یک پذیرایی تمام عیار جنوبی با طرز تهیه قهوه عربی

طرز تهیه قهوه عربی
به این مقاله امتیاز دهید

اگر اهل نوشیدن قهوه باشید، حتما می‌دانید که یکی از قوی‌ترین و اصیل‌ترین قهوه‌ها، قهوه عربی است. در طرز تهیه قهوه عربی ، از شکر یا شیر استفاده نمی‌شود و شما تجربه‌کننده یک طعم بسیار تلخ و قوی با عطر و بویی به یادماندنی خواهید بود.

دانه‌های قهوه عربی در ظرفی به نام محماس تفت داده شده و در هاون‌هایی با آلیاژهای قوی، به صورت بسیار ریزی آسیاب می‌شوند و اگر می‌خواهید به روش سنتی آماده کردن آن پایبند باشید، باید آن را روی ذغال دم کنید. روش دم کردن این قهوه و سرو آن، جزو آثار ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو است که نشانی از تاریخ و جایگاه اجتماعی والای آن است. حال، اگر دوست دارید تا این قهوه را تهیه کنید، در ادامه با ما همراه باشد.

قهوه عربی
تعداد نفرات به تعداد فنجان‌های آب
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا حدود 20 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم بدون کالری

تاریخچه قهوه عربی

طبق یک داستان تاریخی، اولین بار یک چوپان یمنی بود که متوجه تاثیر انرژی‌زای حاصل از خوردن دانه‌های قهوه توسط گله شد. پس از آن، پای راهبان صومعه به میان آمد که متوجه عطر قوی قهوه بر اثر سوختن آن شدند و توانستند یک نوشیدنی انرژی‌زای جدید خلق کنند.

سپس، در فاصله قرون 13 تا 15 میلادی، قهوه به مناطق مختلف خاورمیانه و آفریقای شمالی وارد شد و چند قرن بعد؛ یعنی در قرون 16 و 17 میلادی در بخش‌هایی از اروپا مانند ایتالیا و در آمریکا، به شهرت جهانی رسید.

در میان انواع قهوه، عربیکا و روبوستا، از دانه‌های اصیل و مشهور قهوه در جهان هستند که معمولا در ارتفاعات بالایی بین 1200 تا 1500 متری کشت می‌شوند و درصد بالایی از قهوه عربی اصیل هم از همین دانه‌ها تشکیل می‌شود.

قهوه تلخ عربیطرز تهیه قهوه تلخ عربی

وقتی از طرز تهیه قهوه عربی صحبت می‌کنیم، در واقع روی روش دم کردن قهوه تاکید داریم و این موضوع، ارتباطی با دانه‌های قهوه ندارد. هرچند که اگر اصرار دارید یک طعم سنتی را تجربه کنید بهتر است از قهوه‌هایی با درصد عربیکای بالا استفاده کنید. این را هم در نظر داشته باشید که هر پودر قهوه‌ای که برای طرز تهیه قهوه ترک مناسب باشد، برای قهوه عربی هم جواب می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه قهوه عربی

به ازای هر مهمان، یک فنجان آب در نظر بگیرید و مقدار قهوه را با حفظ نسبت‌ها، بیشتر کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب 1 فنجان
پودر قهوه (به صورت بسیار ریز) 1 تا 2 قاشق چایخوری
پودر هل 1 عدد
میخک آسیاب نشده 1 عدد
زعفران(اختیاری) چند عدد
سایر ادویه‌ها مانند زنجبیل و … به مقدار لازم

مراحل لازم برای طرز تهیه قهوه عربی با دله

طرز تهیه قهوه عربی با دله، فوت‌های کوزه‌گری زیادی دارد و همین موضوع است که آن را از سایر قهوه‌ها متمایز می‌کند. برای تجربه یک طعم بی‌نظیر، این مراحل را با تمام نکات ریز آن اجرا کنید:

  • مرحله اول: در طرز تهیه قهوه عربی، باید به ازای هر نفر از مهمانان، یک فنجان آب در نظر بگیرید. مقدار کافی آب را در دله بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به جوش آید.
  • مرحله دوم: به محض اینکه آب، یکی دو قل زد، ظرف دله را به مدت 30 ثانیه از روی حرارت بردارید تا قل زدن‌های آب آرام بگیرد و به دمایی پایین‌تر از نقطه جوش برسد.

نکته مهم: یکی از نکات تاثیرگذار در طعم قهوه عربی، رساندن آب به دمای ایده ال و مخلوط کردن آن با پودر قهوه است. آب در حال جوش را با قهوه ترکیب نکنید، زیرا باعث سوختن قهوه و ایجاد طعم بد می‌شود.

  • مرحله سوم: به ازای هر نفر، یک قاشق چایخوری سرپر پودر قهوه در آب بریزید و ترکیب قهوه را خوب هم بزنید. سپس، در حالتی که شعله گاز را کاملا کم کرده اید، دوباره دله را روی حرارت بگذارید.

نکته: اگر دوست دارید طعم قوی‌تری را تجربه کنید می‌توانید به ازای هر نفر، 2 قاشق چایخوری پودر قهوه بریزید.

  • مرحله چهارم: کم کم روی سطح قهوه یک لایه فوم یا کف ایجاد شده که به آرامی به سطح جذوه می‌آید. این نشانه دم کشیدن قهوه به روش عربی است و معمولا بین 10 تا 12 دقیقه طول می‌کشد.طرز تهیه قهوه عربی با دله

نکته: بیش از 12 دقیقه، قهوه را روی شعله نگذارید و آن را از روی حرارت بردارید.

  • مرحله پنجم: قهوه را پس از 12 دقیقه از روی شعله برداشته و اجازه دهید به مدت یک دقیقه در مکانی ساکن، استراحت کند. سپس، ادویه‌های دلخواه مانند زعفران یا میخک را به آن اضافه کنید.

نکته: اگر زمان استراحت قهوه را طولانی‌تری کنید، قهوه، حرارت لازم برای آزاد کردن عطر و رنگ ادویه‌ها را از دست خواهد داد.

  • مرحله ششم: بعد از اضافه کردن ادویه‌ها، دوباره دله را برای مدتی کوتاه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دوباره روی سطح آن، فوم تشکیل شود.
  • مرحله هفتم: در این زمان، قهوه دله خوش‌عطر شما آماده است. اما بهتر است پیش از سرو، دله را برای مدتی کوتاه در جایی ساکن قرار دهید تا پودر قهوه کاملا ته‌نشین شود و سپس، آن را در فنجان بریزید.

طرز تهیه قهوه عربی بدون دله هم امکان‌پذیر است و در این صورت بهتر است از یک قهوه جوش مسی یا جذوه استفاده کنید. طرز تهیه قهوه عربی با قهوه جوش هم مشابه دله است و مانند آن حرارت را به طور یکنواخت به ترکیب آب و پودر قهوه عربی می‌رسانند.

آداب و رسوم سرو قهو‌ه عربی

سرو قهوه عربی، نمادی از مهمان‌نوازی و مهمان‌دوستی کشورهای خاورمیانه است. به علاوه سرو این قهوه در جنوب، پای ثابت مجالس مذهبی مانند عید فطر و ماه مبارک رمضان است. هم در روش سرو و هم در مدل نوشیدن این قهوه، آدابی وجود دارد که در ادامه، به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:آداب و رسوم سرو قهو‌ه عربی

  • سرو قهوه عربی باید از سمت راست مجلس شروع شود.
  • فرد توزیع کننده باید دله عربی را در دست چپ و فنجان قهوه عربی را در دست راست بگیرد.
  • هر فنجان قهوه عربی، حداکثر باید تا نیمه ‌پر شود و هر مهمانی که تمایل داشت، باید حداقل یک فنجان قهوه بنوشد که گاهی این مقدار تا 3 بار هم افزایش می‌یابد.
  • فرد توزیع کننده، باید پس ازریختن قهوه درون فنجان، نوک دله را طوری به لبه فنجان قهوه عربی بکوبد که صدای فنجان قهوه بلند شود و پس از آن می‌تواند قهوه را تعارف کند.
  • تعارف کردن قهوه عربی به بانوان هم آداب خاص خود را دارد. برای این منظور، توزیع کننده باید ابتدا زانوی چپ خود را کمی خم کرده و به این حالت، فنجان قهوه بانو را پر کند.
  • مهمان حتما باید با دست راست فنجان قهوه را از فرد توزیع کننده بگیرد و گرفتن فنجان با دست چپ، نوعی بی‌احترامی محسوب می‌شود.
  • مهمان باید بدون زمین گذاشتن فنجان قهوه، آن را بنوشد.
  • فنجان قهوه عربی، فنجانی گرد، کوچک و بدون دسته است.
  • اگر مهمان پس از خوردن فنجان اول، فنجانش را تکان ندهد، یعنی تمایل دارد که فنجان دوم را بنوشد.
  • نوشیدن سومین فنجان قهوه عربی، نشان دهنده نوعی پیمان برادری و همیاری با میزبان است.
  • اگر مهمان پس از خوردن قهوه عربی در خانه میزبان، فنجان خود را برگرداند، به این معنا است که دیگر قهوه میل ندارد. اما اگر این کار را نکند، یعنی یک فنجان دیگر قهوه می‌خواهد.
  • در زمان سرو قهوه عربی برای بانوان، توزیع‌کننده در ابتدا به نشانه احترام، پای چپ را کمی خم کرده و سپس فنجان او را با قهوه پر می‌کند.

حالا طرز تهیه قهوه عربی و تمام ریزه کاری های آن را می دانید

همان‌طور که دیدید، نوشیدن قهوه در فرهنگ عربی، جایگاهی خاص و متفاوت دارد، طوری که لحظه به لحظه این مراسم، پر از مفاهیم و اشارات خاصی است که بهتر است به عنوان یک میزبان، درباره آن‌ها آگاه باشید تا ناخواسته به ارزش‌های مهم یک قوم، بی‌احترامی نکنید. اگر به طعم قهوه‌های سنتی علاقمندید، از شما دعوت می‌کنیم که طرز تهیه قهوه زنجبیلی را هم در اسنپ فود بخوانید.

نظرات کاربران