طرز تهیه معجون هفت مغز + معجون علی بابا

طرز تهیه معجون
4/5 - (2 امتیاز)

معجون درواقع از ترکیب مغزهای مختلف به همراه موز و شیر تهیه می‌شود و البته طعم آن چیزی متفاوت با هر مزه دیگری است که از این مواد اولیه چشیده باشید. این نوشیدنی که معمولا کالری بسیار بالایی دارد، خیلی زود باعث افزایش قند خون شده و در نتیجه انرژی را بالا می‌برد. معجون دستور تهیه‌های مختلفی دارد که البته همه آن‌ها از یک ساختار مشترک برخوردارند. به طور کلی اگر بدانید که ترکیب چه چیزهای با یکدیگر معجون را می سازد، خودتان می‌توانید مقدار آن‌ها را کم و زیاد یا حتی اضافه و حذف کنید. در این مطلب قصد داریم که نگاهی به طرز تهیه معجون هفت مغز یا همان معجون مخصوص بیندازیم. با ما همراه باشید.

البته، لازم به ذکر است که اگر برنامه غذایی به قصد لاغری دارید، بهتر است که این نوشیدنی را به دلیل کالری بالای آن، فعلا حذف کنید.

معجون هفت مغز

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی  3 دقیقه
زمان پخت 6 دقیقه
میزان سختی کم

معجون مخصوص در منزل

معجون مخصوص

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد معجون از ترکیب انواع مغزها مانند گردو، پسته و بادام به همراه شیر، موز و خرما درست می‌شود، اما اگر به هرکدام از این موارد حساسیت داشته باشید، می‌توانید آن را حذف کنید و در حقیقت محدودیت خاصی در این مورد وجود ندارد. لازم به ذکر است که برای جذب کلسیم بیشتر معجون بهتر است که از شیر کم چرب استفاده کنید. در ادامه مواد لازم برای تهیه معجون عنوان شده است. به خاطر داشته باشید مقدار مواد برای یک نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه معجون مخصوص

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه معجون هفت مغز خوشمزه، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مغز بادام درختی 10 عدد
مغز بادام هندی 5 عدد
مغز بادام زمینی 5 عدد
مغز گردو 3 عدد
مغز پسته 10 عدد
مغز فندق 5 عدد
عسل 1 قاشق غذاخوری
خرما بدون هسته 3 عدد
کنجد سفید نصف قاشق غذاخوری
موز یخ زده 1 عدد
پودر دارچین به مقدار کافی
گلاب و عرق بهارنارنج به دلخواه
شیر کم چرب یا پرچرب 1 لیوان
خامه قنادی 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه معجون ویتامینه

همان طور که در بالا مواد اولیه تهیه معجون را مشاهده کردید، انواع و اقسام مواد مغذی و مغزهای پرویتامین در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این روی با درست کردن این معجون، یک نوشیدنی پر از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف را در اختیار خواهید داشت.

درست کردن معجون بسیار آسان است. باید تمام مواد لازم برای درست کردن معجون مخصوص مانند، انواع مغزها، موز یخ زده، خرمای بدون هسته و عسل را به همراه شیر درون مخلوط کنید بریزید و پس از حدود ۳ الی ۴ دقیقه آن را خاموش کنید. توجه داشته باشید که معجون باید کاملا یک دست و خامه‌ای شکل شده باشد.

اگر همچنان تکه‌های بزرگ درون آن وجود داشت، دوباره مخلوط کن را روشن کنید و اجازه دهید تمام مواد کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. فراموش نشود که شیر استفاده شده، حتما باید سرد باشد.

نکته: لازم به ذکر است که برای درست کردن بستنی معجون، می‌توانید از بستنی سنتی یا وانیلی به جای شیر استفاده کنید.

طرز تهیه معجون علی بابا

طرز تهیه معجون علی بابا

علی بابا یکی از معجونی‌های معروف تهران است. این مغازه ابتدا در سال ۱۳۶۳ تأسیس شد. جالب است بدانید معجونی علی بابا در تهران بسیار محبوب است و افراد از نقاط مختلف برای امتحان کردن ویتامینه‌هایش به این مغازه می‌آیند. معروف‌ترین معجون علی بابا شامل بستنی سنتی، شیره خرما، بستنی وانیلی، پودر قهوه و کاکائو، اسانس موز، پودر نارگیل، گل محمدی، انجیر خشک و پودر چهار میوه، کنجد، زرده تخم‌مرغ، کمپوت آناناس و خامه می‌شود. برای درست کردن معجون علی بابا باید تمام این مواد را درون مخلوط کن بریزید و اجازه دهید تا یک مخلوط یک دست حاصل شود. از خامه، پودر قهوه و کاکائو هم می‌توانید برای تزئین این معجون استفاده کنید.

تزئین معجون

پس از این که معجون آماده شد و آن را درون لیوانی که سرو می‌کنید ریختید، بهتر است که روی آن را با مواد مختلف تزئین کنید. طرز تهیه معجون مخصوص کافی شاپ نیز به همین صورت است. از جمله موادی که می‌توانید برای گارنیش معجون از آن استفاده کنید، به شرح زیر هستند:

  • پودر قهوه
  • پودر کاکائو
  • عسل
  • پودر نارگیل
  • انواع مغزها
  • کنجد
  • آناناس

موارد گفته شده همگی پیشنهادهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما تزئین غذا و نوشیدنی خیلی وابسته به خلاقیت و سلیقه افراد می شود. شما نیز اگر موارد جذاب دیگری در ذهن داشتید، می‌توانید آن‌ها را جایگزین موارد قبلی کنید.

خواص معجون هفت مغز

خواص معجون هفت مغز

مغزها همگی دارای انواع مواد معدنی و ویتامین هستند. به همین دلیل در شمار خوراکی‌های بسیار مغذی و تقویت کننده به حساب می‌آیند. آجیل هفت مغز شامل فندق، بادام هندی، بادام درختی، گردو، کشمش، گردو، بادام زمینی می‌شود. توجه داشته باشید که برخی از افراد به انواع مغزها به خصوص بادام زمینی حساسیت دارند و پس از خوردن آن دچار مشکل خواهند شد. به همین دلیل قبل از مصرف از این موضوع اطمینان حاصل کنید. در ادامه قصد داریم خواص این مغزها را شرح دهیم.

  • خواص پسته: پسته حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. پتاسیم باعث افزایش گردش خون شده و بدن را از بیماری‌های قلبی حفظ می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از سکته قلبی و مغزی خواهد شد. از این روی با یاد گرفتن طرز تهیه شیر پسته ، می‌توانید به این شکل نیز از خواص عالی پسته بهره مند شوید.
  • خواص گردو: گردو نیز حاوی چربی های اشباع نشده امگا ۳ و امگا ۶ است. این چربی باعث افزایش انرژی شده، اما موجب چاقی نخواهد شد و اتفاقا برای قلب نیز بسیار مفید است.
  • خواص فندق: فندق حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است. همان طور که گفته شد، پتاسیم در کنترل فشار خون، نقش پررنگی دارد. منیزیم نیز گردش خون را بهبود می‌بخشد. این دو ماده معدنی در سلامت قلب بسیار مؤثر هستند.
  • خواص بادام زمینی: بادام زمینی سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است. بادام زمینی حاوی ویتامین E نیز بوده که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. همچنین این مغز خوشمزه، دارای تیامین و نیاسین است. نیاسین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و تیامین نیز سوخت و ساز یا همان متابولیسم را کنترل می‌کند.
  • خواص بادام هندی: در آخر نیز باید به خواص قابل توجه بادام هندی اشاره کرد. بادام هندی مانند پسته و فندق در سلامت قلب موثر است. همچنین باعث سلامت دندان‌ها و لثه می‌گردد. علاوه بر آنچه گفته شد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

با معجون هفت مغز (ویتامینه مخصوص) از خودتان پذیرایی کنید…

همان‌طور که خواندید طرز تهیه معجون هفت مغز در خانه بسیار آسان است، زیرا مواد اولیه آن به راحتی در دسترس هستند. برای درست کردن معجون تنها احتیاج به یک مخلوط کن دارید. اگر به تمام مواردی که گفته شد عمل کنید به راحتی می‌توانید یک معجون مخصوص کافی شاپی را در خانه تهیه کنید. به علاوه شما این امکان را دارید که با سفارش آنلاین از کافی شاپ یا آبمیوه فروشی‌های اسنپ فود، معجون خوشمزه مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش داده و تحویل بگیرید.

طرز تهیه آیس پک شکلاتی و میوه ای

سوالات متداول

1.مواد لازم برای تهیه معجون هفت مغز کدام است؟

معجون هفت مغز شامل مغز بادام درختی، مغز بادام هندی، مغز بادام‌زمینی، مغز گردو، مغز پسته، مغز فندق می‌شود؛ با ترکیب این مواد به همراه عسل، خرمای بدون هسته، کنجد سفید، موز یخ‌زده، پودر دارچین، شیر و خامه می‌توانیم معجون هفت مغز درست کنیم.

موادی که برای درست ‌کردن معجون استفاده می‌کنیم، هرکدام، جداگانه سرشار از ویتامین هستند. در نتیجه ترکیب این مواد با هم بسیار مغذی خواهد بود و موجب تقویت بدن می‌شود. این نوشیدنی کالری بسیار بالایی دارد که باعث افزایش قند خون و تولید انرژی بالا می‌شود.

برای درست‌کردن معجون چهارمغز باید مغز بادام، فندق، پسته، گردو را کاملاً خردکرده و به همراه شیر یا بستنی، موز یخ‌زده و عسل در مخلوط‌کن بریزیم، توجه داشته باشید که معجون باید کاملاً یک‌دست و خامه‌ای شکل شده باشد.

برای درست‌کردن معجون با بستنی از همان ترکیب مواد با شیر استفاده می‌کنیم با این تفاوت که به‌جای شیر، بستنی سنتی یا وانیلی در ترکیب معجون خود می‌ریزیم.

پسته مقادیر زیادی پتاسیم دارد و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. گردو حاوی چربی‌های اشباع نشده امگا ۳ و امگا ۶ است که باعث افزایش انرژی شده، اما موجب چاقی نخواهد شد. فندق مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. بادام‌زمینی ویتامین E (آنتی‌اکسیدان قوی) دارد که سوخت‌وساز بدن را کنترل و برای قلب مفید است. بادام هندی برای سلامت دندان‌ها و لثه و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.