آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش گیجاواش
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورش گیجاواش و تجربه طعم یک غذای گیلانی

مینا اسماعیل بیگی 09 اسفند 1402 5 دقیقه

خورش گیجاواش یک خورشت اصیل گیلانی با عطر و بویی بهشتی است. در طرز تهیه خورش گیجاواش ، باید ابتدا سبزی را شسته و آبکش کنید. پس از اینکه آب سبزی خارج شد، آن را ریز خرد کرده و با مقداری روغن یا کره تفت دهید. سپس، 1 لیوان آب داغ اضافه کرده و صبر کنید تا سبزی بپزد و آب خود را بکشد. در ادامه، دوباره سبزی را مقداری تفت دهید و سیر سرخ‌شده را به آن بیفزایید. در نهایت تخم‌های اردک مخلوط با نمک و ادویه‌ها را روی سبزی ریخته و صبر کنید تا ببندند.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش گیجاواش را با هم می‌بینیم:

خورش گیجاواش گیلان

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه خورش گیجاواش

رنگ و لعاب ظاهری و طرز تهیه گیجاواش تره گیلانی ، شباهت زیادی به سیرابیج دارد. حتی اگر به یاد داشته باشید، در دستور سیرابیج گیلانی گفتیم که بعضی از شمالی‌ها، در طرز تهیه سیرابیج، از مقداری گیجاواش هم استفاده می‌کنند. گیجاواش عطر فوق‌العاده و طبیعت گرمی دارد و به همین دلیل خوردن ماست یا ماهی در کنار آن به تعادل طبع این سبزی کمک می‌کند. در شمال این خورش معمولا همراه برنج کته‌ای سرو می‌شود و می‌توانید در کنار آن مقداری باقالی خام سبز و سیر تازه نیز سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت این خورشت گیاهی لذیذ را با هم می‌بینیم:

عکس خورش گیجاواش

مواد لازم برای تهیه خورش گیجاواش

مواد اولیه برای تهیه این خورشت لذیذ شمالی به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سبزی گیجاواش 1 کیلوگرم
تخم اردک 3 عدد
سیر 5 حبه
آب 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
گرد لیمو یا آب لیمو به مقدار دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن یا کره به مقدار لازم

مراحل طرز پخت خورشت گیجاواش

خورش گیجاواش تره گیلانی به ترتیب مراحل زیر آماده می شود:

  • مرحله اول: ابتدا سبزی گیجاواش را کاملا تمیز کنید. سپس آن را به مدت 5 دقیقه در مقداری آب خیسانده و آبکش کنید. سیرها را هم شسته، پوست بگیرید و به صورت کاملا ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: پس از این که آب سبزی رفت، آن را به صورت ساطوری خرد کنید. در ادامه، تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و داخل آن مقداری روغن یا کره بریزید.
  • مرحله سوم: حالا سبزی خرد‌شده را با روغن در تابه تفت دهید تا نرم شود. سپس، 1 لیوان آب داغ به تابه اضافه کرده و درب آن را بگذارید.
  • مرحله چهارم: در این فاصله، سیر خرد‌شده را در تابه‌ای دیگر با مقداری کره یا روغن تفت دهید و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: تخم‌های اردک را در کاسه‌ای مناسب بشکنید و کمی با چنگال بزنید. سپس، کمی نمک، فلفل، زردچوبه و گرد لیمو به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: سبزی گیجاواش باید کاملا بپزد و آب آن کشیده شود. در این مرحله، دوباره سبزی را داخل تابه تفت دهید و سیر سرخ‌شده را هم به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: در آخرین مرحله، تخم‌اردک‌ها را روی سبزی و سیر ریخته و اجازه دهید کاملا خودشان را بگیرند. گیجاواش را در ظرف مناسبی ریخته و همراه برنج سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش گیجاواش

برای تهیه این خورش پرخاصیت شمالی، نکات و موارد زیر را هم به خاطر داشته باشید:

  • شکل سنتی طبخ خورش گیجاواش تره گیلانی با استفاده از برگ سیر تازه است. در این صورت، به ازای 200 گرم سبزی گیجاواش، 100 گرم برگ سیر لازم خواهید داشت و باید برگ سیرها را هم پس از شستن و آبکش کردن، به صورت ریز خرد کرده و تفت دهید.
  • دقت کنید که سبزی گیجاواش دو بار سرخ می‌شود. بنابراین همین اندازه که در مرحله اول در حد نیمه‌خام تفت داده شود، کافی است.

نکات مهم در طرز تهیه خورش گیجاواش

  • توجه داشته باشید که استفاده از گرد لیمو یا آبلیمو در این رسپی اختیاری است و اگر خواهان طعم اصیل و سنتی این غذا هستید، باید بگوییم که در رسپی اصلی، از این چاشنی‌ها استفاده نمی‌شود و طعم غالب، مربوط به سبزی گیجاواش است.
  • شما می‌توانید مطابق روشی که شرح دادیم، تخم‌اردک را هم زده و با سبزی مخلوط کنید یا اینکه تخم‌اردک را در کنار سبزیجات بشکنید و اجازه دهید شبیه نیمرو ببندد که این موضوع کاملا سلیقه‌ای است.

اصول نگهداری از خورش گیجاواش

تخم‎اردک پخته هم شبیه تخم‌مرغ ماندگاری زیادی ندارد. به‌علاوه سبزیجات پخته هم طول ماندگاری این غذا را محدود می‌کنند. بنابراین، باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. این غذا باید ظرف 2 تا 3 روز آینده مصرف شود و بیشتر از این داخل یخچال نماند.

روش جلوگیری از خراب شدن خورش گیجاواش

برای گرم کردن مجدد گیجاواش تره گیلانی از حرارت غیرمستقیم فر یا مایکروویو استفاده کنید. به علاوه، پیش از استفاده مجدد، حتما رنگ و لعاب ظاهر غذا را بررسی کنید تا مورد مشکوکی وجود نداشته باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه خورشت گیجاواش گیلانی

شما می‌توانید در طرز تهیه خورش گیجاواش گیلانی به‌جای تخم‌اردک از تخم‌مرغ محلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای گرد لیمو یا آبلیمو، چاشنی‌های دیگری مثل آب نارنج یا رب انار به کار ببرید. ضمنا در صورت دسترسی نداشتن به سبزی گیجاواش، سبزی اسفناج جایگزین مناسبی است. البته واضح است که عطر و طعم اصیل این غذا وابسته به وجود این سبزی معطر محلی است.

خواص گیجاواش

گیجاواش نوعی سبزی خودروی محلی است که در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌روید. این سبزی محلی از خانواده تره است و طبع گرمی دارد. خواص درمانی گیجاواش هم قابل توجه است. برای مثال، گیجاواش نوعی سبزی ادرار‌آور بوده و یک سنگ‌شکن طبیعی کلیه محسوب می‌شود. همچنین حجم وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی را در خود جای داده است. بنابراین، مصرف آن در جلوگیری از ابتلا به سرطان و کاهش التهابات مزمن بدن بسیار مؤثر است. از دیگر خواص گیجاواش می‌توان به بهبود بینایی، سلامت استخوان‌ها و محافظت از سلامت قلب اشاره کرد. کلمه گیجاواش از دو بخش «گیجا» و «واش» تشکیل شده، واش در زبان گیلکی به معنی گیاه است و گیجا یعنی سرگیجه‌آور، زیرا برداشت این سبزی، حالت سرگیجه ایجاد می‌کند.

خواص گیجاواش

خورش گیجاواش را حتما امتحان کنید…

طرز تهیه خورش گیجاواش را توضیح داده و نکات تهیه آن را برایتان گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این سبزی دسترسی دارید، حتما این غذا را تهیه کرده و برای یک بار هم که شده، طعم خورش گیجاواش را امتحان کنید. البته، اگر احساس می‌کنید که کودکان یا بعضی از افراد خانه این غذا را دوست ندارند و مجبور هستید چند نوع غذا تهیه کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، این غذای جذاب را خودتان تهیه کرده و غذای موردعلاقه کوچولوها و دیگر اعضای خانواده را از سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید.

سوالات متداول

جایگزین سبزی گیجاواش در طرز تهیه گیجاواش تره گیلانی چیست؟

شما می‌توانید برای این منظور از سبزی اسفناج استفاده کنید.

مدت ماندگاری گیجاواش در یخچال چقدر است؟

نهایتا به مدت 2 تا 3 روز می‌توان این غذا را در یخچال نگه داشت.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود