آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پیراشکی خانگی و خوشمزه + (درباره پیراشکی بیشتر بدانید)
آموزش آشپزی
3.6/5 - (7 امتیاز)
4

طرز تهیه پیراشکی خانگی و خوشمزه + (درباره پیراشکی بیشتر بدانید)

زهرا دهقان 01 دی 1399 9 دقیقه

پیراشکی یکی از دسرهای بسیار خوشمزه ای است که ما ایرانی ها با آن خاطرات بسیار زیادی داریم. بدون شک عطر و طعم پیراشکی در ذهن بسیاری از ما به ثبت رسیده است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه پیراشکی را به سبک ایرانی با شما در میان بگذاریم. ادامه مطلب را با اسنپ فود همراه باشید.

خاستگاه پیراشکی و انواع آن

خاستگاه این غذا روسیه و اوکراین است و نام آن نیز منشأ اوکراینی دارد. با اینکه پیراشکی در ایران بیشتر به عنوان دسر، میان وعده و پیش غذا مصرف می شود، اما در کشورهای دیگر بخصوص روسیه حالت غذا دارد. دلیل آن نیز تنوع پخت پیراشکی و مواد لازم برای پر کردن شکم آن است. پیراشکی در روسیه بیشتر با مواد مغذی از جمله گوشت پر می شود و به عنوان غذای خیابانی به فروش می رسد.

اگر علاقه مندید با دسرهای بیشتر و متنوع تری آشنا شوید پیشنهاد می کنیم طرز تهیه دسر پاناکوتا را از دست ندهید.

خاستگاه پیراشکی و انواع آن

پیراشکی انواع مختلفی دارد و از بسیاری جهات به دونات شبیه است. البته از آنجایی که این غذا در اصل از روسیه و اوکراین سرچشمه می گیرد، باید طرز تهیه آن را نیز در این کشورها جستجو کرد. شاید اصلی ترین مدل پیراشکی، مدل ساده آن باشد که در کشور ما تهیه شده و طعم بسیار شیرینی دارد. معمولاً پیراشکی در یک ظرف بزرگ حاوی شیره قند فرو برده شده و مغز آن نیز با کِرِم مخصوص پر می شود.

با این وجود انواع دیگر پیراشکی نظیر پیراشکی گوشت، پیراشکی مرغ، پیراشکی کرم دار، پیراشکی شکلاتی، پیراشکی آجیل، پیراشکی میوه ای و بسیاری دیگر انواع پیراشکی نیز در ایران تهیه می شود. پیراشکی در کشور ما بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می شود. هرچند انواع دیگر آن همچون پیراشکی مرغ یا گوشت نیز می تواند به عنوان وعده غذایی مصرف شود.

اگر از علاقه مندان ترکیبات شکلاتی در دسرها هستید احتمالا با نوتلا هم رابطه خوبی دارید. پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کرپ نوتلا را از وبلاگ اسنپ فود بخوانید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی

همان طور که عنوان شد، انواع مختلفی از پیراشکی وجود دارد و ما در این مطلب قصد داریم که طرز تهیه پیراشکی ساده را با شما در میان بگذاریم. طرز تهیه پیراشکی به دو بخش اصلی تقسیم می شود: طرز تهیه خمیر پیراشکی و کرم پیراشکی. مواد زیر را برای تهیه خمیر پیراشکی آماده کنید:

مواد لازم برای تهیه پیراشکی

  • کره آب شده: 35 گرم
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • وانیل: یک هشتم قاشق چای خوری
  • نمک: یک هشتم قاشق چای خوری
  • آب ولرم: یک دوم پیمانه (125 میلی لیتر)
  • مایه خمیر فوری: یک دوم قاشق غذاخوری
  • آرد سفید گندم: 2 الی 2.5 پیمانه

این مواد برای تهیه چند عدد پیراشکی کافی خواهد بود. البته بستگی به اندازه پیراشکی های شما دارد اما بهترین کار این است که این خمیر با به قسمت مساوی برای به دست آوردن بهترین اندازه پیراشکی تقسیم کنید.

در صورتی که تمایل دارید پیراشکی های شما مقداری شیرین تر باشند، دو برابر میزان ذکر شده، شکر استفاده کنید. البته کرم پیراشکی نیز دارای میزان زیادی شکر است و این کار را توصیه نمی کنیم.

پس از خمیر پیراشکی نوبت به کرم خوشمزه ای است که شکم پیراشکی را با آن پر می کنند و بخش اصلی طعم لذت بخش پیراشکی با آن محقق می شود. برای تهیه کرم پیراشکی نیز مواد زیر را آماده کنید:

  • شیر: یک و یک چهارم پیمانه (285 میلی لیتر)
  • شکر: یک چهارم پیمانه
  • نشاسته ذرت: یک هشتم پیمانه
  • وانیل: یک هشتم قاشق چای خوری

در صورتی که تمایل دارید پیراشکی شما دارای یک لعاب شیرین نیز باشد، مواد زیر را آماده کنید:

  • عسل: یک چهارم پیمانه
  • آب جوش: نصف پیمانه

راستی اگر هنوز گوشه ای از خانه یک کدو حلوایی گذشته اید و تصمیمی برای آن ندارید شما را با دسر کدو حلوایی آشنا می کنیم!

طرز تهیه پیراشکی ساده

طرز تهیه پیراشکی خانگی بسیار ساده است و به سادگی در منزل قابل تهیه است. البته باید دقت کنید که در تهیه پیراشکی باید دقت و حوصله به خرج دهید. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه کار با آنچه که تصورش را دارید، متفاوت باشد.

طرز تهیه پیراشکی ساده

طرز تهیه پیراشکی دارای چند مرحله ساده است. ابتدا و قبل از هر چیز باید خمیر آن را تهیه کنید. پس از تهیه خمیر پیراشکی، باید کرم آن را تهیه کنید. در ادامه، طرز تهیه پیراشکی را با تهیه خمیر آن پی خواهیم گرفت.

طرز تهیه خمیر پیراشکی

ابتدا آب ولرم را داخل ظرف کوچکی بریزید. خمیر مایه را به آن اضافه کرده و نصف میزان شکر ذکر شده را درون ظرف خود بریزید. مواد را با قاشقی به خوبی مخلوط کنید. روی ظرف را پوشانده و به مدت 10 دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه آماده شود.

طرز تهیه خمیر پیراشکی

کره آب شده را درون ظرفی بزرگ بریزید. تخم مرغ و شکر را نیز به کره اضافه کنید. نمک و وانیل را نیز درون ظرف ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی به دست آورید.

اکنون، مایه خمیر خود را نیز به ظرف حاوی تخم مرغ و کره اضافه کنید. دوباره با همزن آن‌ها را مخلوط کنید تا همه آن‌ها یکدست شوند. در این مرحله، آرام آرام آرد را اضافه کرده و همزمان آن را هم بزنید تا خمیر یکنواخت و چسبنده ای به دست آورید.

سپس خمیر را روی سطح صافی گذاشته و با دستان خود حدود 10 دقیقه ورز دهید. دقت کنید که خمیر شما در این مرحله مقداری چسبنده است و برای ورز دادن صحیح آن نیاز به مقداری آرد خواهید داشت. البته دقت کنید که آرد بیش از حد استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است خمیر شما سنگین شده قابلیت ارتجاعی و پفکی خود را از دست خواهد داد.

کف و اطراف یک ظرف بزرگ را با روغن اسپری کنید. ظرف شما باید بیش از 2 برابر حجم خمیر فضا داشته باشد. خمیر خود را درون ظرف قرار دهید. روی ظرف را با سلفون به خوبی بپوشانید. حدود 1.5 ساعت به خمیر اجازه دهید تا استراحت کند. در این مدت حجم خمیر 2 برابر خواهد شد.

نحوه تهیه خمیر پیراشکی

اکنون خمیر خود را روی یک سطح صاف بگذارید. تا زمانی که ضخامت خمیر به حدود 1.5 سانتی متر می رسد، با وردنه شروع به صاف کردن آن کنید.

توسط یک قالب حلقه ای به قطر حدود 10 سانتی متر، خمیر را به حلقه های کوچکتر تقسیم کنید. می توانید از پیاله های کوچک نیز برای این کار استفاده کنید. دقت کنید که اطراف پیاله باید باریک باشد تا بتواند به خوبی خمیر را برش دهد.

کاغذهای شیرینی پزی مربعی به ابعاد حدود 15 سانتی متر را آماده کنید. مقداری آرد روی هرکدام بپاشید. به آرامی قرص های خمیر پیراشکی را روی کاغذها بگذارید. دقت کنید که فرم خمیر تغییر نکند و انتقال آن را به آرامی انجام دهید.

بقایای خمیر را دوباره توسط وردنه پهن کرده و تمام آن را به قرص های با قطر 10 سانتی متری تقسیم کنید. همه قرص ها را روی سینی فر یا هر سینی دیگری بگذارید. روی آن‌ها را پوشانده و اجازه دهید نیم ساعت دیگر استراحت کنند.

چطور خمیر پیراشکی درست کنیم

اکنون زمان مناسبی است که در هنگام استراحت قرص های پیراشکی، کرم آن را نیز تهیه کنید.

طرز تهیه کرم پیراشکی

نشاسته ذرت را درون ظرفی بریزید. همزمان با اضافه کردن شیر، ترکیب را به خوبی با همزن دستی هم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست آورید. محلول خود را درون قابلمه کوچک یا شیرجوش بریزید. شکر خود را نیز به آن اضافه کنید.

قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید تا ترکیب غلیظی به دست آورید. در خلال هم زدن محلول، وانیل را نیز اضافه کنید. هنگامی که غلظت کرم بالا رفت، هم زدن را با سرعت بیشتری انجام دهید تا کرم شما یکنواخت و لطیف شود. دقت کنید که پس از سرد شدن نیز اندکی به غلظت کرم افزوده خواهد شد. از این رو غلظت آن نباید بسیار بالا باشد.

هنگامی که رد قاشق روی کرم باقی بماند و هنگام برداشتن کرم با قاشق، حالت خود را حفظ کند، زمان مناسبی برای برداشتن آن از روی حرارت است.

کرم را درون ظرف دیگری بریزید. روی آن را کاملاً با سلفون بپوشانید. دقت کنید که سلفون کاملاً به سطح کرم نیز بچسبد و هیچ فاصله ای بین سلفون و کرم وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، کرم شما رویه خواهد انداخت. اجازه دهید کرم شما خنک شود.

طرز تهیه لعاب پیراشکی

عسل را به آب جوش اضافه کرده و روی حرارت ملایم بگذارید. به صورت مرتب هم بزنید تا غلظت لعاب شما به اندازه کافی برسد. میزان غلظت آن بسته به ذائقه شما دارد. تهیه لعاب کاملاً دلخواه است. اگر مایل بودید، می توانید یک چهارم میزان آب را با گلاب عوض کنید تا طعم بهتری به دست آورید.

طرز تهیه پیراشکی بدون فر

اکنون نوبت به پخت پیراشکی رسیده است. برای پخت پیراشکی بدون فر نیاز به روغن زیادی دارید. برای کاهش میزان مصرف روغن، ظرف عمیق و کوچکی انتخاب کنید که تنها قابلیت جای دادن یک عدد پیراشکی را در خود داشته باشد.

طرز تهیه پیراشکی بدون فر

داخل ظرف به اندازه ای روغن بریزید که پیراشکی شما درون آن شناور شود. اجازه دهید دمای روغن بالا رفته و به حدود 160 درجه سانتی گراد برسد. دمای شعله را روی ملایم بگذارید و اجازه دهید پیراشکی ها به آرامی بپزند. در غیر این صورت، مرکز پیراشکی ها خام شده و روی آن‌ها خواهد سوخت. پیراشکی ها را باید مرتب پشت و رو کنید تا به صورت یکنواخت سرخ شوند.

پیراشکی ها را پس از بیرون آوردن از روغن روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن آن‌ها گرفته شود. سپس پیراشکی ها را نیز کنار بگذارید تا سرد شوند.

طرز تهیه پیراشکی در فر

فر را روی دمای 200 درجه سانتی گراد گذاشته تا به مدت 10 دقیقه گرم شود. روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. قرص های پیراشکی را با فاصله روی آن بچینید.

سپس دمای فر را به 170 درجه سانتی گراد کاهش دهید و سینی را درون فر بگذارید. بسته به نوع فر ممکن است زمان لازم برای پخت پیراشکی متفاوت باشد. حدود 20 دقیقه برای پخت پیراشکی زمان نیاز است. به صورت مداوم به پیراشکی ها سر بزنید تا زمانی که رنگ آن‌ها طلایی شود.

طرز تهیه پیراشکی در فر

پیراشکی ها را از فر بیرون آورده و کنار بگذارید تا سرد شوند.

آماده سازی نهایی پیراشکی

پس از پخت پیراشکی باید اجازه دهید که دمای آن پایین آمده و سرد شود. البته نباید پیراشکی را درون یخچال قرار دهید. همین مسئله در خصوص کرم و لعاب نیز صدق می کند. هردوی آن‌ها نیز باید در دمای اتاق سرد شوند.

البته برخی افراد دوست دارند پیراشکی خود را داغ میل کنند. در این حالت می توانید تمام این مراحل را پس از بیرون آوردن پیراشکی ها از روغن یا فر انجام دید. به صورتی که به محض آماده کردن کرم و لعاب، پیراشکی ها را از روغن یا فر بیرون آورده و مراحل بعدی را انجام دهید. در غیر این صورت، اجازه دهید تا قرص پیراشکی و کرم سرد شوند و سپس اقدام به پر کردن شکم و لعاب زنی پیراشکی کنید.

 

آماده سازی نهایی پیراشکی

پر کردن شکم پیراشکی ها با کرم

پر کردن شکم پیراشکی به دو روش انجام می شود. می توانید به سادگی پیراشکی را با چاقو از وسط نصف کنید و مانند همبرگر خمیر را بین قطعات قرص پیراشکی بریزید. در این روش کار شما ساده خواهد بود.

روش دوم این است که خمیر را درون قیف بریزید. سوراخ کوچکی در قرص پیراشکی ایجاد کرده و شکم آن را با خمیر پر کنید. دقت کنید که میزان کرم در این روش نباید زیاد باشد. در غیر این صورت ممکن است قرص های شما متلاشی شوند.

می توانید با یک وسیله باریک و توخالی از کنار پیراشکی تا مرکز آن را سوراخ کنید. قطعه کوچکی از استوانه جدا شده پیراشکی را نیز پس از پر کردن شکم پیراشکی درون سوراخ بگذارید تا حالت طبیعی پیدا کند.

لعاب زدن پیراشکی ها

لعاب زدن پیراشکی باعث شیرین شدن بیش از حد آن می شود. پیشنهاد می کنیم که ابتدا یکی از پیراشکی ها را لعاب بزنید. در صورتی که با ذائقه شما هماهنگ بود، بقیه پیراشکی ها را نیز به همین صورت لعاب بزنید.

دقت کنید که بهترین زمان برای افزودن لعاب، هنگامی است که پیراشکی ها هنوز داغ هستند. همان ظرف عمیق و کوچکی که پیراشکی ها را درون آن سرخ کردید، برای لعاب زدن مناسب است.

ظرف خود را پر از مایه لعاب کنید. پیراشکی ها را یکی یکی درون لعاب فرو برده و سپس اجازه دهید سرد شوند. بهترین حالت برای پیراشکی این است که سرد شده و سپس مصرف شود.

آیا شما نیز با این شیرینی خوشمزه خاطره دارید؟ میانه شما با پیراشکی به چه شکلی است؟ معمولاً پیراشکی را در چه زمانی میل می کنید؟ چه نوع پیراشکی هایی تهیه کرده اید؟ پیراشکی مورد علاقه شما کدام است؟ شما نیز طرز تهیه پیراشکی های خود را با ما در میان بگذارید. اگر طرز تهیه شما متفاوت از دستور پخت ما است، خوشحال می شویم که از زبان شما نیز بشنویم.

اگر به تهیه پیراشکی خانگی علاقه مند هستید:

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی در ۱۰ دقیقه-آسان و سریع

طرز تهیه شیرینی دانمارکی، با فر و بدون فر

طرز تهیه دونات خانگی، بدون فر و با فر

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

alame
13 بهمن 1401

خیلی کامل و با جزییات بود مقالتون. ممنون

  • Snappfood
    13 بهمن 1401

    ممنونیم که کامنت گذاشتین دوست عزیز. امیدواریم که مطالبمون براتون مفید بوده باشن. اگر به دستور عمل های شیرینی پزی علاقه دارید پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه شیرینی آلمانی خانگی یا شیرینی مشهدی نوشته شده است را حتما مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C/

زهرا
13 بهمن 1401

واااااای اینا خیلی خوب در اومدن، من تا ابد از این پیراشکی ها درست میکنم. مرسیییی آموزشتون عالی بود خسته نباشین

  • Snappfood
    13 بهمن 1401

    سلام زهرا عزیز خیلی خوشحالیم که از این مطلب خوشتون اومده و براتون مفید واقع شده. پیشنهاد میکنم مطالب مربوط به شیرینی پزی خانگی را هم دنبال کنید. مطلب زیر درباره طرز تهیه شیرینی دانمارکی نوشته شده است: https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود