طرز تهیه عدس پلو ساده و مجلسی با کشمش، گوشت و مرغ

طرز تهیه عدس پلو
4.3/5 - (9 امتیاز)

عدس پلو یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که در برنامه غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی یافت می‌شود. این غذای خوشمزه به دلیل محبوبیت زیادی که دارد، در مناسبت‌های خاص به عنوان نذری پخش می‌شود.

در طرز تهیه عدس پلو با گوشت، عدس را بپزید و زمانی که نیم‌پز شد آبکش کنید. داخل یک تابه، پیاز را تفت دهید و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. ادویه‌ها، نمک و زعفران دم کرده را نیز به مواد بیفزایید. حال مواد گوشتی و عدس را مخلوط کنید. برنج را به همراه آب و نمک داخل قابلمه ریخته و پس از نیم‌پز شدن، آبکش کنید. کف قابلمه ته‌دیگ قرار دهید و برنج و ترکیب مواد گوشتی و عدس را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. پس از پخت برنج آن را به همراه پیازداغ و کشمش تفت داده شده در روغن، سرو کنید. البته شما می‌توانید عدس پلو را به صورت ساده یا با مرغ هم بپزید. در ادامه همراه این مقاله از اسنپ فود باشید تا طرز تهیه انواع عدس پلو را به شما آموزش دهیم.

عدس پلو
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۵۰ دقیقه
زمان پخت ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در ۱۰۰ گرم ۲۰۴ کیلوکالری

طرز تهیه عدس پلو کته ای با کشمش

عدس پلو را می‌توان با شیوه‌های مختلفی تهیه کرد که یکی از آن‌ها طرز تهیه عدس پلو با شوید مجلسی است. اما درست کردن عدس پلو با کشمش را می‌توان رایج‌ترین عدس پلویی دانست که بیشتر ما آن را در منزل تهیه می‌کنیم.

مواد اولیه طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر

برای تهیه این غذای خوشمزه به مواد اولیه نیز احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۲ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
پیاز بزرگ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
روغن به مقدار لازم
دارچین و پودر زیره (در صورت تمایل) به مقدار لازم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
کشمش نصف پیمانه
خرما (در صورت تمایل) ۱۰ عدد

دستور پخت عدس پلو با کشمش

در طرز تهیه عدس پلو ساده با کشمش مطابق مراحل زیر عمل کنید:

طرز تهیه عدس پلو کته ای با کشمش

  • مرحله اول: برنج را از یک ساعت قبل از پخت، با مقداری آب خیس کنید. از آنجایی که عدس پلوی ما به شکل کته‌ای است باید آب برنج را کمتر از حد معمول بریزید.
  • مرحله دوم: عدس را شسته و به همراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید. به اندازه‌ای روی عدس آب اضافه کنید که یک بند انگشت آب روی عدس را بگیرد. قابلمه عدس را روی حرارت بگذارید و تا زمانی که آب عدس به طور کامل تبخیر شود، صبر کنید. اگر آب عدس تبخیر شد و هنوز عدس شما نیم‌پز نشده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره صبر کنید تا آب کاملا تبخیر شود.
  • مرحله سوم: پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کرده و به همراه کمی روغن داخل ماهیتابه سرخ کنید. وقتی پیاز کمی سرخ شد، کره را به تابه بیفزایید تا پیاز کاملا طلایی شود. در این مرحله نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده را نیز به پیاز اضافه کرده و به خوبی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: برنج خیس خورده را به همراه یک بند انگشت آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید. وقتی برنج به جوش آمد، پیازداغ را به همراه عدس به آن اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید برای خوش‌عطر شدن عدس پلو، مقداری پودر زیره و دارچین نیز به آن بیفزایید.
  • مرحله پنجم: وقتی آب برنج کاملا کشیده شد، درب قابلمه را با دم‌کنی پوشانده و آن را روی قابلمه بگذارید. حرارت را روی کمترین حالت ممکن قرار دهید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد.
  • مرحله ششم: کشمش و در صورت تمایل خرما را به همراه مقداری کره داخل یک تابه تمیز تفت دهید و آن را به عنوان تزیین در کنار عدس پلو سرو کنید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

بدون شک شما نیز تاکنون عدس پلوی نذری میل کرده‌اید؛ پس می‌دانید که در تهیه عدس پلوی مجلسی و نذری از گوشت چرخ کرده برای درست کردن این غذا استفاده می‌شود. عدس پلو با گوشت چرخ کرده به غذای ساده شما شکل مجلسی و طعم جذاب‌تری می‌دهد.همچنین میتوانید راز خوشمزه شدن عدس پلو را در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه طرز تهیه عدس پلو مجلسی به روش رستورانی

ادویه مناسب عدس پلو را می‌توان فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری دانست، اما برخی افراد برای تهیه این غذا از دارچین، هل، گل سرخ، زنجبیل، میخک و زیره هم استفاده می‌کنند که انتخاب آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. در ادامه مواد لازم برای طرز تهیه عدس پلو برای ۵ نفر را ذکر می‌کنیم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۳.۵ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
عدس ۲.۵ پیمانه
پیاز رنده شده ۱ عدد
پیاز خلال شده ۱ عدد
کره ۱۰۰ گرم
کشمش پلویی ۱ پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری به مقدار لازم
دارچین (در صورت تمایل) به مقدار لازم

دستور پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده

برای درست کردن یک عدس پلو مجلسی و نذری مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: عدس را از دو ساعت قبل در آب خیس کنید و مقداری نمک نیز به آن بیفزایید. پس از گذشت این زمان، عدس‌ها را داخل قابلمه ریخته و با حرارت ملایم بپزید تا نیم‌پز شوند. در این مرحله نیازی به پخت کامل عدس‌ها نیست؛ وگرنه هنگام مخلوط شدن با برنج له می‌شوند.
  • مرحله دوم: کمی کره را داخل ماهیتابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. پیاز رنده شده را داخل کره تفت دهید و سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله کمی روغن نیز اضافه کنید تا مخلوط گوشت و پیاز کاملا سرخ شود.
  • مرحله سوم: همین‌طور که گوشت و پیاز در حال سرخ شدن است، نمک و ادویه‌ها را به همراه نیمی از زعفران دم کرده، به آن‌ها اضافه کنید. برای طعم بهتر این مخلوط می‌توانید مقداری دارچین نیز داخل تابه بریزید. این مواد را تا جایی تفت دهید که روغن پس ندهد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله آب برنجی که از قبل خیس کرده بودید را خالی کنید. درون یک قابلمه مناسب آب و روغن ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. هنگامی که آب به جوش آمد، برنج را به آرامی داخل قابلمه بریزید و زمانی که برنج نیم‌پز شد، آن را آبکش کنید.
  • مرحله پنجم: ته قابلمه برنج را شسته و دوباره روی حرارت بگذارید. اگر به ته‌دیگ علاقه دارید، می‌توانید کف قابلمه مقداری روغن ریخته و ورقه‌های سیب زمینی یا نان را کف آن قرار دهید. مخلوط گوشت را با عدس نیم‌پز که آب آن را کاملا گرفته‌اید، مخلوط کنید. این مخلوط و برنج را به صورت لایه لایه داخل قابلمه بریزید و تا تمام شدن تمامی مواد گوشتی، این لایه‌ها را به‌ترتیب ادامه دهید.
  • مرحله ششم: در قابلمه را با دم‌کنی پوشانده و آن را روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا برنج شما کاملا دم بکشد. برای طعم بهتر عدس پلو، قبل از اینکه غذا کاملا دم بکشد در قابلمه را باز کنید و دو قاشق کره یا روغن حیوانی روی آن بریزید.
  • مرحله هفتم: در ماهی تابه‌ای تمیز پیاز خلالی را به همراه ادویه‌های موردنظر خود تفت دهید. سپس پیاز را خارج کرده و کشمش پلویی از قبل خیس شده را در تابه سرخ کنید. پیاز خلالی سرخ شده را به کشمش اضافه کرده و هم بزنید. زمانی که برنج شما دم کشید، می‌توانید از این مخلوط به عنوان دورچین برای عدس پلوی خود استفاده کنید.

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

یکی دیگر از روش‌های درست کردن این غذای خوشمزه ایرانی، طرز پخت عدس پلو با گوشت مرغ است. برای کسانی که به طعم گوشت قرمز علاقه ندارند، استفاده از مرغ انتخابی مناسب برای درست کردن یک عدس پلو خوشمزه و مجلسی است. در ادامه مواد اولیه و دستور پخت عدس پلو با مرغ را معرفی کرده‌ایم.طرز تهیه عدس پلو با مرغ

مواد اولیه عدس پلو با مرغ

در طرز تهیه عدس پلو با مرغ، ابتدا مواد اولیه موردنیاز را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ (ران یا سینه) ۴ تکه
برنج ۳ پیمانه
عدس ۱.۵ پیمانه
کشمش پلویی ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
پودر دارچین نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم

دستور پخت عدس پلو مجلسی با مرغ

پس از تهیه و آماده‌سازی مواد اولیه، مطابق مراحل زیر عدس پلو با مرغ را درست کنید:

  • مرحله اول: عدس را به مدت ۲ ساعت خیس کنید. یکی از پیازها را پوست گرفته و به چند تکه تقسیم کنید. حالا مرغ را به همراه پیاز، فلفل، زردچوبه، نمک و آب داخل یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و بگذارید مرغ به خوبی پخته شود.
  • مرحله دوم: عدس را نیز به همراه آب داخل یک قابلمه دیگر ریخته و بپزید. وقتی مرغ پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید.
  • مرحله سوم: برنج را به همراه آب و نمک روی شعله قرار دهید و زمانی که نیم‌پز شد، آبکش کنید. کف قابلمه روغن ریخته و نان یا سیب زمینی را برای ته‌دیگ کف قابلمه بگذارید.
  • مرحله چهارم: کمی برنج داخل قابلمه ریخته و مقداری دارچین روی آن بپاشید. مقداری عدس به عنوان لایه بعدی اضافه کرده و همین‌طور ادامه دهید تا برنج و عدس تمام شوند.
  • مرحله پنجم: کمی روغن داغ روی برنج بریزید و درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد.
  • مرحله ششم: در این فاصله، یک تابه روی شعله بگذارید و مرغ ریش ریش شده را با روغن تفت دهید. مقداری زعفران دم کرده و نمک و فلفل نیز به مرغ اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله هفتم: کشمش پلویی را نیز به تابه بیفزایید و تفت دهید؛ البته دقت داشته باشید که کشمش نسوزد.
  • مرحله هشتم: پس از آنکه برنج دم کشید، آن را داخل ظرف سرو بکشید و مخلوط مرغ و کشمش را روی آن اضافه کنید.

نکاتی برای تزیین عدس پلو و پخت آن

اگر نکات زیر را در هنگام طرز تهیه عدس پلو مدنظر داشته باشید، غذای خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تری خواهید داشت:نکاتی برای تزیین عدس پلو و پخت آن

  • تزیین عدس پلو با مواد گوشتی، مرغ یا کشمش پلویی انجام شده و به سلیقه شما بستگی دارد. استفاده از پیازداغ و کشمش پلویی نیز ایده‌ای مناسب برای تزیین عدس پلو است.
  • شما می‌توانید برای ته‌دیگ، سیب زمینی یا نان را به شکل‌های مختلف مانند قلب برش بزنید و برای ته‌دیگ از آن‌ها استفاده کنید. در نهایت ته‌دیگ را در کنار ظرف عدس پلو قرار دهید تا زیباتر شود.
  • برنج‌های طارم که در مازندران کشت می‌شوند، بسیار خوش‌پخت و خوش‌عطر بوده و بهترین برنج برای پخت عدس پلو هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن عدس پلویی خوش عطر و طعم حتما از برنج‌های ایرانی استفاده کنید.
  • برای عطر و طعم بهتر عدس پلوی خود، حتما از کره یا روغن محلی در تهیه مواد آن استفاده کنید. روغن محلی و کره هر کدام عطر و بوی خاص خود را دارند و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود یا مهمانان‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • کشمش پلویی را یک ربع قبل از تفت دادن حتما با آب سرد شسته و خیس کنید تا تازگی آن بیشتر شود.
  • در صورتی که ممنوعیت مصرف گوشت دارید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید در عدس پلوی خود از گوشت استفاده کنید، بهتر است خرمای سرخ شده را به‌جای گوشت به‌کار ببرید. ترکیب عدس و خرما یک ترکیب مقوی و سرشار از آهن است.
  • عدس پلو با سویا یکی از دیگر روش‌های تهیه این غذا است. برای درست کردن عدس پلو با سویا، می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده کنید. البته ترکیب نیمی گوشت و نیمی سویا نیز انتخاب مناسبی است.
  • عدس پلو خرم آبادی نیز مشابه تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده است، با این تفاوت که در تهیه آن از پودر انبه نیز به عنوان ادویه استفاده می‌شود. همچنین هنگام تفت دادن کشمش پلوی، باید چند عدد خرما بدون هسته هم اضافه کنید.
  • یکی دیگر از روش‌های تهیه عدس پلو، استفاده از گوشت قلقلی است که برای درست کردن آن باید ترکیب گوشت و پیاز را قلقلی کرده و در تابه سرخ کنید.

روش نگهداری عدس پلو و جلوگیری از خراب شدن عدس پلو

برای نگهداری عدس پلو، آن را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. اگر عدس پلو را با مواد گوشتی مانند مرغ درست کرده‌اید، بهتر است که برنج و مواد گوشتی را در ظرف‌های جداگانه نگهداری کنید. عدس پلو معمولا به مدت یک هفته در یخچال سالم باقی مانده و قابل مصرف است.روش نگهداری عدس پلو و جلوگیری از خراب شدن عدس پلو

برای جلوگیری از خراب شدن عدس پلو، دقت داشته باشید که غذای بیرون از یخچال باقی نماند، چراکه گرمای هوا باعث فساد غذا می‌شود. همچنین از تمیز بودن ظرف نگهداری عدس پلو مطمئن شوید.

خواص عدس

عدس به عنوان یکی از حبوبات پرخاصیت شناخته می‌شود که حضور آن در رژيم غذایی ضروری است. عدس منبع فیبر، فولات و پتاسیم است که با کاهش میزان کلسترول بد خون، به سلامت قلب کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی عدس همچون وجود ترکیبات فنولیک، سطح رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص عدس می‌توان به حفاظت از سلامت مادر و جنین در هنگام بارداری، تقویت بینایی، کاهش قند خون و… نیز اشاره کرد.

عدس پلو را آنلاین سفارش بده!

در این مقاله تلاش کردیم تا طرز تهیه انواع عدس پلو را به شما آموزش دهیم. اینکه بخواهید کدام عدس پلو را انتخاب کنید، کاملا به ذائقه شما بستگی دارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه عدس پلو نذری حتما از گوشت استفاده کنید. اگر هوس عدس پلو کرده‌اید؛ ولی زمان و امکان تهیه آن را ندارید، می‌توانید برای سفارش این غذای خوشمزه به وب‌سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کنید. اسنپ فود پلتفرمی برای سفارش انلاین غذا است که غذا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رساند.

سوالات متداول

برای تهیه عدس پلو چه روش‌هایی وجود دارد؟

عدس پلو را می‌توان به صورت ساده دم کرده و با کشمش پلویی سرو کرد. همچنین برای تهیه این غذا می‌توان گوشت چرخ کرده یا مرغ نیز به‌کار برد و عدس پلو را با مواد گوشتی سرو کرد.

آیا عدس پلو را می‌توان به صورت کته تهیه کرد؟

برای تهیه عدس پلو معمولا برنج را آبکش کرده و آن را به همراه عدس، لایه لایه داخل قابلمه می‌ریزند. اما در روشی دیگر برای درست کردن این غذا می‌توان برنج را کته کرد که در این حالت باید در هنگام پخت برنج، عدس نیم‌پز شده را داخل قابلمه ریخت.

طرز تهیه عدس پلو با سویا چگونه است؟

این روش تهیه عدس پلو مناسب کسانی است که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارید. درست کردن عدس پلو با سویا، مشابه شیوه تهیه آن با گوشت است، با این تفاوت که تنها باید به‌جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده کنید.

نظرات کاربران

sayeh
25.آذر.1402

سلام در تهیه عدس پلو میشه بجایی گوشت چرخ کرده عدس پلو مجلسی با خرما یا مرغ درست کرد

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام معمولا عدس پلو مجسلی با گوشت چرخ کرده و کشمش و یا مرغ درست می کنند و اما عدس پلو با خرما هم خیلی طرفدار داره و
    ترکیب خرما و عدس آهن زیادی را برای بدن فراهم می کند.با گوشت قلقلی هم این غذا را دست می کنند

ebrahim
26.آذر.1402

غذای عدس پلو با سویا برای افرادی که دنبال رژیم هستند خوبه یا عدس پلو با خرما بهتر هستش!

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام افرادی که رژیم می گیرند معمولا نیاز بیشتری به آهن دارند و ترکیب عدس با خرما عدس پلو با خرما آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.
    گیاهخوارها گوشت میل نمیکنند پس سویا میتواند جایگزین خوبی باشه و بدن نیاز به موادمعدنی که توست عدس پلو با سویا تولید میشود نیاز دارد
    مصرف هر دو نوع این غذای خوب مقوی پیشنهاد میشود

ایلار ایلغار
27.آذر.1402

سلام خواص عدس در عدس پلو مجلسی چی هستش چیکار کنم کشمش تازگی خودش را از دست ندهد

    snappfoodadmin
    29.آذر.1402

    سلام دانستن فوت و فن ها و نکته های درست کردن عدس پلو مجلسی درست کردم غذا ی کشمش پلو را راحت تر میکند کشمش پلویی
    را یک ربع قبل از تفت دادن حتما با آب سرد شسته و خیس کنید تا تازگی آن بیشتر شود.خواص عدس خاصیت عدس منبع فیبر، فولات و پتاسیم است
    که با کاهش میزان کلسترول بد خون، به سلامت قلب کمک می‌کندعدس می‌توان به حفاظت از سلامت مادر و جنین در هنگام بارداری، تقویت بینایی،کاهش قند خون است