طرز تهیه شیرینی تسمه ای در طعم های مختلف

طرز تهیه شیرینی تسمه ای
3/5 - (2 امتیاز)

شیرینی تسمه ای، یکی از انواع شیرینی‌های بین‌المللی محبوب است که طعمی دلپذیر دارد، به سادگی تهیه می‌شود و مدت نگهداری آن نسبت به سایر انواع شیرینی‌ها بیشتر است. این شیرینی در ایران به نام‌های شیرینی آلمانی، شیرینی مربایی و شیرینی مشهدی نیز شهرت دارد. در ادامه این مطلب به طرز تهیه شیرینی تسمه ای می‌پردازیم. در صورتی‌که تمایل دارید این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار را در منزل تهیه کنید؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی

طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی

استفاده از این شیرینی برای پذیرایی در اعیاد، مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف بسیار رایج بوده و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. شیرینی تسمه ای را می‌توان در تنوع بالایی با استفاده از انواع مرباها و مارمالادها تهیه نمود. شیرینی تسمه ای برای ایرانی‌ها بسیار نوستالژیک و خاطره انگیز است و یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی به شمار می‌رود. این شیرینی سنتی و خوش آب و رنگ، از دو لایه تشکیل می‌شود که میان آن‌ها مربا یا مارمالاد قرار می‌گیرد و روی آن نیز با پودر نارگیل، پودر پسته، گردوی خرد شده، پودر قند و … تزئین می‌شود. این فرصت را دارید که از طریق اسنپ فود، سفارش آنلاین از کافه را دنبال کرده و این شیرینی را از بهترین کیفیت به سرعت دریافت کنید.

مواد اولیه شیرینی تسمه ای

برای تهیه شیرینی تسمه ای، باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
آرد 2 پیمانه
کره 100 گرم
پودر قند 60 گرم
تخم مرغ 1 عدد
هل نصف قاشق چای خوری
بکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
مارمالاد یا مربا به مقدار کافی
عسل 1 قاشق غذاخوری
پودر پسته، گردوی خرد شده یا کنجد 2 قاشق غذاخوری

 مراحل تهیه شیرینی تسمه ای مربایی

برای آن که بتوانید این شیرینی را به راحتی در منزل تهیه کنید، مراحل زیر را شبیه به چیزی که در مقاله تهیه شیرینی کره ای دیده بودیم، در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: ابتدا لازم است که کره را با درجه حرارت ملایم ذوب کنید، با پودر قند مخلوط کنید و با همزن برقی به خوبی هم بزنید.
  • مرحله دوم: سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و دوباره با همزن به خوبی هم بزنید، سپس عسل را نیز به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله، آرد الک شده و بیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه نمایید و به آرامی هم بزنید. بهتر است که آرد را به تدریج اضافه کرده و همزمان مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: سپس خمیر به دست آمده را در یک کیسه فریزر قرار دهید و اجازه دهید برای مدت 15 دقیقه در دمای محیط استراحت کند.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد، خمیر را از کیسه فریزر خارج کرده و آن را با وردنه باز کنید. با استفاده از کاتر، خمیر را با ضخامت مناسب به شکل‌های دلخواه (مربعی، دایره‌ای، مثلثی، قلبی و …) برش بزنید؛ سپس به اندازه یک دایره یا مربع کوچک، میان نیمی از برش‌های خمیری شکل‌دار را خالی کنید.
  • مرحله ششم: کاغذ روغنی را کف سینی فر قرار دهید و برش‌های خمیری را روی آن با کمی فاصله قرار دهید.
  • مرحله هفتم: سینی را داخل فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید و درجه حرارت آن را روی 160 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  • مرحله هشتم: پس از پخته شدن خمیر شیرینی، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس روی لایه صاف و هموار شیرینی، مقداری مارمالاد یا مربا بمالید و لایه دیگر را که حفره‌ای روی آن ایجاد کرده‌اید، بر روی آن قرار دهید.
  • مرحله نهم: سپس مقداری شهد یا شربت با فرچه بر روی شیرینی تسمه ‌ای بمالید و برای تزئین آن از مقداری پودر پسته، گردوی خرد شده یا کنجد استفاده کنید.

نکات مهم طرز تهیه شیرینی تسمه ای

نکات مهم طرز تهیه شیرینی تسمه ای

برای آن که بتوانید به بهترین شکل این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید، تماشای فیلم طرز تهیه شیرینی تسمه ای به شما کمک خواهد کرد. همین طور این نکات را در نظر داشته باشید:

  • بهتر است علاوه بر آرد، پودر قند و بیکینگ پودر را نیز پیش از استفاده الک کنید تا شیرینی تسمه ای شما بافت لطیف‌تری پیدا کند.
  • در مراحل آماده‌سازی خمیر شیرینی تسمه ای، به اندازه‌ای آرد به مواد اضافه کنید که خمیر به دستتان نچسبد؛ در غیر این صورت، شیرینی بافت سفتی پیدا می‌کند.
  • پس از افزودن آرد، مواد را زیاد به‌هم نزنید و خمیر را خیلی ورز ندهید؛ در غیر این صورت شیرینی شما سفت می‌شود.
  • برای تزئین شیرینی تسمه ای، می‌توانید پس از چسباندن دو لایه شیرینی، از بریلو برای پر کردن حفره آن استفاده کنید.
  • برای تزئین شیرینی تسمه ای، همچنین می‌توانید از شکلات تخته‌ای آب شده استفاده کنید و روی آن پودر پسته، گردوی خرد شده یا کنجد بریزید.
  • برای تهیه شیرینی تسمه ای نارگیلی، می‌توانید پس از افزودن شربت غلیظ به شیرینی، روی آن را با پودر نارگیل تزئین کنید.
  • اگر می‌خواهید شیرینی‌های شما ظاهر جذاب‌تری داشته باشند و در اشکال متنوعی تهیه شوند می‌توانید از قالب‌های شیرینی‌پزی با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • برای تهیه شربت شیرینی تسمه ای، می‌توانید 100 گرم شکر و 5 قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، سپس 1 قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید، سپس آن را از روی حرارت بردارید. در صورت تمایل می‌توانید از گلاب و زعفران نیز در تهیه این شربت استفاده کنید تا عطر و طعم دلپذیرتری پیدا کند.
  • مارمالاد برای تزئین این شیرینی را می‌توان به صورت آماده تهیه نمود یا اینکه آن را با استفاده از پوره کردن انواع میوه‌های دلخواه و افزودن شکر و ژلاتین به آن تهیه نمود.

درجه حرارت فر برای شیرینی تسمه ای

در صورتی‌که ترجیح می‌دهید شیرینی‌های شما به جای بیسکوییتی شدن، نرم و لطیف باشند؛ حتما درجه حرارت یاد شده و زمان مورد نیاز برای پخت آن را رعایت نمایید. در غیر این صورت، پخت شیرینی تسمه ای در درجه حرارت بالا و زمان زیاد موجب خشک شدن آن خواهد شد.

زمان نگهداری شیرینی تسمه ای

شیرینی تسمه ای را می‌توانید 2 تا 3 هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید، بدون آنکه طعم و کیفیت خود را از دست بدهد، البته بهترین محل برای نگهداری طولانی مدت این شیرینی، یخچال است.

در صورتی‌که تمایل دارید شیرینی را مدت طولانی‌تری نگهداری کنید بهتر است در طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی، به جای کره از روغن جامد استفاده کنید. با توجه به اینکه در نگهداری بلند مدت شیرینی تسمه ای، مربای آن از تازگی می‌افتد؛ پیشنهاد می‌شود که شربت و مربای این شیرینی را هربار تنها به اندازه مصرف تهیه کرده و با آن ترکیب کنید.

مقدار کالری شیرینی تسمه ای

شیرینی تسمه ای در زمره دسرهای کم کالری به حساب می‌آید. به همین دلیل در طول سال و در مناسبت‌های مختلف تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر تکه 100 گرمی از این شیرینی، 253 کالری دارد. همچنین در هر 100 گرم از آن، 10 گرم کربوهیدرات، 5/3 گرم چربی، 7/0 گرم فیبر و 7/2 گرم پروتئین وجود دارد.

سفارش آنلاین شیرینی تسمه ای از اسنپ فود

شیرینی تسمه ای نارگیلی و مربایی از جمله شیرینی‌های خشک پرطرفدار هستند که در مهمانی‌ها و مراسم‌های ایرانی، جایگاه ثابت و نقش ویژه‌ای در پذیرایی از مهمان‌ها دارند. این شیرینی در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر کشور آلمان نیز سرو و در مراسم ویژه نظیر اعیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به محبوبیت فراوان آن، در این مطلب به ارائه طرز تهیه‌ و مواد اولیه شیرینی تسمه ای پرداختیم.

امیدواریم که آموزش طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی برای شما مفید بوده باشد و حتماً پخت این شیرینی لذیذ را در خانه امتحان کنید. خبر خوب این که شما می‌توانید به راحتی با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، این شیرینی و دیگر شیرینی‌های خوشمزه را سفارش داده و درب منزل یا محل کار و هر جای دیگری تحویل بگیرید. همین طور در صورتی‌که درباره این مطلب دیدگاهی دارید می‌توانید با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

سوالات متداول

طرز تهیه خمیر شیرنی تسمه‌ای چقدر زمان می‌برد؟

کره ذوب شده را با پودر قند هم بزنید سپس تخم مرغ را اضافه کنید و دوباره هم بزنید عسل را هم در این مرحله اضافه کنید. آرد الک شده و بیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه نمایید و به آرامی هم بزنید. بهتر است که آرد را به تدریج اضافه کرده و همزمان مواد را با هم مخلوط کنید. خمیر به پانزده دقیقه اتسراحت نیاز دارد.

کره ذوب شده را با پودر قند هم بزنید سپس تخم مرغ را اضافه کنید و دوباره هم بزنید عسل را هم در این مرحله اضافه کنید. آرد الک شده و بیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه نمایید و به آرامی هم بزنید. بهتر است که آرد را به تدریج اضافه کرده و همزمان مواد را با هم مخلوط کنید. خمیر به پانزده دقیقه اتسراحت نیاز دارد.

خمیر را از کیسه فریزر خارج کرده و آن را با وردنه باز کنید. با استفاده از کاتر، خمیر را با ضخامت مناسب به شکل‌های دلخواه (مربعی، دایره‌ای، مثلثی، قلبی و …) برش بزنید؛ سپس به اندازه یک دایره یا مربع کوچک، میان نیمی از برش‌های خمیری شکل‌دار را خالی کنید.

سینی را داخل فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید و درجه حرارت آن را روی 160 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

برای تهیه شربت شیرینی تسمه ای، می‌توانید 100 گرم شکر و 5 قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس 1 قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید، سپس آن را از روی حرارت بردارید. در صورت تمایل می‌توانید از گلاب و زعفران نیز در تهیه این شربت استفاده کنید تا عطر و طعم دلپذیرتری پیدا کند.

نظرات کاربران