آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوراغ
آموزش آشپزی
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سوراغ با سبکی عجیب و منحصر به فرد

مینا اسماعیل بیگی 30 فروردین 1402 4 دقیقه

طرز تهیه سوراغ، سبکی سنتی و منحصر‌به‌فرد دارد که باید آن را در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان قرار داد. در واقع، خصوصیات اقلیمی استان هرمزگان باعث شده که تنوع غذاها هم در این منطقه، چشمگیر باشد. برای مثال، در جزیره هرمز که در 8 کیلومتری بندرعباس واقع است، نوعی خاک خوراکی خوشرنگ به نام گِلَک وجود دارد که از آن، در تهیه نوعی چاشنی خوراکی به نام  سوراغ، استفاده می‌شود که طرفداران زیادی هم دارد و بعید است که به این استان سفر کنید و عطر و طعم این چاشنی را در غذای جنوبی تجربه نکنید.

حالا اگر کنجکاو شده‌اید بدانید که این سس خوشمزه جنوبی، چطور درست می‌شود، با اسنپ فود همراه باشید.

سوراغ

زمان آماده سازی با احتساب زمان شستن و خشک شدن ماهی‌ها، حدود 1 ساعت
زمانه تهیه بین 15 تا 20 روز آفتابی
میزان سختی  کم

طرز تهیه سوراغ

سوراغ، نوعی چاشنی همه‌کاره است؛ یک چاشنی‌ که ردپای آن در اکثر غذاهای محلی بندرعباس و جزیره هرمز، یافت می‌شود. این سس سرخ رنگ، هم یک طعم‌دهنده فوق‌العاده است و هم به غذاهای جنوبی، رنگ و لعاب بهتری می‌دهد. برای مثال، یکی از مواد به کار رفته در طرز تهیه تُمشی؛ نان محلی هرمز، همین چاشنی سوراغ است. البته سوراغ در ترکیب برخی غذاهای دریایی و غذاهایی مانند کله جوش، عدس پلو با میگوی کوچک و استانبولی هم کاربرد دارد. به هر حال، هم رنگ سرخ فام این چاشنی و هم ترکیب عطر نارنج و برگ لیومی آن، از ان یک سس بی‌نظیر ساخته است که پیشنهاد می‌کنیم از طریق خرید غذا دریایی بندرعباس، برای یکبار هم که شده، آن را امتحان کنید.

تهیه سوراغ

مواد لازم برای تهیه سوراغ

برای طرز تهیه سوراغ، مواد اولیه را مطابق جدول زیر، آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماهی مومغ 1 کیلوگرم
پودر گلک 1 تا 2 پیمانه
پوست نارنج خشک شده 5 یا 6 تکه
برگ لیموی تازه 7 تا 8 برگ
نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه سوراغ

مراحل تهیه سوراغ

برای تهیه یک سوراغ خوشرنگ و خوش طعم، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا سر ماهی را جدا کنید و محتویات شکم آن را هم بیرون بیاورید. در ادامه، ماهی را با آب سرد بشویید و در یک آبکش مناسب قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شده و خشک شود.
  • مرحله دوم: حالا داخل ماهی و شکم آن را به مقدار زیادی نمک، آغشته کرده و پس از آن، پودر گلک را الک کنید و روی ماهی‌ها بپاشید. دقت داشته باشید که در این مرحله، تمام ماهی را زیر و رو کنید تا پودر گلک به تمام قسمت‌های آن‌ها برسد.
  • مرحله سوم: یک دبه شیشه‌ای یا پلاستیکی خشک و تمیز را آماده کرده و ماهی‌ها را داخل آن بچینید. البته از دبه حلبی هم می‌توانید استفاده کنید. کف دبه، مقداری نمک ریخته و بعد، ماهی را روی هم بچینید لابه لای آن‌ها هم ترکیب پوست نارنج و برگ لیمو قرار دهید.

نکته: مواد سوراغ باید به صورت کاملا فشرده شده داخل دبه قرار داده شوند.

  • مرحله چهارم: درب ظرف را محک ببندید، می‌توانید از یک حایل پلاستیکی در دهانه ظرف استفاده کنید تا هوا نکشد. دبه حاوی سوراغ را به مدت 20 روز جلوی آفتاب قرار دهید تا آماده خوردن شود.

نکته: می‌توانید بعد از 15 روز، درب دبه را باز کرده و محتویات آن را با یک کفگیر خشک، هم بزنید. له شدن مواد سوراغ، نشانه این است که سس شما آماده است، در غیر اینصورت، دوباره درب دبه را محکم ببندید و اجازه دهید برای چند روز دیگر هم در معرض آفتاب، بماند.

چند نکته مهم در طرز تهیه سوراغ

چند نکته مهم در طرز تهیه سوراغ

در طرز تهیه سوراغ، این نکات را هم در نظر داشته باشید:

  • در صورت عدم دسترسی به ماهی مومغ، می‌توانید از ماهی گورغ استفاده کنید.
  • در مصرف نمک، دست و دلباز باشید. اگر مقدار نمک کم باشد، ممکن است ماهی فاسد شود.
  • اگر در فصل زمستان اقدام به تهیه سوراغ کرده‌اید، باید بدانید که بین 1 تا 2 ماه طول می‌کشد تا سس سوراغ آماده شود و این موضوع به خاطر شدت کمتر تابش آفتاب است.
  • اگر در طرز تهیه سوراغ از دبه حلبی استفاده کردید، پس از آماده شدن سس، آن را به یک دبه پلاستیکی منتقل کرده و در فضای آشپزخانه، نگهداری کنید.
  • ترکیب ماهی و پودر گلک، به مرور زمان آب می‌اندازد، پس نیازی به اضافه کردن آب به این چاشنی، نیست. اما در زمان استفاده از این چاشنی در غذاها، اضافه کردن آب به آن، مانعی ندارد.
  • شما می‌توانید از سوراغ به شکل‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال، می‌توان این سس را به شکل استانبولی، همراه با برنج دم کرده و مصرف کرد و یا اینکه از آن به عنوان رومال نان یا یک چاشنی استفاده کرد.
  • دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف سوراغ می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

تجربه طعم دلپذیر سوراغ با خرید غذا دریایی بندرعباس از اسنپ فود

همان‌طور که دیدید، یکی از مواد خاص موجود در طرز تهیه سوراغ، خاک سرخ هرمزگان؛ یعنی گلک است. اما تهیه این خاک سرخ خوراکی برای همه افراد، مقدور نیست، پس شاید بهتر باشد که برای چشیدن طعم این سس بی‌نظیر جنوبی، سری به سایت اسنپ فود بزنید و سس‌های آماده بسته‌بندی شده و بهداشتی را از این سایت و به صورت اینترنتی تهیه کنید. در این صورت، از طریق قسمت خرید غذا دریایی بندرعباس اقدام کنید تا به منظور خود برسید. شاد و تندرست باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود