آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی تسمه ای
آموزش آشپزی
3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شیرینی تسمه ای با بهترین دستور پخت و طعمی به یادماندنی!

زهرا دهقان 16 فروردین 1403 7 دقیقه

شیرینی تسمه ای، یکی از انواع شیرینی‌های بین‌المللی محبوب است که طعمی دلپذیر دارد. در طرز تهیه شیرینی تسمه ای ، باید ابتدا کره ذوب شده را با پودر قند مخلوط کرده و سپس تخم مرغ را اضافه کنید. در ادامه پس از افزودن عسل، مواد را به خوبی هم بزنید. آرد الک شده و بیکینگ پودر را کم کم با دیگر مواد ترکیب کنید تا خمیر شیرینی آماده شود. پس از استراحت خمیر، آن را با وردنه پهن کرده و با کاتر برش بزنید. میان نیمی از خمیرها یک دایره کوچک ایجاد کرده و در فر بپزید. پس از خروج شیرینی‌ها از فر، روی یک لایه مارمالاد بمالید و لایه دیگر با دایره کوچک را روی آن قرار دهید.

این شیرینی در ایران به نام‌های شیرینی آلمانی، شیرینی مربایی و شیرینی مشهدی نیز شهرت دارد. در ادامه این مطلب به آموزش طرز تهیه شیرینی تسمه ای می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شیرینی تسمه ای
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۴۵ دقیقه
زمان پخت ۱۵ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۲۵۳ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی

شیرینی تسمه ای به سادگی تهیه می‌شود و مدت نگهداری آن نسبت به سایر انواع شیرینی‌ها بیشتر است. استفاده از این شیرینی برای پذیرایی در اعیاد، مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف بسیار رایج بوده و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. شیرینی تسمه ای را می‌توان با استفاده از انواع مرباها و مارمالادها، در تنوع بالایی تهیه کرد. شیرینی تسمه ای برای ایرانی‌ها بسیار نوستالژیک و خاطره‌انگیز است و یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی به شمار می‌رود.عکس شیرینی تسمه ای

این شیرینی سنتی و خوش آب و رنگ، از دو لایه تشکیل می‌شود که میان آن‌ها مربا یا مارمالاد قرار گرفته و روی آن نیز با پودر نارگیل، پودر پسته، گردوی خرد شده، پودر قند و… تزیین می‌شود. البته شما این فرصت را دارید تا از طریق اسنپ فود و سرویس سفارش آنلاین از کافه ، شیرینی تسمه ای را سفارش داده و با بیشترین کیفیت تحویل بگیرید.

مواد اولیه شیرینی تسمه ای

برای تهیه شیرینی تسمه ای تبریز، باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۲ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
پودر قند ۶۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
هل نصف قاشق چایخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
مارمالاد یا مربا به مقدار کافی
عسل ۱ قاشق غذاخوری
پودر پسته، گردوی خرد شده و کنجد ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت شیرینی تسمه ای مربایی

برای آنکه بتوانید این شیرینی را به راحتی در منزل تهیه کنید، مراحل زیر را در نظر داشته باشید که تا حدودی شبیه به طرز تهیه شیرینی کره ای است:دستور پخت شیرینی تسمه ای مربایی

  • مرحله اول: ابتدا کره را با درجه حرارت ملایم ذوب کنید، با پودر قند مخلوط کرده و با همزن برقی به خوبی هم بزنید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ را به ترکیب قبل اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یک‌دست شود. سپس عسل را به مواد بیفزایید و به هم زدن آن‌ها ادامه دهید.
  • مرحله سوم: در این مرحله، آرد الک شده و بیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. آرد را باید به تدریج داخل مواد بریزید و آن‌ها را مخلوط کنید تا خمیری مناسب به دست آید.
  • مرحله چهارم: خمیر شیرینی را در یک کیسه فریزر بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط استراحت دهید.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد، خمیر را از کیسه فریزر خارج کرده و آن را با وردنه باز کنید. با استفاده از کاتر، خمیر را با ضخامت مناسب و به شکل‌های دلخواه (مربعی، دایره‌ای، مثلثی، قلبی و…) برش بزنید. سپس میان نیمی از برش‌های خمیری شکل‌دار را به اندازه یک دایره یا مربع کوچک خالی کنید.
  • مرحله ششم: کاغذ روغنی را کف سینی فر قرار دهید و برش‌های خمیری را با کمی فاصله روی کاغذ بچینید.
  • مرحله هفتم: فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی را داخل فر به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.
  • مرحله هشتم: پس از پخته شدن خمیر شیرینی، سینی را از فر خارج کنید و منتظر بمانید تا شیرینی‌ها خنک شود. سپس روی لایه صاف و هموار شیرینی، مقداری مارمالاد یا مربا بمالید و لایه دیگر را که حفره‌ای روی آن ایجاد کرده‌اید، روی لایه اول قرار دهید.
  • مرحله نهم: در انتها با استفاده از فرچه، مقداری شهد یا شربت روی شیرینی تسمه ‌ای بمالید و برای تزیین آن از پودر پسته، گردوی خرد شده یا کنجد استفاده کنید.

نکته: برای تهیه شربت شیرینی تسمه ای، می‌توانید ۱۰۰ گرم شکر و ۵ قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس ۱ قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید، سپس آن را از روی حرارت بردارید. در صورت تمایل می‌توانید از گلاب و زعفران نیز در تهیه این شربت استفاده کنید تا عطر و طعم دلپذیرتری پیدا کند.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی تسمه ای

در طرز تهیه شیرینی تسمه ای نکات زیر را در نظر داشته باشید تا نتیجه کار یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای باشد:نکات مهم طرز تهیه شیرینی تسمه ای

  • علاوه بر آرد، بهتر است پودر قند و بیکینگ پودر را نیز پیش از استفاده الک کنید تا شیرینی تسمه ای بافت لطیف‌تری پیدا کند.
  • در مراحل آماده‌سازی خمیر شیرینی تسمه ای، به اندازه‌ای آرد به مواد اضافه کنید که خمیر به دستتان نچسبد؛ در غیر این صورت، شیرینی بافت سفتی پیدا می‌کند.
  • پس از افزودن آرد، مواد را زیاد به هم نزنید و خمیر را خیلی ورز ندهید؛ زیرا شیرینی شما سفت می‌شود.
  • برای تزئین شیرینی تسمه ای، می‌توانید پس از چسباندن دو لایه شیرینی، از بریلو برای پر کردن حفره آن استفاده کنید.
  • همچنین برای تزیین بیشتر شیرینی تسمه ای، می‌توانید از شکلات تخته‌ای آب شده استفاده کنید و روی آن پودر پسته، گردوی خرد شده یا کنجد بریزید.
  • برای تهیه شیرینی تسمه ای نارگیلی، می‌توانید پس از مالیدن شربت غلیظ به شیرینی، روی آن را با پودر نارگیل تزیین کنید.
  • اگر می‌خواهید شیرینی‌های شما ظاهر جذاب‌تری داشته باشند و آن‌ها را در اشکال متنوعی تهیه کنید، می‌توانید از قالب‌های شیرینی‌پزی با اندازه مناسب به عنوان قالب شیرینی تسمه ای استفاده کنید.
  • مارمالاد برای تزیین این شیرینی را می‌توان به صورت آماده خرید یا آن را با استفاده از پوره کردن انواع میوه‌های دلخواه و افزودن شکر و ژلاتین در منزل تهیه کرد.
  • در صورتی‌که ترجیح می‌دهید تا شیرینی‌های شما به جای بیسکویتی شدن، نرم و لطیف باشند؛ حتما درجه حرارت یاد شده و زمان مورد نیاز برای پخت آن را رعایت کنید. در غیر این صورت، پخت شیرینی تسمه ای در درجه حرارت بالا و زمان زیاد، موجب خشک شدن آن خواهد شد.

روش نگهداری شیرینی تسمه ای

شیرینی تسمه ای را می‌توانید ۲ تا ۳ هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید، بدون آنکه طعم و کیفیت خود را از دست بدهد. البته بهترین محل برای نگهداری طولانی مدت این شیرینی، یخچال است.

در صورتی‌که تمایل دارید تا شیرینی را مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، بهتر است در طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی، به جای کره از روغن جامد استفاده کنید. با توجه به اینکه در نگهداری بلند مدت شیرینی تسمه ای، مربای آن از تازگی می‌افتد؛ پیشنهاد می‌شود که شربت و مربای این شیرینی را هربار تنها به اندازه مصرف تهیه کرده و با آن ترکیب کنید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی تسمه ای

این شیرینی مربایی با پودر نارگیل، در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری از آن به خوبی بسته شود. همچنین ظرف نگهداری از شیرینی تسمه‌ای باید خشک و تمیز باشد تا شیرینی‌ها خراب نشده و تغییر بافت ندهند.مواد مغذی شیرینی تسمه ای

مواد مغذی شیرینی تسمه ای

شیرینی تسمه ای از جمله دسرهای کم کالری به حساب می‌آید. به همین دلیل در طول سال و در مناسبت‌های مختلف تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر تکه ۱۰۰ گرمی از این شیرینی، ۲۵۳ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین در هر ۱۰۰ گرم از آن، ۱۰ گرم کربوهیدرات، ۳.۵ گرم چربی، ۰.۷ گرم فیبر و ۲.۷ گرم پروتئین وجود دارد.

سفارش آنلاین شیرینی تسمه ای از اسنپ فود

شیرینی تسمه ای نارگیلی و مربایی از جمله شیرینی‌های خشک پرطرفدار هستند که در مهمانی‌ها و مراسم‌های ایرانی، جایگاه ثابت و نقش ویژه‌ای در پذیرایی از مهمان‌ها دارند. این شیرینی در بسیاری از کشورهای دیگر مانند آلمان نیز سرو شده و در مراسم ویژه نظیر اعیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به محبوبیت فراوان این شیرینی، در این مطلب به ارائه طرز تهیه‌ و مواد اولیه شیرینی تسمه ای پرداختیم.

امیدواریم که آموزش طرز تهیه شیرینی تسمه ای مربایی برای شما مفید باشد و حتماً پخت این شیرینی لذیذ را در خانه امتحان کنید. البته، خبر خوب این که شما می‌توانید به راحتی با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، این شیرینی و دیگر شیرینی‌های خوشمزه را سفارش داده و درب منزل یا محل اقامت خود تحویل بگیرید.

در صورتی‌که درباره این مطلب دیدگاهی دارید، لطفا آن را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا شیرین تسمه ای پس از خروج از فر خشک شد؟

شیرینی تسمه ای را در فر با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۱۵ دقیقه می‌پزند. اگر درجه حرارت فر یا زمان پخت در طرز تهیه شیرینی تسمه ای بیشتر شود، شیرینی بافت خشک‌تری خواهد داشت.

برای افزایش ماندگاری شیرینی تسمه ای چه کنیم؟

شیرینی تسمه‌ای را می‌توان در جایی خشک و خنک قرار داد؛ اما برای افزایش ماندگاری شیرینی، آن را در یخچال بگذارید. همچنین اگر قصد دارید تا شیرینی را مدت بیشتری نگهداری کنید، در فهرست مواد اولیه به جای کره، روغن جامد را مورد استفاده قرار دهید.

شیرینی تسمه ای را چگونه تزیین کنیم؟

استفاده از شکلات تخته‌ای آب شده، پودر پسته، گردوی خرد شده و کنجد، ایده‌هایی مناسب برای تزیین شیرینی تسمه ای هستند.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود