آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان چایی
آموزش آشپزی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان چایی، نان خوشمزه قزوین و زنجانی

زهرا دهقان 05 اسفند 1400 7 دقیقه

شما هم کیک و شیرینی‌های سنتی را به دستورهای فرنگی ترجیح می‌‌دهید؟ به دنبال بهترین طرز تهیه نان چایی قزوین یا زنجان هستید؟ شیرینی نون چایی یکی از خوشمزه‌‌ترین شیرینی‌‌های سنتی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. اصالت این شیرینی همان‌طور که از نامش پیداست به شهر قزوین برمی‌‌گردد و علت اصلی این نام‌گذاری مصرف آن همراه با چایی است. البته دستور دیگر این شیرینی مربوط به زنجان می‌شود که آن نیز در نوع خود فوق العاده به نظر می‌رسد.

اگرچه این نوع شیرینی بی ‌نظیر را می‌توان در هر زمانی از سال تهیه و مصرف کرد، اما نان چایی درست مثل شیرینی برنجی، شیرینی نخودچی، شیرینی مربایی و چندین نوع دیگر، از شیرینی‌های مخصوص عید نوروز محسوب می‌شود. اگر برای پخت یک شیرینی فوق‌العاده با دو دستور مختلف آماده‌اید، پس دست به کار شوید و طبق آموزش زیر عمل کنید.

نان چایی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

نان چایی قزوینی

طرز تهیه نان چایی قزوینی

اگر به دنبال بهترین طرز تهیه نان زنجانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را از دست ندهید. با تهیه مواد لازم به مقدار کافی و انجام به ترتیب مراحل آن می‌توانید یک شیرینی چایی خوشمزه آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان چایی

مواد لازمی که برای دنبال کردن طرز تهیه نان چایی قزوین با پیمانه نیاز دارید، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد مخصوص شیرینی پزی 300 گرم
پودر قند 80 گرم
ماست چکیده یا شیرین 50 گرم
ماست برای رومال 1 قاشق
روغن جامد یا کره 250 گرم
تخم مرغ 3 عدد
هل آسیاب شده 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 2/1 قاشق چایخوری
زعفران دم شده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان چایی قزوین

دستور پخت نان چایی قزوینی

برای تهیه شیرینی نان چایی قزوین که اتفاقا طعم تردی هم دارد و به دلیل میزان پایین قند آن به نان چایی شهرت دارد، باید در ابتدا مواد را از قبل در دمای محیط قرار دهید. سپس تمامی مراحل زیر را به ترتیب برای طرز تهیه شیرینی نون چایی دنبال کنید. البته خبر خوب این است که شما می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، این شیرینی خوشمزه را به صورت اینترنتی خریداری کرده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

  • مرحله اول: در ابتدا پودر قند الک شده و کره را با هم مخلوط کنید. ترکیب مواد را حدود 5 دقیقه و تا جایی که مخلوط کرم رنگی به دست آید، ادامه دهید. بهتر است که این کار را با همزن برقی انجام دهید تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود.
  • مرحله دوم: دو عدد از زرده‌های تخم مرغ را جدا کرده و به مخلوط مورد نظر اضافه کنید. بعد از آن برای خوش عطر و طعم کردن مواد شیرینی، پودر هل را به آن‌ها اضافه کنید. این مواد را برای چند دقیقه هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • مرحله سوم: در ظرفی دیگر ماست و بکینگ پودر را با هم ترکیب کنید. پس از کمی صبوری شاهد پف کردن ماست خواهید بود. در این هنگام نوبت اضافه کردن آن به مخلوط اصلی شیرینی است.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه مواد را به خوبی با هم ترکیب کردید، نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد. این کار را با کمک الک و به صورت کم کم انجام دهید. برای این کار بهتر است آرد را در دو مرحله به ترکیب اضافه کرده و در پایان هر مرحله با همزن مواد شیرینی را مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: اضافه کردن آرد را تا زمانی که مخلوط به دست نچسبد، ادامه دهید. پس از آن خمیر را از ظرف درآورده و روی تخته کار به خوبی ورز دهید. مراقب باشید که خمیر را به اندازه ورز دهید، زیرا بیش از حد ورز دادن آن باعث پس دادن روغن آن خواهد شد. همین که خمیر کمی شکل بگیرد کافی است. بهتر است ورز دادن را با نوک انگشتان دست انجام دهید.
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه شیرینی سنتی قزوین، باید حدود 30 تا 60 دقیقه خمیر را در جای خنک قرار دهید تا استراحت کند. اگرچه می توانید برای این کار روی ظرف را بپوشانید، اما بهتر است خمیر را در یک کیسه فریزر قرار داده و آن را در یخچال بگذارید.
  • مرحله هفتم: برای تهیه رومال باید 1 عدد زرده تخم مرغ باقی مانده را با 1 قاشق غذاخوری ماست و زعفران مخلوط کنید. اگر دوست داشته باشید می‎‌توانید به جای ماست از خامه صبحانه یا شیر استفاده کنید.
  • مرحله هشتم: خمیر را از یخچال درآورده، سپس به کمک وردنه پهن کنید. ضخامت خمیر برای کاتر زدن باید حدود نیم سانتی‌متر باشد. سپس خمیر را به صورت دلخواه قالب بزنید.
  • مرحله نهم: کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی‌ها را روی آن بچینید.
  • مرحله دهم: روی هر شیرینی را دو مرحله با مواد تهیه شده و به کمک فرچه شیرینی پزی رومال کنید. سپس به دلخواه با پودر پسته یا کنجد تزئین کنید. در خصوص طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی نیز چنین فرمولی را برای تزئین تجربه کردیم.
  • مرحله یازدهم: فر را از قبل حدود 15 دقیقه گرم کنید. لازم است که دمای فر را روی 175 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • مرحله دوازدهم: سینی شیرینی‌ها را داخل فر که از پیش گرم کرده‌اید، قرار دهید. زمان پخت برای طرز تهیه نان چایی نرم حدودا 15 تا 20 دقیقه خواهد بود. البته بسته به نوع فر شما ممکن است کمی زمان بیشتری برای پخت لازم باشد.
  • مرحله سیزدهم: در انتها کمی گریل را روشن کرده تا روی شیرینی‌ها طلایی شود.
  • مرحله چهاردهم: شیرینی‌ها را از فر درآورده و اجازه دهید خنک شوند. این شیرینی در صورت نگهداری صحیح و اصولی ماندگاری بالایی خواهد داشت.

نان چایی زنجانی

طرز تهیه نان چایی زنجانی

اگر به طعم نان چایی زنجانی نیز علاقه دارید، مطلبی که در ادامه آمده است را دنبال کنید. مواد لازم و مراحل تهیه آن به طور کامل در متن زیر آمده است.

مواد لازم برای تهیه نان چایی زنجان

اگر می‌خواهید نان چایی زنجان تهیه کنید، مواد زیر را نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد قنادی 4 پیمانه
شکر 1 پیمانه
شیر 2/1 پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
روغن مایع 2/1 پیمانه
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
هل آسیاب شده 2/1 قاشق چای خوری

طرز تهیه نان چایی زنجان

دستور پخت نان چایی زنجانی

اگر علاقه‌مند به غذاهای ترکی هستید، شاید دوست داشته باشید که نان چایی را طبق روش زنجانی‌ها بپزید. این شیرینی که در فرهنگ زنجانی‌ها به چای چورگی هم شهرت دارد، در دسته شیرینی‌های ساده، اما خوشمزه‌ای قرار می‌گیرد که اگر چه مواد لازم آن شباهت زیادی به شیرینی نون چایی قزوین دارد، اما ظاهر و مزه آن بیشتر به نان می‌ماند. مراحل زیر را برای تهیه این شیرینی سنتی و محلی، دنبال کنید:

  • مرحله اول: دو عدد تخم مرغ را به همراه هل آسیاب شده و شکر خوب ترکیب کنید. برای این کار هم می‌توانید از همزن دستی کمک بگیرید یا سراغ همزن برقی بروید.
  • مرحله دوم: در ادامه نوبت اضافه کردن شیر می‌رسد. پس از آن روغن مایع را اضافه و ترکیب را خوب مخلوط کنید. اگر رابطه خوبی با گلاب دارید و طعم آن را در نان می‌پسندید، می‌توانید حدود 2 قاشق غذاخوری نیز گلاب به ترکیب اضافه کنید. فقط بدانید که اضافه کردن گلاب کاملا اختیاری خواهد بود.
  • مرحله سوم: در مرحله بعد مواد خشک دیگر از جمله خمیر مایه و بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید. اما قبل از این کار حتما آرد را دو بار الک کنید تا سبک شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه مخلوط آرد را کم کم به مایع اصلی اضافه کنید. به اندازه‌ای آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. اما همین طور مطمئن شوید که خمیر را بیش از اندازه خشک نکرده باشید.
  • مرحله پنجم: خمیر را کمی ورز دهید و سپس درون نایلون قرار داده و حدود یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید.
  • مرحله ششم: در این مرحله باید از خمیر چانه بگیرید. در حالت عادی بهتر است چانه‌های خمیر شما از 100 گرم تجاوز نکند.
  • مرحله هفتم: بهتر است چانه‌های خمیر را به شکل بیضی درآورید. در ادامه خمیر را با وردنه به قطر نیم سانتی‌متر باز کرده و فرم دهید.
  • مرحله هشتم: فر را از قبل روی دمای 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. گرم شدن فر یک مساله کاملا بااهمیت است و در غیر این صورت پخت نان به خوبی انجام نخواهد شد.
  • مرحله نهم: کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و نان‌ها را یکی یکی و با فاصله روی آن قرار دهید.
  • مرحله دهم: روی هر نان را ابتدا با برس روغن بزنید و بعد رومال کنید. برای تهیه رومال باید زعفران و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که این رومال، مزه اصلی نان شما را برعهده داشته و باید حتما به خوبی آماده شده و مورد استفاده قرار بگیرد.
  • مرحله یازدهم: روی خمیر نان چایی زنجان را خط بیندازید. این کار را به وسیله چنگال انجام دهید و در انتها با استفاده از کنجد تزئین کنید.
  • مرحله دوازدهم: به مرحله دوازدهم از طرز تهیه نان چایی زنجانی رسیدیم. سینی را درون فر قرار داده و نان ها را به مدت 12 دقیقه بپزید. بسته به فر شما شاید این زمان کمی بیشتر باشد. همزمان با قرار دادن سینی یک کاسه را پر آب کنید و برای جلوگیری از خشک شدن نان ها درون فر قرار دهید.
  • مرحله سیزدهم: در آخر کار با روشن کردن گریل اجازه دهید روی نان چای چورگی طلایی شود. همزمان فر را چک کنید تا سطح رویی نان‌ها بیش از حد برشته نشود.
  • مرحله چهاردهم: بعد از پخت کامل اجازه دهید نان‌ها حدود 10 دقیقه در فر استراحت کنند. سپس از فر درآورده و سرو کنید.

شما کدام طعم را می‌پسندید؟

شیرینی‌ها از خوراکی های پرطرفداری هستند که مطابق با جغرافیا و ذائقه افراد به اشکال بسیار متنوعی هم طبخ می‌شوند. شما با کمترین مواد اولیه می‌توانید شیرینی‌های بسیار خوشمزه با ماندگاری بالا را تهیه کنید. در این راهنما همان‌طور که مشاهده کردید طرز تهیه شیرینی نان چایی با دو دستور مختلف را در اختیار شما قرار دادیم. برای اینکه بدانید کدام نوع نان چایی را بیشتر دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم که هر دو دستور را تهیه کنید. آیا شما تجربه‌ای در خصوص طرز تهیه نان چایی بدون فر دارید؟ این تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود