آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مهیاوه
آموزش آشپزی
3.8/5 - (5 امتیاز)
10

طرز تهیه مهیاوه به روش سنتی و اصیل هرمزگان

مینا اسماعیل بیگی 04 اردیبهشت 1402 5 دقیقه

طرز تهیه مهیاوه، شکلی سنتی و اصیل دارد. برخی از جنوبی‌ها معتقدند که شیوه تهیه آن را بزرگمهر، وزیر انوشیروان، ابداع کرده است و بعضی دیگر، طرز تهیه آن را به عبدالله مدنی، دانشمند و طبیب ایرانی نسبت می‌دهند. به هر حال، این غذای جنوبی که به آن در گویش محلی، مهوه و مهوو هم می‌گویند، در استان هرمزگان و مناطقی مانند لارستان، بستک، خنج، گراش و جهرم، طرفداران زیادی دارد و شکلی شبیه یک سس تیره رنگ با عطری قوی دارد. مردمان جنوب معتقدند که خوردن این غذای جنوبی، به خاطر مواد مغذی موجود در آن، جلوی ابتلا به بیماری‌های پوستی، مانند پیسی را می‌گیرد.

مهیاوه
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی حدود 1 ساعت
زمان تهیه غذا بین 20 تا 30 روز
میزان سختی متوسط

طرز تهیه مهیاوه

مواد لازم برای تهیه مهیاوه

کلمه مهیاوه از دو کلمه ماهی و آوه تشکیل شده که آوه در گویش محلی، به معنای آب است. یعنی، اصل و اساس این غذای مقوی، حاصل ترکیب ماهی و آب است. مصرف این غذا، در بیشتر روستاهای لارستان، رواج دارد، اما طرز تهیه مهیاوه لاری، تفاوت چندانی با دستوری که در ادامه می‌آید ندارد. این غذا، سرشار از ید، فسفر و کلسیم است و مصرف آن در کنار غذاهای دیگر، اشتها آور و مقوی است. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه مهیاوه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه مهیاوه

برای تهیه مهیاوه، مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید و توجه داشته باشید که علاوه بر ماهی متو، از ماهی ساردین هم می‌توان در تهیه این غذای محلی بندرعباس، استفاده کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماهی متو (خشک) 500 گرم
خردل 500 گرم
رازیانه 250 گرم
نمک 1 و 4/1 پیمانه
آب به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه مهیاوه

مراحل طرز تهیه مهیاوه

برای طرز تهیه مهیاوه بندری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا ماهی‌ها را کاملا بشویید تا شن و ماسه‌ای که به بدنه آن‌ها چسبیده، جدا شوند.
  • مرحله دوم: در ظرفی سفالین که در گویش محلی به آن «پیگنه» می‌گویند، محلول آب و نمک درست کرده و ماهی‌ها را در آن قرار دهید.

نکته: دقت کنید که سطح آب، حدود 10 سانت بالاتر از سطح ماهی‌ها قرار گیرد.

  • مرحله سوم: دهانه ظرف را با پارچه تمیزی بپوشانید و دور آن را با یک کش پلاستیکی، محکم کنید. سپس، درب ظرف را ببندید و آن را در مکانی آفتابگیر قرار دهید.
  • مرحله چهارم: ظرف حاوی ماهی و آب نمک، باید حداقل 20 روز و حداکثر 30 روز در مکان مورد نظر، بماند. در این مدت، روزی 2 بار به ظرف سر زده و محتویات آن را با یک قاشق چوبی، به هم بزنید. این کار، مانع از فاسد شدن ماهی‌ها خواهد شد.

نکته: هر چقدر هوا سردتر باشد، مدت زمان نگهداری ظرف در مقابل آفتاب، افزایش می‌یابد.

  • مرحله پنجم: پس از گذشت زمان مورد نظر، یک آبکش مناسب را روی ظرفی با دهانه بزرگ قرار داده و محتویات پیگنه را در آن خالی کنید. ماهی‌ها را که حالا نرم‌تر شده‌اند، با دست‌های خود بمالید تا کاملا له شوند و آب اضافی آن‌ها خارج شود. چیزی که می‌ماند، تفاله ماهی است که باید دور ریخته شود.
  • مرحله ششم: لازم است که از قبل، خردل را در ظرفی جداگانه تفت داده و آسیاب کنید. خردل پودر شده را داخل آب ماهی‌های آبکش شده بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: ترکیب آب ماهی و پودر خردل را دوباره به ظرف سفالی انتقال دهید و مثل قبل، دهانه ظرف را با پارچه و کش ببندید و درب آن را بگذارید و آن را در مکانی آفتابگیر قرار دهید تا برسد. در یک هوای گرم آفتابی، بین 10 تا 15 روز طول می‌کشد تا مهیاوه برسد و هر چقدر هوا سردتر باشد، این زمان هم طولانی‌تر خواهد بود.

نکته: بعد از رسیدن مهیاوه هم باید روزی 2 بار آن را با قاشق چوبی به هم بزنید.

چند نکته خواندنی و مهم در طرز تهیه مهیاوه

چند نکته خواندنی و مهم در طرز تهیه مهیاوه

در طرز تهیه مهیاوه، این نکات تکمیلی را هم در نظر داشته باشید:

  • شما می‌توانید همراه با خردل، از ادویه‌های دیگری مانند رازیانه و تخم گشنیز هم در تهیه مهیاوه استفاده کنید.
  • دقت کنید که برای طعم بهتر مهیاوه، تمام ادویه‌های این غذا، باید حتما خشک باشند و سپس بو داده شده و آسیاب شوند.
  • گاهی در طرز تهیه مهیاوه، از پوست نارنج هم استفاده می‌شود. در این صورت دقت کنید که پوست نارنج باید به صورت تکه‌های کوچک استفاده شود و نباید آن را آسیاب کرد.
  • پیشنهاد می‌کنیم که به شیوه‌های سنتی پایبند باشید و مهیاوه را داخل ظرف‌های سفالی تهیه کنید. استفاده از ظروف پلاستیکی در تهیه این غذا، مناسب نیست.
  • مقدار نمک را کم نکنید، زیرا نمک، مانع کرم زدگی و فساد ماهی‌ها می‌شود.
  • بهتر است مهیاوه را در روزهای گرم تابستان، تهیه کنید.
  • مهیاوه باید خوش‌عطر و بو باشد و بوی بد این غذا، نشان‌دهنده آن است که مراقبت کاملی از آن به عمل نیامده و احتمالا، فاسد شده است.

طرز مصرف مهیاوه

جنوبی‌ها، مهیاوه را داخل کاسه‌ای ریخته و در سفره می‌گذارند. این مایع نسبتا روان و تیره رنگ، هم با برنج و هم با نان، قابل استفاده است. اما از آنجا که طعم تندی دارد، فقط می‌توان قسمتی از نان را با آن خیس کرده و مصرف کرد و خوردن مقدار زیاد آن، مطلوب نیست.

روش دیگر مصرف در وعده صبحانه است. مهیاوه را با مقداری روغن تفت می‌دهند و به عنوان صبحانه با نان میل می‌کنند. این غذا، جایگزین خوبی برای پنیر است و اگر مقداری آبلیمو یا لیموی تازه هم با آن میل کنید، خوشمزه‌تر خواهد شد. البته در بعضی مناطق، از مهیاوه در پخت نان‌های محلی مختلف مانند نان بالاتوه، تفتون، باتو و… هم استفاده می‌شود. مهوه را به صورت رومال، روی این نان‌ها، می‌مالند.

طرز تهیه مهیاوه با پودر ماهی

یک روش دیگر برای طرز تهیه مهیاوه، طرز تهیه مهیاوه خشک است. در این روش، به جای ماهی تازه، از پودر ماهی استفاده می‌کنند و دستور آن، مطابق مراحل زیر است:

  • برای این منظور، ماهی‌هایی را که قبلا روی شن و ماسه ساحلی، خشک کرده‌اند، می‌کوبند و الک می‌کنند. سپس، شن و ماسه‌ها را از آن جدا می‌کنند.
  • پودر ماهی را با ادویه‌هایی مانند زردچوبه، فلفل، رازیانه، گشنیز و خردل مخلوط کرده و برای بار دوم، می‌کوبند.
  • سپس، مخلوط حاصل را با آب نمک، داخل ظرفی شیشه‌ای یا خمره‌ای سفالی ریخته و آن را به مدت 20 تا 30 روز، مقابل آفتاب قرار می‌دهند.

مهیاوه‌ای که به این طریق آماده می‌شود، بافتی نسبتا روان، رنگی تیره و مایل به خاکستری و بویی تند دارد و می‌توان آن را همراه با نان یا برنج، مصرف کرد.

غذاهای جنوبی را از اسنپ فود سفارش دهید

همان‌طور که دیدید طرز تهیه مهیاوه، زمان‌بر است. به علاوه، در طول مدت تهیه آن، مراقبت‌های زیادی لازم است تا مهیاوه، فاسد نشود. بنابراین، اگر می‌خواهید طعم این سس تند جنوبی را بچشید، انتخاب ساده‌تری هم وجود دارد و شما می‌توانید مثل همیشه، روی کمک و همراهی اسنپ فود، حساب کنید. کافیست وارد سایت شوید و با سفارش آنلاین غذا بندرعباس ، این سس معطر و متفاوت جنوبی را به صورت آنلاین سفارش دهید تا پیک‌ها، آن را به درب منزلتان برسانند. نوش جان

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(10 دیدگاه)

آفرین خداوردی
28 مرداد 1402

از چه نوع ادویه‌های برای طعم بهتر مهیاوه استفاده کنم

  • snappfoodadmin
    28 مرداد 1402

    سلام برای تهیه و درست کردن مهیاوه این غذای محلی و سنتی هرمزگان میتوانید همراه با خردل، از ادویه‌های دیگری مانند رازیانه و تخم گشنیز هم در تهیه مهیاوه استفاده کنید.

صماغی
28 مرداد 1402

طرز مصرف مهیاوه چطوری است مهیاوه بعنوان صبحانه میشه خوردش

  • snappfoodadmin
    28 مرداد 1402

    سلام جنوبی‌ها، مهیاوه این مایع نسبتا روان و تیره رنگ، هم با برنج و هم با نان،استفاده می کنند. مهیاوه طعم تندی دارد، فقط قسمتی از نان را با آن خیس می کنند میل کردن مقدار زیاد آن، خوب نیست.روش دیگر مصرف در وعده صبحانه است. مهیاوه را با مقداری روغن تفت می‌دهند و به عنوان صبحانه با نان میل می‌کنند. این غذا، جایگزین خوبی برای پنیر و اگر مقداری آبلیمو یا لیموی تازه به آن اضافه کنید، خوشمزه‌تر می شود.در بعضی مناطق، از مهیاوه در پخت نان‌های محلی مختلف مثل نان بالاتوه، تفتون، باتو و… هم استفاده می‌شود. مهوه را به صورت رومال، روی این نان‌ها، می‌مالند.

غلام رضایی
28 مرداد 1402

مقدار نمک چه تاثیری در درست کردن و پخت و تهیه مهیاوه دارد

  • snappfoodadmin
    28 مرداد 1402

    سلام در طرز تهیه مهیاوه مقدار نمک را کم نکنید، زیرا نمک، مانع کرم زدگی و فساد ماهی‌ها می‌شود. پس در مقدار نمک در غذای محلی و سنتی مهیاوه دقت لازم را داشته باشد

goolbanoo
28 مرداد 1402

سلام مهیاوه بندری را در ظرف سفالی پیگنه درست کنید خیلی خوشمزه تر میشه محلول آب و نمک را در ظرف سفاله پیگنه درست کنید بعد ماهی داخلش بزارید تا ماهی غذای سنتی و محلی مهیاوه طعم بهتره و خوشمزه تری داشته باشه

  • snappfoodadmin
    28 مرداد 1402

    سلام غذای محلی و سنتی مهیاوه را میتوان در تابه و قابلمه معمولی هم درست کرد اما مردم جنوب و هرمزگان معمولا در ظرفی سفالین که در گویش محلی به آن «پیگنه» می‌گویند، محلول آب و نمک درست کرده و ماهی‌ها را در آن قرار می دهند.

فرزانه امینی
27 مرداد 1402

سلام و اعرض ادب، شکم ماهی ها قبل از استفاده تمیز نمیشه؟

  • snappfoodadmin
    27 مرداد 1402

    سلام وقتون بخیر در طرز تهیه مهیاوه که در گویش محلی مهوه و مهوو به این اسم ها هم گفته میشود و مواد اولیه این غذای محلی هرمزگان ماهی متو (خشک) است.اول ماهی خوب بشوید داخل ماهی و پولک ماهی و شن و ماسه ای که به بدن ماهی چسبیده شده را بشوید و از ماهی جدا کنید بعد آماده پخت تهیه مهیاوه خوشمزه شهر هرمزگان شوید.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود