آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل
آموزش آشپزی
2.7/5 - (7 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل + رازهای خوشمزه شدن آن

مینا اسماعیل بیگی 22 شهریور 1401 5 دقیقه

حلوا یکی از میان وعده‌های شیرین و دلپذیر است که البته بیشتر برای مجالس ختم و عزاداری از آن استفاده می‌کنند. در هر شهر و خطه‌ای از انواع حلوای خاصی استفاده می‌شود که مناسب سنت، آب و هوا و شرایط آن منطقه است. یکی از خوشمزه‌ترین حلواهای موجود، حلوا سیاه اردبیل نام دارد. خوشبختانه طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل به قدری ساده بیان شده که شما می‌توانید این میان وعده را خیلی راحت در منزلتان درست کنید. اگر برایتان سوالاتی از این قبیل که این حلوا چگونه درست می‌شود و یا ادویه مخصوص حلوا سیاه اردبیل چیست پیش آمده است تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.

حلوای سیاه اردبیل
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 4 دقیقه
زمان پخت حلوا 9 ساعت

حلوای سنتی و قدمت دار اردبیلحلوای سنتی و قدمت دار اردبیل

همان‌طور که می‌دانید در کشور ما انواع حلواهای سنتی و خوشمزه وجود دارند که هر یک از آنها دستور پخت متفاوتی خواهند داشت مثل طرز تهیه حلوا سیاه تبریز. . در ضمن طعم هر یک از حلواها با توجه به مواد اولیه آنها با هم فرق دارد. این نوع حلوا نه تنها برای مجالس مناسب است بلکه خواص درمانی بسیار زیادی دارد.

البته خواص اصلی این حلوای خوشمزه اردبیلی به دلیل مواد اولیه به کار رفته در آن، همانند جوانه گندم است. در واقع جوانه گندم از اصلی‌ترین و موثرترین مواد اولیه در طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل است و نباید آن را از قلم بیندازید. ناگفته نماند در تهیه حلوای سیاه اردبیل می‌توانید از شیره انگور نیز استفاده کنید.

برخی از حلواها به رنگ روشن و طلایی هستند زیرا زعفران زیادی در آنها استفاده می‌شود ولی حلوای سیاه اردبیل همان‌طور که از نامش مشخص است رنگ تیره‌ای دارد زیرا جوانه گندم به سیاه شدن آن کمک می‌کند. در نظر داشته باشید طرز تهیه این حلوا شاید ساده باشد ولی زمان زیادی نیاز دارد.

مواد لازم در طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل با جوانه گندم

پیش از این نیز به اهمیت وجود جوانه گندم اشاره کردیم زیرا خوشمزگی این حلوا به مواد اولیه آن و جوانه گندم برمی‌گردد. از آنجایی که در مواد اولیه طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل شکر نیز وجود دارد پس میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم حلوای سیاه اردبیل معادل 400 کیلو کالری خواهد بود.

اگر درگیر رژیم غذایی سختی هستید و سوخت و ساز بدن شما بالا است می‌توانید از این میان وعده لذیذ و دلپذیر استفاده کنید ولی اگر نمی‌توانید مواد غذایی با کالری بالا میل کنید بهتر است از این حلوای خوشمزه و لذیذ بگذرید. ارزش غذایی این نوع حلوا به مواد اولیه آن برمی‌گردد. در ادامه این مواد را نام می‌بریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد نان سنگک 4 پیمانه
آرد جوانه گندم 1 پیمانه
آب 1 پیمانه
کره یا مارگارین 180 گرم
ادویه مخصوص حلوا 1 قاشق سوپ خوری
پودر گردم 100 گرم
پودر کنجد 50 گرم
شیره انگور یک دوم لیتر
پودر پسته 50 گرم
موم عسل 50 گرم
کره محلی یا روغن به مقدار کافی

9 مرحله مهم در طرز تهیه حلوای سیاه اردبیلطرز تهیه حلوا سیاه اردبیل با جوانه گندم

حلوا سیاه اردبیل طرز تهیه ساده‌ای دارد و کافی است بعد از تهیه مواد اولیه ذکر شده در بخش قبلی، مراحل تهیه این حلوای خوشمزه و مقوی یا پرخاصیت را به ترتیب دنبال کنید تا در نهایت یک میان وعده لذیذ و خاص داشته باشید.

  • مرحله اول: در ابتدا مقداری گندم را درون یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: به مدت 3 روز منتظر بمانید تا گندم‌ها جوانه بزنند.
  • مرحله سوم: گندم‌ها را آبکشی کنید تا آب اضافی آنها خارج شود.
  • مرحله چهارم: جوانه‌های گندم به دست آمده را بر روی یک پارچه بگذارید و منتظر بمانید به طور کامل خشک شوند.
  • مرحله پنجم: جوانه گندم را درون آسیاب بریزید و آن به آرد تبدیل کنید.
  • مرحله ششم: آرد سنگک و آرد گندم را با هم مخلوط کنید و مقداری آب به آن بیفزایید تا خمیر شود.
  • مرحله هفتم: تابه‌ای را انتخاب کنید و مقداری از خمیر را درون بریزید و بر روی حرارت ملایم بگذارید. در ادامه آن را تفت دهید.
  • مرحله هشتم: به تدریج روغن یا کره محلی را به ظرف خود اضافه کنید و تفت دهید.
  • مرحله نهم: مواد حلوا را به مدت 6 ساعت کامل هم بزنید.

6 مرحله پایانی در آماده‌سازی حلوای سیاه اردبیل

در مراحل اولیه طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل شما در حال آماده‌سازی آرد گندم و سایر مواد لازم برای درست کردن این میان وعده مقوی هستید، در حالی که 6 مرحله آخر به تهیه حلوای نهایی اشاره دارد و برای اینکه بهترین حلوا سیاه اردبیل را داشته باشید، شما باید این مراحل را بلافاصله بعد از 9 مرحله ابتدایی انجام دهید.

  • مرحله دهم: بعد از اینکه حلوا از خامی خود خارج شد، مقداری شیره انگور و موم عسل به آن اضافه کنید.حلوا سیاه اردبیل
  • مرحله یازدهم: برای 30 دقیقه هم بزنید تا این شیره انگور و موم عسل نیز با سایر مواد حلوا ترکیب شود.
  • مرحله دوازدهم: ادویه مخصوص حلوا را به مواد اضافه کنید و حسابی آن را هم بزنید. این ادویه شامل پودر دارچین، زردچوبه، پودر زنجبیل، زیره، فلفل سیاه، گلپر و پودر هل خواهد بود.
  • مرحله سیزدهم: در ادامه باید پودر پسته، پودر گردو و پودر کنجد را به مواد حلوا اضافه کنید.
  • مرحله چهاردهم: آنقدر مواد حلوا را هم بزنید تا به طور کامل با هم ترکیب شوند.
  • مرحله پانزدهم: حلوای سیاه آماده شده را درون یک ظرف مناسب بریزید و با گردو، پسته یا بادام آن را تزیین و در نهایت نوش‌جان کنید.

نکاتی در رابطه با مصرف حلوای سیاه

توجه داشته باشید به دلیل طبع گرمی که این حلوا دارد مصرف زیاد حلوا سیاه اردبیل در بارداری خوب نیست و بهتر است از این میان وعده مقوی کمتر استفاده کنید.

البته نوش‌جان کردن آن خطرناک نخواهد بود ولی به هر حال مصرف هر نوع ماده غذایی در دوران حساس بارداری باید اصولی و با رعایت استانداردهای لازم انجام شود.

قیمت حلوا سیاه اردبیل چند است؟قیمت حلوا سیاه اردبیل

طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل همانند سایر دستور تهیه حلواها همچون طرز تهیه حلوا سه آرده سخت نیست، ولی به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین، ممکن است زمان کافی برای تهیه آن را نداشته باشید و بخواهید آن را از بیرون تهیه کنید. در این رابطه باید بگوییم که قیمت این حلوای لذیذ و خاص نیز کمی با سایر حلواهای مجالس ختم و عزاداری سنتی متفاوت خواهد بود. در واقع، کمی قیمتش بالاتر است و بدین‌ترتیب شاید برای برخی از مهمانی‌ها و مجالس خیلی بزرگ به صرفه نباشد.

حالا طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل را می دانید

طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل یا همان طرز تهیه حلوا سیاه با آرد گندم را به صورت مرحله به مرحله و با تمام جزئیات برای شما توضیح دادیم. حالا طرز تهیه این حلوای خوشمزه را می‌دانید و می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. البته اگر زمان ندارید با سفارش آنلاین شیرینی این حلوا و انواع دیگر را می‌توانید سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود