طرز تهیه پلا کباب خوشمزه شمالی با همه مخلفات

طرز تهیه پلا کباب

پلاکباب یکی از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه گیلانی‌ها است. طرز تهیه پلا کباب شامل مراحل نسبتا ساده‌ای است، اما بهتر است برای رسیدن به یک طعم نوستالژیک و اصیل، ترکیباتی مانند آب انار و سبزیجات محلی را در طبخ آن حذف نکنید. برای دانستن اینکه پلا کباب چیست ؟ باید یک سینی برنج را همراه با تکه‌های گوشت کبابی تصور کنید که دورچین‌های متنوعی از باقلا، زیتون پرورده، ماست چکیده، پیاز و… آن را احاطه کرده‌اند. این غذا در شمال و به خصوص شهر رشت طرفداران زیادی دارد و شما هم می‌توانید با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مقاله، به راحتی آن را در منزل درست کنید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی پلا کباب را با هم می‌بینیم:

پلا کباب

زمان آماده سازی حدود 12 ساعت
زمان پخت غذا 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه پلا کباب گیلانی

عکس پلا کباب گیلانی

پلا کباب، یکی از کباب‌های خوشمزه گیلانی با طعمی نسبتا ترش است. این غذا مراحل تهیه پیچیده‌ای ندارد، اما بهتر است زمان کافی برای مزه‌دار شدن گوشت را حتما در نظر بگیرید. گاهی در بعضی رسپی‌های نه چندان اصیل، برای مزه‌دار کردن گوشت از مقداری زعفران آب کرده در کنار پیاز رنده شده و مقداری ادویه‌جات کمک می‌گیرند، اما اگر می‌خواهید پلا کباب رشت را به شیوه اصیل آن طبخ کنید، مواد لازم و مراحل کار را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای تهیه پلا کباب

برای درست کردن پلا کباب، مواد اولیه زیر را آماده کنید. سبزیجات معطر می‌توانند شامل خالواش و چوچاق باشند تا غذای شما طعم اصیل محلی خود را حفظ کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت ران گوسفند (بدون چربی) 500 گرم
برنج محلی به ازای هر فرد یک پیمانه
پیاز 2 عدد
روغن زیتون به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
سبزی های معطر محلی به مقدار لازم
آبلیمو و آب انار به مقدار لازم
گردو به مقدار لازم

مراحل تهیه پلا کباب

مراحل تهیه پلا کباب

طرز تهیه پلا کباب خوشمزه شمالی در ادامه آمده است:

  • مرحله اول: پیش از هر چیز باید گوشت را مزه‌دار کنید. برای این کار، ابتدا گوشت را شسته و به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، یک سس نسبتا رقیق شامل گردوی آسیاب شده، 1 پیاز رنده شده، آبلیمو، آب انار، روغن زیتون و سبزیجات معطر درست کرده و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا تکه‌های گوشت را در ظرفی مناسب و درب‌دار با این مواد آغشته کرده و به مدت 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه‌دار شود.
  • مرحله چهارم: پیش از کباب کردن گوشت‌ها، برنج را به صورت کته بار بگذارید. اگر دوست دارید حال و هوای سنتی این غذا را زنده نگه دارید، برنج را در دیگ‌هایی کوچک و با ته‌دیگ برنجی بپزید.
  • مرحله پنجم: پس از زمان استراحت، گوشت‌ها را از یخچال خارج کرده و به سیخ بکشید. سپس، مقداری نمک زده و آن‌ها را روی اجاق گاز یا منقل کباب کنید.
  • مرحله ششم: تا اینجای کار، برنج کته هم آماده است. آن را به صورت قالبی در یک دیس برگردانید و کباب‌ها را به صورت دایره‌ای دور برنج بچینید.
  • مرحله هفتم: در کنار دیس برنج، مقداری باقلای پخته، پیاز خام، گردو، اشپل شور، زیتون پرورده و ماست چکیده قرار دهید و لیوان دوغ را هم فراموش نکنید.

نکته: دقت کنید که باید این غذا را با موارد ذکر شده در بالا سرو کنید و معمولا به تنهایی صرف نمی‌شود.

‌به پلا کباب و صرف آن نه نگویید…

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه پلا کباب کار دشواری نیست و شما می‌توانید این غذای خوشمزه را خودتان هم در منزل طبخ کنید. البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این غذا را نداشته یا تمایل دارید در کنار آن دیگر غذاهای گیلانی را نیز امتحان کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید.

برای این منظور، از طریق سفارش آنلاین غذا اقدام کرده و غذای دلخواه خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. پیک اسنپ فود غذای شما را در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به محل آدرس ارسال خواهد کرد.

نظرات کاربران

جمیل فراهانی
28.مرداد.1402

پلا کباب گیلانی فقط باید شهر رشت بخوری دور میدان شهرداری رشت مزه ای واقعای پلا کباب میفهمید

    snappfoodadmin
    30.مرداد.1402

    سلام پلا کباب، یکی از کباب‌های خوشمزه گیلانی با طعمی نسبتا ترش است که بعضی رسپی‌های نه چندان اصیل، برای مزه‌دار کردن گوشت این غذای محلی و سنتی
    از مقداری زعفران آب کرده در کنار پیاز رنده شده و مقداری ادویه‌جات کمک می‌گیرند، اما اگر می‌خواهید پلا کباب رشت را به شیوه اصیل آن طبخ کنید
    آموزش طرز تهیه پلا کباب را در اسنپ فود دنبال کنید .پلاکباب در شهر رشت و دیگر شهرهای استاتن گیلان معروف است

دینا خوداری
28.مرداد.1402

سلام سبزیجات معطر پلا کباب چیا هستش از چه سبزی مطعری برای تهیه و پخت پلا کباب شمالی استفاده کنم

    snappfoodadmin
    30.مرداد.1402

    سلام برای درست کردن پلا کباب، مواد اولیه سبزیجات معطر خالواش و چوچاق استفاده کنید .سبزی های معطر محلی را میتونید از اسنپ فود خرید کرید
    سفارش انلاین میوه و سبزی با اسنپ فود به راحتی انجام بدید https://snappfood.ir/

farhadbakhshi
28.مرداد.1402

سلام مواد اولیه سس برای پلا کباب شمالی چی هستش ،سس پلاکباب با چه موادی درست کنم

    snappfoodadmin
    30.مرداد.1402

    سلام در طرز تهیه پلا کباب شمالی برای درست کردن سس این غذای محلی و سنتی استان گیلان از گردوی آسیاب شده، 1 پیاز رنده شده، آبلیمو،
    آب انار، روغن زیتون و سبزیجات معطر استفاده کنید و فلفل و زردچوبه را به سس پلا کباب اضافه کنید.