طرز تهیه شیر پسته با 3 روش و نکات مربوط به آن!

طرز تهیه شیر پسته
3.8/5 - (5 امتیاز)

از نظر بسیاری از افراد، شیر و پسته جادویی‌ترین ترکیب دنیاست! به همین دلیل خیلی از طرفداران این نوشیدنی خوشمزه، به دنبال طرز تهیه شیر پسته هستند تا بتوانند آن را در خانه درست کنند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پس از آموزش دستور تهیه شیر پسته، به سراغ جدول ارزش غذایی آن برویم و در انتها برخی از خواص شیر پسته را معرفی کنیم.

شیر پسته

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده‌سازی 5 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی آسان

طرز تهیه شیر پسته ساده

شیر پسته خوشمزه

همان طور که از نام شیر پسته مشخص است؛ این نوشیدنی غلیظ و خوشمزه از دو ماده اصلی از جمله پسته و شیر تهیه می‌شود. البته شما می‌توانید مقداری طعم‌دهنده و شیرین‌کننده به آن اضافه کنید و از شیر پسته خود در صبحانه یا یک عصرانه دلپذیر لذت ببرید.

پس اگر از طرفداران شیر پسته هستید و قصد دارید با مصرف آن از خواص پسته بهره‌مند شوید، باید بتوانید این نوشیدنی خوشمزه را در منزل تهیه کنید. هر چه مقدار پسته را بیشتر کنید، هم مزه پسته غالب می‌شود و هم رنگ سفید شیر به سبز کمرنگ تمایل پیدا می‌کند.

مواد اولیه برای تهیه شیر پسته

مواد اولیه برای تهیه شیر پسته

مواد اولیه در طرز تهیه شیر پسته بدون ثعلب به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب 5 فنجان
پسته خام 1 پیمانه
یخ قالبی به مقدار کافی
هل 4/1 قاشق چای‌خوری
عصاره وانیل 2/1 قاشق چای‌خوری
عصاره بادام 4/1 قاشق چای‌خوری
خامه به مقدار کافی
پودر نارگیل به مقدار کافی

مراحل تهیه شیر پسته خوشمزه

برای دستور تهیه شیر پسته غلیظ خانگی بدون بستنی، این مراحل را دنبال کنید که مانند طرز تهیه شیر فندق آسان است:

  • مرحله اول: پسته را داخل یک ظرف قرار داده و 2 فنجان آب به آن اضافه کنید. آب باید پسته را به طور کامل بپوشاند. یک درب روی ظرف بگذارید و آن را به مدت حداقل 6 ساعت تا حداکثر 12 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله دوم: روز بعد پسته‌ها را بیرون بیاورید و آب ظرف را دور بریزید.
  • مرحله سوم: حالا پسته‌های خیس خورده را به همراه 3 فنجان آب به مخلوط کن اضافه کنید. تا زمانی که پسته‌ها خوب مخلوط شوند و مایع سبز کم رنگی ایجاد شود، به مخلوط کردن آن‌ها ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: عصاره بادام، عصاره وانیل و هل را به مخلوط اضافه کرده و برای 30 ثانیه دیگر هم بزنید.
  • مرحله پنجم: مخلوط کن را خاموش کرده و شیر پسته را از صافی عبور دهید. می‌توانید از صافی استفاده کنید یا یک پارچه با منافذ ریز را روی یک ظرف شیشه‌ای بزرگ قرار دهید و شیر پسته مخلوط شده را داخل آن ریخته و آرام آرام هم بزنید. همچنین می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کرده؛ آن را تحت فشار قرار دهید تا مایع به آرامی خارج شود.
  • مرحله ششم: پس از صاف شدن، شیر پسته را در یک بطری شیشه‌ای محکم قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.
  • مرحله هفتم: می‌توانید بعد از ریختن شیر پسته در داخل لیوان، روی آن را با خامه و پودر نارگیل تزئین کنید. این کار هم باعث خوشمزه‌تر شدن شیر پسته می‌شود و هم ظاهر آن را زیبا و مجلسی می‌کند.

طرز تهیه شیر پسته خانگی بدون بستنی

طرز تهیه شیر پسته خانگی بدون بستنی

برای درست کردن شیر پسته خانگی به یک پیمانه شیر نیاز دارید که نصف پیمانه را باید از قبل در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. شیر سرد را به همراه نصف پیمانه مغز پسته و چند دانه هل داخل مخلوط‌کن بریزید تا به خوبی ترکیب شوند. سپس شیر یخ زده را نیز به مخلوط‌کن اضافه کرده و اجازه دهید تا مخلوط یک‌دستی ایجاد شود. در مرحله آخر مقداری عسل و نصف قاشق چای‌خوری ثعلب را نیز به شیرپسته بیافزایید و مخلوط کردن آن‌ها را ادامه دهید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری گلاب نیز استفاده کنید. برای تزئین نوشیدنی خود، چند دانه پسته به‌کار ببرید.

طرز تهیه شیر پسته خانگی با موز

طرز تهیه شیر پسته خانگی با موز

ترکیب موز با شیرپسته باعث ایجاد یک نوشیدنی خوشمزه می‌شود که اغلب افراد طرفدار آن خواهند بود. برای تهیه شیر پسته خانگی با موز به یک پیمانه شیر، یک پیمانه پسته و در حدود 400 گرم بستنی نیاز دارید. ابتدا پوست پسته را جدا کرده و داخل شیر بریزید تا مقداری خیس بخورد. سپس ترکیب شیر و پسته را به همراه یک عدد موز و نیمی از بستنی داخل مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کرده و در حدود یک دقیقه به ترکیب کردن مواد ادامه دهید.

سپس باقی مانده بستنی را به همراه ۱ قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر نارگیل به مواد داخل مخلوط‌کن اضافه کنید و تا جایی که ترکیب یک‌دستی ایجاد شود، به مخلوط کردن مواد ادامه دهید. در صورت تمایل می‌توانید از دانه‌های کنجد نیز استفاده کنید. غلظت مورد نظر این نوشیدنی را مطابق سلیقه خود با تغییر میزان شیر و بستنی کنترل کنید.

جدول ارزش غذایی شیر پسته

بعد از طرز تهیه شیر پسته به سراغ ارزش غذایی آن می‌رویم. اگر می‌خواهید که ارزش غذایی شیر پسته را بدانید و بر اساس آن تصمیم به میزان مصرف آن بگیرید، جدول زیر را مطالعه کنید.

ماده غذایی مقدار
کالری ۱۷۸ کیلوکالری
چربی کل ۱۴ گرم
کلسترول ۰ گرم
سدیم ۲۰۵ گرم
کربوهیدرات ۹ گرم
فیبر ۳ گرم
قند ۲ گرم
پروتئین ۶ گرم

چگونه طعم شیر پسته را تقویت کنیم؟

چگونه طعم شیر پسته را تقویت کنیم؟

شیر پسته بدون هیچ طعم‌دهنده‌ای هم خوشمزه است. با این حال، استفاده از عصاره وانیل، بادام و گلاب در طرز تهیه شیر پسته باعث خوشمزه‌تر شدن این نوشیدنی مقوی می‌شوند. همچنین ادویه‌جاتی مانند هل، جوز هندی یا زنجبیل می‌توانند طعم شیر پسته را خوشمزه‌تر کنند.

از آنجا که ما ترکیب عصاره بادام و هل را در شیر پسته دوست داشتیم، آن‌ها را به نوشیدنی خود اضافه کردیم. همچنین از مقداری عصاره وانیل نیز استفاده کردیم. شما می‌توانید مقداری شربت افرا یا عسل نیز به مخلوط بیفزایید.

آیا می‌توان از پسته بو داده یا شور در طرز تهیه شیر پسته استفاده کرد؟

آیا می‌توان از پسته بو داده یا شور در طرز تهیه شیر پسته استفاده کرد؟

برای تهیه شیر پسته، پسته خام بهتر خواهد بود زیرا منجر به ایجاد مخلوطی نرم و خامه‌ای می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگر از پسته شور استفاده می‌کنید، شیر پسته به دست آمده ممکن است کمی بیش از حد شور شود. با وجود اینکه آب پسته خیس شده دور ریخته می‌شود، اما شیر حاصل کمی شور خواهد بود. همچنین، پسته بو داده خشک‌تر است و وقتی با شیر مخلوط شود، شیر پسته به دست آمده به همان اندازه استفاده از پسته خام، صاف و خامه‌ای نخواهد بود.

آیا باید پسته را شب قبل خیس کرد؟

ما توصیه می‌کنیم که پسته را به مدت 6 تا 12 ساعت خیس کنید. خیساندن پسته به مدت یک شب (یا حداقل 6 ساعت)، باعث می‌شود که به خوبی با شیر ترکیب شود و بافت خامه‌ای و نرم‌تری ایجاد کند. همچنین، پسته‌های خیس خورده تفاله کمتری را در ته لیوان باقی می‌گذارند.

خیس کردن پسته‌ها، آنزیم‌های داخل پسته را فعال می‌کند و در نتیجه شیر پسته‌ای مغذی‌تر به دست می‌آید. اگر می‌خواهید در طرز تهیه شیر پسته به صورت حرفه‌ای عمل کنید، پسته‌ها را بدون خیساندن آماده کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از آب بسیار داغ (نه جوش) هنگام مخلوط کردن با شیر انجام دهید تا شیر پسته به دست آمده تا حد امکان نرم و خامه‌ای شود.

چگونه می‌توان شیر پسته را غلیظ یا رقیق کرد؟

نسبت 1 فنجان پسته به 3 فنجان آب، شیر پسته‌ای شیرین، غنی، صاف و غلیظ را ایجاد می‌کند. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید شیر پسته غلیظ‌تری داشته باشید که شبیه خامه باشد، به جای 3 فنجان از 5/2 فنجان آب استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید مخلوط شما رقیق‌تر باشد، هنگام مخلوط کردن به جای 3 فنجان 5/3 یا 4 فنجان آب به‌کار ببرید.

فواید شیر پسته چیست؟

فواید شیر پسته چیست؟

از نظر تغذیه‌ای، شیر پسته یک نوشیدنی بسیار مقوی بوده و منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترو‌ها (ترکیبات شیمیایی که با کلسترول مبارزه می‌کنند) است. همین طور این مخلوط خوشمزه سرشار از چربی‌های مفید برای قلب است.

شیر پسته دارای پروتئین یکسانی با شیر جو دوسر و فندق است اما فیبر کمتری نسبت به شیر جو دارد. شیر پسته کالری، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به شیر بادام دارد. بادام نسبت به پسته از مواد معدنی بیشتری مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین E برخوردار است، در حالی که پسته از نظر ویتامین B غنی‌تر خواهد بود.

تحقیقات نشان داده‌اند که پسته با بهبود مصرف ریز مغذی‌ها ارتباط دارد و در مقایسه با سایر مغزها، موجب فشار خون پایین‌تر (احتمالا به دلیل محتوای پتاسیم) می‌شود. اگر رژیم غذایی متعادلی دارید یا ورزشکار حرفه‌ای هستید، شیر پسته را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا از فواید شیرپسته برای بدن بهره‌مند شوید.

طرز تهیه شیر پسته علی بابا

از شیر پسته‌های معروف تهران می‌توان به علی بابا اشاره کرد که بیشتر به خاطر معجون‌های خوشمزه محبوب است. شیر پسته‌ای که در علی بالا تهیه می‌شود بیشتر شبیه به ویتامینه است که در آن از مواد غذایی دیگری مانند گردو، نارگیل، گل محمدی، انجیر خشک، پودر چهار میوه و غیره استفاده می‌شود. اساس تهیه این شیر پسته همانی است که در این مقاله شرح داده شد، تنها باید مواد غذایی مختلفی را به آن اضافه کنید تا مخلوط نهایی چیزی شبیه به ویتامینه باشد.

نکات مهم در طرز تهیه شیر پسته بدون ثعلب

نکات مهم در طرز تهیه شیر پسته بدون ثعلب

از جمله نکات مهمی که برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه باید به کار برد، می‌توان به موراد زیر اشاره نمود.

  • پسته را به خوبی چک کنید تا مطمئن شوید که خراب نیست: پسته مانند دیگر آجیل‌ها، می‌تواند به سرعت خراب شود، به ویژه اگر در محیط مناسبی قرار نگیرد. پسته‌ها را در یخچال ذخیره کرده و قبل از خیساندن مزه کنید.
  • دقت کنید که شیر و پسته خوب مخلوط شوند تا ترکیبی یک‌دست ایجاد شود. هنگام تهیه شیر پسته از یک مخلوط‌کن قوی استفاده کنید. یک مخلوط‌کن خوب و با قدرت بالا، یک شیر پسته نرم و خامه‌ای به شما ارائه می‌دهد.
  • شیر پسته را پس از مخلوط شدن، صاف کنید تا یکدست شود. روش‌های مختلفی برای صاف کردن شیر پسته وجود دارند. می‌توانید از صافی استفاده کنید یا یک پارچه با منافذ ریز را روی یک ظرف شیشه‌ای بزرگ قرار دهید و شیر پسته را از طریق آن عبور دهید تا مخلوطی یک‌دست حاصل شود. البته در تهیه معجون، مرحله صاف کردن وجود ندارد، چراکه می خواهیم تکه‌های مغزها در آن احساس شوند.

شیر پسته را حتما امتحان کنید…

در این مطلب نگاهی به طرز تهیه شیر پسته داشتیم و مراحل آماده‌سازی آن را معرفی نمودیم. شما می‌توانید از طریق کافه آنلاین یا سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود، شیر پسته و دیگر نوشیدنی‌های مقوی خوشمزه را به صورت اینترنتی سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید. تجربه‌ای عالی که موجب می‌شود، بهترین طعم این نوشیدنی را تجربه کنید.