آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورشت کرفس
آموزش آشپزی
4.4/5 - (9 امتیاز)
5

طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی با گوشت یا مرغ

مینا اسماعیل بیگی 15 آذر 1402 10 دقیقه

از غذاهای سنتی ایرانی محسوب می‌شود که دستورالعملی ویژه برای جا افتادن دارد. در طرز تهیه خورشت کرفس ابتدا کرفس را به همراه نعنا و جعفری خرد شده و به طور کلی سبزی خورشت کرفس را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را در تابه تفت دهید و زردچوبه و سپس گوشت را اضافه کنید. سبزیجات سرخ شده و آب را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید خورشت پخته شود. در نیمه‌های پخت لیمو عمانی را هم اضافه کنید و در انتهای پخت به خورشت کرفس، نمک و فلفل بزنید.

در روش‌های دیگر پخت خورشت کرفس نیز می‌توانید به‌جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کنید یا به مواد اولیه خورشت لوبیا چیتی هم بیفزایید. البته همه چیز بستگی به این دارد که شما در منطقه و شهر خود با چه روشی خورش کرفس را تهیه می‌کنید. اما در حالت کلی طرز تهیه خورش کرفس یک دستورالعمل واحد است که ما در ادامه معرفی می‌کنیم.

خورش کرفس
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

فیلم آموزش طرز تهیه خورشت کرفس

اگر حوصله یا زمان کافی برای خواندن این مطلب را ندارید، ما فیلم طرز تهیه خورش کرفس را برای شما آماده کرده‌ایم تا به راحتی با نکات پخت این غذا آشنا شوید.

سبزی خورشت کرفس چیست؟

سبزی کرفس شامل چیست ؟ کاملا واضح است که برای درست کردن خورشت کرفس، مهم‌ترین سبزی، کرفس است. به طور معمول کرفس را همراه با جعفری و نعنا خرد کرده و در این خورش استفاده می‌کنند، اما گاهی کرفس به تنهایی هم استفاده می‌شود.

نسبت نعنا و جعفری در خورشت کرفس چقدر است؟ برای تهیه خورشت کرفس برای چهار نفر به 400 گرم کرفس، 50 گرم نعنا، 150 گرم جعفری و در صورت تمایل 50 گرم گشنیز نیاز دارید.

برگ‌های کرفس را از ساقه جدا کرده و همراه نعنا، گشنیز و جعفری ساطوری کنید. ساقه کرفس را نیز به تکه‌های کوچک مثلاً یک سانتی‌متری برش بزنید؛ البته این اندازه کاملا سلیقه‌ای است. اگر دوست دارید ساقه کرفس در خورش مشخص‌تر باشد، تکه‌ها را بزرگ‌تر کنید و اگر دوست ندارید ساقه‌های کرفس را در خورش ببینید، آن‌ها را هم ساطوری کنید. تا اینجا  متوجه شدیم سبزی کرفس چی هست، در ادامه طرز تهیه و مدت زمان سرخ شدن کرفس را نیز توضیح خواهیم  داد .

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت

در حالت کلی برخی افراد طرز تهیه خورشت کرفس را با قورمه سبزی مقایسه می‌کنند. اغلب خانواده‌ها، به همان اندازه که قورمه سبزی را دوست دارند، به خورشت کرفس نیز علاقه‌مند می‌شوند. ناگفته نماند که کرفس خواص بی‌شماری دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود تا هفته‌ای یکبار، این خورشت لذیذ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مواد اولیه تهیه خورشت کرفس با گوشت

برای درست کردن یک خورش کرفس مجلسی و خوشمزه در اولین گام مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کرفس شامل ساقه و برگ نیم کیلو
گوشت قرمز (گوسفندی یا گوساله) نیم کیلو تا 400 گرم
جعفری ۱۰۰ گرم
نعنا ۵۰ گرم
پیاز یک عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه و روغن به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی (اختیاری) به مقدار لازم
لیمو عمانی (اختیاری) ۱ عدد

مراحل طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

مراحل طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

خورشت کرفس یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد.

معروف‌ترین و لذیذترین غذایی که می‌توان با سبزی کرفس تهیه کرد، خورشت کرفس است که البته باید به فوت و فن‌های آن آگاه باشید. در ادامه مراحل طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا کرفس‌ها را شسته و اجازه دهید تا آب کرفس گرفته شود. سپس ساقه آن‌ها را از برگ‌ها جدا کرده و به صورت قطعاتی یک اندازه برش بزنید. در ادامه برگ‌های کرفس را نیز با نعنا و جعفری، به شکل ساطوری و کاملا ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: کرفس را چقدر سرخ کنیم؟ مرحله دوم از طرز تهیه سبزی کرفس تابه را بر روی حرارت قرار داده، مقداری روغن داخل تابه بریزید و مخلوط ساقه کرفس، برگ‌های کرفس، نعنا و جعفری را در روغن ریخته و تفت دهید. فراموش نکنید که سبزی‌ها هرچقدر بیشتر سرخ شوند، رنگ آنها تیره‌تر شده و خورشت شما نیز خوش‌رنگ‌تر خواهد شد. این نکته یکی از رازهای لعاب‌دار شدن خورشت کرفس است.
  • مرحله سوم: حالا سبزیجات تفت داده شده را از تابه خارج کرده و آن‌ها را در ظرفی دیگر قرار دهید. پیازها را نگینی خرد کرده و با کمی روغن مایع در قابلمه سرخ کنید. به پیازها زردچوبه اضافه کرده و بگذارید تا با روغن و پیاز یکدست شود.
  • مرحله چهارم: گوشت را بشویید، به صورت خورشتی خرد کرده و به مخلوط زردچوبه، روغن و پیاز اضافه کنید. به قدری گوشت را تفت دهید تا به خوبی سرخ شود. در این مرحله از طرز تهیه خورشت کرفس، شما می‌توانید با درنظر گرفتن ذائقه خود، خورشت کرفس با رب را نیز امتحان کنید. یعنی کمی رب گوجه فرنگی به مخلوط گوشت اضافه کرده و اجازه دهید کمی تفت بخورد تا طعم خامی رب گرفته شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه مخلوط سبزیجات سرخ شده را نیز اضافه کنید. در نهایت چند لیوان آب یا آب جوش به مواد افزوده و اجازه دهید تا خورشت به جوش آید.
  • مرحله ششم: زیر قابلمه را کم کنید تا مواد با یکدیگر به خوبی پخته، مخلوط شده و کاملا یکدست شوند. در این مرحله شما می‌توانید یک عدد لیمو عمانی را به خورشت کرفس اضافه کنید. البته از قبل باید لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کرده‌ و یا نصف کنید و یک ساعت در یک لیوان آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. در این مدت یک قاشق هم بر روی لیمو عمانی بگذارید تا در آب غوطه‌ور بماند.
  • مرحله هفتم: پس از اینکه گوشت پخته شد، در این مرحله نمک و فلفل را نیز داخل قابلمه خورشت بریزید.
  • مرحله هشتم: حال اجازه دهید که خورشت روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. خورشت کرفس دقیقا مانند خورشت قورمه سبزی است و هر چه بیشتر بر روی حرارت بماند، جاافتاده‌تر خواهد شد. در اواخر پخت نیز کمی خورشت را چشیده و آبلیمو یا آبغوره را به آن اضافه کنید. در نهایت خورشت کرفس شما آماده است و می‌توانید آن را با برنج سرو کنید، نوش جان!

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ

گوشت قرمز همیشه طرفدار ندارد، بسیاری افراد بنا بر ذائقه یا به دلیل بیماری ترجیح می‌دهند تا گوشت قرمز در غذا استفاده نشود. خورش کرفس هم از این قضیه مستثنا نبوده و نوع با مرغ آن هم طرفداران زیادی دارد. در ادامه طرز تهیه خورش کرفس با مرغ ساده را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با مرغ

برای درست کردن خورشت کرفس با مرغ، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سبزی خورش کرفس کرفس 400 گرم، نعنا 50 گرم و جعفری 150 گرم
لیمو عمانی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم

دستور پخت خورش کرفس با مرغ

دستور پخت خورش کرفس با مرغ

این خورشت خوشمزه هم با گوشت مرغ و هم با گوشت قرمز پخته می‌شود.

برای درست کردن خورشت کرفس با استفاده از گوشت مرغ، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول:  درست کردن خورشت کرفس بسیار راحت است. ابتدا پیاز خرد شده را داخل قابلمه با روغن تفت دهید تا سبک و شفاف شود. کمی زردچوبه هم اضافه کرده و به تفت دادن مواد ادامه دهید.
  • مرحله دوم: مرغ‌ها را داخل قابلمه ریخته و سرخ کنید. دقت داشته باشید که سرخ کردن مرغ، طعم بهتری به خورش کرفس می‌دهد.
  • مرحله سوم: ساقه‌های کرفس و رب را هم اضافه کنید و آن‌ها را هم کمی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا مرغ و ساقه کرفس بپزند.
  • مرحله پنجم: لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و داخل یک کاسه آب قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله ششم: داخل یک تابه برگ کرفس، نعنا و جعفری خرد شده را تفت دهید. هر چقدر سبزیجات را بیشتر سرخ کنید، رنگ خورش کرفس شما تیره‌تر می‌شود.
  • مرحله هفتم: پس از پخته شدن مرغ، سبزی‌های سرخ شده، لیمو عمانی، نمک و فلفل را اضافه کنید و قابلمه را به مدت نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا خورش به خوبی جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: در انتها در صورت تمایل، کمی آبلیمو یا آبغوره به خورش کرفس با مرغ اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. راز خوشمزگی خورشت کرفس همین نکته است.

طرز تهیه خورش کرفس با لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز

اگر دوست دارید تا به خورش کرفس کمی تنوع دهید، آن را با لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز درست کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز

ابتدا مواد اولیه زیر را تهیه کنید و برای درست کردن خورش کرفس با لوبیا آماده شوید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 200 گرم
پیاز ۱ عدد
ساقه کرفس خرد شده 200 گرم
جعفری و گشنیز خرد شده 50 گرم
لوبیا چیتی 50 گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
آبغوره نصف پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت خورش کرفس با لوبیا چیتی یا قرمز

در ادامه روش تهیه خورش کرفس با لوبیا را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم:

  • مرحله اول: پیاز را با کمی روغن داخل یک قابلمه تفت دهید و به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید. سپس گوشت خورشتی را داخل قابلمه بریزید و با پیاز و روغن تفت دهید تا حدی که رنگ گوشت تغییر کند.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد رب گوجه را نیز اضافه کرده و حدود یک تا دو دقیقه تفت دهید تا خامی رب گرفته شود.
  • مرحله سوم: حدود سه لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید گوشت روی حرارت ملایم، بپزد.
  • مرحله چهارم: داخل یک تابه جعفری و گشنیز را سرخ کنید که البته میزان سرخ شدن آن به سلیقه شما بستگی دارد.
  • مرحله پنجم: حدود یک ساعت از پخت گوشت که گذشت، سبزی‌های سرخ شده را داخل قابلمه بریزید تا همراه گوشت بپزند.
  • مرحله دوم: کرفس را جداگانه در تابه‌ای دیگر حدود ده دقیقه سرخ کنید. وقتی آب کرفس کشیده شد، نعنا خشک را اضافه کرده و دو دقیقه دیگر تفت دهید.
  • مرحله ششم: وقتی از پخت گوشت مطمئن شدید، لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز پخته شده و کرفس و نعنا سرخ شده را به همراه مقداری آبغوره و نمک به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید تا حداقل ۲۰ دقیقه دیگر بجوشند و جا بیفتند.

نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن خورش کرفس

نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن خورش کرفس

برای اینکه یک خورشت کرفس خوشمزه و جا افتاده داشته باشید باید سبزی کرفس را خوب سرخ کنید.

برای درست کردن یک خورشت کرفس خوشمزه و مجلسی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • لوبیا را از شب قبل داخل آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود.
  • برای معطر شدن بیشتر این غذا می‌توانید سبزیجات مورد استفاده را با کره تفت دهید.
  • بهتر است کرفس مورد استفاده برای درست کردن خورشت کرفس، نازک و ترد باشد.
  • اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، گوشت گوسفندی انتخاب بهتری است. این گوشت به خاطر چربی بیشتر خورش را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • معمولا از آبغوره، آبلیمو یا لیمو عمانی به عنوان طعم‌دهنده خورش کرفس استفاده می‌کنند، ولی رب انار و تمبر هندی هم باعث خوشمزه‌تر شدن خورش کرفس می‌شود.
  • همیشه مقدار نعنا باید کمتر از نصف جعفری باشد، چون زیاد بودن نعنا باعث تلخ شدن خورش می‌شود. همچنین دقت کنید ساقه‌ها ترد و نرم باشند، در غیر این صورت ساقه نعنا را خرد نکنید.
  • میزان آب خورش کرفس نباید زیاد باشد، پس آب را مرحله به مرحله به خورش اضافه کنید. درواقع هر وقت که حس کردید آب خورش کم شده، کمی آب جوش داخل آن بریزید.
  • گاهی به خورش کرفس لپه هم اضافه می‌کنند که این تغییرات در طرز پخت خورش کرفس کاملا سلیقه‌ای است.
  • اگر آبِ گوشت دارید، به جای آب معمولی از آب، گوشت استفاده کنید که طعم خورشت بهتر شود.
  • طرز تهیه خورش کرفس گیاهی بدون استفاده از گوشت قرمز یا مرغ انجام شده و مناسب گیاه‌خواران است.

روش نگهداری خورش کرفس و جلوگیری از خراب شدن خورشت کرفس

برای نگهداری از خورشت کرفس آن را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. خورشت کرفس در حدود ۵ روز داخل یخچال سالم می‌ماند، اما اگر قصد دارید تا خورشت را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، آن را فریز کنید. پس از فریز کردن خورشت کرفس، می‌توان آن را حتی برای چند ماه در فریزر جای داد، البته بدون شک خورشت تازه، طعم بهتری خواهد داشت.

برای جلوگیری از خراب شدن خورشت کرفس، دقت داشته باشید که خارج از یخچال نماند، همچنین ظرف نگهداری خورشت باید کامل تمیز باشد.

خواص کرفس

مصرف به اندازه و مداوم کرفس می‌تواند باعث از بین رفتن عفونت‌های مجاری ادراری شود. کرفس، فیبر غذایی بسیار بالایی دارد و استفاده از آن در طبخ انواع غذاها و سالادها، باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست‌های مزمن می‌شود. همچنین ویتامین C موجود در این سبزی، به جذب بهتر آهن موجود در غذاهای گوشتی کمک می‌کند.

خواص کرفس در خورش

کرفس خواص بسیار زیادی دارد.

کرفس یکی از منابع خوب دریافت پتاسیم هم محسوب می‌شود و از این رو مصرف آن به صورت خام، پخته یا نوشیدن آب کرفس به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون کمک می‌کند. به علاوه پتاسیم و سایر ریزمغذی‌های موجود در کرفس باعث کاهش سطح اسیداوریک خون می‌شوند. ضمن اینکه گرمی طبع کرفس باعث خنثی شدن سردی طبع برخی از مواد غذایی مانند ماهی هم خواهد شد. خوردن یک ساقه نازک از این سبزی خوش‌عطر به صورت خام یا پخته می‌تواند بوی ناخوشایند دهان را هم از بین ببرد.

از دیگر خواص کرفس می‌توان به مثل پاکسازی کبد، سلامت قلب، سلامت مو و پوست، کنترل سردردهای میگرنی، مناسب برای لاغری، تقویت حافظه و… اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که در روش پخت خورشت کرفس، هرچه کرفس را کمتر سرخ کنید، مواد مغذی آن بهتر حفظ می‌شوند.

خورشت کرفس، غذایی به لذت طعم دلچسب زندگی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه خورش کرفس را همانگونه که معمول و مرسوم است برای شما شرح دهیم. شما می‌توانید خورشت کرفس را بجای گوشت قرمز با گوشت مرغ نیز طبخ کنید. فراموش نکنید که کرفس‌های انتخابی باید خشک و سفت باشند و از کرفس‌های پیر و مانده استفاده نشود، تا در نهایت شما یک خورشت کرفس مجلسی و لذیذ داشته باشید.

برخی از افراد عادت دارند که برای مجلسی‌تر شدن این غذا از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده ‌کنند. فراموش نکنید که لوبیاها باید از شب قبل خیسانده شده و بعد با گوشت تفت داده شوند. خورشت کرفس باید با مقدار کمی آب پخته شود تا لعاب‌دارتر باشد. در آخر این شما هستید که با درنظر گرفتن رسم و رسوم‌هایی که در شهر و منطقه خود دارید، می‌توانید یک خورشت کرفس لذیذ و خوش طعم را برای خانواده خود تدارک ببینید. در آخر، باید بگوییم که طرز تهیه خورشت کرفس به کمی زمان و صبر نیاز دارد، اما اگر زمان شما کم است، گزینه بهتر سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود خواهد بود.

سوالات متداول

برای درست کردن خورشت کرفس به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

در طرز تهیه خورشت کرفس به گوشت قرمز، جعفری، نعنا، کرفس، پیاز، روغن، آبلیمو یا آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه احتیاج دارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از لیموعمانی و رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید.

کرفس و سبزی‌های خورشت کرفس را چقدر سرخ کنیم؟

طرز تهیه کرفس سرخ شده به شکل زیر است:

هرچه کرفس و دیگر سبزی‌های این غذا را بیشتر در روغن تفت دهید، در نهایت خورشت شما خوش‌رنگ‌تر می‌شود. البته از سوی دیگر، هرچه کرفس کمتر سرخ شود، مواد مغذی و خواص آن بیشتر خواهد بود.

 در طرز تهیه خورش کرفس از چه گوشتی استفاده می‌شود؟

خورشت کرفس را با گوشت قرمز تهیه می‌کنند که مجلسی‌تر باشد، اما در تهیه این غذا می‌توان از گوشت مرغ هم استفاده کرد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

porgjasem
20 آذر 1402

سلام خورش کرفس با لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز خوشمزه میشه واقعا طعم خوبی داره

  • snappfoodadmin
    20 آذر 1402

    سلام خورشت کرفس این غذای سنتی ایرانی می‌توانید به‌ جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کنید یا به مواد اولیه خورشت کرفس لوبیا چیتی یا قرمز اضافه کنید و لوبیا را از شب قبل داخل آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود. با اضافه کردن لوبیا به گوشت یا مرغ تنوعی در این غذای خوشمزه ایجاد کنید

salakiyan
15 آذر 1402

سبزی های مورد نیاز برای درست کردن خورش کرفس چیا هستش خورشت کرفس خواص هم داره

  • snappfoodadmin
    15 آذر 1402

    سلام در طرز تهیه خورشت کرفس ابتدا کرفس را به همراه نعنا و جعفری خرد شده و گشنیز در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.خاصیت و خواص کرفس مصرف به اندازه و مداوم کرفس می‌تواند باعث از بین رفتن عفونت‌های مجاری ادراری شود. کرفس،فیبر غذایی بسیار بالایی دارد و استفاده از آن در طبخ انواع غذاها و سالادها،باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست‌های مزمن می‌شود.ویتامین C موجود در این سبزی،به جذب بهتر آهن موجود در غذاهای گوشتی کمک می‌کند.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود