با یادگیری طرز تهیه شیرینی سوئیسی کام خود را شیرین کنید

طرز تهیه شیرینی سوئیسی
3.5/5 - (2 امتیاز)

شیرینی سوئیسی را می‌توان از جمله شیرینی‌های خوشمزه با ظاهری جذاب دانست که برای عید نوروز و دیگر ایام سال مناسب است. در طرز تهیه شیرینی سوئیسی ، باید ابتدا کره و پودر قند را مخلوط کرده و سپس زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید. تا جایی به هم زدن مواد ادامه دهید تا مایع لطیفی به دست آید. آرد برنج و آرد گندم را الک کنید و به مواد بیفزایید تا مایع به خمیر تبدیل شود. خمیر را مدتی در یخچال استراحت دهید و سپس قالب بزنید یا به کمک دست شکل دهید؛ به گونه‌ای که وسط هر شیرینی حفره کوچکی ایجاد شود. شیرینی‌ها را در فر بپزید و پس از خارج کردن از فر، داخل حفره‌ها را با ژل بریلو یا شکلات آب شده پر کنید.

شیرینی‌هایی که با دستور سوئیسی پخته می‌شوند، تنوع زیادی دارند؛ ولی ما تصمیم داریم تا روی طرز تهیه ماندل بولار مانور بدهیم. اگر عاشق شیرینی‌پزی هستید یک قلم و کاغذ بردارید و این مطلب را مطالعه کرده و نکات را یادداشت کنید.

شیرینی سوئیسی
تعداد شیرینی ۳۰ عدد
زمان آماده‌سازی ۴۵ دقیقه
زمان پخت ۱۵ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی سوئیسی

بر خلاف تصور، طرز تهیه شیرینی سوییسی آن قدرها سخت نیست؛ پس دست به کار شوید و حتی برای یکبار هم که شده، این شیرینی‌های ریز و خوشمزه را در منزل بپزید. مزه ماندل بولار، شیرینی سنتی سوئیسی را احتمالا خیلی از افراد در روزهای تحویل سال چشیده‌اند.

حتما می‌دانید که پختن کیک و شیرینی قلق دارد و نباید هیچ بخشی از آن را پشت گوش بیندازید. پس اگر می‌خواهید شیرینی‌هایی که می‌پزید با استقبال اطرافیان مواجه شود، کاملاً طبق دستورالعمل پیش بروید.

مواد اولیه شیرینی سوئیسی

برای درست کردن چیزی در حدود ۳۰ عدد شیرینی سویسی به مواد زیر نیاز خواهید داشت. البته می‌توانید برای اولین بار که این شیرینی را می‌پزید، میزان مواد اولیه را به نصف کاهش دهید.مواد اولیه شیرینی سوئیسیس

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱۰۰ گرم
آرد سفید قنادی ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
کره ۱۲۰ گرم
پودر قند ۴ قاشق غذاخوری سر پر
وانیل یا پودر هل چند قطره
ژل بریلو یا شکلات آب شده به میزان لازم

دستور تهیه شیرینی سوئیسی ماندل بولار

به قسمت جذاب و البته حساس ماجرا رسیدیم، جایی که قرار است نحوه پخت شیرینی مارمالادی سوئیسی را مرحله به مرحله پیش ببریم. نخستین کاری که هنگام پخت هر نوع کیک و شیرینی باید انجام دهید، این است که تمامی مواد اولیه را چند دقیقه قبل از شروع کار بیرون یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند.

در فرایند طرز تهیه شیرینی سوئیسی ، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: ابتدا کره نرم شده و پودر قند را با همزن برقی مخلوط کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که یک مایع یک‌دست و کرم رنگ به دست آید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن زرده‌های تخم مرغ به مایع شیرینی می‌رسد که باید هم‌زمان بوی زهم آن را نیز از بین ببرید. برای این کار، وانیل یا پودر هل را همراه با زرده‌ها به دیگر مواد اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا مایع لطیفی ایجاد شود.
  • مرحله سوم: برای سبک شدن آرد برنج و آرد گندم، ابتدا آن‌ها را الک کنید. در ادامه ترکیب دو آرد را به مواد شیرینی اضافه کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که مایع به دست نچسبد. (البته کمی چسبندگی هم مشکل‌ساز نیست). در این مرحله مایع به خمیر تبدیل می‌شود؛ اما دقت داشته باشید که نباید خمیر بیش از حد سفت شود.
  • مرحله چهارم: برای استراحت دادن خمیر، آن را در یک پلاستیک فریزر یا نایلون قرار دهید و حدود ۱۵ دقیقه در دمای خنک یخچال بگذارید.
  • مرحله پنجم: کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی یا همان کاغذ روغنی را کف سینی فر پهن کنید و هم‌زمان خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. برای قالب زدن شیرینی‌ها، باید به اندازه یک گلوله متوسط از خمیر بردارید و قالب بزنید. اگر قالب مخصوص شیرینی سوئیسی در دسترس نبود، می‌توانید شیرینی را گلوله کرده، کمی فشار دهید و در انتها وسط آن را گود کنید؛ البته حفره‌ها نباید به شکلی باشد که شیرینی سوراخ شود. در انتها شیرینی‌ها را داخل سینی فر بچینید.
  • مرحله ششم: فر را با دمای ۱۶۰ یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و منتظر بمانید تا گرم شود. حالا سینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید.
  • مرحله هفتم: بعد از پخت، شیرینی‌ها را از فر در آورید و داخل حفره‌ها را با ژل بریلو یا شکلات آب شده پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید مواد میانی و تزیین کار را مطابق با ذائقه و سلیقه خود تغییر دهید.

از شیرینی سوئیسی ریز می‌توانید برای مدت طولانی و حتی تا چند هفته هم استفاده کنید. اگر از سرویس سفارش آنلاین از کافه نیز استفاده می‌کنید، پس از تحویل گرفتن شیرینی، حتما آن را در یک ظرف دربسته نگه دارید.

نکات مهم در نحوه پخت شیرینی سوئیسی

از جمله نکاتی که باید حتما در طرز تهیه شیرینی سوئیسی مدنظر داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای پختن شیرینی سوئیسی، تا جایی از همزن برقی استفاده کنید که هنوز آردها را به مایع اضافه نکرده‌اید.
  • بعد از اضافه کردن آرد باید ابتدا از لیسک برای مخلوط کردن مایع استفاده کنید و سپس در مرحله بعد از استراحت دادن، با دست مایع شیرینی را ورز دهید.
  • سفت شدن بیش از حد مایع خمیر ممکن است منجر به ترک خوردن و حتی شکستن شیرینی‌ها هنگام پخت شود؛ پس باید هنگام اضافه کردن آرد، به میزان نرمی مایع دقت کنید.
  • در صورتی که خمیر به دست آمده خشک بود، می‌توانید با اضافه کردن مقدار کمی روغن مایع به خمیر، از ترک خوردن آن جلوگیری کنید. البته یکی دیگر از دلایل ترک خوردن شیرینی‌ها، ورز ندادن کافی آن‌ها است که باید حتما مدنظر قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی سوئیسی شکلاتی

  • اگرچه طبق دستور اصلی شیرینی سوئیسی باید از کره استفاده کنید، اما می‌توانید کره را با روغن صاف قنادی یا حتی مارگارین جایگزین کنید.
  • برای بالا بردن تنوع کار و حتی خوشمزه و مقوی‌تر شدن شیرینی‌ها می‌توانید گلوله‌های شیرینی را در گردوی خرد شده بغلتانید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد شیرینی‌ها، بلافاصله بعد از پخت، آن‌ها را از فر خارج نکنید. بهتر است فر را خاموش کرده و دقایقی اجازه دهید تا شیرینی‌ها در گرمای فر باقی بمانند.
  • برای تنوع دادن به شیرینی سوئیسی شکلاتی، می‌توانید نصف مایع خمیر را با نصف قاشق غذاخوری پودر کاکائو مخلوط کنید تا به نسبت مساوی شیرینی وانیلی و کاکائویی داشته باشید.

روش نگهداری شیرینی سوئیسی

پس از معرفی طرز تهیه کیک سوئیسی، اکنون این سوال پیش می‌آید که کیک سوئیسی را چگونه نگهداری کنیم؟ این شیرینی را می‌توان در دمای محیط نگهداری کرد، اما برای افزایش ماندگاری شیرینی به چند هفته، بهتر است تا آن را در یخچال قرار دهید. دقت داشته باشید که ظرف نگهداری شیرینی سوئیسی باید درب‌دار باشد.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی سوئیسی

شیرینی سوئیسی در معرض هوای آزاد خشک شده و بافت خود را از دست می‌دهد؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری شیرینی باز نماند. توجه کنید که قرار دادن شیرینی سوئیسی در جای گرم، باعث کاهش کیفیت شیرینی و تغییر طعم آن می‌شود. با روش اصولی نگهداری شیرینی سوئیسی، این شیرینی در حدود ۲ هفته سالم می‌ماند.جلوگیری از خراب شدن شیرینی سوئیسی

سفارش آنلاین شیرینی سوئیسی از اسنپ فود

شیرینی سوئیسی یکی از شیرینی‌های ساده با مواد اولیه دم دستی و دستور پخت راحت است؛ به نحوی که هر کسی با کمترین تجربه در آشپزی می‌تواند این نوع شیرینی را تهیه کند. به علاوه شما این امکان را دارید که با سفارش آنلاین شیرینی سوئیسی از اسنپ فود، به راحتی این شیرینی خوشمزه را تهیه کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

شما چه نکات دیگری را به طرز تهیه شیرینی سوئیسی اضافه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

برای درست کردن شیرینی سوئیسی به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد اولیه در طرز تهیه شیرینی سوئیسی را آرد برنج، آرد سفید، تخم مرغ، کره، پودر قند، وانیل و شکلات آب شده تشکیل می‌دهد.

در صورت نبود قالب مخصوص، شیرینی سوئیسی را چگونه شکل دهیم؟

برای این کار، گلوله‌ای کوچک از خمیر شیرینی برداشته و آن را گرد کنید. سپس داخل خمیر را با انگشت گود کنید تا حفره‌ای کوچک ایجاد شود؛ البته دقت داشته باشید که خمیر سوراخ نشود.

چرا شیرینی سوئیسی ترک می‌خورد؟

اگر خمیر شیرینی را به خوبی ورز ندهید، شیرینی سوئیسی ترک می‌خورد. همچنین کم بودن مقدار روغن را می‌توان دلیل دیگر ترک خوردن خمیر شیرینی سوئیسی معرفی کرد.

سوالات متداول

برای تهیه شیرینی سوئیسی در خانه به چه مواد اولیه نیاز است؟

آرد برنج، آرد سفید قنادی، زرده تخم مرغ، کره، پدر قند، وانیل، ژل بریلو یا شکلات آب شده مواد اولیه در طرز تهیه شیرینی سوئیسی است.

در صورتی که نخواهیم شیرینی را قالب بزنیم، یا اینکه قالب مخصوص این نوع شیرینی در دسترس نبود، می‌توانیم شیرینی را گلوله کرده، کمی فشار دهیم و در انتها وسط آن را گود کنیم. حفره‌ها نباید به شکلی باشد که شیرینی سوراخ شود. در انتها شیرینی‌ها را داخل سینی فر قرار دهید.

برای این کار باید مایع وانیل، اسانس مورد علاقه یا پودر هل را به زرده‌ها اضافه کنیم و آنقدر با مخلوط کن ترکیب کنیم تا مایع لطیفی ایجاد شود. البته اسانس مورد نظر باعث خوش عطر و بو شدن شیرینی‌ها نیز می‌شود.

نکته مهم این است که همیشه برای پخت شیرینی، فر را از قبل گرم کنیم. حالا سینی را داخل فر قرار داده و شیرینی‌ها را برای مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای 170 درجه سانتی گراد می‌پزیم. هر چند که برخی دستورها روی دمای 140 درجه سانتی گراد تاکید دارند.

سفت شدن بیش از حد مایع خمیر می تواند منجر به ترک خوردن و حتی شکستن شیرینی‌ها هنگام پخت شود. پس باید هنگام اضافه کردن آرد به میزان نرمی مایع دقت کنیم. می‌توانیم با اضافه کردن مقدار کمی روغن مایع به مخلوط از ترک خوردن آن جلوگیری کنیم. ورز ندادن کافی آن‌ها هم امکان ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

برای تنوع دادن به شیرینی‌ها، می‌توانیم نصف مایع خمیر را با نصف قاشق غذاخوری پودر کاکائو مخلوط کنیم تا به نسبت مساوی شیرینی وانیلی و کاکائویی داشته باشیم.

نظرات کاربران