طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله

در شهر اصفهان انواع متفاوتی از غذاها سرو می‌شوند که شاید در سایر شهرها به سختی بتوانید این غذاها را پیدا کنید. برای مثال آبگوشت شله نیز یکی از همان غذاهایی است که در بیشتر در اصفهان خورده می‌شود اما طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله با بریونی یا دیزی تفاوت دارد چرا که در بیشتر مواقع در ظرف مسی سرو می‌شود.

شله نوعی غذای سنتی شهر اصفهان به حساب می‌آید که با مخلوطی از برنج، گوشت قرمز، و زیره تهیه می‌شود. با توجه به موادی که در این غذا به کار می‌رود، می‌توان آبگوشت شله را یک غذای مقوی در نظر گرفت که تاثیر مستقیمی بر روی تناسب اندام دارد. همچنیناین غذای لذیذ بر روی سیستم ایمنی بدن افراد تاثیرگذار است.

آبگوشت اصفهانی با کشک

فرقی ندارد قصد پختن چه آبگوشتی را دارید، در هر حال باید نخود، لوبیا و حبوبات مورد استفاده در آبگوشت را از قبل خیس کنید و آب آن را چند باری عوض کنید. در طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید.

 این آبگوشت متفاوت و خاص را با کشک هم می‌توان درست کرد. به خاطر داشته باشید بهتر است کشک را بجوشانید و بعد به آبگوشت خود اضافه کنید زیرا در این صورت غذای شما از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای تهیه این نوع آبگوشت به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

 

مواد لازم میزان مواد برای ۴ نفر
گوشت ماهیچه ۴۰۰ گرم
پیاز ۱ تا ۲ عدد
بادمجان ا عدد (اختیاری)
نخود نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
کشک نصف پیمانه
زردچوبه به میزان لازم
نعناع ۱ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم

مراحل پخت آبگوشت اصفهانی شله

مرحله اول: در ابتدا باید حبوبات را بپزید. البته قبل از پخت حبوبات باید آنها را چند روز قبل خیس کرده باشید و چندباری آب آن را تغییر دهید.

مرحله دوم: گوشت را به همراه پیاز و مواد طعم‌دار همانند نمک، فلفل، و زردچوبه بر روی اجاق قرار دهید. با این کار گوشت آبگوشت شما طعم بهتری پیدا می‌کند و حسابی مغز پخت می‌شود.

مرحله سوم: بعد از پخته شدن گوشت آن را با پیاز سرخ کنید. پیازداغ همیشه یکی از بهترین طعم‌دهنده‌های غذا به حساب می‌آید که باعث خوش‌بو بودن آبگوشت شما می‌شود.

مرحله چهارم: در این مرحله باید بادمجان را به صورت جدا سرخ و آماده کرده باشید. ناگفته نماند در صورت تمایل حتی می‌توانید بادمجان را از دستور پخت خود حذف کنید.

مرحله پنجم: در نهایت حبوبات، گوشت، بادمجان و کشک را با هم ترکیب کنید. آبگوشت شله دستور پخت سختی ندارد زیرا تمام مواد بعد از پخته شدن با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

مرحله ششم: پس از اجرای تمام این مراحل باید منتظر جا افتادن آبگوشت خود بمانید. این مرحله شاید کمی بیش از سایر مراحل طول بکشد زیرا باید از پخت کامل آبگوشت خود مطمئن شوید. البته میزان نمک این آبگوشت را خودتان بچشید و با توجه به سلیقه خود یا سایر اعضای خانواده نمک اضافه کنید.

مرحله آخر: از نعناع سرخ‌شده نیز در آخر و برای تزیین این غذای لذیذ استفاده می‌شود. همچنین با توجه به سلیقه و مزاج خود می‌توانید از سایر سبزی‌های معطر نیز استفاده کنید.

آبگوشت سنتی اصفهان

آبگوشت سنتی اصفهان از ترکیب گوشت و لوبیا به وجود می‌آید که بیشتر در ایام محرم و به عنوان نذری پخته می‌شود. طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله سخت نیست و مواد غذایی زیادی نیاز ندارد.

در بخش‌های قبلی در مورد مواد لازم این آبگوشت سنتی توضیح دادیم. با مطالعه این دستورپخت یا همین حالا برای پختن این غذای سنتی دست به کار شوید یا از طریق راه ساده‌تر و با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود غذای مورد علاقه خود را هرجا که هستید خیلی راحت تحویل بگیرید.

 

طرز تهیه آبگوشت شله یدون مغز

 

برخی از آشپزها معتقد هستند برای این نوع آبگوشت می‌توان از برخی سبزی‌های معطر همانند تره و جعفری نیز استفاده کرد. در ضمن شما می‌توانید در صورت تمایل سیب‌زمینی نیز به آبگوشت اصفهانی خود اضافه کنید.

نکته مهم در درست کردن این غذای سنتی پخته شدن کامل گوشت و لوبیا است زیرا در صورت عدم پخت کامل این 2 مورد، ممکن است معده شما دچار مشکل شود. فراموش نکنید لوبیا را از چند روز قبل خیس کنید تا باعث نفخ معده نشود.

طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله یا شله بریان

اگر سرما خورده‌اید و به خوردن سوپ تمایلی ندارید، ما توصیه می‌کنیم آبگوشت اصفهانی شله یا شله بریان را امتحان کنید. این غذای لذیذ و مقوی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای سوپ باشد.

البته باید طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله را بلد باشید زیرا این غذا مخصوص شهر اصفهان است و با آبگوشت‌های معمولی فرق دارد. مواد لازم برای درست کردن شله بریان عبارت هستند از:

 

مواد لازم میزان مواد برای ۴ نفر
برنج نیم‌دانه ۲ پیمانه
گوشت ۳۰۰ گرم
پیاز ا عدد
سیر ۲ حبه
زیره سیاه ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و دارچین به میزان لازم
روغن یا کره به میزان لازم

 

برای پختن شله بریان اصفهانی در ابتدا باید برنج را بشویید و خیس کنید، سپس پیاز و سیر را با روغن سرخ کرده و آماده کنید. در این مرحله نیز باید گوشت خرد‌شده را با نمک، زردچوبه، پیاز و سیر مخلوط کرده و تفت دهید. با سرخ شدن کامل مواد، باید آب جوش نیز اضافه کنید.

در این صورت گوشت شما پس از مدتی به طور کامل می‌پزد و نوبت به اضافه کردن برنج و زیره سیاه می‌رسد. در ادامه گوشت و برنج با یکدیگر ترکیب می‌شوند و به طور کامل می‌پزند.

 

طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله با مغز

 

در آخر باید تمامی این مواد را با گوشت‌کوب بکوبید تا حسابی له شوند. همان‌طور که گفتیم این غذای مقوی برای افراد بیمار همانند دارو عمل می‌کند و بر روند بهبودی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

شله بریان، غذای محبوب اصفهان را امتحان کنید

در بخش‌های قبلی طرز تهیه آبگوشت اصفهانی شله را برای شما توضیح دادیم و گفتیم که این غذای سنتی و محبوب از جمله غذاهای مقوی استان اصفهان است که به طور معمول در فصل سرما سرو می‌شود. در ایام صفر یا محرم این غذا در دیگ‌های مسی بزرگ پخته می‌شود.

البته درست کردن شله در حجم زیاد کار ساده‌ای نیست. از آنجایی که شله بریان مواد اولیه مقوی همانند گوشت، لوبیا، و زیره دارد، می‌توان گفت شله به نوعی غذای بیماران نیز به حساب می‌آید زیرا سیستم ایمنی بدن آنها را قوی‌تر می‌کند و حتی باعث بهبودی آنها می‌شود.

با توضیحات ذکرشده در بالا خیلی راحت می‌توانید این غذای لذیذ را در عرض چند ساعت برای اعضای خانواده خود تهیه کنید. البته همیشه راه‌های آسان‌تر از پختن غذا وجود دارد، برای مثال در حال حاضر با توسعه اینترنت و تکنولوژی شما می‌توانید طی مدت کوتاهی غذای مورد نظرتان را از طریق صفحه سفارش غذا از اسنپ فود اصفهان انتخاب کرده، ثبت کنید و سفارش دهید. در نهایت غذای منتخب را از طریق سفارش آنلاین و درب منزل خود تحویل بگیرید. البته شله اصفهانی یکی از غذاهای لذیذ است که روش پخت سختی ندارد. طرز تهیه آبگوشت شله نسبت به دیگر طرز تهیه پخت انواع آبگوشت های سنتی ایرانی بسیار راحت تر است. اگر شما پیشنهادی دارید که می تواند خوشطعم تر کند برای ما کامنت کنید.

نظرات کاربران