مراحل تهیه‌ی شور لیمو: از محبوب‌ترین چاشنی‌های خاورمیانه

شیوه‌های قدیمی نگهداری از مواد غذایی مثل شور یا ترشی ساختن از آن، در روزهایی که یخچال وجود نداشت، به‌خصوص در کشورهای گرمسیر از اهمیت بسیاری برخوردار بودند. انسان قرن‌ها در آفریقا و خاورمیانه لیمو را با نمک نگهداری کرده است. نمک آب لیمو را بیرون می‌کشد، پوستش را نرم می‌کند و تلخی آن را می‌گیرد.
این چاشنی مصارف بسیار زیادی در آشپزی دارد و در غذا، روی انواع گوشت، در سس‎، سالاد و… به کار می‌رود. در این چاشنی گوشت و پوست لیمو قابل خوردن است. شور لیمو در ساده‌ترین شکل فقط لیمو و نمک است، اما می‌توانید با افزودن ادویه یا سبزیجات معطر اشکال دیگری از آن را هم درست کنید. پوست لیموها بعد از یک هفته نرم می‌شود و می‌توانید از تمام آن در غذای مورد نظرتان استفاده کنید.
آب جوشیده 1 فنجان
لیمو 6 عدد
نمک به مقدار لازم
فلفل قرمز، سبزیجات معطر و روغن زیتون در صورت تمایل
آب را کنار بگذارید تا سرد شود. پوست لیموها را خوب بشویید. لیموها را یک یا دو برش دهید، میان آن نمک فراوان بپاشید و در ظرف شیشه‌ای بچینید. بین لایه‌های لیمو هم نمک بپاشید. لیموها را فشار دهید تا له شوند و باز روی آنها را پر کنید. آب را روی لیموها بریزید و در شیشه را ببندید. شیشه را یکی دو روزی در دمای اتاق بگذارید و روزی چند بار سر و ته کنید. بعد شیشه را تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید تا لیموها نرم و آماده شود. شورلیمو تا شش ماه در یخچال قابل نگهداری است.
از این لیموها می‌توانید در سالاد استفاده کنید یا خردشان کنید و به سس سالاد اضافه کنید.
با اضافه کردن آن به سس مایونز، سس خوبی برای ساندویچ‌هایتان بسازید.
لیموی مراکشی را با مقداری سبزی معطر مخلوط و قبل از سرخ یا کباب کردن جوجه به آن اضافه کنید.

برچسب ها: