طرز تهیه قهوه زنجبیلی یا کیشر محبوب یمنی ها

طرز تهیه قهوه زنجبیلی
به این مقاله امتیاز دهید

اگر عطر تند زنجبیل را دوست دارید، احتمالا نوشیدن یک فنجان کیشر هم برای شما لذت‌بخش خواهد بود. اما آیا می‌دانید کیشر چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ کیشر یا قشر که در فرهنگ غربی به آن قهوه زنجبیلی هم می‌گویند، یک نوشیدنی گرم و محبوب در یمن است که به طور سنتی با غلاف قهوه درست می‌شود، اما می‌توان در دستور خانگی آن از پودر قهوه هم استفاده کرد. با اسنپ فود همراه باشید تا طرز تهیه قهوه زنجبیلی با دو دستور سنتی و خانگی را با هم بخوانیم.

قهوه زنجبیلی
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان پخت غذا 10 دقیقه
میزان سختی کم

تاریخچه قهوه زنجبیلی

تاریخچه کیشر، به زمانی دور و بدو ورود قهوه به یمن بازمی‌گردد. یمنی‌ها از پوست میوه‌های قهوه کشت شده در کشتزارهای خود نوعی نوشیدنی به نام کیشر درست می‌کردند. ریشه این واژه عربی است و به معنای «پوسته» یا «غلاف» و همچنین، «پوست کندن» به کار می‌رود.

این نوشیدنی که در مراسم‌های مذهبی و برای پذیرایی از مهمانان سرو می‌شد، آداب آماده سازی و نوع سرو خاص خود را داشت که امروزه هم رایج است و نشانی از مهمان‌نوازی یمنی‌هاست.

امروزه نوشیدن این نوشیدنی که بافتی بین قهوه و چای دارد، در تمام جهان رایج است. برای مثال در کشور بولیوی به آن «سلطانا» می‌گویند و برای تهیه آن از میخک، دارچین و شکر استفاده می‌کنند. قهوه زنجبیلی نامی است که غربی‌ها روی این نوشیدنی گذاشته‌اند و در کشور اتیوپی به آن «گشار» یا «هاشارا» می‌گویند.

می‌توان این نوشیدنی سبک را در ابتدای مهمانی یا پس از صرف وعده‌های غذایی، برای کمک به هضم غذا، سرو کرد.

خواص قهوه زنجبیلیخواص قهوه زنجبیلی

قهوه زنجبیلی بیشتر شبیه یک چای یا دمنوش گیاهی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. برای مثال به این موارد توجه کنید:

  • هر قاشق چایخوری زنجبیل، حاوی 1.6 کالری است و این در شرایطی است که افزودن هر قاشق غذاخوری شکر به قهوه، 50 کالری دیگر به مجموع میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم این نوشیدنی اضافه می‌کند.
  • میزان کافئین کیشر در مقایسه با چای و قهوه کمتر است، با این حال همچنان انرژی‌بخش است و می‌تواند در طول روز شما را سرحال نگه دارد.
  • میزان آنتی اکسیدان این نوشیدنی مفید در مقایسه با چای سبز و میوه‌هایی مانند انار و توت فرنگی بیشتر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • اگر به دنبال کاهش وزن هستید، قهوه زنجبیلی می‌تواند با بالا بردن سوخت‌و‌ساز بدن شما، چربی‌های اضافه بدن را آب کند.
  • همچنین نوشیدن کیشر، از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر، پارکینسون و دیابت نوع 2 نیز جلوگیری می‌کند.
  • این قهوه می‌تواند با محافظت از کبد، از ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سیروز کبدی و کبد چرب پیشگیری کند.

قهوه زنجبیلی اصل

آنچه در ادامه می‌خوانید، روش سنتی و اصلی طرز تهیه قهوه زنجبیلی یا کیشر است که در آن از پوست یا غلاف قهوه استفاده می‌شود و بنابراین، نسبت به قهوه معمولی، بافت سبک‌تر و کافئین کمتری دارد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این قهوه خوش‌عطر را ببینید:

مواد لازم برای تهیه قهوه زنجبیلیقهوه زنجبیلی علی کافه

در صورتی که به زنجبیل تازه رنده شده دسترسی ندارید می‌توانید به جای آن، از نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پوست دانه قهوه 1 لیوان
آب 3 لیوان
شکر 4/1 لیوان
زنجبیل رنده شده 2 قاشق چایخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری
زیره نصف قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه قهوه زنجبیلی

برای تهیه قوه زنجبیلی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدا پوسته‌های قهوه را با آسیاب، ریزتر و پودر کنید.
  • مرحله دوم: آب را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله سوم: پس از جوشیدن آب، تمام مواد را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  • مرحله چهارم: این نوشیدنی باید به مدت 5 تا 6 دقیقه روی حرارت نسبتا کم گاز بماند تا دم بکشد.
  • مرحله پنجم: پس از این مرحله، کیشر را از صافی عبور داده و داخل فنجان‌های کوچک قهوه‌خوری به صورت داغ سرو کنید.

روش دوم برای طرز تهیه قهوه زنجبیلی در منزل

در صورت در اختیار نداشتن پوسته قهوه می توانید از این روش استفاده کنید.برای سرو قهوه زنجبیلی به اندازه یک نفر، 6 قاشق چایخوری قهوه ریز آسیاب شده را با یک لیوان آب، 4 قاشق چایخوری شکر و یک و نیم قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده در یک قوری مناسب یا شیرجوش بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد.

سپس، شیرجوش را از روی حرارت بردارید و وقتی از جوش افتاد، دوباره آن را روی حرارت بگذارید تا برای بار دوم بجوشد. یک بار دیگر هم همین مرحله را تکرار کنید تا قهوه زنجبیلی خانگی و خوشمزه شما پس از سه بار جوشیدن، آماده سرو شود.

نکات لازم در طرز تهیه قهوه زنجبیلی کیشرنکات لازم برای تهیه قهوه زنجبیلی کیشر

برای تهیه یک قهوه زنجبیلی عالی و خوش‌عطر و بو، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در بعضی دستورها به قهوه زنجبیلی، مقداری شیر اضافه می‌کنند. در این صورت، قهوه طعمی نسبتا متفاوت و بافتی خامه‌ای پیدا می‌کند. به این نوشیدنی در گویش محلی، «بان حلیب» یا شیر قهوه کیشر گفته می‌شود.
  • لازم است قبل از سرو قهوه، حداقل یک دقیقه به آن استراحت دهید تا مواد اضافی کاملا ته نشین شوند.
  • اگر دوست دارید قهوه زنجبیلی شما، علاوه بر زنجبیل، طعم و عطر و بوی مخلوطی داشته باشد، می‌توانید مانند دستور اصلی، نصف قاشق چایخوری دارچین و یا یک دانه هل داخل قوری یا شیرجوش بریزید تا با بقیه مواد بجوشد.
  • میزان شکر این قهوه را می‌توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید، اما به هر حال، قهوه زنجبیلی، مزه شیرینی دارد و اگر شما از طرفداران طعم‌های کلاسیک قهوه هستید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه قهوه عربی را هم حتما ببینید.

قهوه مخصوص یمنی ها به خانه تان رسید…

اگر طرز تهیه قهوه زنجبیلی برای شما آسان نیست، راه حل ساده‌تری هم وجود دارد و می‌توانید از طریق سفارش آنلاین قهوه در اسنپ فود اقدام کنید و در کمترین زمان ممکن، قهوه مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران