آشنایی با 5 نوع طرز تهیه انواع ته چین ساده و مجلسی

دسته بندی: دستور غذا
4.7/5 - (6 امتیاز)

بعضی از غذاها با اینکه مخصوص نواحی بخصوصی بودند اما به سرعت در میان تمام شهرها گسترش یافته و از بدو ورود جای خود را در سفره‌های رنگین ما بدست آورده و باب میل همه شدند. ته چین یکی از این غذاهاست که از کوچک و بزرگ، طرفداران زیادی دارد. شما می‌توانید این غذا را به دلیل اینکه دردسرهای پخت و جاافتادن دیگر انواع غذاها وخورشت‌های مجلسی را ندارد، در زمان کوتاهی در فر و برای سرو در میهمانی‌ها طبخ کنید. یا اینکه آن را در قابلمه‌ای کوچک بصورت تک‌نفره مهیا کرده و نوش جان نمایید. این غذای مقوی، گویی به دلیل تزیین شیک و عطر و طعم فوق‌العاده‌اش، مرزی میان غذاهای خارجی و ایرانیست. اکنون وقت را غنیمت شمرده و شما را دعوت به آموزش 5 نوع طرز تهیه انواع ته چین می‌نماییم.

طرز تهیه انواع ته چین
تعداد نفرات 8
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 70 دقیقه
درجه سختی متوسط

ته چین مرغ

 ته چین مرغ

بی‌شک می‌توان معروف‌ترین نوع از انواع دلپذیر ته چین را ته چین مرغ نامید. در اصل هر جا صحبت از ته چین می‌شود، اولین مدلی که به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند، ته چین مرغ است. بدین منظور برای طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه برای 8 نفر به مواد اولیه با نسبت‌های زیر نیاز داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ 2 عدد
برنج صدری گیلانی 7 پیمانه
ماست پرچرب و چکیده 3 پیمانه
زعفران دم کرده 1 پیاله
زرشک 200 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای سبز 1 عدد متوسط
هویج 1 عدد
تخم مرغ 4 عدد
کره 100 گرم
آبلیمو یه فنجان
خلال پسته نصف پیاله
برگ بو 2 عدد
روغن مایع، شکر، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، گلاب به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه انواع ته چین مرغ

عموما برای طرز تهیه انواع ته چین، بسیاری از مراحل زیر یکی هستند. لذا توجه شما را به آن جلب می‌نماییم:

  • مرحله اول: ابتدا به سراغ سینه‌های‌ مرغ رفته و آنها را به مدت 20 دقیقه در آبلیمو و زردچوبه خوابانده و سپس در قابلمه پرآب می‌ریزیم. وقتی آب مرغ شروع به جوشیدن کرد، کف آن را برداشته و دور می‌ریزیم. سپس پیاز را به همراه برگ بو، نمک، زردچوبه و دارچین به قابلمه اضافه می‌کنیم.
  • مرحله دوم: در مدت پخت مرغ، برنج را شسته و بگذارید تا همراه با آب و اندکی نمک، خیس بخورد. همچنین به سراغ زرشک‌ها رفته و پس از تمیز کردن و شستن، آنها را در کاسه‌ای با مقداری آب قرار می‌دهیم تا برای مدت 15 الی 20 دقیقه به خوبی خیس بخورند.
  • مرحله سوم: پس از 10 دقیقه، هویج پوست‌کنده و بعد از 5 دقیقه دیگر، فلفل دلمه‌ای خردشده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. برای تکمیل مرحله پخت مرغ، اجازه دهید تمام آب مرغ بخار شده و در قابلمه اثری از آن نماند. سپس مرغ ‌پخته‌شده را از هویج، پیاز و دلمه جدا کنید تا سرد شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله ابتدا 1 عدد پیاز را نگینی و ریز خرد کرده و تفت می‌دهیم. وقتی پیاز سبک و نرم شد کمی زردچوبه را به همراه مرغی که با چنگال بصورت ریش‌ریش درآورده‌ایم، در تابه می‌ریزیم. آنها را با حرارت ملایم و قدری روغن تفت داده و سپس به آن اندکی فلفل ‌سیاه و پودر دارچین اضافه می‌کنیم. لازم به ذکر است که با ادویه‌هایی که تاکنون در طبخ مرغ بکار بردیم بوی زهم مرغ گرفته است.
  • مرحله پنجم: حال زرشک‌ها را که به خوبی خیس خورده و متورم شده‌اند آبکش نموده و روی دستمال پارچه‌ای می‌ریزیم. سپس کره و شکر را به میزان لازم داخل تابه ریخته و زرشک‌ها را در آن تفت می‌دهیم. دقت کنید همین که زرشک‌ها رنگشان تغییر کرد شعله را خاموش کنید، زیرا زرشک به سادگی می‌سوزد. (در این مرحله می‌توانید زرشک و مرغ را با هم مخلوط کرده و کمی زعفران روی آنها بریزید.)طرز تهیه بهترین ته چین
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ، نوبت به پخت برنج می‌رسد. برنج را در قابلمه‌ای در حال جوش ریخته و به آن نمک و اندکی روغن اضافه می‌کنیم. زمانیکه برنج‌ تا حدودی نرم شد، آن را آبکش کرده و از روی آن آب سرد رد می‌کنیم.
  • مرحله هفتم: 1 عدد از تخم مرغ‌ها را بصورت کامل، با زرده 3 تخم‌ مرغ دیگر مخلوط کرده و در ظرفی به همراه گلاب به خوبی هم می‌زنیم. سپس ماست پرچرب و چکیده را به آنها اضافه می‌کنیم. در حین ترکیب کردن ماست و زرده تخم‌مرغ، زعفران را که از قبل بصورت غلیظ دم کرده‌ایم آرام‌آرام به آنها افزوده و تا یکدست شدن کامل همه مواد، به هم زدن ادامه می‌دهیم.
  • مرحله هشتم: اکنون برنج آبکش‌شده را به مخلوطی که در مرحله قبل تهیه نمودیم اضافه کرده و هم می‌زنیم. سپس قابلمه‌ای را برداشته و کف آن را چرب می‌کنیم. حال باید مخلوطی که شامل برنج، زعفران، ماست و تخم‌مرغ است را به همراه زرشک و مرغ، مرحله به مرحله به قابلمه اضافه نماییم.
  • مرحله نهم: ابتدا مقداری از مخلوط دارای برنج را به کف قابلمه افزوده و با دستتان که البته دستکش دارد یا پشت قاشق، به خوبی فشار می‌دهیم تا فشرده و یکدست شود. سپس زرشک و مرغ تفت داده‌شده را به همراه قدری پودر دارچین و کره روی آن بریزید. اکنون باقیمانده مخلوط برنج را روی آنها ریخته و دوباره مواد را تحت فشار قرار می‌دهیم تا فرم گرفته و بصورت قالبی درآیند. در آخر، شعله را با حرارت ملایم تنظیم می‌کنیم.
  • مرحله دهم: کار تمام شده است! فقط کافیست به مدت تقریبا 1 ساعت صبر کنید تا ته چین مرغ شما به خوبی دم بکشد. وقتی زمان لازم سپری شد، پشت قابلمه را کمی آب سرد بزنید و آن را در ظرف سرو برگردانید. در نهایت، با خلال پسته (و یا ترکیب خلال پسته و بادام) و مقداری زرشک، ته چین خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر تزیین نمایید.

طرز تهیه انواع ته چین

حال که با طرز تهیه ته چین ساده آشنا شدید، بهتر است با انواع دیگر آن نیز آشنا شوید.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

این ته چین تفاوت اندکی با ته چین مرغ داشته اما به همان اندازه لذیذ است. فقط همانطور که از اسمش پیداست در کنار گوشت مرغ از بادمجان نیز استفاده می‌شود. بنابراین ابتدا مرغ را با ادویه‌هایی که قبلا گفته‌ایم پخته و سپس ریش‌ریش می‌کنیم.  برنج را نیز همانند شیوه‌ همیشگی پخته و آبکش می‌کنیم. اکنون به سراغ بادمجان رفته و آنها را پس از پوست کندن، ورقه‌ورقه کرده و در ظرفی پر از آب و نمک به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم. سپس آنها را خارج کرده و در آبکش می‌ریزیم. سعی کنید بادمجان‌ها را با دست فشرده تا تمام آب آنها به بیرون تراوش نماید. سپس آنها را روی دستمال پارچه‌ای قرار داده و خشک می‌کنیم.

حال، بادمجان‌ها را با روغن سرخ می‌کنیم. سپس پیازی را به صورت نگینی خرد کرده و جداگانه تفت می‌دهیم. زمانیکه پیازها به حالت شیشه‌ای و نرم درآمدند، زردچوبه و مرغ ریش‌ریش را به آن افزوده و پس از اندک زمانی، بادمجان را نیز به آنها اضافه می‌نماییم. در این حین، تنظیم نمودن ادویه‌ها را فراموش نکنید. حال زرشک‌های خیس‌خورده را با کره و شکر تفت می‌دهیم. به مانند روال قبل، برنج را با زرده تخم، ماست و زعفران دم‌کرده ترکیب کرده و در قابلمه یا ظرف فر، مرغ و بادمجان و زرشک را در میان مخلوط برنج و زعفران قرار می‌دهیم و دست آخر، مراحل تزیین با خلال پسته را پیش می‌گیریم.

طرز تهیه ته چین اسفناج

برای تهیه این ته چین خوشمزه می‌توانید از گوشت قرمز و یا مرغ بهره ببرید که ما گوشت گوسفندی را انتخاب می‌کنیم. بدین ترتیب ابتدا گوشت را با پیاز و هویج آب‌پز کرده و سپس تکه‌تکه می‌کنیم. آب گوشت را دور نریزید. اسفناج‌ها را خرد کرده و در کره اندکی تفت دهید و سپس ترجیحا به آن کمی رب انار اضافه نمایید. سپس تکه‌های گوشت را به آن اضافه کرده و با ادویه‌های دلخواه مزه‌دار کنید.طرز تهیه ته چین اسفناج

برنج را نیم‌پز کرده و با سایر موادی که قبلا گفته‌ایم مخلوط نمایید. در این مرحله کف قابلمه را می‌توانید هم با سیب‌زمینی برش‌خورده و هم با برنج پر کنید. سپس گوشت و اسفناج و رب انار را در میانه قابلمه پخش کرده و کمی آب گوشت را که صافی زده‌اید، روی آن بریزید. در نهایت تمام باقیمانده برنج را روی آن فیکس نموده و از شعله پخش‌کن برای بهتر دم کشیدن و نسوختن ته چین بهره ببرید.

طرز تهیه ته چین بادمجان و قارچ

این ته چین را هم می‌توانید با مرغ و گوشت بپزید و هم به شیوه‌ای که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم. مطابق روال سابق، بادمجان را اسلایس کرده و سرخ می‌کنیم. سپس پیازهای خلالی‌شده را تفت داده و با زردچوبه و آب، کاراملی می‌کنیم. قارچ‌ها را از وسط به 4 قسمت تقسیم کرده و بعد از برش کمی زیر نور خورشید می‌گذاریم تا مملو از ویتامین D شود. در این مدت، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای رنگی را مکعبی خرد کرده و هر کدام را جداگانه سرخ می‌کنیم. همچنین زرشک را با شکر تفت دهید. حال نوبت تفت دادن قارچ‌هاست. آنها را همراه با کره و آبلیمو تقت دهید و در انتها همه این مواد را با هم مخلوط کرده و با مقدار کمی رب گوجه‌فرنگی ترکیب نمایید. اکنون می‌توانید از برنج کته و یا آبکش‌شده برای ترکیب با ماست، زرده تخم‌مرغ و زعفران بهره برده و متعاقبا مرحله پر کردن قابلمه را پیش بگیرید.

طرز تهیه ته چین گوشت

طرز تهیه ته چین گوشت

اگر می‌خواهید ته چین را با گوشت میل کنید، با طرز تهیه ته چین گوشت همراه شوید. برای تهیه مواد داخل ته چین، ابتدا پیازها را ریز‌ریز کرده و پس از تفت دادن با زردچوبه و ادویه کاری، گوشتی را که از قبل تکه‌تکه کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم. وقتی که گوشت تغییررنگ داد، مقداری آب، نمک، پودر دارچین و 1 عدد هویج و 1 حبه سیر را به آن اضافه می‌کنیم. پس از پخت کامل گوشت و جذب ادویه‌ها به آن، هویج و سیر را از قابلمه خارج می‌کنیم. سپس 1 پیمانه نخودفرنگی را پخته و به گوشت می‌افزاییم. در ادامه به سراغ تهیه مخلوط برنج نیم‌پزشده، تخم‌مرغی که با همزن از لختگی خارج کرده‌ایم، ماست و زعفران دم‌کرده می‌رویم. دست آخر مانند قبل، گوشت و محتویات همراهش را در دل برنج قرار داده و منتظر دم کشیدن ته چین با شعله پخش‌کن می‌شویم.

فوت و فن های طرز تهیه انواع ته چین های رنگارنگ

در طرز تهیه انواع ته چین مرغ و گوشت و یا ته چین بادمجان و اسفناج، نکات ریز و درشتی را می‌بایست رعایت کرد که طعم و مزه مطلوب خلق شود. از اینرو لیست زیر این نکات را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  1. از قسمت‌های استخوان‌دار مرغ برای تهیه ته چین استفاده نکنید، زیرا امکان دارد در جدا کردن آنها غلفتی صورت بگیرد.
  2. به زمان مناسب پخت برنج قبل از آبکش کردن دقت داشته باشید. مغز دانه‌های برنج نباید به نرمی اطرافش باشد.
  3. در هنگام آماده‌سازی مرغ، نباید آب اضافی در قابلمه باقی بماند تا بدین ترتیب، ادویه‌ها همگی به خورد مرغ رفته و خوشمزه‌تر شود.
  4. در استفاده از ادویه‌ها خصوصا دارچین افراط نکنید، زیرا باعث تیره‌رنگ شدن ته چین می‌شود.
  5. در هنگام تفت دادن زرشک، برای طعم بهتر از کره به جای روغن استفاده نمایید.
  6. در طرز تهیه انواع ته چین می‌بایست مواد به خوبی فشرده و قالبی شوند تا چسبندگی میان آنها زیاد شده و بافت آن از هم جدا نشود.
  7. برای تهیه ته چین گوشت، ابتدا گوشت را با هویج، فلفل دلمه‌ای و سیر مزه‌دار کنید.
  8. در استفاده از زرده تخم مرغ اعتدال را رعایت نمایید تا از شل‌شدگی یا خشکی بیش از اندازه ته چین جلوگیری شود.
  9. برای عطر و طعم بهتر مرغ، از عصاره‌های آماده و یا ادویه‌های مخصوص ته چین بهره ببرید.
  • برای طبخ ته چین، از ماست‌های چکیده شده و یا نوع پرچرب آن استفاده نمایید.
  • در هنگام آماده‌سازی بادمجان، پس از خیساندن در آب و نمک، آنها را به خوبی فشرده و خشک نمایید، سپس آنها را با حرارت زیاد در تابه سرخ کنید.

تا دیر نشده ته چین رو از ته چین بار اسنپ ‌فود سفارش بده!

این دست و آن دست کردن ندارد! دیدن ته چین با آن ظاهر شیک و مجلسی که دارد برای هر کسی می‌تواند اشتهاآور باشد. بدین ترتیب اگر رژیم دارید یک ته چین ساده مانند ته چین مرغ گزینه خوبیست. اگر هم وجترین هستید و شیوه گیاهخواری را دنبال می‌کنید، بهتر از ته چین بادمجان و قارچ پیدا نمی‌کنید! دست آخر اگر دلتان هوس یک ته چین خوشمزه و چرب و چیل را کرده، همین الان با سفارش آنلاین غذا از اسنپ‌فود، یک ته چین گوشت گوسفندی لذیذ و مجلسی را سفارش داده و روزتان را بسازید. نوش جان!

نظرات کاربران

Baabaakniya
27.شهریور.1402

سلام بادمجان ها برای درست کردن ته چین
چطوری اماه کنم🤔

    snappfoodadmin
    28.شهریور.1402

    سلام در تهیه ته چین بادمجان برای آماده‌سازی بادمجان ها،پس از خیساندن آنها در آب و نمک،بعد به خوبی فشرده و خشک کنید، بعد آنها را با حرارت زیاد در تابه سرخ کنید.

ویداا
27.شهریور.1402

ته چین مرغ خیلی ددوووستتت دارممم مرسیی
اموزشش گذاشتید باید درست کنم

نیما شادی
30.مهر.1402

ته چین بادمجان و قارچ عالی بود خوشمزه و لذیذ

    snappfoodadmin
    03.آبان.1402

    سلام میتونید ته چین بادمجان و قارچ و انواع غذاهای خوشمزه را از اسنپ فود انلاین خرید کنید https://snappfood.ir/

Bayaniyan
29.آذر.1402

سلام چیکار کنم که ته چین از هم جدا نشه ته چین مرغ و بادمجان وا نره

    snappfoodadmin
    04.دی.1402

    سلام رعایت فوت و فن ها و نکته های درست کردن ته چین مرغ و بادمجان خیلی سخت نیست در استفاده از زرده تخم مرغ اعتدال را رعایت کنید
    تا از شل‌ شدگی یا خشکی بیش از اندازه ته چین جلوگیری شود.برای طبخ ته چین،از ماست‌های چکیده شده و یا نوع پرچرب آن استفاده کنید.
    درست فشرده کردن مواد اولیه و درست قالب ریختن این غذای خوشمزه و رعایت نکته ها باعث میشه ته چین از هم جدا نشه وا نرود.