آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قلیه ماهی
آموزش آشپزی
3.3/5 - (12 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه قلیه ماهی از محبوب ترین خورشت های جنوب

مینا اسماعیل بیگی 04 اردیبهشت 1402 6 دقیقه

اگر از طرفداران غذاهای جنوبی باشید، حتما می‌دانید که قلیه ماهی، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین انتخاب‌ها است. طرز تهیه قلیه ماهی، قلق‌‌های خاصی دارد که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید طعم یک خورشت بی‌نظیر و معطر جنوبی را تجربه کنید. عطر سبزیجات و سیر این غذا در کنار طعم فوق‌العاده ماهی‌های جنوب، یک معجزه آشپزی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند از کنار این عطر مسحورکننده، بی‌تفاوت بگذرد! اگر شما هم دوست دارید بدانید که این غذای محلی بندرعباس و بوشهر، چطور تهیه می‌شود، با این مطلب از اسنپ فود، همراه باشید.

قلیه ماهی
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت و 40 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی، چندان سخت نیست اما فراموش نکنید که طعم ماهی جنوب در این غذای جنوبی، چیز دیگری است و شما می‌توانید در طرز تهیه قلیه ماهی، از انواع ماهی‌های گوشتی مانند سنگسر، هامور، شیر و حلوا سیاه استفاده کنید. در مرتبه بعدی، ماهی‌های سالمون و قزل آلا هم قرار دارند که گوشت آن‌ها منسجم است.

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی

برای تهیه قلیه ماهی، مواد اولیه را مطابق جدول زیر، آماده کنید. دقت کنید که می‌توان به جای 200 گرم میوه تمر هندی، نصف بسته از تمرهندی‌های فروشگاهی را جایگزین کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماهی جنوب 500 گرم
گشنیز خرد شده 350 گرم
شنبلیله خرد شده 150 گرم
میوه تمر هندی 200 گرم
پیاز 1 عدد
سیر رنده شده 2 قاشق مرباخوری
فلفل قرمز به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قلیه ماهی

مراحل طرز تهیه قلیه ماهی

ابتدا میوه تمر هندی را در 1 لیوان آب جوش بخیسانید و کنار بگذارید تا میوه‌ها نرم شده و بتوان از آن‌ها، عصاره گیری کرد. سپس، طرز تهیه قلیه ماهی را به ترتیب مراحل زیر، پیش ببرید:

  • مرحله اول: پیاز را خرد کرده و همراه با مقدار روغن تفت دهید تا سبک شود. در ادامه، سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا مخلوط سیر و پیازی طلایی رنگ ایجاد شود.
  • مرحله دوم: در تابه ای جداگانه، سبزی‌های خرد شده را با روغن تفت دهید تا سرخ و تیره رنگ شوند. البته نباید این مرحله را طولانی کنید، زیرا سبزی تلخ می‌شود.
  • مرحله سوم: سبزی سرخ شده را در مخلوط سیر و پیاز ریخته و ادویه‌جات لازم؛ یعنی فلفل قرمز و زردچوبه و نمک را هم اضافه کنید و چند دقیقه دیگر، همه مواد را با هم تفت دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

نکته: این غذای جنوبی تند است، اما اگر غذاهای تند را دوست ندارید، می‌توانید از فلفل قرمز کمتری استفاده کنید.

  • مرحله چهارم: تمر هندی را داخل صافی ریخته و گوشت آن با یک چنگال فشار دهید تا از هسته و پوست جدا شده و عصاره آن کاملا خارج شود. در مورد تمر هندی آماده هم باید همین کار را انجام دهید و پس از مخلوط کردن آن با آب جوش، آن را از صافی بگذرانید.
  • مرحله پنجم: عصاره تمر هندی را در مخلوط پیاز و سبزیجات بریزید و یک لیوان دیگر، آب، اضافه کنید.
  • مرحله ششم: صبر کنید تا خورشت بجوشد، سپس، کمی حرارت را کم کنید و درب تابه را به حالت نیمه باز بگذارید تا خورشت جا بیفتد.

نکته مهم: دقت کنید که بستن کامل درب ظرف باعث عرق کردن درب و بریدن خورشت می‌شود.

  • مرحله هفتم: در این فاصله، تکه‌های ماهی را با فلفل و نمک و زردچوبه، مزه‌دار کرده و در ظرفی جداگانه در روغن سرخ کنید.
  • مرحله هشتم: صبر کنید تا کمی از آب خورشت تبخیر شود. سپس، ماهی‌های سرخ شده را در آب خورشت قرار دهید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر تمام مواد با هم بپزند و مزه‌ها به خورد هم بروند.

فراموش نکنید که قلیه ماهی، جزو خورشت‌های تنگ آب است. وقتی خورشت جا افتاد، حرارت را خاموش کنید و آن را در ظرفی مناسب ریخته و همراه با برنج، سرو کنید. نوش جان

نکات کاربردی و مهم در طرز تهیه قلیه ماهی

نکات کاربردی و مهم در طرز تهیه قلیه ماهی

توجه به این نکات در طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری، شما را به یک غذای اصیل و خوش‌عطر و بوی جنوبی، نزدیک‌تر می‌کند:

  • مراقب مقدار نمک این غذا باشید. فراموش نکنید که تمر هندی، نمک زیادی دارد. بنابراین، پیش از اضافه کردن نمک بیشتر، حتما اول غذا را کمی بچشید.
  • حتما و حتما، نسبت شنبلیله و گشنیز را رعایت کنید. زیرا شنبلیله زیاد، باعث تلخی قلیه ماهی می‌شود.
  • در طعم این غذای حنوبی باید تناسبی از طعم‌های تندی، شوری و ترشی را حس کنید. اگر احساس کردید که ترشی قلیه ماهی شما کم است، با روش عصاره‌گیری، مقداری عصاره تمر هندی اضافه کنید.
  • هرگز در طرز تهیه قلیه ماهی، سیر را حذف نکنید. این ماده مفید، هم بوی زهم ماهی را می‌گیرد و هم عنصری مفید برای به تعادل رساندن طبع سرد ماهی است.
  • دقت کنید که تکه‌های ماهی باید برش‌های قطور و ضخیمی داشته باشند تا بافت آن‌ها در خورشت، له نشود.
  • یک تمر هندی باکیفیت، بافتی سفت و رنگی سیاه دارد. بنابراین، بهتر است از تمر هندی‌های قهوه‌ای رنگ و نرم استفاده نکنید.
  • از هم زدن زیاد این خورشت بپرهیزید، چون این کار می‌تواند بافت ماهی را سست کند.
  • هنگام سرو این غذا هم احتیاط کنید و گوشت ماهی‌ها را به آرامی به ظرف دیگر منتقل کنید تا بافت آن‌ها باز نشود.

یک نکته جالب و خواندنی

جالب است بدانید که قلیه ماهی در شهرهای مختلف استان‌های جنوبی کشور، با ماهی‌های مختلفی تهیه می‌شود. برای مثال برای تهیه این غذای محلی در بندرعباس، از ماهی شیر یا زبیدی استفاده می‌شود. اهوازی‌ها، بیشتر آن را با میش ماهی یا هامور می‌پزند و البته گاهی در تهیه این غذا، از میگو هم استفاده می‌کنند و طرز تهیه قلیه ماهی بندری در بندر گناوه هم با استفاده از ماهی سرخو یا همار، همراه است.

طرز تهیه قلیه ماهی با سبزی خشک

طرز تهیه قلیه ماهی با سبزی خشک

با سبزی خشک هم می‌توان این غذای جنوبی خوشمزه را تهیه کرد. روش کار مانند دستور بالا است و پس از اینکه سبزجات کمی تغییر رنگ دادند، باید تفت دادن را متوقف کنید. برای خشک کردن سبزیجات به این روش عمل کنید:

  • گشنیز و شنبلیله را به نسبت 4 به 1 تهیه کنید.
  • پس از پاک کردن و شستن سبزیجات، آن‌ها داخل یک صافی قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. در ادامه، سبزیجات را به اندازه دلخواه خرد کرده و روی یک پارچه تمیز پهن کنید.
  • دقت کنید که سبزیجات را دور از تابش نور خورشید خشک کنید تا رنگ آن‌ها زرد نشود.
  • استفاده از باد پنکه یا مایکروفر هم برای سرعت بخشیدن به این کار، مانعی ندارد.
  • سبزیجات خشک شده را داخل کیسه‌ای پارچه‌ای ریخته و آن را در مکانی خشک و خنک نگه دارید.

سبزیجاتی که به این روش خشک می‌شوند تا یکسال هم قابل نگهداری خواهند بود.

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی، استفاده از تن ماهی است. در این روش، سرعت کار شما بالاتر خواهد رفت و دیگر نیازی به سرخ کردن ماهی‌ها نیست. کافیست تا مرحله ششم، یعنی اضافه کردن عصاره تمر هندی و جا افتادن آب خورشت پیش بروید و پس از آن، یک تن ماهی را که از قبل جوشانده‌اید، باز کرده و در خورشت بریزید و البته مدتی صبر کنید تا خورشت جنوبی و خوشمزه شما، کاملا جا بیفتد. به همین سادگی می‌توانید در کنار اعضای خانواده خود از یک عطر و طعم بی‌نظیر لذت ببرید.

سفارش آنلاین غذاهای بندرعباسی و طعم یک قلیه ماهی بی نظیر

اگر با وجود خواندن طرز تهیه قلیه ماهی، احساس می‌کنید که درست کردن این غذای جنوبی برایتان آسان نیست یا اصلا وقت کافی برای تهیه آن را ندارید، اصلا نگران نباشید. سفارش آنلاین غذا بندرعباس از اسنپ فود همان چیزی است که می‌تواند شما را میزبان این خورشت اصیل جنوبی کند. کافیست سری به سایت اسنپ فود بزنید و این غذای محلی بندرعباس و جنوب را به صورت آنلاین سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به درب منزلتان برسد. شاد و تندرست باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود