آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
کباب سلطانی
آموزش آشپزی
4.3/5 - (10 امتیاز)
8

طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص

زهرا دهقان 05 اردیبهشت 1400 5 دقیقه

کباب یکی از محبوب ترین غذاهای ایران است که معمولاً در مراسم رسمی یا روزهای مهم سال تهیه می شود. کباب یک غذای قفقازی است و ناصرالدین شاه قاجار آن را برای اولین بار به ایران آورد و روح ایرانی را به آن بخشید. بعداً، آشپزهای سلطنتی شیوه پخت این غذا را از یک غذای ساده به یک غذای سلطنتی تغییر دادند. این چنین شد که چلوکباب سلطانی وارد سفره ایرانی ها شد. حالا ما می خواهیم امروز طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص را به شما آموزش دهیم؛ با اسنپ فود همراه باشید.

طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص چگونه است؟

امروزه کباب به عنوان یک غذای سلطنتی و گران که از گوشت قرمز تهیه می‌شود شناخته شده است و بهترین و خوشمزه ترین کباب با گوشت گوسفند تهیه می شود. کباب سلطانی مخصوص ترکیبی از «کباب برگ» و «کباب کوبیده» است. این کباب را می توان با گوشت گوسفند یا گوشت گوساله تهیه کرد و با برنج زعفران و گوجه کبابی سرو کرد. همان‌طور که از نامش پیداست، این کباب یک وعده غذایی به سبک سلطانی است، پس باید شاهانه تهیه و سرو شود.

در بیشتر رستوران‌ها از گوشت گوساله استفاده می‌شود زیرا قیمت بهتری دارد. در زیر دستورالعمل تهیه کباب سلطانی را دنبال کنید:

میزان کالری در هر 100 گرم 400 کالری
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان لازم برای پخت 1 ساعت و 20 دقیقه
تعداد نفرات 6 نفر

مواد مورد نیاز:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت دم سینه و قلوه گاه گوسفندی ۷۲۰ گرم
گوشت راسته گوسفندی ۱٫۲ کیلوگرم
پیاز ۳ عدد برای کباب برگ و ۲ عدد پیاز برای کباب کوبیده
روغن ½ فنجان
فلفل دلمه‌ای ۲ عدد
محلول دم کرده زعفران در صورت نیاز
نمک و فلفل سیاه در صورت نیاز
سس کباب اختیاری

دستورالعمل تهیه کباب برگ

  1. ابتدا گوشت راسته را با اندازه تقریبی ۸×۱۲، ۵×۱۲ و ۳×۱۲ سانتی متر با حداکثر ضخامت ۰٫۵ سانتی متر قطعه قطعه کنید.
  2. پیازها و فلفل دلمه های بریده شده را در یک کاسه با روغن، زعفران دم کرده (خنک شده) و فلفل سیاه مخلوط کنید. تکه های گوشت را به این مخلوط اضافه کنید، قسمت بالایی کاسه را بپوشانید و ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید.
  3. سپس گوشت را بیرون بیاورید و آن‌ها را با دستگاه چرخ گوشت به آرامی له کنید یا با پشت چاقو روی آن فشار دهید. در حین انجام این کار، روغن زیتون را به گوشت بمالید.
  4. حالا نوبت سیخ کردن کباب ها است، سیخ را روی سطح مرطوب قرار داده و با دست آن را شکل دهید.
  5. سیخ را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید. سپس برای مصرف کباب را از یخچال بیرون آورده و روی آتش کباب کنید. هنگام کباب کردن، سُس کباب را روی آن بمالید تا خشک نشود.

دستورالعمل تهیه کباب کوبیده

  1. برای تهیه کباب سلطانی مخصوص، ابتدا گوشت دم سینه و قلوه گاه گوسفندی را خُرد کنید.
  2. پیازها را رنده کرده و آب آن را با توری جدا کنید.
  3. گوشت چرخ شده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا مخلوط حالتی چسبنده به خود بگیرد.
  4. گوشت را سیخ کرده و بعد از اتمام کار آن را حداقل برای ۲ ساعت در یخچال بگذارید و سپس روی آتش کباب کنید.
  5. کباب کوبیده را در کنار کباب برگ قرار داده و آن را با برنج زعفرانی، گوجه کبابی و لیموترش سرو کنید.

نکته: بهترین شیوه پخت کباب سلطانی، استفاده از آتش زغال است.

نکات مهم در تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص

  • گوشتی که برای تهیه این کباب استفاده می کنید باید دو بار چرخ شود. همچنین اگر گوشت منجمد باشد و خیلی تازه نباشد نیز برای تهیه و پخت کباب بهتر است.
  • گوشت نباید خیلی چرب یا بدون چربی باشد.

  • هنگام سیخ زدن، گوشت باید منجمد شود. همچنین بهتر است از سیخ های استیل استفاده شود.
  • دستان خود را قبل از سیخ زدن برای دو بار با آب ولرم خیس کنید. خیس کردن دست از چسبیدن مخلوط به دست ها جلوگیری می کند و همچنین این آب و تبخیر آن هنگام کباب کردن به پخت بهتر گوشت کمک می کند.

نکات سلامتی چلوکباب سلطانی مخصوص

  • هنگام تهیه از نمک زیاد استفاده نکنید! جدا از اینکه برای بدن مضر است، کباب را سفت می کند. اگر نمی خواهید نمک را حذف کنید، بهتر است وقتی کباب ها آماده شدند مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید.
  • افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند باید مراقب این غذاهای سنتی ایرانی باشند. اگر نمی توانید گوشت قرمز مصرف کنید، چلوکباب سلطانی با گوشت سفید (مرغ) تهیه کنید.
  • افراد میان‌سال و مسن نیز باید مراقب این وعده غذایی باشند زیرا چربی برای آن‌ها مضر است و خطر بیماری های قلبی عروقی ناشی از رسوب کلسترول در رگ ها را افزایش می دهد.
  • کباب سلطانی با برنج و سایر مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد غذایی با کالری بالا محسوب می‌شود و در صورت مصرف زیاد می تواند باعث اضافه وزن شود. اگر اضافه وزن دارید، کباب ها را با یک تکه نان بخورید و سعی کنید به جای مواد نشاسته ای، سبزیجات بیشتری بخورید.
  • سرو و لذت بردن از این غذا به همراه آب لیموترش تازه می تواند به جذب بهتر کباب در بدن کمک کرده و به پیشگیری از کم خونی کمک می کند.
  • اگر چلوکباب سلطانی را با دوغ سرو کنید، توصیه می شود آن را بعد از غذا میل کنید تا از ایجاد اختلال در جذب مواد معدنی مختلف در بدن جلوگیری شود.

نحوه سرو کباب سلطانی مخصوص

اگر قرار است کباب را برای وعده ناهار سرو کنید بهتر است با پخت برنج ایرانی آن را به یک پرس چلوکباب سلطانی مخصوص تبدیل کنید. چلو کره یکی از گزینه های خوب برای سرو داخل بشقاب و در کنار کباب سلطانی است. البته این غذا را می توان با نان و سبزی خوردن نیز سرو کرد.

برای سرو کباب سلطانی با برنج توضیح می کنیم براساس تعداد نفرات، چلو کره قالبی با ته دیگ زعفرانی تهیه کنید. اکنون برای هر نفر یک قالب برنج در بشقاب قرار دهید و در کنارش یک سیخ کوبیده و یک سیخ برگ بگذارید. طرف دیگر بشقاب را با گوجه کبابی، لیموترش یا نارنج، مقداری ترشی کلم و کمی ریحان تازه تزئین کنید.

کلام آخر

طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص را در بالا شرح دادیم، حالا می توانید برای خانواده و میهمان خود یک وعده غذایی فوق العاده را آماده کنید. این غذای ایرانی بسیار خوشمزه است، به شرطی که به درستی و با دقت فراوان تهیه شود. بعد از پختن کباب ها و آماده سازی بقیه وسایل مورد نیاز، سعی کنید به بهترین شکل ممکن کباب سلطانی را سرو کنید و سفره ای زیبا بچینید.

اگر به تهیه کباب علاقه مند هستید :

طرز تهیه چنجه کباب (کباب چنجه گوسفندی و چنجه گوساله)

طرز تهیه کباب ترش شمالی (گیلانی)

طرز تهیه مرغ ترش (جوجه کباب ترش) شمالی – گیلانی و مازندرانی

طرز تهیه کباب تابه خانگی خوشمزه و دل‌چسب

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

جهان
03 مهر 1402

سلام برای افرادی که بیماری نقرس دارن میتونم کباب سلطانی مخصوص تهیه کنم

  • snappfoodadmin
    03 مهر 1402

    سلام افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند باید مراقب این غذاهای سنتی ایرانی سلطانی مخصوص باشند. نباید زیاد گوشت قرمز مصرف کند، چلوکباب سلطانی با گوشت سفید (مرغ) تهیه کند.

یغما
28 شهریور 1402

سلام بهتر در تهیه کباب سلطانی مخصوص از چه گوشتی استفاده کنم

  • snappfoodadmin
    28 شهریور 1402

    سلام در طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص گوشتی که برای تهیه این کباب استفاده می کنید باید دو بار چرخ شود.اگر گوشت منجمد باشد و خیلی تازه نباشد برای تهیه و پخت کباب بهتر است. گوشت کباب سلطانی نباید خیلی چرب یا بدون چربی باشد.

ramezan
07 تیر 1402

چلوکباب سلطانی غذای مورد علاقه ای من دوستداشتم یکبار بپزم خوشحالم دستور پختش کامل پیدا کردم مرسی

  • snappfoodadmin
    07 تیر 1402

    سلام خواهش میکنیم سعی بر آن داشتیم که مقاله طرز تهیه پخت کباب سلطانی با دستور پخت کباب راحت و کامل برای شما همراهان گرامی فراهم کنیم

زیبا زابلی
04 تیر 1402

سلام ممنون نکات مهم در تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص را گفتید هیچ بلاگی اینارو نگفته بود آموزش کباب سلطانیتون عالی بود مرسی

  • snappfoodadmin
    04 تیر 1402

    سلام خواهش میکنیم خوشحالیم که طرز تهیه چلوکباب سلطانی مورد پسند شما قرار گرفته است میتونید در صورت تمایل این کباب خوشمزه را از اسنپ فود خرید کنید و همچنین پیشنهاد میدم از انواع غذاهای با گوشت و مرغ هم دیدن کنید https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/main-course/make-meat-chicken/ / https://snappfood.ir /

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود