طرز تهیه آبگوشت گندم خوشمزه + نکات مربوط به پخت آن

طرز تهیه آبگوشت گندم

شاید از میان آبگوشت‌های مختلفی نظیر آبگوشت بزباش، آبگوشت ساده و.. که در کشور ما تهیه می‌شود، نام آب گوشت گندم کمتر به گوش ما خورده باشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که مگر آبگوشت با گندم هم داریم؟ در جواب باید به شما بگوییم آبگوشت گندم یکی از غذا‌های خوشمزه‌ و مقوی است که اگر بدون گوشت تهیه شود، می‌تواند مورد پسند گیاهخواران نیز واقع شود. در ادامه همراه ما باشید تا روش‌های مختلف طرز تهیه آبگوشت گندم را با شما در میان بگذاریم و بیشتر درباره آن توضیح دهیم.

معرفی آبگوشت گندم و خواص آن

معروف‌ترین نوع آبگوشت گندم نوع کردی و اصفهانی آن است. این آبگوشت معمولا با گوشت گردن یا ماهیچه تهیه می‌شود و به همین دلیل یکی از لذیذ‌ترین انواع دیزی و آبگوشت است. همچنین این مدل غذا به دلیل داشتن حبوبات مختلف و گندم خواص بیشماری برای سلامت شما دارد. در واقع گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به علت داشتن پروتئین و آهن برای افراد لاغر و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.

همچنین انواع آبگوشت به تقویت قوای جنسی افراد کمک کرده و سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت می‌کند. این غذا منبع پروتئین گیاهی، کربوهیدرات و فیبر است و باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود. حتما در مصرف انواع مختلف آبگوشت مثل آبگوشت مرغ تعادل را حفظ کرده و از بیش از حد خوردن آن خودداری کنید.

روش اول برای تهیه آبگوشت گندم

در ادامه این مطلب قصد داریم دو روش فوق العاده برای تهیه این غذای مقوی و خوشمزه را برای شما توضیح دهیم. به یاد داشته باشید که مانند هر آبگوشت دیگری مثل آبگوشت بزقرمه باید حبوبات را بین 24 الی 48 ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. در حین خیس خوردن حبوبات، هر چند وقت یکبار آب آن‌ها را عوض کنید تا بوی نامطبوع نگیرند.

طرز تهیه آبگوشت گندم غذای سالم

مواد لازم برای آبگوشت گندم به اندازه شش نفر

گردن گوسفند 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
لیمو عمانی 2 عدد
سیر 2 الی 3 حبه
نخود 1 لیوان فرانسوی
لوبیا 1 لیوان فرانسوی
گندم نصف لیوان فرانسوی
سیب زمینی 3 عدد
شنبلیله خشک 2 قاشق غذاخوری
دارچین به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت گندم به روش اول

برای پخت این آبگوشت مقوی و خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله اول: گندم، نخود و لوبیایی را که از قبل خیس کرده‌اید، به همراه گوشت، سیر، پیاز، فلفل، زردچوبه و دارچین داخل قابلمه ریخته و به خوبی مخلوط کنید. مقداری آب داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید. درب قابلمه را کاملا ببندید تا مواد درون آن به آرامی پخته شود. در این مرحله می‌توانید برای پخت آبگوشت از دیزی سنگی یا قابلمه مسی یا روحی استفاده کنید تا آبگوشت شما طعم بهتری به خود بگیرد.

مرحله دوم: مواد داخل قابلمه باید حدود 5 ساعت به خوبی بپزد. در این فاصله هر چند وقت یک بار به قابلمه سر بزنید و میزان آب آن را بررسی کنید. بعد از اینکه این مواد به خوبی پخته شد، لیمو عمانی را به همراه نمک به گوشت اضافه کنید. سپس سیب زمینی را به صورت درسته یا از نصف شده به مواد درون قابلمه اضافه کنید. در صورتی که پوست سیب زمینی را به خوبی شسته‌اید، می‌توانید آن را با پوست به مواد بیفزایید.

مرحله سوم: بعد از اینکه سیب زمینی خوب پخته شد و آبگوشت شما به اصطلاح جا افتاد، شنبلیله خشک را به آن اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت گندم شما برای 20 دقیقه روی حرارت ملایم بماند.

مرحله آخر: آبگوشت شما در این مرحله آماده است و شما می‌توانید آن را در ظرف مدنظر خود سرو کنید. اگر می‌خواهید آبگوشت را به صورت کوبیده سرو کنید، ابتدا استخوان و آب آبگوشت را جدا کنید و بعد مواد را به خوبی بکوبید. سپس مواد کوبیده را در کنار آبگوشت میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. به یاد داشته باشید که این مدل آبگوشت به دلیل نداشتن رب و گوجه فرنگی، رنگ آن چنانی ندارد.

روش دوم برای طرز تهیه آبگوشت گندم خوشمزه و مقوی با لوبیا سفید

روش دومی که برای تهیه این آبگوشت برای شما شرح می‌دهیم، به دلیل داشتن رب و گوجه فرنگی رنگ و لعاب بهتری دارد. پس اگر رنگ غذا برایتان مهم است و با طعم گوجه فرنگی مشکلی ندارید، این روش را امتحان کنید. این روش در شهر اصفهان محبوبیت زیادی دارد؛ به طوری که می‌توانید آن را از طریق صفحه سفارش غذا اصفهان به سادگی سفارش داده و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت گندم

گوشت ماهیچه گوسفندی با استخوان حدود 750 گرم
دنبه گوسفند 50 تا 100 گرم
لوبیا سفید نصف لیوان فرانسوی
نخود نصف لیوان فرانسوی
گندم نصف لیوان فرانسوی
لیمو عمانی 3 عدد
روغن 4 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی 4 عدد
سیب زمینی 2 عدد
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
سیر خام 3 حبه
زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت گندم به روش دوم

برای پخت آبگوشت گندم خوشمزه مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله اول: گوشت را به همراه دنبه، پیاز، سیر و گوجه داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس گندم، نخود و لوبیا سفید که از قبل خیس کرده‌اید را به آن بیفزایید. 5 برابر اندازه مواد درون قابلمه به آن آب بیفزایید تا آب کاملا روی مواد را بپوشاند. در این مرحله قابلمه را بر روی شعله با حرارت زیاد قرار دهید.

مرحله دوم: بعد از اینکه مواد به جوش آمد، کف گوشت بر روی مواد ایجاد می‌شود که باید آن را بردارید. سپس زردچوبه و فلفل را به آبگوشت اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و درب آن را بگذارید تا مواد به آرامی پخته شوند.

مرحله سوم: بعد از این اینکه مواد درون قابلمه برای سه ساعت پخت، سیب زمینی را با پوست یا بدون پوست به صورت کامل یا نصف شده به همراه لیمو عمانی به آبگوشت اضافه کنید. باید حدود یک ساعت به سیب زمینی‌ها زمان دهید تا به خوبی پخته شوند. بعد از گذشت یک ساعت رب گوجه فرنگی را به همراه نمک به آبگوشت اضافه کنید و حدود 1 الی 2 ساعت به آن زمان دهید تا به خوبی جا بیفتد.

آبگوشت گندم روز جمعه

مرحله آخر: در این مرحله آبگوشت شما کاملا آماده است و شما می‌توانید آن را به صورت کوبیده یا نکوبیده میل کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای حس کردن طعم متفاوت گندم در آبگوشت گندم آن را نکوبید؛ اما اگر دوست دارید این آبگوشت را بکوبید می‌توانید بعد از جدا کردن استخوان و آب آبگوشت مواد را بکوبید و در کنار آب آن را نوش جان کنید.

نکات مربوط به طرز تهیه آبگوشت گندم

  • اگر گیاهخوار هستید یا ممنوعیت مصرف گوشت دارید، می‌توانید گوشت یا دنبه را حذف کرده و در عوض میزان گندم را افزایش دهید.
  • اگر با طعم لیمو عمانی میانه خوبی ندارید، از آب لیمو ترش استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که در حین پخت اولیه گوشت، به طور مرتب کف آن را با ملاقه بگیرید.
  • اگر دنبه به مواد اضافه کردید در انتهای پخت دنبه را خارج کنید و با گوشت کوب بکوبید. سپس مجدد آن را به مواد اضافه کنید و بگذارید روغن بیندازد.
  • شما می‌توانید با دیگر مشتقات گندم مثل بلغور گندم و جوانه گندم نیز آبگوشت درست کنید.

طرز تهیه آبگوشت گندم برای داشتن یک غذای سالم

در این مطلب دو روش برای آموزش پخت آبگوشت گندم را برای شما توضیح دهیم. شما می‌توانید با توجه به مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید، این آبگوشت خوشمزه و مقوی را تهیه کنید. اگر زمان کافی برای درست کردن آبگوشت یا دیزی ندارید، می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سر بزنید و از آنجا خوشمزه‌ترین انواع آبگوشت را سفارش دهید. اسنپ فود پلتفرمی برای سفارش آنلاین غذا است که تلاش می‌کند غذا را در کمترین زمان ممکن به دست مشتریان خود برساند.

نظرات کاربران