آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه توت خشک
اجیل و خشکبار
3.2/5 - (6 امتیاز)
1

با بهترین روش های طرز تهیه توت خشک آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 28 تیر 1401 5 دقیقه

یکی از میوه‌های پرطرفدار در فصل بهار که از خواص و فواید زیادی هم برخوردار است توت سفید است. با توجه به خواص بی‌نظیر این میوه، بسیاری از افراد، از نوع خشک شده‌ی آن به عنوان یک خشکبار مقوی در فصل‌های دیگر سال استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت خواص توت خشک از توت تازه هم بیشتر است.

آشنایی با طرز تهیه توت خشک، به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک توت خشک خوشمزه و با کیفیت را بدون سیاه شدن، در منزل تهیه کنید. در این مقاله از اسنپ فود قصد داریم به معرفی روش‌های مختلف خشک کردن توت بپردازیم. اگر شما هم از طرفداران این خشکبار خوشمزه و پرخاصیت هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

انواع روش های طرز تهیه توت خشک

برای تهیه توت خشک روش‌های مختلفی وجود دارد که با طرز تهیه توت خشک سیاه متفاوت است. توت خشک‌های تهیه شده با استفاده از روش‌های مختلف ممکن است از نظر ظاهر و طعم با هم تفاوت داشته باشند اما از نظر خواص، چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

بنابراین شما می‌توانید با توجه به امکانات خود از روش‌های مختلفی جهت تهیه توت خشک سالم و بهداشتی استفاده کنید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که برای خشک کردن توت با استفاده از هر روشی نباید توت‌ها را شست. چراکه باعث سیاه شدن آن می‌شود بنابراین تا حد امکان سعی کنید تنها توت‌های خراب و کثیف را از توت‌های سالم جدا کنید.

طرز تهیه توت خشک در آفتاب

طرز تهیه توت خشک در آفتاب

تهیه توت خشک در آفتاب یکی از روش‌هایی است که از گذشته تاکنون رواج داشته است. البته برای خشک کردن توت با استفاده از این روش، نیاز به فضای کافی برای انجام این کار است. از طرفی در صورت آفتابی بودن هوا نیز، خشک کردن توت‌ها ممکن است چند روز متوالی زمان ببرد. در صورت رطوبت زیاد هوا یا ابری بودن نیز، پروسه خشک کردن در آفتاب طولانی‌تر خواهد شد. هرچند که ممکن است توت‌های خشک شده در آفتاب از کیفیت بیشتری نسبت به‌ روش‌های دیگر، برخوردار باشند.

جهت انجام این کار، یک پارچه نخی که آبگیر باشد را تهیه کنید. بعد از اطمینان از تمیز بودن آن، در محلی که آفتابگیر است پارچه را پهن کنید. در صورت تمايل می‌توانید در زیر پارچه از سینی یا حصیر استفاده کنید.

توت‌ها را با فاصله از هم، روی پارچه بچینید و جهت جلوگیری از نشستن گردوغبار و حشرات بر روی توت‌ها، از تور تمیز پارچه‌ای استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم به مدت ۲ تا ۴ روز کافی است. البته بهتر است بعد از آن هم چند روزی در سایه قرار بگیرد تا از خراب شدن و کپک زدن آن جلوگیری شود.

قرار دادن توت‌های نیمه خشک شده به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه درون فر با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد، برای خشک شدن کامل توت‌ها نیز مؤثر خواهد بود.

طرز تهیه توت خشک در فر

یکی از روش‌های رایج جهت خشک کردن میوه از جمله توت، استفاده از فر است. می‌توان گفت در سال‌های اخیر با رواج پیدا کردن دستگاه میوه خشک کن، توجه افراد زیادی به فر برای خشک کردن میوه جلب شده است.

استفاده از فر برای خشک کردن توت، کار چندان سختی نیست تنها ممکن است کمی زمان بر باشد. علاوه بر توت، میوه‌های زیادی را می‌توان با کمک فر خشک کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید از آلبالوهای تازه و آبدار فصل بهار برای خود و خانواده آلبالو خشک خوشمزه تهیه کنید و از خواص آلبالو نیز در فصل‌های دیگر سال بهره ببرید.

طرز تهیه توت خشک در فر

در روش تهیه توت خشک با کمک فر، تنها کافی است فر را روی دمای ۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. توت‌ها را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی بچینید و هر چند دقیقه یک‌بار آن‌ها را جابه‌جا کنید تا به طور کامل خشک شوند. استفاده از کاغذ روغنی باعث می‌شود، پس از خشک شدن، توت‌ها به کف سینی نچسبند.

طرز تهیه توت خشک در توستر

خشک کردن توت در توستر، چندان تفاوتی با خشک کردن آن در فر ندارد. تنها تفاوتی که می‌توان بین این دو قائل شد، این است که شاید نیاز باشد در توستر نسبت به فر، ۱۰ تا ۲۰ درجه دما را بیشتر کرد.

بنابراین با داشتن توستر هم می‌توان انواع مختلفی از میوه‌های خشک را برای خود تهیه کرد. به عنوان مثال شلیل هم از دسته میوه‌های پرخاصیت تابستانی است که افراد زیادی طرفدار آن هستند. بنابراین به راحتی با استفاده از توستر می‌توان این میوه را خشک کرد و در هر زمان و مکان دلخواه مصرف کرد. می‌توان گفت اولین و بهترین خواص شلیل، خاصیت ضدسرطانی بودن آن است که مصرف مداوم آن، مانع از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود.

طرز تهیه توت خشک با مایکروفر

خواص و مزه بی‌نظیر توت خشک باعث شده است افراد زیادی به دنبال خشک کردن آن از روشی سالم و بهداشتی باشند. توت خشک که جزئی از تنقلات سالم به شمار می‌آید، جایگزین خوبی برای بسیاری از میوه‌هاست. به گونه‌ای که خواص آناناس و بسیاری از میوه‌های کمیاب دیگر را دارا است.

استفاده از مایکروفر جهت خشک کردن توت، یکی از روش‌های سریع است که بدون تغییر در کیفیت و مزه توت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین افراد طرفدار توت خشک، در صورت داشتن مایکروفر می‌توانند این خشکبار خوشمزه را در کمتر از سه دقیقه برای خود تهیه کنند.

استفاده از مایکروفر برای خشک کردن توت، نه تنها هیچ تأثیر منفی بر روی کیفیت توت نمی‌گذارد بلکه کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی توت را خشک کرد. در رابطه با این روش، فقط باید مراقب باشید که دمای زیاد آن باعث سوخته شدن توت‌ها نشود.

طرز تهیه توت خشک در میوه خشک کن

طرز تهیه توت خشک در میوه خشک کن

استفاده از دستگاه میوه خشک کن برای خشک کردن انواع میوه‌ها چند سالی است که به خانه‌های مردم راه یافته است. با استفاده از این دستگاه، می‌توان میوه‌های بسیاری از جمله توت را خشک کرد. میوه توت از نظر خاصیت، بی‌شباهت به خواص انار نیست. بنابراین جایگزین خوبی برای میوه‌های تابستانی است.

با توجه به نوع دستگاه، به طور تقریبی حدود ۱۴ تا ۲۴ ساعت برای خشک کردن توت‌ها زمان لازم است.

در این مدت لازم است به طور مرتب ظاهر توت را بررسی کنید تا بیش از حد خشک نشوند. برای خشک کردن توت با کمک این دستگاه‌ها ، جهت جلوگیری از سیاه شدن توت‌ها بهتر است به آن‌ها آبلیمو بزنید.

طرز تهیه توت خشک با استفاده روشی سنتی و قدیمی

خشک کردن توت، سابقه‌ای دیرینه دارد و این میوه پرخاصیت و خوشمزه از زمان‌های قدیم طرفداران خاص خود را داشته است. این روش که به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه یک توت خشک باکیفیت در نظر گرفته می‌شود، برای افرادی است که خود از باغ و درخت توت برخوردار هستند.

در خشک کردن توت با استفاده از این روش، نیاز است اجازه دهید میوه‌های تازه توت بر روی درخت خشک شوند.

به این صورت که در زیر درختان توت چادرهای بزرگ می‌اندازند. بعد از خشک شدن توت‌ها بر روی درختان، با تکان دادن شاخه‌های درخت، توت‌ها بر روی چادر ریخته می‌شوند.

خشک کردن توت با استفاده از این روش، یکی از بهترین روش‌هاست که می‌توانید یک توت خشک سفید و خوشمزه داشته باشید.

توت های تازه و خوشمزه را از اسنپ فود سفارش دهید

سفارش آنلاین توت خشک

توت از بهترین میوه‌های پرخاصیتی است که مصرف خشک شده‌ی آن به اندازه توت تازه طرفدار دارد. در این مقاله به معرفی طرز تهیه توت خشک با استفاده از روش‌های مختلف پرداختیم. این روزها با توجه به الکترونیکی شدن کارها، سفارش آنلاین میوه هم بسیار زیاد شده است‌. بنابراین در صورت عدم دسترسی به توت تازه در نزدیکی منزل خود، به راحتی می‌توانید نسبت به سفارش آنلاین اقدام کنید و توت خشک‌های سالم و باکیفیت در منزل تهیه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(1 دیدگاه)

سادات موسوی
22 مهر 1402

سلام تهیه توت خشک با مایکروفر و توستر اصلا نمیدونستم خیلی خوبه که روش های جدید یاد گرفتم 👍👍👍👌👌👌

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود