آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلیم گندم
آموزش آشپزی
4.5/5 - (17 امتیاز)
14

طرز تهیه حلیم گندم با روش‌های مختلف و طعمی که تکرار نمی‌شود!

مینا اسماعیل بیگی 04 اردیبهشت 1403 8 دقیقه

حلیم، غذای مخصوص خاورمیانه بوده و برای درست کردن آن از بلغور گندم یا جو به همراه انواع گوشت استفاده می‌شود. اصولا حلیم را به عنوان صبحانه، عصرانه یا در ماه رمضان هنگام سحر و افطار سرو می‌کنند. روش‌های مختلفی برای طرز تهیه حلیم گندم وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به حلیم گندم با گوشت، مرغ یا بوقلمون اشاره کرد. البته می‌توانید این غذا را به شکل ساده و بدون گوشت هم درست کنید.

در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه حلیم گندم را با روش‌های مختلف آموزش دهیم تا بتوانید آن را به راحتی در منزل درست کرده و میل کنید. اما اگر به تهیه این غذا به روش‌های دیگر هم علاقه دارید، طرز تهیه بولامه را نیز مطالعه کنید.

حلیم گندم

تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۴ ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه حلیم گندم

درست کردن حلیم گندم در بهترین حالت، با استفاده از گوشت گوسفندی بوده و طعم این غذا را نسبت به دیگر روش‌های پخت بهتر می‌کند. از آنجایی که در میان ترکیبات حلیم، گندم هم دیده می‌شود، می‌توان آن را منبع خوبی برای روی، آهن، منیزیم، نیاسین و… دانست؛ بنابراین انتخابی مناسب برای سیستم گوارش بدن است. حلیم گندم هم مانند طرز تهیه آش شله قلمکار بافتی کشدار داشته و این ویژگی به دلیل گوشتی است که در تهیه آن استفاده می‌شود.عکس حلیم گندم

مواد لازم در طرز پخت حلیم گندم

قبل از هر چیز باید مواد زیر را برای پخت حليم گوشت آماده کنید. با این میزان مواد اولیه می‌توان برای ۶ نفر حلیم تهیه کرد. در طرز تهیه حلیم نذری برای 50 نفر یا تعداد بیشتر نیز باید مقدار مواد اولیه را به نسبت افزایش دهید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۵۰۰ گرم
گوشت ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
آب به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم
شکر و دارچین (برای تزیین) به مقدار لازم
کنجد (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت حلیم گندم

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، مراحل زیر را برای درست کردن حلیم گندم دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا پوست گندم‌ها را بگیرید و آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید.
  • مرحله دوم: گندم‌ها را با ۱۸ لیوان آب بپزید و آن‌ها را در حین پخت هم بزنید تا نسوزند. کف ایجاد شده در هنگام پخت را نیز با قاشق بردارید. وقتی مواد درون قابلمه به جوش آمد، حرارت اجاق را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا گندم کاملا بپزد.
  • مرحله سوم: یک قابلمه دیگر بردارید و گوشت را به همراه پیاز و ۳ لیوان آب داخل آن بریزید. اجازه دهید تا گوشت به مدت ۳ ساعت، پخته شود. زمانی که گوشت نیم‌پز شد، نمک را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: پس از پخت گندم‌ها، اجازه دهید تا خنک شوند. سپس، با استفاده از گوشت‌کوب برقی آن‌ها را له کنید تا بافت گندم‌ها شبیه پوره شود.
  • مرحله پنجم: گوشت پخته شده را با چنگال ریش ریش کنید. آب گوشت را از صافی عبور دهید و به همراه گوشت ریش ریش با گندم ترکیب کنید.
  • مرحله ششم: گوشت و گندم را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر با گوشت‌کوب برقی بزنید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: اکنون مقداری نمک به مواد اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت دیگر روی حرارت باقی بماند.
  • مرحله هشتم: زمانی که حلیم کشدار شد و قوام آمد، آن را از روی حرارت بردارید و داخل ظرف سرو بریزید. حالا روغن حیوانی یا کره آب شده را روی حلیم اضافه کرده و آن را با دارچین، شکر و کنجد تزیین کنید.

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

اغلب گیاهخواران برای درست کردن حلیم از گوشت استفاده نمی‌کنند که در طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت باید گوشت را از فهرست مواد اولیه کنار بگذارید و مطابق مراحل زیر پیش بروید:طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

  • مرحله اول: گندم پوست کنده را شسته، داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کاملا بپزد.
  • مرحله دوم: یک پیاز را نگینی خرد کرده، تفت دهید و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه پیاز را داخل قابلمه گندم بریزید و اجازه دهید تا این مواد به خوبی پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در نهایت ترکیب گندم و دیگر مواد اولیه را میکس کرده و سرو کنید.

نکته: برخی افراد برای تهیه حلیم گندم بدون گوشت، به ترکیب گندم پس از پخت، رب یا شیر هم اضافه می‌کنند.

طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون

در بیشتر مواقع حلیم را با استفاده از بوقلمون تهیه می‌کنند تا هم اقتصادی‌تر باشد و هم طعمی شبیه به گوشت گوسفند داشته باشد. درست کردن حلیم بوقلمون کار چندان سختی نیست که در ادامه این بخش به روش تهیه آن پرداخته‌ایم.طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون

مواد اولیه حلیم گندم با گوشت بوقلمون

برای درست کردن حلیم گندم با گوشت بوقلمون به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۶۰۰ گرم
سینه بوقلمون پوست گرفته ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
نمک و زردچوبه هر کدام نصف قاشق چایخوری
روغن و کره حیوانی به مقدار لازم
شکر، کنجد و دارچین (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت حلیم گندم و بوقلمون

مراحل تهیه حلیم گندم با بوقلمون به شرح زیر است:

  • مرحله اول: گندم را به مدت ۱۲ ساعت از قبل خیس کنید. سپس گندم خیس خورده را به همراه یک لیتر آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا گندم پخته شود. در حین پخت گندم، هر از چندگاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • مرحله دوم: پیاز را پوست گرفته و به چند قسمت تقسیم کنید. حالا بوقلمون، پیاز، آب، نمک و زردچوبه را داخل یک قابلمه دیگر بریزید و گوشت بوقلمون را روی شعله ملایم بپزید.
  • مرحله سوم: پس از پخت بوقلمون، گوشت آن را ریش ریش کرده و آب باقی مانده داخل قابلمه را صاف کنید.
  • مرحله چهارم: زمانی که گندم پخته شد، آن را با گوشت‌کوب برقی یا داخل غذاساز پوره کرده و بوقلمون ریش ریش شده و آب آن را به پوره گندم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: یک ساعت دیگر حلیم را روی شعله گاز بگذارید تا به قوام رسیده و کش‌دار شود.
  • مرحله ششم: حلیم را داخل ظرف سرو بریزید و روغن یا کره آب شده را روی آن اضافه کنید. در نهایت شکر، کنجد و دارچین را نیز برای تزیین حلیم گندم و بوقلمون مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه حلیم گندم با مرغ

برای افرادی که نمی‌توانند از گوشت گوسفند یا بوقلمون استفاده کنند یا می‌خواهند مدل متفاوتی از طعم حلیم را بچشند، طرز پخت حلیم با مرغ انتخاب بهتری خواهد بود.

  • طرز تهیه حلیم گندم با مرغ

 

مواد اولیه حلیم گندم با گوشت مرغ

در اولین گام از طرز تهیه حلیم گندم و مرغ ، مواد اولیه زیر را آماده کرده و دست به کار شوید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۵۰۰ گرم
سینه و ران مرغ ۲۰۰ گرم
برگ بو ۱ عدد
چوب دارچین ۱ عدد
نمک به مقدار لازم
روغن یا کره آب شده به مقدار لازم
دارچین (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت حلیم گندم و مرغ

در ادامه مراحل درست کردن حلیم گندم با گوشت مرغ معرفی شده است:

  • مرحله اول: گندم را خیس کرده و درون قابلمه بریزید. سپس سینه و ران مرغ را به همراه برگ بو، چوب دارچین و نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت بپزند.
  • مرحله دوم: پس از این زمان، چک کنید که مرغ به طور کامل پخته باشد. در این صورت، مرغ را از قابلمه خارج کرده و پس از ریش ریش کردن، دوباره به گندم‌ها اضافه کنید.
  • مرحله سوم: سپس، برگ بو و چوب دارچین را از قابلمه خارج کرده و با استفاده از گوشت‌کوب برقی، مخلوط‌کن یا غذاساز، محتویات داخل قابلمه را کاملا له کنید.
  • مرحله چهارم: نزدیک به ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا ترکیبات درون قابلمه روی حرارت باقی بمانند. اکنون حلیم شما آماده است و می‌توانید آن را با دارچین و روغن یا کره آب شده تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه انواع حلیم گندم

اگر دوست دارید تا حلیم گندم را به شیوه‌ای خوشمزه و حرفه‌ای تهیه کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • از آنجایی که تهیه حلیم گندم کمی زمان‌بر است، می‌توان طرز تهیه حلیم گندم در زودپز یا آرام‌پز را امتحان کنید. در واقع مراحل طرز تهیه حلیم گندم در آرام پز با سرعت بالاتری انجام شده و تنها کاری که باید روی گاز انجام دهید، ترکیب گوشت و گندم با یکدیگر و طعم‌دار کردن آن‌ها است.
  • در طرز تهيه حليم با بلغور گندم به جای استفاده از گندم کامل می‌توانید بلغور گندم را مورد استفاده قرار دهید که در این صورت زمان پخت گندم کمتر می‌شود.
  • در طرز تهیه حلیم گندم با شیر ابتدا منتظر بمانید تا گندم پخته شده و آب آن کشیده شود. سپس مقداری شیر اضافه کرده و گندم را با گوشت‌کوب برقی پوره کنید.
  • هرچه حلیم بیشتر پوره شود، حالت کش‌دارتری خواهید داشت. همچنین برای تهیه یک حلیم کشدار، باید گوشت را ریش ریش کنید و خرد کردن گوشت کار درستی نیست.نکات مهم در طرز تهیه انواع حلیم گندم
  • استفاده از شکر در هنگام سرو حلیم گندم کاملا اختیاری است و برخی افراد به جای شکر، انواع حلیم گندم را با نمک می‌خورند.
  • اگر دوست دارید تا حلیم شما از همان ابتدا طعم دارچین داشته باشید، می‌توانید یک چوب دارچین را در هنگام پخت گندم داخل قابلمه بیندازید و آن را پیش از پوره کردن گندم، از قابلمه خارج کنید.
  • اگر قصد استفاده از حلیم در رژیم لاغری خود را دارید، باید روغن یا کره آب شده و همچنین شکر را از فهرست مواد اولیه خط بزنید و حلیم را به صورت ساده میل کنید.

روش نگهداری حلیم گندم

حال که با روش‌های مختلف طرز تهیه حلیم گندم آشنا شدید، اکنون این سوال پیش می‌آید که حلیم را چگونه نگهداری کنیم؟ حلیم را پس از خنک شدن، در ظرفی درب‌دار بریزد، درب ظرف را محکم کنید و آن را در یخچال قرار دهید. حلیم گندم در حدود ۳ تا ۴ روز ماندگاری دارد، اما حتما پیش از مصرف، سالم بودن آن را بررسی کنید.

جلوگیری از خراب شدن حلیم گندم

ابتدا باید بدانید که حلیم گندم تازه، عطر و طعم جذاب‌تری دارد و بهتر است تا آن را به اندازه نیاز خود برای یک وعده درست کنید. با این وجود برای جلوگیری از خراب شدن حلیم، دقت داشته باشید که غذا بیرون از یخچال باقی نماند. همچنین محکم بودن درب ظرف نگهداری از حلیم نیز اهمیت دارد.

خواص گندم

گندم منبعی غنی از فیبر، پروتئین، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی و مس و ویتامین‌هایی همچون ویتامین E است و به همین دلیل یک ماده غذایی ارزشمند محسوب می‌شود. با مصرف گندم ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان کاهش یافته و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. از دیگر خواص گندم می‌توان به سلامت پوست، تقویت استخوان‌ها، افزایش انرژی بدن، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

خرید حلیم آنلاین از بهترین رستوران‌های اسنپ فود

برای درست کردن حلیم گندم باید تمام مراحل را با دقت بالایی پیش ببرید. همچنین باید مراحل پخت گوشت و گندم را به گونه‌ای انجام دهید که هیچ بافت اضافی داخل آن باقی نماند. در نهایت نیز لازم است که این ترکیب را کاملا با گوشت‌کوب له کنید تا هیچ اثری از دانه‌های گندم در بافت حلیم وجود نداشته باشد.

حال، اگر تمایلی به انجام این مراحل و درست کردن حلیم گندم در منزل را ندارید، می‌توانید این غذا را از رستوران‌های اسنپ فود سفارش دهید. سفارش آنلاین غذا اسنپ فود در خدمت شما است تا حلیم اسنپ فود یا انواع غذا را در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دست شما برساند.

سوالات متداول

چگونه یک حلیم کشدار تهیه کنیم؟

برای کشدار شدن حلیم، باید گندم را به خوبی پوره کنید تا بافت یکدستی از آن ایجاد شود. همچنین در تهیه این غذا باید گوشت را به جای خرد کردن، ریش ریش کنید تا بافتی کشدار به دست آید.

در طرز تهیه حلیم گندم از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن یک حلیم گندم خوشمزه می‌توان گوشت قرمز، گوشت بوقلمون یا مرغ را مورد استفاده قرار داد. البته در روشی ساده می‌توان حلیم گندم را بدون گوشت هم تهیه کرد.

چگونه حلیم گندم را به شیوه‌ای رژیمی‌تر درست کنیم؟

اگر به دنبال یک غذای رژیمی با کالری کمتر هستید، حلیم گندم را بدون اضافه کردن روغن یا کره آب شده و شکر میل کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(13 دیدگاه)

raghebfar
17 آذر 1402

سلام حلیم گندم با مرغ چطوری قوام دار کنم حلیم بار کردن خیلی سخته از کجا قیمت مناسب بخرم

  • snappfoodadmin
    17 آذر 1402

    سلام برای قوام امدن حلیک گندم با مرغ زیر شعله حلیم را کم کنید با صبوری هم بزنید و حلیم کشدار شود اگر تمایلی به درست کردن حلیم در منزل ندارید، آن را از رستوران‌های اسنپ فود سفارش دهید

ghasemiyan
01 آذر 1402

سلام چه زمانی باید حلیم از روی شعله برداریم

  • snappfoodadmin
    01 آذر 1402

    سلام زمانی که حلیم کشدار شد و قوام آمد،آن را از روی حرارت برداشته و با دارچین،شکر و کنجد تزئین کنید. میتوانید حلیم گندم را انلاین از اسنپ فود تهیه کنید https://snappfood.ir/

nahayatifar
07 آبان 1402

سلام حلیم گندم با مرغ اصلا خوشم نیمود با گوشت شکر قهوه ای بی نظیر بود خوشمزه ترین برای اینک گوشت نرم تر بشه خیلی ریزش کردم

  • snappfoodadmin
    07 آبان 1402

    سلام ممنون که نظر خودتون در مورد حلیم گندم گفتید این غذا و انواع سوپ و آش میتونید از اسنپ فود خرید کنید https://snappfood.ir/

قهرمانی
18 مهر 1402

درست کردن حلیم در منزل خیلی خوبه تمیزه تر و خوشمزه تر هم هستش

زیبا کرمانی
04 شهریور 1402

سلام طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت خیلی جالب بود برای من که رژیم میگیرم مناسب هستش

  • snappfoodadmin
    04 شهریور 1402

    سلام حلیم غذای مخصوص خاورمیانه که برای درست کردن حلیم گندم از بلغور یا جو با گوشت یا مرغ ابرای درست کردن آن ستفاده می‌شود و حلیم بادمجان و بولامه داریم . حلیم بدون گوشت حلیمی که بیشتر گیاهخوارها و افرادی که از گوشت خوششان نمی آید این نوع حلیم را درست میکنند این حلیم بدون گوشت در رژیم غذایی هم استفاده میشود چون در حین مفید بودن حلیم گندم اضافه وزن را کنترل میکند

جمال فاطمی
29 مرداد 1402

سلام برای تهیه حلیم گندم با مرغ باید گندم از شب قبل خیس بزارم درسته ؟

  • snappfoodadmin
    29 مرداد 1402

    سلام برای تهیه حلیم گندم با مرغ گندم ها را از شب قیل خیس بگذارید بهتر است باعث میشود گندم ها راحت تر له شوند با دیگر مواد حلیم بهتر مخلوط شوند

saba sigharodie
29 مرداد 1402

سلام طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت را واقعا دوست داشتم چون از گوشت داخل حلیم بشدت بدم میاد

  • snappfoodadmin
    29 مرداد 1402

    سلام حلیم گندم بدون گوشت برای افرادی که گوشت دوست ندارن و گیاهخوار هستند گزینه ای خوبی است .بعضی از افراد در حلیم گندم بدون گوشت رب یا شیر اضافه می‌کنند.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود