آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دویماج ساده
انواع غذاهای محلی و سنتی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه دویماج ساده ، میان وعده اصیل قزوینی

مینا اسماعیل بیگی 27 مرداد 1401 6 دقیقه

دویماج یکی از غذاهای سنتی و اصیل است که ممکن است برخی از افراد نام آن را تا به حال نشنیده باشند. در جواب به این سوال که دویماج چیست و متعلق به شهری است باید گفت که در واقع این غذا متعلق به شهر قزوین است اما به تبریز و زنجان نیز راه پیدا کرده‌است و غذای محلی آنجا نیز شناخته می‌شود. معمولا دویماج را به همراه سیر ترشی و یا در کنار هندوانه سرو می‌کنند. مواد اصلی در طرز تهیه دویماج ساده، خیار، نان، سبزی خوردن، پنیر و گردو می‌باشد. البته برخی از افراد برحسب سلیقه‌ی خود به آن گوجه فرنگی نیز اضافه می‌کنند.

در کل می‌توان از دویماج به عنوان یک میان وعده خوشمزه یا شام سبک استفاده کرد. همچنین برای پذیرایی در مهمانی‌ها یا تولدها نیز انتخاب خوبی خواهد بود. در این مقاله قرار است به طرز تهیه دویماج بپردازیم. خوب است بگوییم که شکل نهایی دویماج شبیه به کوفته است و احتمالا طرز تهیه کوفته برنجی و نحوه‌ی آماده سازی آن نیز برای شما جالب باشد.

دویماج ساده
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی بسیار راحت

دویماج ساده، میان وعده خوش طعم قزوینی ها

دویماج ساده و خوشمزه

در این مطلب به بهترین طرز تهیه دویماج می‌پردازیم. اگر مواد لازم را به اندازه گفته شده آماده کنید و مراحل را به ترتیب و همراه با ما انجام دهید، بهترین نتیجه از تهیه این میان وعده را خواهید گرفت.

مواد لازم برای دویماج ساده

حالا که آماده‌ی تهیه این میان وعده‌ی جذاب هستید، در جدول زیر مواد لازم برای تهیه آن را قید کرده‌ایم. این مقادیر برای تهیه دویماج برای 4 نفر است و اگر تعداد نفرات شما، بیشتر یا کمتر است می‌توانید خودتان اندازه‌ها را تغییر دهید و مقادیر را کم و زیاد کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نان لواش خرد شده 500 گرم
خیار سالادی 2 عدد بزرگ
گردوی خورد شده 1 پیمانه
پنیر سفید یا کوزه‌ای 300 گرم
سبزی خوردن 300 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
ادویه ( نمک، فلفل، زردچوبه ) به میزان لازم

طرز تهیه دویماج ساده به صورت مرحله به مرحله

با این آموزش شما می‌توانید دویماج را به ساده‌ترین شکل تهیه کنید و قطعا بعد از یکبار درست کردن، قطعا باز هم به سراغ تهیه این غذا خواهید رفت.

  • مرحله اول: اولین قدم برای تهیه دویماج این است که مواد را آماده کنید. برای انجام این کار و درست کردن دویماج، به نان لواش خشک شده نیاز دارید. اگر به نان خشک دسترسی دارید که کار شما راحت است. در غیر این صورت به میزان لازم از نان لواش را درون یک سینی و در دمای محیط قرار دهید تا خشک شود.
  • مرحله دوم: بعد از آماده شدن نان خشک، نوبت به خرد کردن آن‌ها می‌رسد. شما باید نان را در اندازه‌ی نه خیلی ریز و نه خیلی درشت خرد کنید و داخل یک کاسه یا ظرف گود بریزید.دویماج تبریزی
  • مرحله سوم: به نان‌های درون کاسه، چند قطره آب اضافه کنید و اجازه دهید تا به خورد نان برود و اندکی نرم شود. بعد از آن روی کاسه را با یک سلفون یا پارچه بپوشانید و به سراغ سایر مراحل بروید.
  • مرحله چهارم: یکی از موادی که در دستور تهیه دویماج استفاده می‌شود، پیاز داغ است. در این مرحله باید پیاز داغ برشته را آماده کنید. برای انجام این کار پیاز را به خوبی شسته و پوست آن را بگیرید. سپس پیاز را به صورت خلال‌های باریک خرد کنید. در تابه به میزان کافی روغن بریزید و اجازه دهید تا گرم شود و در نهایت پیاز خلالی را به همراه اندکی زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید. انجام این کار را تا جایی ادامه دهید که پیازها طلایی شوند و حالت برشته‌ای در آن‌ها ایجاد شود.
  • مرحله پنجم: حالا سبزی خوردن را به خوبی بشویید و درون آبکش بریزید تا آب آن خارج شود. باید سبزی را تمیز کنید و در اندازه‌ی مناسب خرد کنید. البته لازم نیست تا آن را ساطوری و کاملا ریز کنید. همین که در ابعاد قابل خوردن باشد، کافی است.
  • مرحله ششم: به مرحله ششم از طرز تهیه دویماج ساده رسیدیم. پوست خیار را نیز گرفته و آن را رنده کنید.
  • مرحله هفتم: حالا که تمام مواد را آماده کردید، کاری که باید انجام دهید این است آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.
  • مرحله هشتم: نان خشک شده را در یک ظرف مناسب بریزید و به آن گردو، پنیر، سبزی، خیار رنده شده و همچنین پیاز داغ را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مخلوط شود. سپس نمک و فلفل و اگر دوست داشته باشید اندکی نعنا نیز به مواد داخل ظرف اضافه کنید و مجددا به هم بزنید تا تمام مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.دویماج زنجان
  • مرحله نهم: بعد از انجام این کار، مجددا روی مواد را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا 1 تا 2 ساعت درون یخچال باقی بماند تا مواد به خوبی به خورد یکدیگر برود و نرم شوند. در نهایت مواد را از یخچال خارج کرده و به شکل قلقلی بزرگ در بیاورید.
  • مرحله دهم: طرز تهیه دویماج ساده به پایان رسید و میان وعده خوشمزه شما آماده است. می‌توانید روی آن را با سبزی یا گردو تزیین کرده و نوش جان کنید.

در ابتدا گفتیم که دویماج در شهرهای مختلفی پخته می‌شود و غذای محلی آن‌ها نیز به حساب می‌آید، اما در کل طرز تهیه دویماج قزوینی، دویماج تبریزی و دویماج زنجان مشابه با یکدیگر است و دقیقا مطابق با همین روشی است که در این آموزش گفتیم. البته اگر شما به غذاهای محلی این شهرها علاقه دارید، به طور مثال طرز تهیه کوفته تبریزی اصل نیز ممکن است برای شما جالب باشد. چرا که طعم بی‌نظیری دارد و برای افرادی که تا به حال این مدل غذا را نچشیده‌اند قطعا متفاوت و دوست داشتنی خواهد بود.

نکات طلایی برای درست کردن دویماج بی نظیر

با طرز تهیه دویماج ساده آشنا شدیم و حال نوبت به نکات پخت آن می‌رسد. اگر می‌خواهید تا دویماج شما طعم فوق العاده‌ای داشته باشد، می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید و انجام دهید. همچنین برای طرفداران به غذاهای سنتی و اصیل طرز تهیه انواع کوفته‌ های ایرانی به شدت توصیه می‌شود.

  • اگر احساس کردید که مواد اولیه‌ی شما برای آماده سازی دویماج خشک است، بهتر است تا به آن مقداری آب اضافه کنید. اما انجام این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد خمیر نشوند.
  • تمام موادی که در تهیه دویماج استفاده می‌شود، کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر احساس کردید که هر کدام از این مواد را دوست ندارید یا با ذائقه‌ی شما جور در نمی‌آید می‌توانید از آن استفاده نکنید.طرز تهیه دویماج
  • در مورد اضافه کردن پیاز سرخ شده باید به این نکته دقت داشته باشید که نباید از روغن بیش از اندازه استفاده کنید. چرا که دویماج شما را چرب می‌کند و نباید این اتفاق رخ دهد.
  • برای این که طعم دویماج شما بهتر و سنتی‌تر باشد، حتما از نان تنوری یا لواش استفاده کنید.
  • اگر در تهیه دویماج از پنیر کوزه‌ای استفاده کردید، به دلیل اینکه خود پنیر شور است از نمک استفاده نکنید یا استفاده از آن را به حداقل برسانید.
  • در طرز تهیه دویماج ساده، اگر دوست داشته باشید، می‌توانید از پیاز خام هم استفاده کنید.

سفارش آنلاین دویماج راحت است!

خوردن غذاهای اصیل و سنتی همیشه احساس خوبی را ایجاد می‌کند. به خصوص که این غذا به شیوه‌ی درست و به همراه تکنیک‌های خاص طبخ شود. برای افرادی که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند و تا به حال غذاهای سنتی شهر خود را میل نکرده‌اند، سرویس آنلاین غذای اسنپ امکان ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

شما با سفارش غذا از اسنپ هر چیزی که دوست دارید و میل به خوردن آن را دارید، می‌توانید سفارش دهید. برای مثال سفارش آنلاین غذا در تبریز برای شهروندان عزیز این شهر در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می‌توانند تمام غذاهای سنتی، فست فود، ایرانی و… را سفارش داده و نوش جان کنند. با سرویس سفارش آنلاین غذای اسنپ دیگر نگرانی بابت درست کردن غذا و امتحان کردن غذاهای جدید وجود ندارد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود