راحت الحلقوم انار شیرینی شب یلدا

طرز تهیه راحت الحلقوم انار
به این مقاله امتیاز دهید

احتمالا این روزها، به عنوان یک کدبانوی باسلیقه ایرانی، در فکر تدارک سفره‌ای جذاب و متفاوت برای شب یلدا هستید. از لیست غذاها که بگذریم، می‌توانید از انواع دسر ساده شب یلدا کمک بگیرید. مثلا نحوه تهیه کیک هندوانه‌ای را حتما ببینید یا با تهیه کدو شکری، یک سفره به یادماندنی برای مهمان‌ها بچینید. البته طرز تهیه راحت الحلقوم انار هم انتخاب خوب و راحتی است که ثابت می‌کند هنر کدبانوگری شما فقط به غذاها ختم نمی‌شود. پس با اسنپ فود همراه باشید تا با هم طرز تهیه یکی دیگر از  دسرهای خوش‌ظاهر و خوش‌طعم شب یلدا را ببینیم:

راحت الحلقوم انار
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی سختی کم

راحت الحلقوم انار

راحت الحلقوم انار

یکی شیرینی خوشمزه و مجلسی، راحت الحقوم انار.

جالب است بدانید که اصالت لوکوم یا راحت الحلقوم متعلق به کشور ترکیه است و بسته به اینکه از چه میوه‌ای در ترکیب آن استفاده کنید، تنوع قابل توجهی دارد. اما حیف است که پاییز بگذرد و با وجود فراوانی انار، راحت الحلقوم انار را امتحان نکرده باشید. همان‌طور که در ادامه خواهید دید این دسر شکیل و خوشمزه، خیلی راحت تهیه می‌شود و می‌تواند یکی از انتخاب‌های پذیرایی در شب یلدای امسالتان باشد.

مواد لازم در طرز تهیه راحت الحلقوم انار

شما می‌توانید در طرز تهیه لوکوم انار، از آب انار خالص هم استفاده کنید. برای تهیه راحت الحلقوم با ژله مواد لازم را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر نشاسته 2 لیوان
شکر 2 لیوان
آب 2 لیوان
پودر ژله انار 8 قاشق غذاخوری
گلاب 8 قاشق غذاخوری
آرد به مقدار لازم
کره 4 قاشق غذاخوری
جوهر لیمو 1 قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه راحت الحلقوم انار

برای تهیه این دسر شکیل و خوشمزه، راحت الحلقوم یلدایی مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: نشاسته را با کمی آب مخلوط کنید و ظرف را کنار بگذارید تا نشاسته ته‌نشین شود، سپس آب روی نشاسته را دور بریزید.
  • مرحله دوم: روی نشاسته 2 لیوان آب بریزید و شکر، پودر ژله، گلاب و جوهر لیمو را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و محتویات آن را مدام هم بزنید. در این مرحله باید بوی خامی نشاسته گرفته شود و راحت الحلقوم انار سفت شده و شبیه حلوا، وسط ظرف جمع شود.
  • مرحله چهارم: حدود نیم ساعت بعد و در اواخر پخت، کره را به مواد قبلی اضافه کرده و پس از اینکه خوب مخلوط کردید، ظرف را از روی حرارت بردارید.

    طرز تهیه لوکوم انار

    لوکوم انار، شیرینی یلدایی خوشمزه با بافتی نرم.

  • مرحله پنجم: یک قالب مناسب (ترجیحا یک ظرف پیرکس) را انتخاب کرده و کف آن را کمی چرب کنید. سپس مواد دسر را داخل قالب ریخته و روی آن را با قاشق صاف کنید.
  • مرحله ششم: حدود 2 ساعت زمان لازم است تا دسر خودش را بگیرد. سپس آن را به شکل دلخواه قالب بزنید یا برش دهید. شیرینی را در آرد بغلطانید و در ظرف سرو بچینید. در کنار این شیرینی، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه ژله فالوده و انار را نیز یاد بگیرید و شیرینی راحت الحلقوم  را به همراه ژله مخصوص یلدا به مهمانانتان تعارف کنید.

    طرز درست کردن راحت الحلقوم به پایان رسید در ادامه نکات کاربردی در تهیه این لوکوم خوشمزه را خواهیم گفت.

چند نکته کاربردی در درست کردن راحت الحلقوم انار

توجه به این نکات در تهیه راحت الحلقوم شب یلدا، کیفیت شیرینی شما را بالا می‌برد:

  • از ماندن طولانی مدت راحت الحلقوم با نشاسته ذرت داخل یخچال خودداری کنید، این کار، بافت لوکوم‌ها را بیش از اندازه سفت خواهد کرد.
  • می‌توانید از انواع مغزیجات مانند مغز پسته یا بادام داخل بافت لوکوم انار استفاده کنید.
  • به جای غلطاندن در آرد می‌توانید از پودر قند یا پودر گل محمدی استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید راحت الحلقوم‌هایی با طعم ترش و شیرین داشته باشید، میزان شکر را کمی کمتر کنید.
  • شما می‌توانید راحت الحلقوم را به هر شکلی برش بزنید، اما معمولا برش‌های مکعبی، متداول‌تر و شکیل‌تر هستند.

نحوه تهیه و نکات مربوط به درست کردن لوکوم انار را گفتیم، اما، اگر احساس می‌کنید که کودکان این نوع شیرینی را دوست ندارند، می‌توانید برای آن‌ها پاستیل انار تهیه کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم در کنار این مطلب، طرز تهیه پاستیل انار را هم یاد بگیرید.

راحت الحلقوم انار، بهترین شیرینی برای شب یلدا

طرز تهیه راحت الحلقوم انار را برای شما توضیح داده و نکات مربوط به تهیه آن را برایتان ذکر کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این شیرینی پاییزی را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. این شیرینی در کنار خوراکی‌های شب یلدا همچون آجیل، هندوانه، کدو، انار و … سفره یلدا را تکمیل می‌کند. البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این شیرینی را ندارید، می توانید از سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود کمک بگیرید. با استفاده از این سرویس، راحت الحلقوم موردنظر شما در کمترین زمان به دستتان خواهد رسید.

سوالات متداول

لوکوم انار و پسته چیست؟

لوکوم نوعی شیرینی خوشمزه ترکیه‌ای است که در نوع انار و پسته‌ای آن از نشاسته ذرت، به همراه آب انار، مغز پسته، وانیل، عسل و پودر نارگیل استفاده می‌شود.

برای تهیه راحت الحلقوم با شیر، به شیر، نشاسته، کره، شکر، وانیل و پودر نارگیل نیاز دارید. در صورت تمایل می‌توانید نوعی از مغز آجیل چون پسته یا بادام را نیز به مواد اولیه خود، اضافه کنید.

اگر در مراحل تهیه این شیرینی، نشاسته به خوبی حرارت نبیند، ممکن است راحت الحلقوم شما شل شده و سفتی لازم را نداشته باشد.

برای تهیه لوکوم انار می‌توانیم، از آب انار خالص و انواع مغزیجات مانند مغز پسته یا بادام در تهیه آن استفاده کنیم. در انتهای کار می‌توانیم به‌جای غلتاندن در آرد، لوکوم را در پودر قند یا پودر گل محمدی غلتاند. برای اینکه راحت‌الحلقوم را با طعم ترش‌وشیرین درست کنیم، میزان شکر را کمی کمتر می‌کنیم.

ابتدا نشاسته را با آب، شکر، پودر ژله، گلاب و جوهرلیمو مخلوط کرده، روی حرارت ملایم هم می‌زنیم. وقتی مایه غلیظ و سفت شد (مثل حلوا)، کره را به مواد اضافه می‌کنیم. سپس مایه را از روی حرارت بر می‌داریم. قالب خود را کمی چرب کرده، مواد دسر انار را داخل آن میریزیم. مایه را با قاشق کاملاً صاف‌کرده، می‌گذاریم استراحت کند. در آخر دسر انار را برش می‌زنیم و در آرد می‌غلتانیم.

نظرات کاربران