آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پای آلبالو
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

پای آلبالو، پای ثابت عصرانه ها

زهرا دهقان 02 بهمن 1400 7 دقیقه

اگر به دسرهای فرنگی علاقه مند باشید، باید حتما طرز تهیه پای آلبالو را بدانید. پای آلبالو نوعی شیرینی بین المللی شکیل و خوشمزه است که دستورالعمل‌های پخت متفاوتی دارد. این یعنی به هر جایی از دنیا که سرک بکشیم، ممکن است با ترکیبات مختلف و دستورهای پخت متنوعی مواجه شویم که با ذائقۀ مردمان همان سرزمین سازگار است.

این دسر یکی از انتخاب‌های فوق العاده برای روزهای طولانی تابستان است. جایی که یک عصرانه فوق العاده با آلبالو در کنار یک بستنی سرد مخصوص می‌تواند نظر هرکسی را جلب کند. با ما همراه باشید تا شما را با دستور پخت این شیرینی جوان پسند بیشتر آشنا کنیم.

پای آلبالو

تعداد نفرات 8 نفر
زمان اماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

تاریخچه پای آلبالو

تاریخچه پای آلبالو

قبل از اینکه به طرز تهیه پای آلبالو بپردازیم، بد نیست گذری بر قدمت و تاریخچه این شیرینی خوشمزه داشته باشیم. اولین پای طبخ شده، به زمان مصر باستان و حدود 9500 سال گذشته بر می‌گردد. بعد از آن گفته می‌شود که رومی‌ها دستور پخت پای را از یونانی‌ها یاد گرفتند و از آن جا بود که این دستور را به سایر ملل مختلف دنیا نیز هدیه دادند.

البته ناگفته نماند پای در ابتدا لقب ظروفی بود که برای صرف غذاهای گوشتی و دریایی استفاده می‌شد. این نوع پای خوراک مورد علاقه ثروتمندان بود. پس از گذشت زمان، دستورالعمل‌های پخت پای متنوع‌تر شد. به طوری که تاریخ نویسان می گویند در دهه 1500 میلادی اولین پای میوه برای ملکه الیزابت بریتانیا طبخ شد.

پس از آن بود که انگلیسی‌ها دستور پخت این دسر را به آمریکا بردند. جایی که در حال حاضر پای آلبالو ترش به یکی از دسرهای مورد علاقه شهروندان بومی آمریکا تبدیل شده است. این دسر در آمریکا به قدری محبوب است که در اکثر ایالت‌ها تهیه و با مخلوطی از خامه یا بستنی مصرف می‌شود. اگر همین حالا این شیرینی را از طریق سفارش آنلاین از کافه تهیه کنید، طعم عالی آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

پای آلبالو، میان وعده ای که نمی توان از آن گذشت

اگر به میان وعده‌هایی مثل کیک و شیرینی علاقه داشته یا مهمانی و دورهمی در پیش دارید، مقاله درستی را انتخاب کرده‌اید. با خواندن این مقاله و تهیه این میان وعده، شما یکی از بهترین انواع شیرینی را روی میز خواهید داشت. در ادامه با مواد اولیه و طرز تهیه ان اشنا می‌شویم:

مواد اولیه پای آلبالو

برای آن که طرز تهیه پای آلبالو ساده را به خوبی انجام دهید، این مواد اولیه را با دقت آماده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
آرد کیک 250 گرم
کره 150 گرم
آلبالو بدون هسته 500 گرم
شهد مربای آلبالو 2/1 پیمانه
شکر 3 قاشق سوپ خوری
وانیل 4/1 قاشق چایخوری
آرد ذرت 3 قاشق سوپ خوری
آب سرد 3 قاشق سوپ خوری
نمک و آرد سوخاری به میزان کافی

طرز تهیه پای آلبالو با مربا

طرز تهیه پای آلبالو با مربا

دستور پخت پای آلبالو به همراه مربا، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: در نحوه پخت پای آلبالو، کراست یا خمیر پای مهم‌ترین بخش آن است که به عنوان پایه کار استفاده می‌شود. در ابتدا کره سرد را خرد کرده و به همراه 250 گرم آرد مخلوط کنید. باید این کار را با غذاساز انجام دهید، هر چند که با نوک انگشتان هم می‌توان انجام داد. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مخلوط شبیه خرده نان شود.
  • مرحله دوم: در این مرحله از کار کم کم آرد سرد را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید خمیر به خوبی شکل بگیرد. یکی از نشانه‌های درست انجام دادن این مرحله، جمع شدن خمیر در میان کاسه غذاساز است. بعد از آن مایع را درون یک کیسه فریزر قرار دهید و حدود 1 ساعت درون یخچال استراحت دهید.
  • مرحله سوم: هسته آلبالو را در آورید. شهد مربای آلبالو به همراه دانه‌های بدون هسته این میوه و آرد ذرت را ترکیب کنید و حدودا 10 دقیقه با شعله ملایم بپزید تا غلظت خوبی بگیرد. پس از آن مایع میانی را کنار بگذارید تا سرد شود.
  • مرحله چهارم: قالب را چرب کرده و حدود دو سوم خمیر را در قالب پای پهن کنید. می توانید قبل از قرار دادن درون قالب، از وردنه برای صاف کردن خمیر کمک بگیرید. برای جلوگیری از پف کردن خمیر با چنگال آن را سوراخ کنید.
  • مرحله پنجم: برای جلوگیری از نشت رطوبت مواد میانی به خمیر، مقداری آرد سوخاری کف کار بریزید. پس از آن خمیر را با مواد میانی پای پر کنید.
  • مرحله ششم: باقی مانده خمیر را به شکل نواری در آورید و روی خمیر به شکل پنجره ای یکی زیر یکی رو قرار دهید.
  • مرحله هفتم: فر را از قبل روی 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود و قالب را به مدت 40 دقیقه درون آن قرار دهید تا پای آلبالو آماده شود.

نکات مهم هنگام تهیه پای آلبالو با مربای آلبالو

برای طرز تهیه پای آلبالو ساده، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای روی کار می‌توانید از زرده رومال برای خوشرنگ شدن نوارهای خمیری روی پای استفاده کنید. برای تهیه رومال، می‌توانید یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق ماست و کمی زعفران به خوبی ترکیب کنید و با برس آشپزخانه روی شیرینی پای بکشید.
  • برای درآوردن هسته آلبالو بهتر است که از نی شیشه‌ای استفاده کنید.
  • برای تهیه پای سعی کنید از قالب مخصوص استفاده کنید.
  • برای تعادل در مزه این دسر می‌توانید دو سه قطره آب لیموی تازه را با مواد میانی پای به خوبی ترکیب کنید.
  • اگر از توسترها یا فر برقی استفاده می‌کنید، باید دما را روی 160 درجه سانتی گراد قرار دهید.
  • در دستورهای اصیل، پای آلبالو با بستنی سرو می‌شود.
  • برای تهیه پای می‌توانید از گیلاس یخ زده هم استفاده کنید. فقط قبل از استفاده آن‌ها را یخ زدایی کرده و اجازه دهید آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
  • آب مواد میانی پای باید با پختن گرفته شود. این کار تضمین ترد بودن پای است.
  • در مواقعی که فصل آلبالو نیست، می‌توانید از کنسرو آلبالو استفاده کنید.
  • پای آلبالو پخته و خنک شده را می‌توانید به مدت 2 تا 3 ماه در یک ظرف با درپوش محکم قرار داده و منجمد کنید. فیلینگ و مواد میانی پای را هم می‌توانید از قبل تهیه کرده و فریز کنید.
  • آب زیاد برای تهیه خمیر پای آلبالو باعث چسبناک شدن آن خواهد شد. این در حالی است که آب کم هم باعث ترک خوردن خمیر می‌شود. پس آب را به اندازه اضافه کنید.
  • اگر خمیر پای شما شکسته و خرد می‌شود، احتمالا خیلی خشک است. این مشکل یک راه حل نسبتا آسان دارد. فقط کافیست با انگشتان خود مقداری آب سرد روی خمیر بپاشید و آن را به آرامی با خمیر مخلوط کنید.

پای آلبالو اسفنجی

پای آلبالو اسفنجی

آیا شما هم مانند بسیاری از افراد به دنبال دستور پخت پای آلبالو اسفنجی هستید؟ باید در پاسخ بگوییم اصلا چنین دستوری وجود ندارد. در واقع کراست پای آلبالو اصلا اسفنجی نمی‌شود، چون این خمیر نازک است. اگر با چنین حالتی مواجه شوید، نتیجه کیک آلبالو خواهد بود نه پای.

اما پف نکردن خمیر پای به این معنا نیست که چیزی شبیه به این هم وجود ندارد. ساده‌تر بگوییم که منظور از پای آلبالو اسفنجی، طبخ کیک اسفنجی با فیلینگ پای آلبالو است. این کیک برای افرادی مناسب است که با خمیر پای دستور اصلی چندان رابطه خوبی ندارند و دوست دارند فیلینگ پای یا همان مواد میانی را با یک کیک اسفنجی نرم امتحان کنند. به همین علت در ادامه مواد اولیه و دستور پخت چنین کیکی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مواد لازم برای فیلینگ البالو

مواد اولیه برای تهیه مواد میانی کیک اسفنجی با فیلینگ آلبالو به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
آلبالو یا گیلاس بدون هسته 6 فنجان
آب 2/1 فنجان
شکر گرانول 1 و 4/1 فنجان
نشاسته ذرت 4 قاشق غذاخوری

مواد اولیه برای تهیه کیک اسفنجی

برای تهیه کیک اسفنجی، این مواد را آماده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
پودر کیک آماده با طعم کاکائو 1 جعبه
تخم مرغ بزرگ 2 عدد
عصاره بادام (اختیاری) 1 قاشق چایخوری

مواد اولیه برای تهیه فراستینگ

جهت تهیه فراستینگ آن، مواد اولیه زیر نیاز خواهد بود:

مواد اولیه میزان لازم
شکر گرانول 1 فنجان
کره بدون نمک 5 قاشق غذاخوری
شیر 3/1 فنجان
شکلات چیپسی نیمه شیرین 170 گرم

دستور پخت کیک اسفنجی با فیلینگ آلبالو

برای پخت کیک اسفنجی با فیلینگ آلبالو، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: قبل از تهیه کیک باید فیلینگ کار را تهیه کنید. برای این کار 6 فنجان آلبالو را به همراه 2/1 فنجان آب، 1 و 4/1 فنجان شکر گرانول و 4 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت درون یک قابلمه جادار بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از به جوش آمدن مخلوط، حرارت را کم کنید و اجازه دهید مخلوط فیلینگ 10 دقیقه بپزد. همزمان به طور مرتب مخلوط را هم بزنید.
  • مرحله دوم: فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد از قبل گرم کنید.کف قالب کیک را اول چرب و بعد آرد پاشی کنید.
  • مرحله سوم: در یک کاسه پودر کیک، فیلینگ آلبالو، تخم مرغ و عصاره بادام را با قاشق و به صورت دستی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که ریختن فیلینگ در کیک کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. اما طبق این دستور می‌توانید حدود 600 گرم از فیلینگ در مایع کیک استفاده کنید.
  • مرحله چهارم: خمیر را در قالب مخصوص کیک بریزید و در فر از قبل گرم شده حدود 30 تا 40 دقیقه بپزید. برای تست پخت کیک از خلال دندان استفاده کنید.
  • مرحله پنجم: حالا نوبت تهیه فراستینگ است. برای این کار شکر، شیر و کره را در یک ظرف کوچک گرم کنید. تا رسیدن به نقطه جوش، مدام مایع را هم بزنید و اجازه دهید مایع فراستینگ 1 دقیقه بجوشد.
  • مرحله ششم: در همین حین قابلمه را از روی گاز بردارید. شکلات چیپسی را داخل مخلوط بریزد و آنقدر هم بزنید تا شکلات کاملاً آب شود. حالا مایع فراستینگ را روی کیک داغ بریزید. در انتها برای سرو کردن به کیک اجازه دهید تا خنک شود.

از میل کردن پای آلبالو خوشمزه غفلت نکنید!

سفارش پای آلبالو

شاید در نگاه اول طرز تهیه پای آلبالو کمی سخت به نظر برسد. اما اگر میزان مواد لازم را به اندازه انتخاب کرده باشید و دقت را چاشنی کار خود کنید، حتما یک پای آلبالو فوق العاده خواهید داشت. بهترین زمان برای پخت این شیرینی، فصل تابستان است. زمانی که آلبالو تازه و رسیده در انتظار دستان هنرمند شماست تا با آن یک دسر خاص تهیه کنید. اگر می‌خواهید بدون صرف انرژی و وقت، این پای خوشمزه را نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از امکان سفارش آنلاین شیرینی از طریق اسنپ فود اقدام کرده و این شیرینی خوشمزه را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود