آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
3.4/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه انواع عدس پلو با شوید

مینا اسماعیل بیگی 08 تیر 1401 5 دقیقه

عدس پلو با شوید یکی از غذاهای ساده و خوشمزه می‌باشد که به راحتی می‌توانید آن را در زمان کم درست کنید‌. شاید شما عدس پلو را به تنهایی دوست نداشته باشید، به همین دلیل می‌توانید با اضافه کردن شوید این غذا را خوشمزه‌تر کنید. همچنین می‌توانید این غذای لذیذ را با مرغ و یا گوشت سرو کنید. در این مطلب طرز تهیه عدس پلو با شوید را برای شما آورده‌ایم. اگر قصد درست کردن این غذای ساده و لذیذ را دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع عدس پلو با شوید و طرز تهیه آن‌ها

عدس پلو به تنهایی نیز بسیار خوشمزه است. اما اگر دوست دارید تنوع به خرج دهید، می‌توانید به عدس پلوی خود شوید نیز اضافه کنید. در زیر طرز تهیه انواع عدس پلو را برای شما آورده‌ایم که هر کدام به شرح زیر می‌باشد.

عدس پلو با شوید ساده

عدس پلو با شوید ساده

همان طور که گفتیم این غذا بسیار ساده است و برای تهیه آن به مواد کمی نیاز دارید. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای خوشمره عبارتنداز:

مواد لازم مقدار لازم
برنج 3 پبمانه
عدس 2 پیمانه
شوید خشک یک و نیم پیمانه
روغن و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو با شوید

با مواد لازم برای عدس پلو با شوید آشنا شدیم و حال نوبت به طرز تهیه این غذا می‌رسد:

  • مرحله اول : برای پخت این غذا، ابتدا عدس را حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی شعله گاز می‌گذاریم تا به خوبی بپزد. سپس مقداری زردچوبه و نمک به آن افزوده و می‌گذاریم ۱۰ دقیقه دیگر روی شعله گاز باشد.
  • مرحله دوم : برنج را باید از قبل خیس کنید. حال برنج را درون قابلمه ریخته، به همراه آب، روی شعله گاز بگذارید تا به جوش آید. زمانی که برنج نرم شد آن را آبکش می‌کنیم.
  • مرحله سوم : در این مرحله در ظرف آبکش برنج، عدس و شوید خشک را اضافه کرده و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  • مرحله چهارم: حال عدس پلو با شوید را درون قابلمه ریخته و روی آن حسابی آب و روغن بریزید. به مدت نیم ساعت اجازه دهید عدس پلو دم بکشد‌. به همین راحتی غذای شما آماده است. شاید طرز تهیه این غذا با عدس پلوی ساده تفاوت زیادی نداشته باشد، اما طعم آن واقعاً متفاوت است. حتما آن را امتحان کنید. این غذا را می‌توانید با ماست، ترشی و یا پیاز سرو کنید و از آن لذت ببرید.

عدس پلو با مرغ و شوید

 

اگر می‌خواهید عدس پلو با شوید شما مجلسی شود و به عنوان یک غذای حسابی جلوی مهمان بگذارید پیشنهاد می‌کنیم این غذا را به همراه مرغ پخته و سرو کنید. برای پخت این غذا می‌توانید مرغ را جداگانه پخته و ریش ریش کنید و وقتی که عدس و شوید را به برنج اضافه می‌کنید مرغ را نیز به آن اضافه کرده و بعد روی شعله گاز بگذارید تا دم بکشد. غذای شما آماده است نوش جان بفرمایید.

عدس پلو خراسانی

عدس پلوی خراسانی یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی خراسانی می‌باشد که بسیار پرطرفدار است. در این قسمت طرز تهیه عدس پلو مجلسی خراسانی را برای شما آورده‌ایم. مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار لازم
برنج ایرانی 4 پیمانه
عدس 1 پیمانه
گوشت چرخ کرده 300 گرم
کشمش پلویی 250 گرم
پیاز داغ 5 قاشق سوپ خوری
خرما رطب 20 عدد
روغن مایع به میزان لازم
روغن حیوان یا کره 2 قاشق سوپ خوری
زعفران حل شده در آب 3 قاشق سوپ خوری
زرد چوبه نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم
آرد نخودچی 2 قاشق سوپ خوری
پیاز رنده شده یک عدد کوچک

طرز تهیه عدس پلو خراسانی

برای پخت نوع خراسانی این غذا به شرح زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را شسته و با کمی نمک و آب به مدت ۲ الی ۳ ساعت بگذارید خیس بخورد. عدس را خوب بشویید و به مدت یک ساعت آن را خیس کنید. حال درون قابلمه بریزید و روی شعله گار بگذارید تا نیم‌پز شود. سپس عدس را آبکش کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد یک قابلمه را به همراه آب روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. حال برنج را با یک قاشق سوپ‌خوری روغن مایع درون قابلمه بریزید. به مقدار کافی نمک را به برنج اضافه کرده و زمانی که برنج نرم شد آن را آبکش کنید.
  • مرحله سوم: حال عدسی را که پختید به برنج آبکشی شده اضافه کنید. در این مرحله یک چهارم پیمانه روغن مایع و یک دوم پیمانه آب گرم را روی برنج ریخته، کمی هم بزنید.برای کف قابلمه ته دیگی را که می‌خواهید آماده کنید. می‌توانید از نان یا سیب زمینی استفاده کنید‌. بعد از قرار دادن ته دیگ در کف قابلمه، برنج و عدس را اضافه کنید و بین لایه‌های آن زیره سیاه بریزید. در قابلمه را بسته تا بخار برنج بلند شود. حال مقداری آب و کره آب شده روی عدس پلو ریخته، شعله گاز را کم کرده تا برنج دم بکشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله گوشت، پیاز رنده شده، نمک، زردچوبه و آرد نخودچی را با هم مخلوط کرده و ورز دهید. حال گوشت را گرد گرد یا همان سرگنجشکی کرده و در تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: حال هسته خرماها را جدا کرده و خرما را در تابه تفت دهید. کشمش‌ها را نیز شسته و در تابه کمی تفت دهید.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه عدس پلو آماده شد، کمی برنج را با زعفران مخلوط کنید. حال عدس پلو را با پیاز داغ، گوشت‌های آماده شده، برنج زعفرانی، خرما و کشمش تزئین کرده و نوش جان کنید.

عدس پلو با سیر

عدس پلو با سیر

اگر علاقه زیادی به سیر دارید و ترجیح می‌دهید در غذای‌تان سیر نیز باشد پیشنهاد می‌کنیم عدس پلو با سیر را حتما امتحان کنید. سیر علاوه بر خواص زیادی که دارند، طعم بسیار خوشمزه‌ای به غذا می‌دهد. برای تهیه این غذای خوشمزه به مواد زیر نیاز است:

مواد لازم مقدار لازم
برنج 2 پیمانه
عدس پلویی 1 پیمانه
گوشت چرخ کرده 150 گرم
کشمش پلویی 200 گرم
سیر 5 حبه
پیاز 1 عدد
روغن به میزان لازم
زعفران حل شده در آب 2 قاشق سوپ خوری
زرد چوبه 1 قاشق مربا خوری
فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم

طرز تهیه عدس پلو با سیر

برای پخت این غذای لذیذ با طعم سیر به شرح زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: طبق آموزش‌هایی که در بالا دادیم عدس را بپزید.
  • مرحله دوم: حال سیر و پیاز را پوست کنده و بعد از شستشو آن را به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید. لازم به ذکر است که اگر دوست ندارید سیر را در غذا حس کنید می‌توانید از پودر سیر استفاده کنید. حال تابه را روی شعله گاز گذاشته و بگذارید روغن گرم شود. توجه داشته باشید که سیر زوتر از پیاز سرخ می‌شود. پس ابتدا پیازها را داخل تابه ریخته تا کمی سرخ شود و بعد سیرها را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه سیر و پیاز کمی سرخ شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. ( با توجه به ذائقه خود می‌توانید از گوشت گوسفندی، گوساله و یا حتی سویا استفاده کنید). بعد از اینکه گوشت مقداری سرخ شد ادویجاتی که ذکر کردیم را اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله برنج را مانند آموزش‌های قبلی آبکش کنید. حال مقداری برنج را کف قابلمه ریخته و سپس مقداری عدس و گوشت به آن اضافه کنید. به همین صورت لایه‌لایه مواد را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: درون نصف لیوان آب جوش و یک قاشق غذاخوری روغن، کمی زعفران ریخته و بگذارید دم کند، سپس آن را روی برنج بریزید. حال در قابلمه را بسته و به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید روی شعله کم گاز، پخته شود.
  • مرحله ششم: می‌توانید کشمش‌ها را همان طور که در بالا گفتیم تفت داده و زمانی که غذا آماده شد روی آن بریزید و نوش جان کنید.

سفارش آنلاین عدس پلو با شوید

در این مطلب طرز تهیه عدس پلو با شوید را آموزش دادیم. اگر زمان کافی برای پخت غذا ندارید این مژده را به شما می‌دهیم که حتی انواع عدس پلوها را نیز می‌توانید از طریق سفارش انلاین غذا تهیه و نوش جان کنید. با استفاده از اسنپ فود به راحتی می‌توانید انواع غذاها را از رستوران‌های نزدیک خود سفارش دهید و خیلی سریع درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود