آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی برنجی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
4

طرز تهیه شیرینی برنجی برای پذیرایی در عید نوروز و دیگر ایام سال!

زهرا دهقان 16 فروردین 1403 8 دقیقه

نان برنجی یا شیرینی برنجی، نوعی شیرینی اصیل ایرانی با ریشه کرمانشاهی بوده که البته در کل ایران محبوب است. این شیرینی در تمام طول سال طالب دارد، اما پای ثابت عید نوروز محسوب می‌شود.

در طرز تهیه شیرینی برنجی ، ابتدا باید کره و شکر را مخلوط کرده و با همزن برقی هم بزنید. در یک مرحله تخم مرغ‌ها و در مرحله بعد گلاب، آرد برنج و هل را اضافه کنید و به هم زدن مواد ادامه دهید. خمیر را ۶ ساعت در یخچال بگذارید و سپس توپک‌های کوچکی از خمیر درست کرده و کمی فشار دهید. روی شیرینی با چاقو طرح ایجاد کرده و با تخم خرفه تزیین کنید؛ سپس شیرینی‌ها را در فر بپزید.

نان برنجی در عین خوشمزگی طرز تهیه بسیار آسانی دارد. دوست دارید خودتان در منزل شیرینی برنجی درست کنید؟ پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

شیرینی برنجی
تعداد نفرات ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی برنجی اصیل ایرانی

شیرینی برنجی با طعم ملایم و خمیر بسیار نرم خود، کاملاً در دهان ذوب می‌شود. در تهیه این شیرینی از آرد برنج استفاده می‌کنند و به همین دلیل، از جمله شیرینی‌های بدون گلوتن محسوب مي‌شود. شیرینی برنجی با کره و روغن جامد کرمانشاهی قابل پخت است که روغن کرمانشاهی عطر و طعم بی‌نظیری دارد؛ البته اگر روغن کرمانشاهی در دسترس نبود، می‌توانید کره را جایگزین کنید.طرز تهیه شیرینی برنجی اصیل ایرانی

راستی در میان این دستور پخت، پیشنهاد می‌کنیم با طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی هم آشنا شوید تا تنوعی از شیرینی‌ها داشته باشید.

مواد لازم در طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

در اولین گام از طرز تهیه شیرینی برنجی با کره، مواد اولیه زیر را آماده کرده و برای پخت شیرینی دست به کار شوید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۳۰۰ گرم
پودر شکر ۲۵۰ گرم
کره ۲۲۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
هل ساییده شده ۵ عدد
سیاه دانه (تخم خرفه) ۱ قاشق غذاخوری
پودر قند یا شکر به مقدار کافی

دستور پخت شیرینی برنجی

مطابق مراحل زیر، طرز تهیه شیرینی نون برنجی را دنبال کنید:دستور پخت شیرینی برنجی

  • مرحله اول: کره و شکر را داخل کاسه‌ای متوسط مخلوط کنید و با همزن برقی به مدت ۳ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا کرم رنگ شده و پف کند.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و به هم زدن مواد ادامه دهید. در این مرحله خمیر شیرینی از حالت رقیق خارج شده و کمی سفت می‌شود.
  • مرحله سوم: گلاب، آرد برنج و هل را به خمیر اضافه کرده و مجددا هم بزنید. در این حالت هنوز هم خمیر به حدی سفت نشده است که بتوانید با آن شیرینی برنجی درست کنید؛ به همین دلیل باید خمیر را حداقل به مدت ۶ ساعت در یخچال بگذارید.
  • مرحله چهارم: هنگامی که برای پخت نان برنجی آماده شدید، فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. در ادامه داخل سینی فر هم کاغذ روغنی پهن کنید.
  • مرحله پنجم: توپک‌های کوچکی به اندازه گردو از خمیر درست کنید و کمی فشار دهید تا پهن شوند. سپس آن‌ها را روی سینی فر با فاصله دو سانتی‌متر بچینید. به دلیل وجود کره در خمیر شیرینی برنجی، این خمیر به سرعت نرم شده و به دست می‌چسبد؛ برای رفع این مشکل، هر چند دقیقه یک‌بار به دست خود پودر قند بزنید.
  • مرحله ششم: با استفاده از چاقو، قاشق یا مُهرهای مخصوص، روی شیرینی طرح بیندازید. کمی تخم خرفه روی هر کدام از آن‌ها بپاشید و به مدت ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا دور شیرینی‌ها طلایی شود. در ضمن شیرینی برنجی به دلیل وجود کره خیلی سریع فرم خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید روی آن طرح بیندازید، قبل از گذاشتن شیرینی‌ها در فر، حتما آن‌ها را برای ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا به خوبی سفت شوند.

 طرز تهیه شیرینی برنجی بدون کره

اصل شیرینی برنجی با کره و روغن جامد است، چون فرم گرفتن خمیر به همین دو ماده بستگی دارد. با این وجود پخت شیرینی برنجی با روغن مایع نیز امکان‌پذیر است که در ادامه این بخش روش تهیه آن را توضیح داده‌ایم. طرز تهیه شیرینی برنجی شمالی نیز به همین صورت است و تفاوت زیادی ندارد؛ پس با یادگیری این طرز تهیه، یک تیر و چند نشان زده‌اید. طرز تهیه شیرینی برنجی بدون کره

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی برنجی در توستر یا فر

طرز تهیه شیرینی برنجی با روغن مایع نیز امکان‌پذیر بوده و برای انجام آن به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۳۲۰ گرم (دو پیمانه)
شکر دانه ریز قنادی ۱۲۰ گرم (سه چهارم پیمانه)
روغن مایع ۱۱۰ گرم (نصف پیمانه)
زرده تخم مرغ ۱ عدد
گلاب ۵۰ گرم (یک چهارم پیمانه)
سیاه دانه (تخم خرفه) ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری

درصورتی‌که مواد اولیه برای درست کردن شیرینی برنجی را در خانه ندارید، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت آنلاین و به‌صرفه از سفارش از سوپرمارکت آنلاین اسنپ فود سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دستور پخت نان برنجی بدون کره

در روش تهیه شیرینی با آرد برنج و روغن مایع، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

روش تهیه نان برنجی بدون کره

  • مرحله اول: در یک کاسه بزرگ، روغن و شکر را با همزن برقی حدود ۱ تا ۲ دقیقه مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: زرده تخم مرغ را اضافه کرده و ۳۰ ثانیه دیگر به هم زدن مواد ادامه دهید.
  • مرحله سوم: آرد برنج را الک کنید و در سه مرحله به دیگر مواد بیفزایید.
  • مرحله چهارم: در انتها گلاب را اضافه کنید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید.
  • مرحله پنجم: خمیر شیرینی را به شکل توپی در آورید، در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و به مدت یک شب در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله ششم: هنگام پخت شیرینی، فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و کف سینی فر هم کاغذ روغنی بگذارید.
  • مرحله هفتم: خمیر شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید و توپک‌هایی کوچک به اندازه گردو از خمیر جدا کنید. خمیر را کف دست به خوبی ورز دهید و تمام ترک‌های روی سطح آن را صاف کنید. سپس با کف دست، کمی خمیر را پهن کرده و روی سینی فر بچینید.
  • مرحله هشتم: با استفاده از مهر‌های مخصوص قنادی یا یک قاشق کوچک چایخوری، روی سطح شیرینی‌ها طرح بیندازید و سیاه دانه بپاشید.
  • مرحله نهم: سینی را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر بگذارید تا لبه‌های نان برنجی، طلایی رنگ شود. در نهایت شیرینی‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شوند.

طرز تهیه شیرینی برنجی بدون فر

شیرینی برنجی را می‌توان بدون فر نیز درست کرد. پس اگر در منزل فر ندارید؛ نگران تهیه نان برنجی نباشید. طرز تهیه شیرینی برنجی با روغن مایع بدون فر مطابق مراحل زیر است:طرز تهیه شیرینی برنجی بدون فر

  • مرحله اول: خمیر نان برنجی را مطابق دستور قبل آماده کنید و شیرینی‌ها را به صورت گرد و کوچک شکل دهید.
  • مرحله دوم: برای درست کردن نان برنجی تابه ای، یک تابه دو طرفه انتخاب کرده و کف آن دو لایه کاغذ روغنی پهن کنید.
  • مرحله سوم: شیرینی‌ها را با فاصله روی تابه بچینید، روی آن‌ها تخم خرفه بپاشید و از قاشق یا مهرهای مخصوص، برای ایجاد طرح روی شیرینی استفاده کنید.
  • مرحله چهارم: گاز را با شعله کم روشن کنید و شعله‌ پخش‌کن را روی گاز قرار دهید. تابه را به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله بگذارید تا شیرینی‌ها پخته شده و رنگ آن‌ها تغییر کند.

فوت و فن‌های تکمیلی طرز تهیه شیرینی برنجی

طرز تهیه شیرینی آرد برنج نکات و فوت و فن‌های خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها موجب می‌شود تا نتیجه کار یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای باشد:

  • برای تهیه شیرینی برنجی از آرد برنج بسیار نرم استفاده کنید. در حقیقت آرد برنج باید چندین بار آسیاب شده باشد و شما نیز حتما قبل از استفاده آن را الک کنید.
  • مقدار مواد اولیه را کاملاً دقیق اندازه بگیرید تا شیرینی با کیفیتی داشته باشید.
  • اگر دوست دارید نان برنجی طعم‌دار درست کنید، می‌توانید کمی زعفران داخل خمیر آن بریزید.
  • کره‌ای که در تهیه شیرینی برنجی استفاده می‌کنید، ابتدا ذوب کنید، کف روی آن را با ملاقه بردارید و کمی که خنک شد، داخل یخچال بگذارید تا سفت و سرد شود. این کره را نیم ساعت قبل از استفاده از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد.
  • اگر می‌خواهید شیرینی برنجی بدون کره درست کنید، دقت داشته باشید که شاید بافت نهایی آن به تردی نوع کره‌ای نشود.
  • در بعضی از مناطق شمالی وسط خمیر شیرینی کمی گردو و نارگیل می‌گذارند که به آن نان برنجی میان پر می‌گویند.
  • در بعضی دستور‌ها کمی بیکینگ پودر هم داخل شیرینی می‌ریزند تا شیرینی خوب پف کند.
  • اگر شیرینی مدت زمان زیادی در فر بماند، خشک می‌شود. پس بلافاصله بعد از طلایی شدن اطراف شیرینی، آن را از فر خارج کنید. در ضمن نگران نرم بودن اولیه شیرینی نباشید؛ بعد از سرد شدن کاملاً ترد می‌شود.

فوت و فن‌های تکمیلی طرز تهیه شیرینی برنجی

  • بعد از اینکه سینی شیرینی‌ها را از فر خارج کردید، اجازه دهید تا به خوبی سرد شوند و سپس آن‌ها را از سینی بردارید. تا قبل از سرد شدن به شیرینی‌ها دست نزنید، چون خراب می‌شوند.
  • دمای ذکر شده برای پخت شیرینی برنجی مربوط به فر گازی است. دقت کنید که اگر فر برقی دارید، دمای آن باید ۲۰ درجه کمتر از دمای گفته شده در این مطلب باشد.
  • برای تزیین روی نان برنجی به طور سنتی از تخم خرفه استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید به دلخواه آن را با پودر پسته، نارگیل، گردو، کنجد، خلال پسته، بادام و حتی با گل محمدی خشک شده تزیین کنید.
  • طرز تهیه نان برنجی با پیمانه و بدون همزن به مهارت بیشتری نیاز دارد؛ چراکه به جای وزن کردن مواد اولیه، باید مقدار آن‌ها را با پیمانه بردارید. در ضمن هم زدن مواد با همزن دستی سخت‌تر بوده و زمان بیشتری از شما می‌گیرد.

روش نگهداری شیرینی برنجی

پس از آشنایی با نحوه درست کردن شیرینی برنجی، اکنون این سوال پیش می‌آید که نان برنجی را چگونه نگهداری کنیم؟ کیک برنجی ایرانی یکی از انواع شیرینی خشک محسوب شده و ماندگاری زیادی حتی تا یک ماه دارد. شیرینی‌ها را پس از پخت و خنک شدن، در ظرفی درب‌دار بچینید و در دمای اتاق و جایی خشک و خنک نگهداری کنید.روش نگهداری شیرینی برنجی

جلوگیری از خراب شدن نان برنجی

بافت شیرینی برنجی در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف باز نماند. در ضمن قرار دادن شیرینی‌ها در یخچال باعث می‌شود تا بافت آن کمی خشک شود؛ اما دقت داشته باشید که محیط نگهداری شیرینی برنجی در خارج از یخچال حتما خشک و بدون رطوبت باشد.

اسنپ فود کار شما برای سفارش شیرینی برنجی را آسان کرده است!

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه شیرینی برنجی با چند روش و در فر یا بدون فر پرداختیم و شما را با فوت و فن‌های آن آشنا کردیم. شیرینی برنجی از جمله شیرینی‌های محبوب است که ماندگاری زیادی دارد. اگر در فکر تهیه شیرینی برای پذیرایی در مهمانی‌های خود هستید، علاوه بر شیرینی برنجی، یادگیری طرز تهیه شیرینی کشمشی نیز ایده خوبی است.

البته راهی آسان‌تر نیز برای تهیه شیرینی وجود دارد که این راه کمک گرفتن از اسنپ فود است. شما می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، سفارش انلاین شیرینی را انجام داده و هر آنچه را که نیاز دارید، درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

چرا شیرینی برنجی پس از خروج از فر خشک بود؟

اگر شیرینی برنجی مدت زمان زیادی داخل فر باقی بماند، بافت خود را از دست داده و خشک می‌شود. به محض اینکه رنگ شیرینی تغییر کرده و طلایی شد، آن را از فر خارج کنید.

چگونه شیرینی برنجی را بدون فر درست کنیم؟

در طرز تهیه شیرینی برنجی بدون فر، کف یک تابه دو طرفه را با دو لایه کاغذ روغنی پوشش دهید و شیرینی‌ها را با فاصله داخل تابه بچینید. در نهایت تابه را روی شعله پخش‌کن و گاز با حرارت کم قرار دهید تا نان برنجی پخته شود.

بهترین روش نگهداری شیرینی برنجی چیست؟

شیرینی‌ها را داخل ظرفی درب‌دار بچینید و در جایی خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری کنید تا بافت شیرینی خشک نشود.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

یارا س
03 اسفند 1401

نون برنجی پر رو خیلی توضیح ندادین ولی خیلی خوبه، توش چیزای مختلفی میزارن بعضی جاها خیلی خوشمزه میشه.

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    سلام یارا عزیز ممنونیم که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، امیدواریم از این مطلب خوشتون اومده باشه. پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه شیرینی کره ای نوشته شده است را نیز مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C/

پرنیا
03 اسفند 1401

واقعا لذت بردم مرسی، این دستورالعمل هارو برای شیرینی های کلاسیک ایرانی رو بیشتر کنید.

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    سلام پرنیا عزیز خیلی ممنونیم که کامنت گذاشتین و خوشحالیم که از این مطلب خوشتون اومده. اگر علاقه دارید مطالب مشابه به این مطلب رو مطالعه کنید پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه آرد نخودچی نوشته شده است را از دست ندهید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%86%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود