طرز تهیه آش گوجه تبریزی، غذایی از دل آذربایجان شرقی

طرز تهیه آش گوجه تبریزی
5/5 - (1 امتیاز)

اگر از عهده طرز تهیه آش شله قلمکار به خوبی برمی‌آیید، بنابراین برای یادگیری طرز تهیه آش گوجه تبریزی مشکل چندانی نخواهید داشت و می‌توانید با یکبار تلاش، آن را به خوبی درست کنید. همانطور که متوجه شده‌اید این آش مطبوع و دلپذیر از غذاهای محلی تبریز بوده و با توجه به مواد اولیه‌ای که در آن به کار می‌رود، می‌توان از آن با عنوان یک غذای رژیمی یاد کرد. البته شهرهای مختلف ایران این آش را به شیوه خود و با حبوبات یا سبزیجات مختلف تهیه کرده که نهایتا بر جذابیت و تنوع آن بیش از پیش افزوده می‌شود. بنابراین وقت را غنیمت شمرده و با طرز پخت آش گوجه تبریزی همراه ما باشید.

طرز تهیه آش گوجه تبریزی
تعداد نفرات 7 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 120 دقیقه
درجه سختی متوسط

آش گوجه تبریزی جاافتاده و لذیذ

برای طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی که از آن با عنوان آش آبغوره رژیمی نیز یاد می‌شود، کار سختی پیش رو ندارید. دلیل این نامگذاری‌های متعدد هم به سبب مقدار گوجه فرنگی و غوره به کار رفته در آن است. در واقع اگر گوجه فرنگی در این آش بیشتر باشد به آن آش گوجه فرنگی و اگر میزان آبغوره یا خود غوره بیشتر باشد، از آن با عنوان آش آبغوره یاد می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم این غذای سرشار از آنتی‌اکسیدان را در فصل سرما برای حفظ سلامتی و بهبود سیستم ایمنی تهیه نمایید.

مواد لازم برای طرز تهیه آش گوجه تبریزیدستور پخت آش گوجه تبریزی

هر چند که در بیشتر آش‌ها می‌توان لوبیای قرمز و چیتی را به جای هم به کار برد، اما معمولا مرسوم نیست که به جای لوبیای چشم‌بلبلی از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه آش گوجه استفاده شود، لذا سعی کنید از قبل این لوبیا را مهیا کنید. در هر صورت، با توجه به دستور پخت آش گوجه فرنگی تبریزی، مواد اولیه زیر با نسبت‌های گفته شده، برای 7 نفر کفایت می‌کند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی 1 کیلوگرم
برنج 2 پیمانه
سبزی تره و جعفری 700 گرم
آب یا عصاره گوشت 4 لیوان
لوبیا چشم‌بلبلی 1.5 پیمانه
پیاز 3 عدد متوسط
غوره 1 پیمانه
آبغوره 1.5 پیمانه
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش گوجه تبریزی

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی مانند طرز تهیه آش انار ، ساده و روان بوده و اگر مراحل زیر را با دقت مطالعه نمایید، مشکلی در طبخ نخواهید داشت:

  • مرحله اول: ابتدا به سراغ لوبیای چشم‌بلبلی رفته و آن را پس از پاک کردن و شستن، در ظرفی با مقدار کافی آب، به مدت 8 الی 12 ساعت فرصت می‌دهیم تا به خوبی خیس بخورد. بعد از این مدت، لوبیا را به قابلمه‌ای که برای پخت آش در نظر گرفته‌اید منتقل کرده و به آن مقداری آب اضافه کنید. یادتان باشد حرارت را تا زمان به جوش آمدن آب زیاد کرده و پس از قل‌قل کردن آن، حرارت را ملایم کرده تا لوبیا به آرامی مغزپخت شود.
  • مرحله دوم: اکنون می‌بایست دو عدد از پیازها را بصورت نگینی خرد کرده و در تابه‌ای با مقدار کافی روغن تفت دهید. وقتی پیازها نرم و شیشه‌‌ای شدند، قدری زردچوبه به آنها افزوده و بعد از 5 دقیقه پیازها را به قابلمه لوبیا بیفزایید. حال یک عدد پیاز باقیمانده را بصورت خلالی و نازک خرد کرده و در تابه بیندازید. این بار قرار است پیاز را برای تزیین آش آماده کنیم. بنابراین تا طلایی‌رنگ شدن، آنها را سرخ کنید.طرز تهیه آش گوجه فرنگی
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه آش گوجه تبریزی، باید از مغزپخت شدن لوبیا با برداشتن یکی دو عدد از آنها اطمینان حاصل کنید. سپس برنجی را که از قبل شسته‌اید به قابلمه افزوده و به خوبی مواد را هم بزنید. پس از اینکه آب داخل قابلمه کاهش یافت، آب یا عصاره گوشت را به قابلمه افزوده و اجازه دهید برنج خوب بپزد.
  • مرحله چهارم: در این زمان، آش کم‌کم دچار غلظت شده و لعاب‌دار می‌شود و در نتیجه، وقت مناسبی برای اضافه کردن غوره‌ها فراهم می‌شود. بنابراین غوره‌ها را افزوده و کمی بعد، مقداری نمک و فلفل سیاه را نیز به قابلمه اضافه کنید. در نهایت، مواد را به خوبی هم زده و مخلوط نمایید.
  • مرحله پنجم: حال بایستی گوجه‌فرنگی‌های قرمز و خوشمزه را پوست گرفته و با رنده دستی، غذاساز یا گوشت‌کوب برقی، آنها را به خوبی له کرده و یکدست کنید. در واقع تصمیم داریم گوجه‌ها را بصورت پوره به مابقی محتویات آش بیفزاییم. همچنین در این مرحله می‌توانید رب گوجه‌فرنگی را در ظرفی با اندکی روغن تفت داده تا خامی‌ آن گرفته شود و سپس با قدری آب جوش رقیق کرده و به مابقی مواد اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه آش آبغوره رژیمی، نوبت به سبزی تازه آش می‌رسد. بنابراین آنها را شسته و پس از خشک کردن با ساطور ریزریز نمایید. دست آخر، آنها را نیز به قابلمه آش افزوده و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.
  • مرحله هفتم: تا زمانی که مواد آش در حال نرم شدن هستند، فرصت خوبی برای تهیه نعنا داغ داریم. بنابراین شیرداغ‌کن را برداشته و به اندازه نصف فنجان در آن روغن می‌ریزیم. حرارت را زیاد کرده و سپس زردچوبه را به آن می‌افزاییم. سپس شعله را خاموش کرده و نعناخشک را به ظرف اضافه می‌کنیم تا با حرارت روغن، نعناداغ حاصل آید.
  • مرحله هشتم: بعد از حدود 20 الی 30 دقیقه، آش به خوبی جا افتاده شده و می‌توانید مقداری از نعناداغ و تمام آبغوره را به آن افزوده و مواد را به خوبی هم بزنید. در ادامه حتما از آش مزه بگیرید تا در صورت لزوم میزان نمک و سایر ادویه‌های آن را تنظیم نمایید. بعد از حدود 5 دقیقه، قابلمه آش را از روی حرارت برداشته و آش را به ظرف سرو منتقل کنید. سپس از باقیمانده پیازداغ و نعناداغ برای تزیین آش گوجه فرنگی تبریزی بهره ببرید.

رمز و رازهای ناگفته در طرز تهیه آش گوجه تبریزیطرز پخت آش گوجه

همه غذاها خصوصا انواع آش‌ها برای مجلسی‌ شدن و بهتر جا افتادن، به یکسری نکات ریز و درشت نیاز دارند. علاوه‌برآن، اگر قرار باشد آش‌های محلی و سنتی نواحی خاصی را بپزیم، ارزش این نکات بیش از پیش افزایش یافته و واقعا نیاز به ملاحظه پیدا می‌کنند. بنابراین موارد زیر را از قلم نیندازید:

  • در طرز پخت آش گوجه فرنگی تبریزی، سبزی تره و جعفری باید با نسبت برابر به کار برده شوند. همچنین یادتان باشد بخش‌های زمخت ساقه جعفری را جدا کرده و مابقی را خوب ریز کنید.
  • بهتر است قبل از اینکه گوجه‌ها را پوره کنید، قسمت سفت و سفیدرنگ میانی آنها را برش زده و دور بریزید.
  • در طرز تهیه آش گوجه تبریزی بهتر است از برنج نیم‌دانه و ایرانی به جای برنج دانه‌بلند بهره ببرید.
  • برای طعم بهتر و مجلسی شدن آش گوجه فرنگی، پیشنهاد می‌کنیم از عصاره‌های قرصی آماده بهره ببرید.
  • یادتان باشد از زمانی که برنج را به قابلمه آش اضافه کردید، از وارسی آش و هم زدن مداوم آن غافل نشوید، زیرا ممکن است ته بگیرد.
  • برای عطر و طعم بهتر غذا پیشنهاد می‌کنیم به دستور پخت آش گوجه تبریزی، سیر یا پودر سیر را اضافه نمایید.
  • اگر از سفتی هسته‌های غوره خوشتان نمی‌آید، می‌توانید تنها از آبغوره برای تهیه آش گوجه سود برده و یا اینکه وقت بگذارید و هسته‌ها را یکی‌یکی جدا کنید.
  • دقت داشته باشید زمان تفت خوردن نعنا خشک بسیار کم بوده و در واقع نیاز به حرارت خاصی ندارد. بنابراین مراقب باشید سیاه‌رنگ و تلخ‌مزه نشود.

آش گوجه تبریزی و دیگر هیچ!

در مطلبی که از نظر گذراندید با طرز تهیه آش گوجه تبریزی آشنا شده و نکات ویژه طبخ آن را نیز آموختید. بنابراین همین آخر هفته می‌تواند فرصت خوبی برای تهیه این آش خوشمزه و داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش با اعضای خانواده باشد. البته اگر در درست کردن آش تبحر کافی نداشته و یا با کمبود وقت مواجه هستید، فقط کافیست تصمیم بگیرید چه نوع آشی دلتان می‌خواهد. زیرا اسنپ فود در کنار شماست تا سفارش آنلاین غذا شما را سریع‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید، دلیوری نماید

نظرات کاربران