آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه
انواع نوشیدنی ها
4.1/5 - (10 امتیاز)
8

طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه به شیوه‌ی حرفه‌ای

مینا اسماعیل بیگی 10 مرداد 1402 9 دقیقه

برخلاف شربت‌های معمولی چون شربت پرتقال و آلبالو، کمتر کسی با طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه آشناست. حتی گاهی اوقات بعضی افراد طرز تهیه شربت نعنا را به دلیل ماده مشترک موجود در دو شربت با شربت سکنجبین اشتباه می‌گیرند. البته از مدت‌ها پیش، در اکثر خانه‌ها تهیه سکنجبین برای کاهو خوردن، به عنوان یک میان‌وعده مقوی رایج بوده، اما هم‌اکنون نقش این خوراکی مفید کم‌رنگ‌تر شده است. بدین منظور، ما تصمیم داریم اکنون که در فصل گرما و تشنگی‌های مفرط به سر می‌بریم، شما را با شربت گوارای سکنجبین آشنا نماییم. در ادامه، جدول مشخصات غذایی این شربت گوارا و خوش‌طعم را ببینید:

طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه
تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان تهیه 20 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه

عکس شربت سکنجبین

آماده‌سازی و تهیه شربت سکنجبین در مقایسه با دیگر شربت‌ها کمی متفاوت است. دلیل این موضوع، استفاده از سرکه است که معمولا عادت کرده‌ایم آن را برای تهیه ترشی به کار ببریم. البته، اگر سرکه با چیز شیرینی مانند شکر و قند ترکیب شود، می‌تواند شربتی به غایت خوشمزه و مفید بسازد. همان‌طور که می‌دانید، سکنجبین به معنای ترکیبی متشکل از سرکه و انگبین یا همان عسل است. در گذشته، طرز تهیه سکنجبین با عسل بیشتر مرسوم بوده است، اما امروزه در تهیه شربت سکنجبین، معمولا از شکر به جای عسل استفاده می‌شود.

علاوه بر این، مشاهده شده که بعضی افراد، از دستور ویژه‌ای متشکل از سفیده تخم‌مرغ نیز بهره می‌برند. در هر صورت، ما به دلیل اختیاری بودن سفیده تخم‌مرغ و بوی زهمی که ممکن است از آن در شربت برجای بماند، از استفاده آن صرف‌نظر کرده و گلاب را برای عطر بی‌نظیرش و زعفران را برای رنگ و خواص فوق‌العاده‌‌اش انتخاب کرده‌ایم. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه این شربت نوستالژیک و خوشمزه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم در طرز تهیه سکنجبین با شکر و مقیاس پیمانه

با استفاده از مواد زیر می‌توانید برای 8 نفر شربت سکنجبین خانگی تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سرکه قرمز انگور 1 پیمانه
شکر 5 پیمانه
آب 6 پیمانه
زعفران 1 قاشق چایخوری
گلاب 3 قاشق غذاخوری
نعنا 5 شاخه کوچک

مراحل طرز تهیه سکنجبین زعفرانی با پیمانه

مراحل طرز تهیه سکنجبین زعفرانی با پیمانه

مراحل آماده‌سازی شربت سکنجبین به سادگی مراحلی که در طرز تهیه شربت گل محمدی پیش می‌گرفتید بوده و فقط یکسری نکات اضافی دارد که پیش‌تر به آن‌ها خواهیم پرداخت. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا به سراغ تمیز کردن و شستن نعنای تازه بروید. در ادامه، آن‌ها را روی دستمال پارچه‌ای پهن کرده و اجازه دهید تا آب اضافی نعناها جذب پارچه شود.
  • مرحله دوم: اکنون قابلمه‌ای با سایز متوسط را با مقدار کافی آب روی حرارت بالا گذاشته و شکر یا خاک قند را به آن اضافه کنید.

نکته: دقت داشته باشید که در ابتدای کار، حرارت اجاق بالا باشد و پس از قل‌قل خوردن آب، آن را ملایم کنید.

  • مرحله سوم :بعد از مدتی که شکر به خوبی در آب حل شد و محلول به دست آمده به یک قوام نسبی رسید، نوبت اضافه کردن نعنای تازه است. آن‌ها را به قابلمه افزوده و کمی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  • مرحله چهارم: اکنون بایستی کمی فرصت بدهید تا نعنا آرام‌آرام در آب و شکر جوش خورده و عطر آن فضای آشپزخانه را پر کند. این زمان چیزی حدود 20 تا 30 دقیقه خواهد بود.
  • مرحله پنجم: در ادامه کار طرز تهیه شربت سکنجبین با نعنا و سرکه قرمز ، شربت را از صافی عبور دهید تا نعناها جدا شوند. سپس، دوباره مواد را روی حرارت بگذارید.
  • مرحله ششم: زمانی که محتویات درون قابلمه کمی جوش خورد و به غلظت مناسبی رسید، سرکه را اضافه کنید. به این منظور، سرکه قرمز انگور را طی چند مرحله به قابلمه اضافه کرده و به خوبی مواد را هم بزنید. صبور باشید تا محتویات شربت به قوام مطلوب و مورد نظر برسد.
  • مرحله هفتم: سپس زعفران را با مقداری آب جوش روی حرارت گذاشته و صبر کنید تا دم بکشد. اکنون زعفران دم‌کرده و غلیظ را به محتویات شربت اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا یکدست و یک رنگ شوند.

نکته: اگر می‌خواهید زعفران زودتر رنگ خود را پس بدهد، چند تکه یخ درون آن بیندازید.

  • مرحله هشتم: در این مرحله برای اطمینان از میزان غلظت مناسب شربت، مقداری از آن را در ظرف کوچکی ریخته و برای 2 تا 3 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس با انگشت خود بافت آن را چک کنید. اگر بافت شربت قوام مناسبی داشت و حالت چسبنده و کشدار آن را دیدید، کار را به درستی پیش برده‌اید. بنابراین گلاب را به آن افزوده و چند دقیقه بعد شعله را خاموش کنید تا شربت خنک شود.
  • مرحله نهم: پس از اینکه شربت به خودی‌خود و به آرامی خنک شد، وقت آن است که شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید. در نهایت، درب آن را بسته و سپس در یخچال نگهداری کنید. طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه به پایان رسید.

شربت سکنجبین با قند

شربت سکنجبین با قند

اگر شکر در اختیار نداشتید، می‌توانید در دستور بالا، به جای 5 پیمانه شکر، از 1 کیلو خاک قند استفاده کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین به مقدار زیاد

دستوری که در بالا آمد، مربوط به طرز تهیه شربت سکنجبین برای 8 نفر بود، اما اگر بخواهید می‌توانید با 2 یا چند برابر کردن مواد اولیه، مقدار بیشتری از این شربت خوش‌طعم را تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین با یک کیلو شکر

اگر نمی‌خواهید در طرز تهیه شربت سکنجبین، از مقیاس پیمانه استفاده کنید، مقدار بقیه مواد مورد استفاده به ازای 1 کیلو شکر، 2 لیوان آب، 100 گرم سرکه، 150 گرم نعنا و مقداری گلاب است.

روش کار هم مطابق با دستور بالا است. البته در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران هم به مواد گفته شده اضافه کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسلطرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

دانستیم در گذشته طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل بسیار مرسوم بوده است، لذا شما نیز اگر عسل مرغوبی در دست دارید می‌توانید آن را جایگزین شکر یا خاک قند نمایید. این شربت بی‌نظیر سنتی، دافع صفرا و مقوی معده است و یکی از بهترین بازکننده‌های انسداد عروق محسوب می‌شود.

برای تهیه این شربت عسلی، به ازای 1 پیمانه سرکه، به 2 پیمانه عسل و 8 پیمانه آب نیاز دارید. ابتدا آب و عسل را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. در طول این مدت، مدام کف جمع شده روی شربت را بردارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که کفی روی شربت نماند. در واقع، هر چقدر عسل نامرغوب‌تر باشد، میزان کف جمع شده روی شربت هم بیشتر خواهد بود. پس از اینکه شربت جوشید و به نصف حجم اولیه رسید، سرکه را اضافه کرده و صبر کنید تا بوی خامی سرکه گرفته شده و مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند.

باز هم صبر کنید تا شربت با وجود سرکه بجوشد و غلیظ تر شود و حجم آن به 4/1 حجم اولیه برسد. در ادامه و پس از آنکه شربت کاملا خنک شد، آن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. برای مصرف این شربت، 3/1 از حجم لیوان را با شربت غلیظ پر کرده و به آن آب و یخ اضافه کنید.

نکته: برای حفظ خواص درمانی شربت سکنجبین عسلی، از عسل مرغوب، سرکه انگور طبیعی و آب بدون کلر استفاده کنید.

طرز تهیه سکنجبین با شکر و عرق نعنا

شما می‌توانید در طرز تهیه شربت سکنجبین، از عرق نعنا هم استفاده کنید. برای این کار، به ازای 2 پیمانه عرق نعنا، باید 2 پیمانه شکر و 2 پیمانه سرکه داشته باشید. مانند روش‌های قبل، عرق نعنا و شکر را با هم بجوشانید تا به غلظت مناسب برسند و در ادامه، سرکه انگور را به آن‌ها اضافه کنید. پس از قوام آمدن، شربت را از روی حرارت بردارید. زمانی که شربت خنک شد، آن را در شیشه‌های مناسب بریزید و داخل یخچال بگذارید.

طرز تهیه شربیت سکنجبین با خاکشیر

اگر می‌خواهید شربت سکنجبین شما در کنار خاکشیر طعم متفاوتی پیدا کند، هنگام سرو شربت سکنجبین، مقداری خاکشیر هم اضافه کنید. معمولا به ازای 3 تا 4 قاشق غذاخوری شربت شکنجبین، 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر مناسب است. البته فراموش نکنید که خاکشیر را حتما از قبل بشویید. این شربت، یک شربت اصیل ایرانی برای روزهای گرم تابستان است که به خوبی عطش شما را فرو می‌نشاند، اما برای این کار، انتخاب‌های دیگری هم وجود دارند و شما می‌توانید برای تعدیل گرمای تابستان، با طرز تهیه شربت لیمو عمانی هم آشنا شوید.

خواص شربت سکنجبین

خواص شربت سکنجبین

مزایای استفاده از شربت سکنجبین، فقط در عطر و طعم فوق العاده آن خلاصه نمی‌شود و لازم است بدانید که این شربت سنتی و خانگی، مانند شربت شیره انگور ، خواص اعجاب‌انگیز فراوانی برای بدن دارد. البته در صورتی که آن را به روش سنتی و با عسل تهیه کنید، خواص قوی‌تری خواهد داشت. در ادامه، ابتدا به ارزش غذایی این شربت بدون استفاده از گلاب اشاره می‌کنیم و بعد از آن، برخی از خواص شربت سکنجبین را با هم مرور می‌کنیم:

ارزش غذایی شربت سکنجبین بدون گلاب

اگر این شربت بدون گلاب تهیه شود، مواد مغذی موجود در 100 گرم از آن به طور تقریبی برابر اعداد زیر است:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 191
کربوهیدارت 49
چربی 0
پروتئین 0

مهم‌ترین خواص شربت سکنجبین

شربت سکنجبین به دلیل وجود زعفران، نعنا، گلاب و سرکه انگور مجموعه‌ای بزرگ از خواص را شامل می‌شود که در بخش زیر تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اگر خواص زیر را مطالعه کنید، طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه را دنبال خواهید کرد.

  • سرکه انگور می‌تواند چربی خون را کاهش داده و ترشح اسید معده را تنظیم کند.
  • مصرف به قاعده سرکه، بوی بد دهان را برطرف کرده و حتی باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.
  • سرکه به فرآیند سم‌زدایی کبد کمک کرده و احتمال وقوع حملات قلبی را کاهش می‌دهد.
  • زعفران یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده که به کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی کمک می‌کند.
  • مصرف زعفران به تنظیم قند خون کمک کرده و در بهبود بینایی فرد موثر است. علاوه‌ بر آن، حافظه را تقویت کرده و بیماری‌هایی چون آلزایمر را به تعویق می‌اندازد.
  • اگر مصرف نعنا به اندازه باشد، آرامش‌بخش بوده و به کاهش اختلالات مربوط به سیستم تنفسی کمکمی‌کند.
  • نعنا همچنین در روند کاهش وزن موثر بوده و بهداشت دهان را سبب می‌شود.
  • مصرف به قاعده نعنا به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و آلرژی‌های فصلی نیز کمک می‌کند.
  • مصرف گلاب باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و با خاصیت ضدالتهابی که دارد، از بدن در مقابل بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند.
  • گلاب در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و مشکلات معده از جمله ریفلاکس را درمان می‌کند.
  • گلاب با کاهش فشار خون بالا، از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و علاوه‌ بر آن، ضد استرس بوده و سردرد و میگرن را رفع می‌کند.

رازهای خوشمزه شدن شربت سکنجبینرازهای خوشمزه شدن شربت سکنجبین

مطمئنا بیشتر ما با آموزش طرز تهیه شربت بیدمشک یا شربت آلبالو آشنا هستیم و نکات آن‌ها را می‌دانیم. اما همان‌طور که مشاهده کردید، طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه به خاطر وجود سرکه، دارای مراحلی حساس‌تر و به تبع آن نکات ویژه‌ای است که اگر از آن‌ها غافل شوید، ممکن است به جای شربتی گوارا و لذیذ، چیزی جز ناکامی عایدتان نشود! بنابراین خوب است به نکات طرز تهیه شربت سکنجبین توجه کنید:

  • مقدار سرکه‌ای که در تهیه شربت سکنجبین استفاده می‌شود به سلیقه و ذائقه شخصی شما بستگی دارد، لذا برای اطمینان از کافی بودن و تناسب آن با دیگر محتویات شربت، آرام ‌آرام آن را اضافه کرده و اگر حدس زدید مقدار آن کافیست، حتما غلظت شربت و مزه آن را تست کنید.
  • دقت داشته باشید که اگر شربت سکنجبین را خیلی زود از روی حرارت بردارید، به غلظت کافی نمی‌رسد و یک شربت رقیق مستعد کپک زدن است.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن شربت سکنجبین، باید مراقب باشید که غلظت شربت بیش از اندازه زیاد نباشد. در این صورت برای رفع آن می‌توانید از مقداری آب جوش و گلاب بهره ببرید.
  • می‌توانید به جای شکر معمولی از خاک قند نیز برای تهیه شربت سکنجبین استفاده کنید.
  • به دلیل عطر خوب نعنا مراقب باشید که در استفاده از آن افراط نکنید. زیرا زیاده‌روی در مصرف نعنا موجب بد رنگی و تلخ شدن مزه شربت می‌شود.
  • حتما برای تهیه شربت سکنجبین از سرکه قرمز انگور استفاده کنید.
  • هر چند استفاده از زعفران در شربت سکنجبین اختیاری است، اما سعی کنید طرز تهیه سکنجبین زعفرانی را پیش ببرید؛ چرا که در نهایت رنگ و طعم بهتری حاصل می‌شود.
  • از دستور طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا زمانی استفاده کنید که نعنا تازه در اختیار ندارید. بدین ترتیب نیز یادتان باشد در مصرف عرق نعنا اعتدال را رعایت کنید.
  • در آخر، برای نگهداری شربت سکنجبین حتما از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید.

تابستونه و هوا گرمه؟ پس شربت سکنجبین رو تهیه کن…

اکنون که در فصل گرما به سر می‌بریم، هیچ‌چیز به اندازه یک لیوان شربت گوارا و خنک، حال و احوال ما را سر جایش نمی‌آرود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اکنون که با طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه آشنا شدید، آن را برای رفع عطش و هیدراته کردن بدن تهیه کرده و برای روزهای متوالی از آن استفاده کنید.

البته، اگر احساس می‌کنید که اعضای خانواده به خصوص کودکان، رابطه خوبی با این شربت ندارند، می‌توانید برای آن‌ها آبمیوه‌های طبیعی تهیه کنید. به این منظور، این شربت خوشمزه را خودتان تهیه کرده و انواع آبمیوه و نوشیدنی خنک را از سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

manije mandouriyan
04 دی 1402

وای داخل شربت سکنجبین تخم‌مرغ زدم و بوی زهمی میداد خیلی بد بود شربت سکنجبین با گلاب و زعفران طعم و عطر بهتری داره

  • snappfoodadmin
    04 دی 1402

    سلام شربت سکنجبین با ترکیب گلاب و زعفران و خاکشیر و عسل و قند و شکر درست می شود.در تهیه شربت سکنجبین گاهی از تخم مرغ استفاده می کنند که ما به دلیل اختیاری بودن سفیده تخم‌مرغ و بوی زهمی که ممکن از آن در شربت باقی بماند، از استفاده آن صرف‌نظر کردیم و گلاب را برای عطر بی‌نظیرش و زعفران را برای رنگ و خواص فوق‌العاده‌‌اش برای آماده سازی این شربت انتخاب کرده‌ایم.

شمسی
27 آذر 1402

سلام در طرز تهیه شربت سکنجبین فقط باید از شکر استفاده کنیم نمیتونیم برای درست کردن شربت سکنجبین از شیرین کننده های دیگه استفاده کنیم

  • snappfoodadmin
    27 آذر 1402

    سلام برای درست کردن شربت سکنجبین میتوانید از شکر قهوه ای و خاک قند و عسل استفاده کنید اگر برای تهیه سکنجبین از عسل استفاده می کنید نوع مرغوب آن را به کار بگیرید چون هر چقدر عسل نامرغوب‌تر باشد،میزان کف جمع شده روی شربت هم بیشتر خواهد بود.

poyan barsami
21 آذر 1402

طرز تهیه سکنجبین زعفرانی را بلد نبودم خیلی خوب میشه سکنجبین بیشتر با کاهو میخوردم شربت یاد گرفتم خیلی بهتر شده

  • snappfoodadmin
    21 آذر 1402

    سلام در اکثر خانه‌ها تهیه سکنجبین برای کاهو خوردن،به عنوان یک میان‌وعده مقوی رایج بوده و کمتر مثل شربت پرتقال و آلبالو و گیلاس و شربت گل محمدی استفاده میکنند.شربت سکنجبین زعفرانی ترکیبی از سرکه و انگبین یا عسل و زعفران است بجای عسل میتوانید شکر استفاده کنید

poraniyandarvishiyan
27 آبان 1402

سلام ممنون طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه را آموزش گذاشتید برای جلوگیری از شکرک زدن شربت سکنجبین چیکار کنم

  • snappfoodadmin
    27 آبان 1402

    سلام اگر شربت سکنجبین را خیلی زود از روی حرارت بردارید، به غلظت کافی نمی‌رسد و یک شربت رقیق مستعد کپک زدن دارید برای جلوگیری از شکرک زدن شربت سکنجبین، باید مراقب باشید که غلظت شربت بیش از اندازه زیاد نباشد. در این صورت برای رفع آن می‌توانید از مقداری آب جوش و گلاب کمک بگیرید.شربت سکنجبین با پیمانه کنار کاهو خیلی خوشمزه تر میشه

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود