماده است.

پلو زیره کته با مرغ

همچنین شما می‌توانید این پلو زیره را به صورت کته نیز تهیه کنید. روش کار برای کته پلو زیره با مرغ این گونه است که مرغ‌ها را با آب، پیاز و ادویه‌جات پخته و سپس آن‌ها را ریش ریش کنید. می‌توانید مرغ‌ها را به قطعات کوچکی نیز برش بزنید. بعد از آن برنج خود را به شکل کته و با روغن و آب در قابلمه ریخته و بعد از کم شدن آب برنج، مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. حالا شعله را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید که کته پلو زیره با مرغ شما به راحتی دم بکشد.

نکات طلایی برای تهیه پلوی زیره ای با مرغ

این نکات برای تهیه پلو زیره باکیفیت و لذیذ به شما کمک خواهد کرد.

  • شما به جای استفاده از ترکیب آب و روغن داغ برای خوش‌طعم شدن بیشتر برنج، می‌توانید از ترکیب روغن و آب مرغی که برای این غذا طبخ کرده‌اید، استفاده کنید. این کار باعث می شود که پلو زیره شما خوشمزه‌تر باشد.

طرز تهیه زیره پلو با گوشتطرز تهیه زیره پلو با گوشت

برای تهیه این پلو لذیذ که از غذاهای سنتی کرمان نیز به حساب می‌آید شما به گوشت گوساله و یا گوسفند، پیاز، برنج، رب گوجه فرنگی، زیره سبز یا سیاه، برگ بو، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری، پاپریکا، دارچین و زعفران دم کرده احتیاج دارید. در این طرز تهیه نیز اول گوشت خود را آماده کنید. گوشت را می‌توانید به صورت قطعات کوچک و قورمه شده استفاده کنید. این گوشت باید به همراه پیاز، فلفل سیاه و زردچوبه پخته شود. سپس آبگوشت را جدا کرده و گوشت‌ها را در یک تابه با پیاز، زردچوبه و رب گوجه فرنگی در کنار دارچین سرخ کنید. بعد از پخت کامل گوشت، زعفران و نمک به گوشت زده و سپس آب گوشت را به گوشت سرخ شده اضافه کنید. درب ظرف خود را ببندید، ۱۵ دقیقه الی ۲۰ دقیقه کافی است تا میزان آبگوشت کم شده و طعم مواد کاملاً با یکدیگر یکی شود. بعد از آن برنج خود را دم کنید و این ترکیب گوشتی را یا بین لایه‌های پلو قرارداده و نوش جان کنید یا جداگانه در کنار پلوخود سرو کنید.

پلو زیره با گوشت قلقلی

همچنین در تهیه این غذا شما می‌توانید گوشت را به صورت قلقلی شده از گوشت چرخی نیز تهیه کنید. اندازه کوفته‌های قلقلی باید به اندازه یک گردو باشد. در این طرز تهیه شما می‌توانید کوفته قلقلی‌ها را در لابلای پلو ریخته یا آن‌ها را به صورت جداگانه در کنار غذای خود سرو کنید. البته پیشنهاد ما این است که گوشت‌ها را به همراه برنج آماده کنید چون طعم گوشت به خورد پلو شما رفته و این غذا را لذیذتر می‌کند .

چند نکته طلایی در تهیه پلو زیره ای با گوشتچند نکته طلایی در تهیه پلو زیره ای با گوشت

این نکات برای تهیه یک پلو زیره خوشمزه با گوشت شما را راهنمایی خواهند کرد.

  • اول اینکه شما می‌توانید این غذا را نیز با پلوی کته شده تهیه کرده و نوش جان کنید. طرز تهیه مانند کته پلو زیره با مرغ است.
  • همچنین می‌توانید این پلورا به همراه گوشت چرخ کرده معمولی نیز آماده کرده و سرو کنید .

طرز تهیه زیره پلو با کشمش

در این طرز تهیه به زردچوبه، زعفران دم کرده، کشمش پلویی، زیره، پیاز، روغن یا کره و برنج احتیاج دارید. برای آماده کردن کشمش کافی است که پیاز را  خرد کرده و با ادویه جات و روغن تفت بدهید. سپس کشمش و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در نهایت پلو خود را به صورت آبکشی یا کته آماده کرده و ترکیب کشمش و پیاز و ادویه را به لابلای برنج خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید زیره را با برنج مخلوط کنید یا با کشمش، پیاز و ادویه‌ها تفت داده و سپس با برنج ترکیب کنید.

زیره پلو، پلویی مقوی و سلامت

در این مطلب از طرز تهیه پلوزیره و نکات تهیه آن گفتیم؛ بی‌شک این غذا جزو بهترین غذاهای محلی کرمان است. شما می‌توانید این پلو را از سفارش انلاین غذا کرمان تهیه کنید، اما اگر تمایل دارید که آن را در خانه درس کنید، باید به نکات تهیه آن نیز توجه کنید. به این شکل، غذای شما خوشمزه و خوش طعم‌تر خواهد شد و طعم غذاهای اصیل کرمانی را به خود خواهد گرفت. شما می‌توانید این پلوی خوشمزه را در کنار کباب نوش جان کنید؛ برای این کار حتما سری به خرید کباب کرمان بزنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود